img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Glem bensin – ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Opel Mokka er på vei i ny innpakking, men bensinutgaven blir igjen på kontinentet. Kun elektrisk gjelder i Norge. Tilhengerfeste og 4x4 kan du bare glemme.

Med Mokka var Opel tidlig ute med en liten og praktisk SUV som tyskerne utviklet sammen med koreanerne under GM-paraplyen. Her var bensin- og dieselmotor, forhjulsdrift, firehjulsdrift og automatgir.

Fra 2012 fram til bilen svingte inn på de evige motorveier tidlig i 2019 solgte Opel nær 6000 Mokka i Norge.

På snarvisitt
Når Mokka nå er på snarvisitt her nordpå før den lanseres i april neste år, er den her både i bensin- og elektrisk utgave. Men bensinutgaven med to eksosrør kan du glemme med en gang.

Den beskjedne interessen for bensinmotoriserte familie-SUV-er i grenselandet mellom liten og kompakt bil, gjør at importøren dropper alt annet enn den elektriske varianten. Til gjengjeld pakkes Mokka-e i fire utstyrsvarianter. Disse koster:

* Edition                     kr. 279.900
* Elegance                 kr. 293.900
* GS Line Pack          kr. 311.900
* Ultimate                   kr. 331.900

Fordi nordmenn som vanligvis utstyrer bilene sine raust, er de to siste på listen mest interessante. Først på Ultimate inneholder pakken LED Matrix lys, 12+10 tommer store instrument- og naviskjermer, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera og nøkkelløs åpning og start av bilen.

Den knallgrønne lanseringsfargen koster ikke noe ekstra. Å style bilen med svart etter hvit takfarge koster 3500 kroner ekstra mens svart panser øker prisen med nye 1900 kroner.

Sjette familiemedlem
Mokka, som heretter skal produseres rett utenfor Paris, er det sjette familiemedlemmet bygd over samme elektriske lest fra PSA: Peugeot e-208, Peugeot e-2008, DS3 Crossback E-Tense, Citroën e-C4 og Opel Corsa-e.

Det betyr 50 kWt batteripakke delt i to med en del av pakken under forsetet og resten under baksetet, forhjulsdrift, 136 hk/260 Nm ytelse i sportprogrammet, 109 hk/220 Nm i normalprogrammet og 82 hk/180 Nm i økoprogrammet. WLTP-rekkevidden oppgis til 324 kilometer og DC-ladefarten til 100 kW via CCS-standard.

Elektrisk Mokka kan, som de fem brødrene, ikke trekke tilhenger, men laster ski og annet innenfor 75 kg på taket.

Folkelig og ujålete
Som medlem i en fransk bilfamilie gjør Opel et nummer av at de i sjelen er tyske, med vekt på folkelig og ujålete. Men ordet spennende som nå hyppig brukes, er det lenge siden jeg har hørt fra Opel.

Mokka bryter virkelig med det Opel leverte de siste årene de var en del av Detroit-baserte GM. Først og fremst merkes det inne i bilen hvor det ultrakonservative førermiljøet nå har veket for skjermer a la Mercedes. Ikke helt dør til dør som i Honda e, men nok et skritt i forhold til Opel Corsa-e og vridd mot føreren som i en moderne cockpit samtidig som volumknott og mekanisk styring av klimaanlegget beholdes.

Mens girvelgeren i Corsa-e også er å finne i eksempelvis flere Peugeot-modeller, er den i Mokka erstattet med en liten bryter på midtkonsollen. Flott og lekkert det.

Intern konkurranse
Selv om konkurransen om elbilkundene skjerpes betydelig i 2021 samtidig som det kommer mange nye og attraktive ladehybrider i salg, overrasker det at Opel ikke har større ambisjoner med Mokka enn 1000 biler i 2021.

Opel ramser opp MG ZS, Hyundai Kona, Kia Soul, Nissan Leaf og VW ID.3 som viktige motstandere, men de aller viktigste konkurrentene i kampen om kundene befinner seg sannsynligvis i egen familie.

Prisgapet mellom Corsa-e og Mokka-e er så lite (eksempelvis bare 9000 kroner mellom Elegance-utgavene) at valget egentlig gir seg selv.

   
Opel Mokka-e  
Pris fra Kr. 279.900
Pris toppmodell Kr. 331.900
Motortype Elektrisk
Effekt/moment 136 hk/260 Nm
Batteri (brutto) 50 kWt
Lading DC/AC 100 kW - 7,4/11 kW
Drivlinje 1 A, forhjulsdrift
0-100 km/t 9,0 sek
Toppfart 150 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk oppgitt 17,8 kWt
Rekkevidde oppgitt 324 km
Dimensjoner (L/B/H) 415/179/153 cm
Akselavstand 256 cm
Bilvekt 1523 kg
Batterivekt n/a
Bakkeklaring 19,4 cm
Tilhengervekt 0 kg
Bagasjerom 310 - 1060 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde3
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde6
Med RAV som utgangspunkt
Sist vi var borti Mitsuoka, den gøyale japanske ombyggeren med retro twist hadde han prøvd å gjøre en Corvette StingRay av en MX 5. Dagens innslag er mye mer utrolig, en kul RAV 4.
Les mer
layid-bilde7
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer


layid-bilde8
Forsmak på ny Civic
Les mer
toppsak-bilde9
Hurra for Subaru
I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.
Les mer
layid-bilde10
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Les mer
layid-bilde11
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde12
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde13
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde14
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
toppsak-bilde15
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer
layid-bilde16
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Les mer
layid-bilde17
Atom-bil fra Mahindra
Les mer
layid-bilde18
Ares knar en Corvette
Ares er en italiensk bilsmie som både gjør ting selv, ofte ganske oppsiktsvekkende, og bygger om andre biler. Også ganske oppsiktsvekkende. Som for eksempel en Corvette C8.
Les mer
layid-bilde19
Beijing - «ikke å forveksle med Beijing»
Radiance var navnet på enda en konseptbil i Beijing. En av de mange store batterielektriske sedan-coupéene som åpenbart har oppdaget at Tesla S åpenbart har oppdaget at det åpenbart er et åpenbart marked for slike biler der ute.
Les mer
layid-bilde20
Større utvalg av ladbare Cayenner
Av 228 nye Cayenne registrert hittil i år er 226 ladbare hybrider. Nå utvides utvalget.
Les mer
layid-bilde21
Ulv i fåreklær
Volkswagen har dratt lakenet av sine nye Golf R som ifølge produsenten er den kraftigste og kjappeste serieproduserte Golf noensinne.
Les mer
layid-bilde22
Klassiker med ni liv - minst
Etter stadig å ha av gått med døden skal den klassiske Defender nok en gang gjenoppstå.
Les mer
toppsak-bilde23
Amerikaner gruset Europas beste
Det mange år siden vi hørte fra SSC. Men da lovet de oss i hvert fall verdens raskeste bil. Nå har de levert!
Les mer
layid-bilde24
Bugattis Corona Speciale
Bugatti har gitt oss detaljer på en ny fantastisk fantasibil. Et godt eksempel på hva man bruke pandemier til.
Les mer
layid-bilde25
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde26
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde27
Jaguars minste SUV oppdateres
Les mer
toppsak-bilde28
de Tomaso hjem til USA
Da vi begynte å tro at de Tomaso hadde gått samme vei som en rekke spekulative superbiler, dukker de opp igjen. Denne gang med beskjed om at de skal innta USA, og lære dem å designe biler.
Les mer
layid-bilde29
Mercedes GLA får norske priser
Les mer
layid-bilde30
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Les mer
layid-bilde31
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde32
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
toppsak-bilde33
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde34
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Les mer
layid-bilde35
En Hummer som det gnistrer av
Les mer
layid-bilde36
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde37
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer
layid-bilde38
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer