img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.

Se opp for elektriske ë-C4, kompaktbilen med stor bakluke som Citroën mener er en verdig motstander til VW ID.3, Nissan Leaf og Hyundaiene Kona og Ioniq. Men se heller ikke bort fra at ë-C4 også kommer til å gjøre livet surere for sine fem halvbrødre. De seks bilene bygd over samme tekniske PSA-lest er:

Citroën ë-C4        435 cm    Kr. 277.000 – 312.000
DS 3 E-Tense      412 cm    Kr. 297.000 – 357.000
Opel Corsa-e       406 cm    Kr. 259.900 – 269.900
Opel Mokka         415 cm    Kr. 279.900 – 331.900
Peugeot e-208     406 cm    Kr. 267.900 – 314.900
Peugeot e-2008   430 cm    Kr. 299.900 – 346.900

Samme tekniske lest betyr 136 hk, 260 Nm i dreiemoment og rundt 350 km rekkevidde.

Alle seks hurtiglades med CCS-standard og 100 kW DC ladefart, men ingen av den kan trekke tilhenger.

Plattformens utforming gjør det umulig å montere feste for sykkelstativ. Til gjengjeld kan du ha boks/ski/sykkel på taket, det kan ikke eksempelvis ID.3.

Mindre merkelojalitet
Det sies med ettertrykk at bilkjøpernes fremtidige valg kommer til å bli bestemt av design, funksjonalitet og velvære inne i bilen – og mindre av merkelojalitet eller teknikk kundene ikke kan se eller gjøre noe med.

Det er her ë-C4 i det minste kommer styrket ut av kampen mot halvbrødrene. For det skal godt gjøres ikke å like ë-C4.

Med 136 hk taper ë-C4 i effektkampen mot 204 hk i flere av konkurrentene, men i det daglige spiller det mindre rolle, for bilen er i de aller fleste situasjoner mer enn rask nok der den flyter av sted nesten, men bare nesten, like deilig som klassikeren Citroën GS.

Flyvende teppe
Citroën hevder at deres «Progressive Hydraulic Cushions med to hydrauliske stoppere i fjæringen gir tilnærmet «flyvende teppe»-komfort. Vel, på nivå med GS og dens hydrauliske fjæring eller biler med luftfjæring, er det ikke. Men utvilsomt effektivt til langt lavere produksjonspris.

GS er for øvrig 50-åringen som Citroën til lanseringseventene hadde gjenfunnet et strøkent eksemplar av blant få som har overlevd tidens tann, for å vise at inspirasjonen til enkelte detaljer på ë-C4, som eksempelvis bakerste sidevindu, er hentet fra GS.

Skal mer enn doble
Det mest interessante med ë-C4 i møte med GS er hvor mye bilene har vokst i høyde og bredde siden 1970. Jeg husker GS som en passe stor familiebil, nå ser den liten og puslete ut ved siden av 152 cm høye crossoveren ë-C4.

Citroën håper å selge 2000 ë-C4 neste år, altså det dobbelte i antall av denne ene modellen sammenliknet med hele merkevolumet i 2020.

Det er tenkt gjort mulig ved å kjøre fram ë-C4 i tre utstyrsvarianter:

  • Feel priset fra 277.000 kroner.
  • Feel Pack priset fra 292.000 kroner.
  • Shine priset fra 312.000 kroner.

Allerede Feel Pack inneholder ryggekamera, navigasjon, nøkkelfri adgang og start samt headupdisplay.

På toppnivået inkluderes delskinn, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, parkeringssensor og oppvarmet ratt. Legg til 1400 kroner, og Citroën legger til varme i frontruten og baksetet.

Kjekt å ha-detaljer som glasstak til å åpne, 360-graders kamera, dashbordkamera som tar opp kontinuerlig, elektriske seter med massasje, trådløs telefonlader, selvkjøring på nivå 2 og oppgradert lydanlegg ligger i tilvalgspakken.

Skuff og nettbrett
Ingen Citroën uten spesielle detaljer: For skuffen over hanskerommet er ikke der bare for å fylles med småting, men allerede på Feel Pack inneholder den en nettbrett-holder med et beskyttelsesdeksel. Holderen festes i en brakett over skuffen og et beskyttelsesdeksel gjør det umulig for føreren å se hva som er på skjermen samtidig som bildet framstår helt klart for passasjeren.

Etter massiv kritikk er trenden med å inkludere alle krimaanleggfunksjonene i dashbordskjermen på retur. På ë-C4 har Citroën derfor flyttet parallellbetjening av klimaanlegget ned på en linje over midtkonsollen. Sistnevnte inneholder to USB-kontakter, en standard og en USB-C.

Girvelger-bryter
Nytt er også at den så karakteristiske og ganske store girvelgeren nå er erstattet av en tøff bryter. På bryterens høyre side styres de tre kjøreprogrammene:

Sport: 136 hk og raskest gassrespons.
Normal: 109 hk.
Eco: 82 hk.

Regenereringsbryteren er plassert nede til venstre for girvelgeren og gir ganske kraftig oppbremsning, men ikke helt én-pedals funksjon.

Bagasjerom (380 liter) med gulv i to høyder har godt med plass til eventuelle ladekabler under selve gulvet. Trist at Citroën ikke har satt av plass til ekstra bagasjerom under panseret.

Selvfølgelig kan blant annet lading og forvarming styres via en app som – tro det eller ei – er oppe og går før de første bilene kommer til Norge. Det skjer omtrent samtidig med avfyring av nyttårsrakettene.

Citroën ë-C4 Shine
Pris billigste Kr. 277 000
Pris testbil Kr. 353 500
Motortype Elektrisk
Motor 136 hk/260 Nm)
Drivlinje 1A, forhjulsdrift
0-100 km/t 9,7 sek
Toppfart 150 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk 14,3 kWt
Rekkevidde (WLTP) 350 km
Lading DC/AC 100/7,4 - 11 kW
Dimensjoner (L/B/H) 435/183/152 cm
Akselavstand 267 cm
Bilvekt 1541 kg
Bakkeklaring 15,6 cm
Tilhengervekt 0 kg
Bagasjerom 380 – 1250 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Hyper-limo på Ram-basis
Vi har så vidt vist den før - Aznom Palladium - men var ikke sikre på om det var sant. Det var det, vi har fått en ny kandidat til topp-ti: ‘verdens styggeste biler’.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Mammut-slipp fra Renault
I dag sto den nye Renault-sjefen opp og fortalte hvordan han hadde planlagt fremtiden. Han hadde fått hjelp av designerne sine som også fikk vist frem litt av det de ser for seg.
Les mer
layid-bilde3
Her er den første av mange
Hyundai har lovet en serie nye elbiler under familienavnet Ioniq. Den første skal vises allerede neste uke - her får du en liten forsmak.
Les mer
layid-bilde4
Populær Suzuki oppgraderes
Swift er blant Suzukis mest populære modeller i Norge - ja, faktisk står den for 30 prosent av salget siden 2010. Nå får den et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Stor nok for USA?
Jeep lanserer en ny Grand Cherokee med tilnavnet L og en tre seterader. Men det spørs om den er stor nok etter amerikansk smak da.
Les mer
layid-bilde6
Toyotas smarte Smart
På tide at noen tok etter smart og bygde en elektrisk bybil. Underlig at Toyota skulle være de første, og på papiret ser den veldig brukbar ut. Men det er et par ‘men’er.
Les mer
layid-bilde7
Defender-kloning fra Frankrike
Synd for Wales, men sikkert en lettelse for Daimler: Ineos, som skal bygge en moderne versjon av gamle Defender, skal overta den gamle Smart-fabrikken i Hambach. Dermed ryker det 500 jobber i Wales.
Les mer


layid-bilde8
Oppdatering og spesialutgaver av MX-5
Les mer
toppsak-bilde9
Bentley fornyer bestselgeren
Halvannet år etter «verdensdebuten» i Oslo gir Bentley et ansiktsløft til Bentayga.
Les mer
layid-bilde10
Ares med krystall
Les mer
layid-bilde11
Flere detaljer om BYD Tang
Les mer
layid-bilde12
Lanseringskalender 2020-2021
Les mer
layid-bilde13
Ny MG får pris og ekstra trygghet
Da vi presenterte nye MG EHS Plug-in Hybrid for et par uker siden var ikke prisene klare. Det er de nå, og importøren gir ekstra trygghet på kjøpet. Pluss en gledelig overraskelse til eksisterende kunder.
Les mer
layid-bilde14
Bestillingsklar Taycan Cross Turismo
Den norske Porsche-organisasjonen åpner nå for reservasjon av Taycan Cross Turismo som kommer på markedet i 2021.
Les mer
toppsak-bilde15
Ladbar kjøreglede
Audi lanserer nå sin andre ladbare A3, og dette er modellen for dem som ønsker sportslige egenskaper og spreke detaljer.
Les mer
layid-bilde16
Hyundai-nei til diesel/ bensin - går kun for ladbart i Norge heretter
Les mer
layid-bilde17
Salgsklar Octavia RS og Scout
Les mer
layid-bilde18
Mer ladbart fra MG, men holder prisen hemmelig
Med familie-SUV-en EHS blander MG seg inn i et særdeles hot ladehybridmarked. Men hva bilen skal koste i Norge vil importøren foreløpig ikke si noe om.
Les mer
layid-bilde19
Første glimt av Toyota el-SUV
Toyota skal snart lansere sin første el-SUV. Her får vi litt forhåndsinformasjon.
Les mer
layid-bilde20
Hyperbil med kjent basis
Det er lenge siden (en hel uke?) siden vi har hatt den siste 1000 hk+, hyperbilen, bygget i begrenset opplag for samlere. Her er en ny en, men denne byr på en spesiell vri.
Les mer
layid-bilde21
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde22
Har 1800 elektriske Fiat 500 som salgsmål i 2021
De første som bestilte nye Fiat 500 kan regne med å få bilen til jul. Målet er å selge minst 1800 biler av den elektriske modellen neste år.
Les mer
toppsak-bilde23
Snart kommer Q3 som plug-in
Audi utvider tilbudet av ladbare hybrider. I januar starter salget av Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe.
Les mer
layid-bilde24
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
layid-bilde25
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde26
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde27
Elektrisk komfort
Les mer
toppsak-bilde28
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde29
Med RAV som utgangspunkt
Les mer
layid-bilde30
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde31
Forsmak på ny Civic
Honda i USA har gitt oss en forsmak på neste generasjon Civic. Modellen som er nærmest usynlig på den norske registreringsstatistikken er blant de mest populære biler i USA.
Les mer
layid-bilde32
Hurra for Subaru
I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.
Les mer
toppsak-bilde33
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Opel Mokka er på vei i ny innpakking, men bensinutgaven blir igjen på kontinentet. Kun elektrisk gjelder i Norge. Tilhengerfeste og 4x4 kan du bare glemme.
Les mer
layid-bilde34
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde35
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde36
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde37
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde38
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer