img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.

Toyotas klippefaste tro på hydrogen som fremtidens energibærer har gjort at de er på etterskudd med hensyn til elbiler sammenlignet med europeiske og ikke minst koreanske produsenter.

Det er liten tvil om biler med «hydrogendrevet kraftverk om bord» har noe for seg, problemet er manglende infrastruktur av hydrogenstasjoner og mangelen på interesse for å bygge ut et slikt, spesielt nå som stadig flere batterielektriske biler kommer på markedet med god nok rekkevidde for mange.

Les også: Skal utvikle hydrogen-nettverk i Norge

Toyota startet utviklingen av en hydrogenbrenselcelle-bil i 1992, og introduserte Mirai på verdensmarkedet i 2014. Nå kommer bilen i helt ny innpakning med ny teknologi, og det er vel egentlig bare navnet som er igjen fra forgjengeren.

Et utførlig redesignet brenselscellesystem, intelligent innpakning og aerodynamisk effektivitet bidrar sammen til å øke rekkevidden til rundt 650 kilometer, uten å slippe ut annet enn rent vann. I tillegg vil nok de fleste være enige i at nye Mirai har et tiltalende design.

– Under utviklingen av Mirai var det et mål for Toyota å forbedre alle aspekter ved bilen, fra ytelser til hvordan den ser ut og hvordan den kjører, for å øke kundeappellen, sier Toyota i sin pressemelding.

En prioritet har vært å øke rekkevidden sammenlignet med første generasjon og å overgå rekkevidden som elbiler typisk har. Økningen i krefter og drivstoffkapasitet, forbedret effektivitet og bedre aerodynamikk bidrar alle til å øke rekkevidden med 30% til rundt 650 km.

Takket være at Mirai bygger på Toyotas modulære GA-L-plattform, er også plassutnyttelsen vesentlig forbedret.

Et mer effektivt arrangement av drivverket, spesielt at brenselscelle-pakken er flyttet fra under kupeen til fronten, har lagt til rette for en mer romslig femseters kupé, med bedre beinplass for passasjerene i baksetet.

Nye Mirai har fått mer praktiske mål: høyden er redusert med 65 mm til 1 470 mm, og akselavstanden er økt med 140 mm til 2 920 mm.

Det bakre overhenget er forlenget med 85 mm og bilens lengde er nå 4 975 mm. En 75 mm økning i sporvidden og større hjul bidrar til den lavere og mer dynamiske fremtoningen og hinter visuelt til Mirais lavere tyngdepunkt.

Maks ytelse har økt fra 114 kW til 128 kW (174 hk). Ytelser i kaldt vær har også blitt bedre, og man kan starte bilen i inntil minus 30 grader.

Nye Mirai er utstyrt med et litium-ion-batteri i stedet for nikkelbatteriet i forgjengeren. Selv om det er mindre, er det kraftigere takket være større energitetthet. Det er også bedre for miljøet.

Batteriets mer kompakte dimensjoner har gjort det mulig å plassere det bak baksetene, og å unngå at det påvirker plassen i bagasjerommet.

Bruken av GA-L-plattformen gir bilen avgjørende fordeler, som lavere tyngdepunkt og vesentlig stivere karosseri. Det bidrar positivt til kjøreegenskapene.

Bilens forbedrede aerodynamikk, med en lavere taklinje, heldekkende bunnplate og lavere luftmotstand, spiller også en rolle i å øke kvaliteten på kjøreegenskaper og stabilitet, og å oppnå lenger rekkevidde.

Nye Mirai har ifølge Toyota også langt bedre kjørekarakteristikker. De ekstra kreftene gir en mer lineær akselerasjon som harmoniserer med sjåførens gasspådrag.

De miljømessige fordelene ved å kjøre Toyotas Mirai stopper ikke ved nullutslipp. Nye Mirai har "negative utslipp" - bilen renser i praksis luften mens den kjører.

En Toyota-oppfinnelse, en type katalysatorfilter, er integrert i luftinntaket. Når luft trekkes inn til brenselcellen, fanger en elektrisk ladning mikroskopiske partikler med forurensing, inkludert svovel, NOx og PM-partikler.

Systemet fjerner 90 til 100% av partikler på mellom 0 og 2,5 mikroner i diameter fra luften når den filtreres gjennom brenselcellesystemet.

Med introduksjonen av nye Mirai, har Toyota en målsetning om å tidoble salgsvolumet, basert på den nye modellens forbedrede ytelser og kundeappell, spesielt ettersom den blir rundt 20 prosent rimeligere enn dagens modell.

Nye Toyota Mirai vil lanseres i Norge i første kvartal 2021, og bestilling er mulig fra desember 2020. Det er ifølge OFV registrert 73 Mirai på norske skilter, hvorav hele 15 i år.

Les: Her kommer Norges største hydrogenbilpark


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Hyper-limo på Ram-basis
Vi har så vidt vist den før - Aznom Palladium - men var ikke sikre på om det var sant. Det var det, vi har fått en ny kandidat til topp-ti: ‘verdens styggeste biler’.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Mammut-slipp fra Renault
I dag sto den nye Renault-sjefen opp og fortalte hvordan han hadde planlagt fremtiden. Han hadde fått hjelp av designerne sine som også fikk vist frem litt av det de ser for seg.
Les mer
layid-bilde3
Her er den første av mange
Hyundai har lovet en serie nye elbiler under familienavnet Ioniq. Den første skal vises allerede neste uke - her får du en liten forsmak.
Les mer
layid-bilde4
Populær Suzuki oppgraderes
Swift er blant Suzukis mest populære modeller i Norge - ja, faktisk står den for 30 prosent av salget siden 2010. Nå får den et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Stor nok for USA?
Jeep lanserer en ny Grand Cherokee med tilnavnet L og en tre seterader. Men det spørs om den er stor nok etter amerikansk smak da.
Les mer
layid-bilde6
Toyotas smarte Smart
På tide at noen tok etter smart og bygde en elektrisk bybil. Underlig at Toyota skulle være de første, og på papiret ser den veldig brukbar ut. Men det er et par ‘men’er.
Les mer
layid-bilde7
Defender-kloning fra Frankrike
Synd for Wales, men sikkert en lettelse for Daimler: Ineos, som skal bygge en moderne versjon av gamle Defender, skal overta den gamle Smart-fabrikken i Hambach. Dermed ryker det 500 jobber i Wales.
Les mer


layid-bilde8
Oppdatering og spesialutgaver av MX-5
Les mer
toppsak-bilde9
Bentley fornyer bestselgeren
Halvannet år etter «verdensdebuten» i Oslo gir Bentley et ansiktsløft til Bentayga.
Les mer
layid-bilde10
Ares med krystall
Les mer
layid-bilde11
Flere detaljer om BYD Tang
Les mer
layid-bilde12
Lanseringskalender 2020-2021
Les mer
layid-bilde13
Ny MG får pris og ekstra trygghet
Da vi presenterte nye MG EHS Plug-in Hybrid for et par uker siden var ikke prisene klare. Det er de nå, og importøren gir ekstra trygghet på kjøpet. Pluss en gledelig overraskelse til eksisterende kunder.
Les mer
layid-bilde14
Bestillingsklar Taycan Cross Turismo
Den norske Porsche-organisasjonen åpner nå for reservasjon av Taycan Cross Turismo som kommer på markedet i 2021.
Les mer
toppsak-bilde15
Ladbar kjøreglede
Audi lanserer nå sin andre ladbare A3, og dette er modellen for dem som ønsker sportslige egenskaper og spreke detaljer.
Les mer
layid-bilde16
Hyundai-nei til diesel/ bensin - går kun for ladbart i Norge heretter
Les mer
layid-bilde17
Salgsklar Octavia RS og Scout
Les mer
layid-bilde18
Mer ladbart fra MG, men holder prisen hemmelig
Med familie-SUV-en EHS blander MG seg inn i et særdeles hot ladehybridmarked. Men hva bilen skal koste i Norge vil importøren foreløpig ikke si noe om.
Les mer
layid-bilde19
Første glimt av Toyota el-SUV
Toyota skal snart lansere sin første el-SUV. Her får vi litt forhåndsinformasjon.
Les mer
layid-bilde20
Hyperbil med kjent basis
Det er lenge siden (en hel uke?) siden vi har hatt den siste 1000 hk+, hyperbilen, bygget i begrenset opplag for samlere. Her er en ny en, men denne byr på en spesiell vri.
Les mer
layid-bilde21
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde22
Har 1800 elektriske Fiat 500 som salgsmål i 2021
De første som bestilte nye Fiat 500 kan regne med å få bilen til jul. Målet er å selge minst 1800 biler av den elektriske modellen neste år.
Les mer
toppsak-bilde23
Snart kommer Q3 som plug-in
Audi utvider tilbudet av ladbare hybrider. I januar starter salget av Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe.
Les mer
layid-bilde24
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
layid-bilde25
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde26
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde27
Elektrisk komfort
Les mer
toppsak-bilde28
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde29
Med RAV som utgangspunkt
Les mer
layid-bilde30
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde31
Forsmak på ny Civic
Honda i USA har gitt oss en forsmak på neste generasjon Civic. Modellen som er nærmest usynlig på den norske registreringsstatistikken er blant de mest populære biler i USA.
Les mer
layid-bilde32
Hurra for Subaru
I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.
Les mer
toppsak-bilde33
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Opel Mokka er på vei i ny innpakking, men bensinutgaven blir igjen på kontinentet. Kun elektrisk gjelder i Norge. Tilhengerfeste og 4x4 kan du bare glemme.
Les mer
layid-bilde34
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde35
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde36
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde37
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde38
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer