img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Hyundai-nei til diesel/ bensin – går kun for ladbart i Norge heretter
Hyundai kutter alle bensin- og dieselmodellene i Norge. Heretter står kun ladbart og litt hydrogen på modellprogrammet. Første store nyhet i 2021 blir ladehybriden Tucson.

Hyundai Tucson er knapt til å kjenne igjen. Fra å ha vært en traust familie-SUV med ikke altfor frisk dieselmotor, er fjerde generasjon av denne verdensbilen om få måneder på vei til Norge på ny plattform, adskillig tøffere i trynet og full av bensin- og elektrisk energi.

Du ser det umiddelbart i den store grillen med kjørelysene som viktige elementer på hver side. Når lyktene slukkes forsvinner de ut av syne og blir elementer i den mørke grillen.

Tatt en «Mercedes»
Innvendig er Tucson helt endret. Her har Hyundai tatt en «Mercedes» og løftet instrumentskjermen helt fram til kanten av dashbordet. Grafikkvalg og kontrast gjør at dette fungerer fint selv når solen skinner rett inn på skjermen.

Tucson-skjermen inneholder også en liten, men ganske vesentlig detalj hentet fra andre modeller i Hyundai/Kia-konsernet: når blinklysbryteren slås på, aktiveres et kamera plassert under speilet på den siden det blinkes til. Bildet kommer opp i det venstre instrumentet når det blinkes til venstre, og i høyre instrument når det blinkes til høyre. Så smart og informativt er dette at flere produsenter burde gå for liknende løsninger.

Skjerm på skjerm
Nesten alt av knapper inkludert audioanleggets volumhjul er borte og erstattes av skjermberøringspunkter. Berøringsfølsomme skjermer er ikke uten problemer i en bil, og jakten på favorittradiokanalen førte til at jeg måtte stanse bilen for å finne den.

Naturligvis kan slike viktigheter og det meste av andre funksjoner i bilen styres fra rattet, men det blir ofte mange knappetrykk før rett informasjon dukker opp. Det hadde heller ikke gjort noe om Hyundai hadde løftet infotainmentskjermen høyere opp slik Kia har gjort i storehalvbroren Sorento.

Girvalg med knapper
Det er flere år siden Hyundai tok i bruk knapper til girvalg, og i Kona står de logisk plassert med framover på venstre side og bakover på høyre siden av velgeren. Men i Tucson har det gått litt i ball for koreanerne ved at knappen for å kjøre framover står bak knappen for å kjøre bakover.

Jeg forstår tankegangen om man forholder seg til tradisjonelle biler med automatgirspak, men Jaguar-løsningen i I-Pace ved å bytte om knappene faller mer naturlig når de bare skal trykkes på.

Men viktigere foran mer innvendig plass, særlig i baksetet, større bagasjerom og materialer som er bedre å ta på og som gjør det trivelig å oppholde seg i bilen, er drivlinjen og kjøreoppsettet.

Morsommere å kjøre
Her byr Tucson på krefter nok, og i sportsprogrammet øker ikke bare akselerasjonsresponsen, men både styring og demping strammes såpass mye opp at Tucson tar i vei med mer enn et snev av sportslighet. Jeg kan ikke huske sist gang jeg kjørte en familie-Hyundai som innbyr til engasjert kjøring på litt friske turtall.

Tucson har en rekke kjøreprogrammer, men der stadig flere produsenter elektrifisere bakakselen for å spare penger og mellomakselplass, holder Hyundai seg til mekanisk kraft fra forhjulene og bakover. Normalt triller bakhjulene bare med, men inntil halvparten av tilgjengelig kraft kan overføres bakover ved behov.

Hyundai har også utstyrt Tucson med Highway Driving Assist, som både holder bilen midt i filen, sørger for riktig avstand til andre kjøretøyer, og bruker navigasjonsdata for å tilpasse hastigheten.

Minst 50 km rekkevidde
Nå iler jeg til med å si at dette førsteinntrykket baseres på noen timer i den hybride varianten som ikke skal selges her. Ladehybriden kommer ikke før vintermørket avløses av lyse vårkvelder, men ytelsene og kjøreopplevelsen vil trolig være ganske lik ved at økt vekt på grunn av tyngre batteri kompenseres av sterkere elektrisk motor.

Det betyr at samlet effekt i hybriden oppgis til 230 hk og til 265 hk i ladehybriden. Bensinmotoren på 1,6 liter/180 hk er den samme i begge. Ladehybriden starter på strøm med antydet WLTP-rekkevidde rett over 50 km.

Vil man spare strømmen til senere, så kjører bilen i vanlig hybridmodus, og det er mulig å lade batteriet med bensinmotoren før man kommer til et område som krever null utslipp.

13,8 kWt batteripakke
Mens hybridens batteripakke i sin helhet befinner seg under baksetet, ligger den fysisk vesentlig større ladehybridpakken på 13,8 kWt (produseres av LG i Polen) i gulvet og tar litt av høyden til baksetet og stjeler litt bagasjeplass.

Ut over det er hybriden og ladehybriden så godt som like, men årsaken til at hybriden ikke vil bli tatt til Norge henger sammen med at engangsavgiften på hybriden er høyere enn pristillegget for mer avansert teknologi/batteri i ladehybriden.

At Hyundai nå vil vise at de ikke bare er et elektrisk bilmerke i Norge, med også beveger seg inn i det ladehybride sporet, beviser prisingen av Tucson hvor toppmodelen havner tusenlappen under dagens toppmodell og på grunn av utstyr og teknologi framstår som et langt mer attraktivt kjøp enn utgående Tucson.

Ny Tucson prisstarter på 464.000 kroner for den litt enklere utstyrte Trend mens toppmodellen Premium ender på rundt 509.000 kroner.

Viktige konkurrenter vil være Mitsubishi Eclipse Cross, Toyota Rav4, Suzuki Across, BMW X1, Volvo XC40, Ford Kuga og MG EHS.

     
Hyundai Tucson Hybrid 4x4 Ladehybrid 4x4
     
Motor: 1598 ccm, R4, turbo bensin 1598 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment: 180 hk/ 265 Nm 180 hk/ 265 Nm
Elmotor: 60 hk/ 264 Nm 91 hk/304 Nm
Samlet effekt: 230 hk/ N Nm 265 hk/350 Nm
Drivlinje: 6A, firehjulsdrift 6A, firehjulsdrift
0-100 km/t: 8,3 sek 8,6 sek
Toppfart: 193 km/t 190 km/t
Batteri: n/a 13,8 kWt
El-rekkevidde: Ikke Over 50 km
Ladefart: Lades ikke 7,2 kW
Bensinforbruk 0,59 l/mil n/a
CO2/NOx:  135 g/km/10,3 mg/km n/a
Mål LxBxH: 450/187/165 cm 450/187/165 cm
Akselavstand: 268 cm 268 cm
Bakkeklaring: 17,0 cm 17,0 cm
Bagasjerom: 616 - 1795 liter 558 - 1737 liter
Egenvekt: 1634 kg 1924 kg
Tilhengervekt: 1650 kg 1650 kg
Euro NCAP Ikke testet Ikke testet
Pris Trend: Tas ikke til Norge Ca 464 000 kroner
Pris Premium: Tas ikke til Norge Ca 509 000 kroner
Miljøklasse: E B

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Hyper-limo på Ram-basis
Vi har så vidt vist den før - Aznom Palladium - men var ikke sikre på om det var sant. Det var det, vi har fått en ny kandidat til topp-ti: ‘verdens styggeste biler’.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Mammut-slipp fra Renault
I dag sto den nye Renault-sjefen opp og fortalte hvordan han hadde planlagt fremtiden. Han hadde fått hjelp av designerne sine som også fikk vist frem litt av det de ser for seg.
Les mer
layid-bilde3
Her er den første av mange
Hyundai har lovet en serie nye elbiler under familienavnet Ioniq. Den første skal vises allerede neste uke - her får du en liten forsmak.
Les mer
layid-bilde4
Populær Suzuki oppgraderes
Swift er blant Suzukis mest populære modeller i Norge - ja, faktisk står den for 30 prosent av salget siden 2010. Nå får den et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Stor nok for USA?
Jeep lanserer en ny Grand Cherokee med tilnavnet L og en tre seterader. Men det spørs om den er stor nok etter amerikansk smak da.
Les mer
layid-bilde6
Toyotas smarte Smart
På tide at noen tok etter smart og bygde en elektrisk bybil. Underlig at Toyota skulle være de første, og på papiret ser den veldig brukbar ut. Men det er et par ‘men’er.
Les mer
layid-bilde7
Defender-kloning fra Frankrike
Synd for Wales, men sikkert en lettelse for Daimler: Ineos, som skal bygge en moderne versjon av gamle Defender, skal overta den gamle Smart-fabrikken i Hambach. Dermed ryker det 500 jobber i Wales.
Les mer


layid-bilde8
Oppdatering og spesialutgaver av MX-5
Les mer
toppsak-bilde9
Bentley fornyer bestselgeren
Halvannet år etter «verdensdebuten» i Oslo gir Bentley et ansiktsløft til Bentayga.
Les mer
layid-bilde10
Ares med krystall
Les mer
layid-bilde11
Flere detaljer om BYD Tang
Les mer
layid-bilde12
Lanseringskalender 2020-2021
Les mer
layid-bilde13
Ny MG får pris og ekstra trygghet
Da vi presenterte nye MG EHS Plug-in Hybrid for et par uker siden var ikke prisene klare. Det er de nå, og importøren gir ekstra trygghet på kjøpet. Pluss en gledelig overraskelse til eksisterende kunder.
Les mer
layid-bilde14
Bestillingsklar Taycan Cross Turismo
Den norske Porsche-organisasjonen åpner nå for reservasjon av Taycan Cross Turismo som kommer på markedet i 2021.
Les mer
toppsak-bilde15
Ladbar kjøreglede
Audi lanserer nå sin andre ladbare A3, og dette er modellen for dem som ønsker sportslige egenskaper og spreke detaljer.
Les mer
layid-bilde16
Hyundai-nei til diesel/ bensin - går kun for ladbart i Norge heretter
Les mer
layid-bilde17
Salgsklar Octavia RS og Scout
Les mer
layid-bilde18
Mer ladbart fra MG, men holder prisen hemmelig
Med familie-SUV-en EHS blander MG seg inn i et særdeles hot ladehybridmarked. Men hva bilen skal koste i Norge vil importøren foreløpig ikke si noe om.
Les mer
layid-bilde19
Første glimt av Toyota el-SUV
Toyota skal snart lansere sin første el-SUV. Her får vi litt forhåndsinformasjon.
Les mer
layid-bilde20
Hyperbil med kjent basis
Det er lenge siden (en hel uke?) siden vi har hatt den siste 1000 hk+, hyperbilen, bygget i begrenset opplag for samlere. Her er en ny en, men denne byr på en spesiell vri.
Les mer
layid-bilde21
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde22
Har 1800 elektriske Fiat 500 som salgsmål i 2021
De første som bestilte nye Fiat 500 kan regne med å få bilen til jul. Målet er å selge minst 1800 biler av den elektriske modellen neste år.
Les mer
toppsak-bilde23
Snart kommer Q3 som plug-in
Audi utvider tilbudet av ladbare hybrider. I januar starter salget av Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe.
Les mer
layid-bilde24
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
layid-bilde25
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde26
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde27
Elektrisk komfort
Les mer
toppsak-bilde28
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde29
Med RAV som utgangspunkt
Les mer
layid-bilde30
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde31
Forsmak på ny Civic
Honda i USA har gitt oss en forsmak på neste generasjon Civic. Modellen som er nærmest usynlig på den norske registreringsstatistikken er blant de mest populære biler i USA.
Les mer
layid-bilde32
Hurra for Subaru
I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.
Les mer
toppsak-bilde33
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Opel Mokka er på vei i ny innpakking, men bensinutgaven blir igjen på kontinentet. Kun elektrisk gjelder i Norge. Tilhengerfeste og 4x4 kan du bare glemme.
Les mer
layid-bilde34
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde35
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde36
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde37
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde38
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer