img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Hyperbil med kjent basis
Det er lenge siden (en hel uke?) siden vi har hatt den siste 1000 hk+, hyperbilen, bygget i begrenset opplag for samlere. Her er en ny en, men denne byr på en spesiell vri.

Standard oppskrift på denne type biler inneholder blant annet en spesialbygget karbon monocoque, som virkelig skal produsere racing assosiasjoner og underbygge alle luftige påstander om at dette er HELT spesielt.

Naran, som denne heter, byr faktisk på et helt annerledes, og egentlig mye mer troverdig, narrativ.

«Jovisst er jeg eksklusiv, og klart jeg tenker i retning av Königsegg eller Pagani» virker det som den forsiktig sier, før den føyer til: «men jeg er faktisk basert på en BMW 8-serie».

Det er vel ikke det dårligste grunnlaget – og det er derfor du kanskje kjenner igjen glasshuset på denne bilen – tvillingtoppen til BMWs mest eksklusive coupé

Dealen er åpenbart at BMW gjør at denne bilen vil kunne selges og vil kunne gjøres gatetillatt. De leverer vitale komponenter og systemer til denne engelske glad-produsenten som så gjør sitt.

Det betyr blant annet at chassiset er et godt stykke unna BMWs, her er det for eksempel åpenbart at motoren sitter lavere og nærmere coupéen enn på noen gate-BMW.

Bilen du ser her er en statisk modell som ble vist frem «et sted i Vest-London» og selv om den virker ganske ferdig er det ikke et ord om når de skal begynne å bygge serien på 49 eksemplarer de har lovet.

Men de har da i hvert fall fortalt litt mer om bilen – og litt mer om seg selv også, forresten. Det er kanskje det mest interessante.

Bilen vil for eksempel ha plass til fire. Den vil få en bane-modus – men da bare med to personer om bord. Samtidig blir det masse luksus og antydninger av komfort.

Skal vi tenke Aston Martin Valhalla møter Mercedes Maybach?

Den står på Pirelli Trofeo R dekk som henger sammen med bilen via justerbare parallellogram foran og bak, som også dempes av justerbare Öhliner og som stoppes av AP Racing-keramikk.

Han som står for denne delen heter Daniel Mense og tilhører den store britiske underskogen av smarte konstruktører som selger seg til den ene superbilprodusenten etter den andre på prosjektbasis.

Han her startet med raske biler for Opel, har vunnet fire FIA Touring Car mesterskap med biler han har satt opp selv. Hans EY3 Engineering leverer i dag tjenester og komponenter til CTCC, WTCC, TCR, GTE, Historisk, Bakke og Formula 1. Og til Naran.

(saken fortsetter)

Men det er Steve Pegg som er sjefskonstruktør på prosjektet. Bakgrunn fra bl.a. Jaguar Land Rover og Faraday Future som nå påstår han har klart å få frem en bil med vekt på 1620 kg – hvilket er i nedre område av det man kan vente fra noe slikt.

Deler av lettvekstoppskriften er karosseri bygget av karbon og naturlig fiber, Natural Flax. Som vel egentlig bringen tankene tilbake til Trabant – og det var ikke noe galt med det karosseriet – før det begynte å spire.

Selve karosseriet er det Jowyn Wong som har stått for. Utdannet i Huddersfield før han var innom McLaren og så startet sitt eget Wyn Design.

Han har tidligere gjort for eksempel Apollo IE eller de Tomaso P72 – ingen av disse er blant mine favoritter. Men Naran er kanskje litt mindre aggressiv enn disse – litt mer sivilisert?

Best å vente med dommen, selvfølgelig, til den viser seg i virkeligheten.

Og da vet vi vel litt mer om drivlinjen også.

Foreløpig har vi dette:

Motoren er basert på BMWs 4,4 liters blokk, V8, men nå dratt opp til 5 liter med dobbel turbo og bygget av opprinnelig amerikanske Racing Dynamics. 

Nå holder de til i Aachen, Tyskland, og det er de som skal bygge bilene for Naran.

Omtrent hver komponent er oppgradert, fortelles det – uten detaljer. Men resultatet skal i hvert fall være 1048 hk og 1036 Nm.

De fordeles via en 8 trinns ZF automat. Egentlig til alle fire hjul. Men hvis du vil ha det litt moro kobler du ut flerplateclutchen i sentral-diffen og den drar bare bak.

Mange av transmisjonskomponentene er forresten også rett ut av BMWs hyller.

Man har kjørt en del simuleringer på bilen, selvfølgelig. For eksempel på aerodynamikken der man fant at bilen generer 1377 kg marktrykk et eller annet sted på prestasjonskurven. Eller mer nøyaktig: 400 kg ved 200 km/t. Men det er åpenbart reserver i fartsavdelingen.

Og så har man kjørt simuleringer på Ringen, som antyder 7min40.

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at Mense vil insistere på å kjøre et rekordforsøk der. For gatelovlige front-motorbiler. Han var sterkt inne i bildet da Nios elbil EP9 satte rekord der i 2017

Til sist litt om navnet.

Det er som hos Ford. Bilen er navnet etter sjefen. Ameerh Naran har drømt om egen superbil hele livet. Utdannet som produktdesigner, men tjente penger på å mekle privatjet. Nå er det han vil sette guttedrømmen ut i livet.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Hyper-limo på Ram-basis
Vi har så vidt vist den før - Aznom Palladium - men var ikke sikre på om det var sant. Det var det, vi har fått en ny kandidat til topp-ti: ‘verdens styggeste biler’.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Mammut-slipp fra Renault
I dag sto den nye Renault-sjefen opp og fortalte hvordan han hadde planlagt fremtiden. Han hadde fått hjelp av designerne sine som også fikk vist frem litt av det de ser for seg.
Les mer
layid-bilde3
Her er den første av mange
Hyundai har lovet en serie nye elbiler under familienavnet Ioniq. Den første skal vises allerede neste uke - her får du en liten forsmak.
Les mer
layid-bilde4
Populær Suzuki oppgraderes
Swift er blant Suzukis mest populære modeller i Norge - ja, faktisk står den for 30 prosent av salget siden 2010. Nå får den et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Stor nok for USA?
Jeep lanserer en ny Grand Cherokee med tilnavnet L og en tre seterader. Men det spørs om den er stor nok etter amerikansk smak da.
Les mer
layid-bilde6
Toyotas smarte Smart
På tide at noen tok etter smart og bygde en elektrisk bybil. Underlig at Toyota skulle være de første, og på papiret ser den veldig brukbar ut. Men det er et par ‘men’er.
Les mer
layid-bilde7
Defender-kloning fra Frankrike
Synd for Wales, men sikkert en lettelse for Daimler: Ineos, som skal bygge en moderne versjon av gamle Defender, skal overta den gamle Smart-fabrikken i Hambach. Dermed ryker det 500 jobber i Wales.
Les mer


layid-bilde8
Oppdatering og spesialutgaver av MX-5
Les mer
toppsak-bilde9
Bentley fornyer bestselgeren
Halvannet år etter «verdensdebuten» i Oslo gir Bentley et ansiktsløft til Bentayga.
Les mer
layid-bilde10
Ares med krystall
Les mer
layid-bilde11
Flere detaljer om BYD Tang
Les mer
layid-bilde12
Lanseringskalender 2020-2021
Les mer
layid-bilde13
Ny MG får pris og ekstra trygghet
Da vi presenterte nye MG EHS Plug-in Hybrid for et par uker siden var ikke prisene klare. Det er de nå, og importøren gir ekstra trygghet på kjøpet. Pluss en gledelig overraskelse til eksisterende kunder.
Les mer
layid-bilde14
Bestillingsklar Taycan Cross Turismo
Den norske Porsche-organisasjonen åpner nå for reservasjon av Taycan Cross Turismo som kommer på markedet i 2021.
Les mer
toppsak-bilde15
Ladbar kjøreglede
Audi lanserer nå sin andre ladbare A3, og dette er modellen for dem som ønsker sportslige egenskaper og spreke detaljer.
Les mer
layid-bilde16
Hyundai-nei til diesel/ bensin - går kun for ladbart i Norge heretter
Les mer
layid-bilde17
Salgsklar Octavia RS og Scout
Les mer
layid-bilde18
Mer ladbart fra MG, men holder prisen hemmelig
Med familie-SUV-en EHS blander MG seg inn i et særdeles hot ladehybridmarked. Men hva bilen skal koste i Norge vil importøren foreløpig ikke si noe om.
Les mer
layid-bilde19
Første glimt av Toyota el-SUV
Toyota skal snart lansere sin første el-SUV. Her får vi litt forhåndsinformasjon.
Les mer
layid-bilde20
Hyperbil med kjent basis
Det er lenge siden (en hel uke?) siden vi har hatt den siste 1000 hk+, hyperbilen, bygget i begrenset opplag for samlere. Her er en ny en, men denne byr på en spesiell vri.
Les mer
layid-bilde21
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde22
Har 1800 elektriske Fiat 500 som salgsmål i 2021
De første som bestilte nye Fiat 500 kan regne med å få bilen til jul. Målet er å selge minst 1800 biler av den elektriske modellen neste år.
Les mer
toppsak-bilde23
Snart kommer Q3 som plug-in
Audi utvider tilbudet av ladbare hybrider. I januar starter salget av Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe.
Les mer
layid-bilde24
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
layid-bilde25
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde26
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde27
Elektrisk komfort
Les mer
toppsak-bilde28
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde29
Med RAV som utgangspunkt
Les mer
layid-bilde30
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde31
Forsmak på ny Civic
Honda i USA har gitt oss en forsmak på neste generasjon Civic. Modellen som er nærmest usynlig på den norske registreringsstatistikken er blant de mest populære biler i USA.
Les mer
layid-bilde32
Hurra for Subaru
I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.
Les mer
toppsak-bilde33
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Opel Mokka er på vei i ny innpakking, men bensinutgaven blir igjen på kontinentet. Kun elektrisk gjelder i Norge. Tilhengerfeste og 4x4 kan du bare glemme.
Les mer
layid-bilde34
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde35
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde36
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde37
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde38
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer