img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Glem bensin – ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Opel Mokka er på vei i ny innpakking, men bensinutgaven blir igjen på kontinentet. Kun elektrisk gjelder i Norge. Tilhengerfeste og 4x4 kan du bare glemme.

Med Mokka var Opel tidlig ute med en liten og praktisk SUV som tyskerne utviklet sammen med koreanerne under GM-paraplyen. Her var bensin- og dieselmotor, forhjulsdrift, firehjulsdrift og automatgir.

Fra 2012 fram til bilen svingte inn på de evige motorveier tidlig i 2019 solgte Opel nær 6000 Mokka i Norge.

På snarvisitt
Når Mokka nå er på snarvisitt her nordpå før den lanseres i april neste år, er den her både i bensin- og elektrisk utgave. Men bensinutgaven med to eksosrør kan du glemme med en gang.

Den beskjedne interessen for bensinmotoriserte familie-SUV-er i grenselandet mellom liten og kompakt bil, gjør at importøren dropper alt annet enn den elektriske varianten. Til gjengjeld pakkes Mokka-e i fire utstyrsvarianter. Disse koster:

* Edition                     kr. 279.900
* Elegance                 kr. 293.900
* GS Line Pack          kr. 311.900
* Ultimate                   kr. 331.900

Fordi nordmenn som vanligvis utstyrer bilene sine raust, er de to siste på listen mest interessante. Først på Ultimate inneholder pakken LED Matrix lys, 12+10 tommer store instrument- og naviskjermer, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera og nøkkelløs åpning og start av bilen.

Den knallgrønne lanseringsfargen koster ikke noe ekstra. Å style bilen med svart etter hvit takfarge koster 3500 kroner ekstra mens svart panser øker prisen med nye 1900 kroner.

Sjette familiemedlem
Mokka, som heretter skal produseres rett utenfor Paris, er det sjette familiemedlemmet bygd over samme elektriske lest fra PSA: Peugeot e-208, Peugeot e-2008, DS3 Crossback E-Tense, Citroën e-C4 og Opel Corsa-e.

Det betyr 50 kWt batteripakke delt i to med en del av pakken under forsetet og resten under baksetet, forhjulsdrift, 136 hk/260 Nm ytelse i sportprogrammet, 109 hk/220 Nm i normalprogrammet og 82 hk/180 Nm i økoprogrammet. WLTP-rekkevidden oppgis til 324 kilometer og DC-ladefarten til 100 kW via CCS-standard.

Elektrisk Mokka kan, som de fem brødrene, ikke trekke tilhenger, men laster ski og annet innenfor 75 kg på taket.

Folkelig og ujålete
Som medlem i en fransk bilfamilie gjør Opel et nummer av at de i sjelen er tyske, med vekt på folkelig og ujålete. Men ordet spennende som nå hyppig brukes, er det lenge siden jeg har hørt fra Opel.

Mokka bryter virkelig med det Opel leverte de siste årene de var en del av Detroit-baserte GM. Først og fremst merkes det inne i bilen hvor det ultrakonservative førermiljøet nå har veket for skjermer a la Mercedes. Ikke helt dør til dør som i Honda e, men nok et skritt i forhold til Opel Corsa-e og vridd mot føreren som i en moderne cockpit samtidig som volumknott og mekanisk styring av klimaanlegget beholdes.

Mens girvelgeren i Corsa-e også er å finne i eksempelvis flere Peugeot-modeller, er den i Mokka erstattet med en liten bryter på midtkonsollen. Flott og lekkert det.

Intern konkurranse
Selv om konkurransen om elbilkundene skjerpes betydelig i 2021 samtidig som det kommer mange nye og attraktive ladehybrider i salg, overrasker det at Opel ikke har større ambisjoner med Mokka enn 1000 biler i 2021.

Opel ramser opp MG ZS, Hyundai Kona, Kia Soul, Nissan Leaf og VW ID.3 som viktige motstandere, men de aller viktigste konkurrentene i kampen om kundene befinner seg sannsynligvis i egen familie.

Prisgapet mellom Corsa-e og Mokka-e er så lite (eksempelvis bare 9000 kroner mellom Elegance-utgavene) at valget egentlig gir seg selv.

   
Opel Mokka-e  
Pris fra Kr. 279.900
Pris toppmodell Kr. 331.900
Motortype Elektrisk
Effekt/moment 136 hk/260 Nm
Batteri (brutto) 50 kWt
Lading DC/AC 100 kW - 7,4/11 kW
Drivlinje 1 A, forhjulsdrift
0-100 km/t 9,0 sek
Toppfart 150 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk oppgitt 17,8 kWt
Rekkevidde oppgitt 324 km
Dimensjoner (L/B/H) 415/179/153 cm
Akselavstand 256 cm
Bilvekt 1523 kg
Batterivekt n/a
Bakkeklaring 19,4 cm
Tilhengervekt 0 kg
Bagasjerom 310 - 1060 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nå starter alvoret for Dennis Hauger
Han er av mange utpekt til å bli Norges første Formel 1-fører, men da må Dennis Hauger (18) prestere på aller høyeste nivå i sesongen som starter denne helgen.
Les mer
layid-bilde1
Klassisk betegnelse vender tilbake
Zephyr er en klassisk betegnelse i Ford-familien. Både i Europa og i USA hvor det har tilhørt luksusmerket Lincoln. Nå dukker navnet opp på ny, i Kina.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde3
Mercedes utvider EQA-tilbudet
Mercedes-Benz i Tyskland starter nå salget av elbilen EQA med firehjulsdrift. Senere på året vil de lansere en modell med økt rekkevidde.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Fabia
Skoda har avduket fjerde generasjon Fabia. Den er lekrere enn noensinne, men blir ingen storselger i Norge.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Endelig: Genesis kommer til Europa
Vi har etterlyst dem lenge, men nå kommer endelig Hyundais luksusmerke til Europa. De starter i tre byer.
Les mer
layid-bilde6
Xpeng dobler modellutvalget
Snart starter salget av Xpengs andre modell utenfor Kinas grenser, og Norge blir første land ut i Europa.
Les mer
layid-bilde7
Rudskogen klar for Taycan-innrykk
Allerede ruller det 1427 Taycan på norske veier. Nå kan eierne også hygge seg med banekjøring - helt uten rekkeviddeangst.
Les mer


layid-bilde8
Det yngler hos Xpeng
Les mer
toppsak-bilde9
Lyrisk elbil fra Cadillac
Cadillac har nå avduket sin kommende elbil i produksjonsdrakt. Den har egenskaper som kan gjøre den aktuell for Europa, men mangler foreløpig en detalj nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde10
Kult - på kinesisk
Les mer
layid-bilde11
Økt potensial for Norges mest solgte
Les mer
layid-bilde12
Taket av bestselgeren
Les mer
layid-bilde13
Attraktive priser på Ioniq 5
Hyundai har nå publisert priser på flere varianter av Ioniq 5 med både bak- og firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde14
Arctic Trucks klar med ny Isuzu
Spesialistene hos Arctic Trucks er nå klar til å levere nye Isuzu D-MAX i spesialutgave for den som ønsker en helt spesiell pickup.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestselger kommer til Europa
Wuling Mini er den elbilen som utselger Tesla for tiden. Dessuten er den en av verdens billigste. Nå kommer den til Europa via Russland og Litauen.
Les mer
layid-bilde16
Blir dette erstatningen for Mondeo?
Les mer
layid-bilde17
Bronco på alvor
Les mer
layid-bilde18
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde19
Snart vises T-Klassen
Mercedes-Benz begynte å tease den nye T-Klassen allerede i fjor høst. Dette blir altså person-utgaven av den nye Citan som igjen er en del av samarbeidet med Renault.
Les mer
layid-bilde20
Klart for oppdatert Polo
Så var tiden moden for en facelift av Polo. I Norge vil den kompakte VW-modellen bli tilgjengelig med en omfattende utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde21
Hondas kompakt-SUV for Europa
Honda har i dag vist neste generasjon HR-V i europeisk innpakning. Den blir elektrifisert, men ikke ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Maxus blir mer forbrukerorientert
Maxus er det kinesiske bilmerket som har vært lengst i Norge. De er mest kjent for sine varebiler, men programmet utvides stadig.
Les mer
toppsak-bilde23
BYD lanserer ny elbilplattform
Kinesiske BYD følger i rekken av produsenter som lanserer dedikerte elbilplattformer. Til Shanghai hadde de også med seg en spennende konseptbil.
Les mer
layid-bilde24
Nytt superbil-forsøk fra Torino
Sist hadde de akvarium om bord. Denne gangen nøyer de seg med noe som ser ut som en forholdsvis normal superbil. Men de må gjøre noe med navnet: Frangivento høres ikke så supert ut.
Les mer
layid-bilde25
Genesis sikter høyt med sin første elbil
Mens søsknene Hyundai og Kia konsentrerer seg om volumsjiktet, retter Genesis skytset mot de høyere sfærer når de presenterer sin første elbil.
Les mer
layid-bilde26
Elektrisk familiefrakter
Volkswagen presenterer en stor familie-SUV som er skreddersydd for Kina. Den skal produseres ved to ulike fabrikker og har plass til syv.
Les mer
layid-bilde27
Nissan viser ny X-Trail
Les mer
toppsak-bilde28
Audi gir glimt av fremtidens A6
Ikke alle ønsker seg en SUV. Med A6 e-tron concept gir Audi oss en forsmak på en elbil i klassen A6/A7/A8.
Les mer
layid-bilde29
BMW fester grepet
Les mer
layid-bilde30
Toyota-sprint skal ta igjen feltet
Toyota, som altfor lenge konsentrerte seg om hybrider, har nå lagt inn akselerasjonsgiret for å ta igjen elbil-feltet. En ny bil på utstillingen i Shanghai forteller om retningen. Og bilen bør hete Erik!
Les mer
layid-bilde31
Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi - simpelthen bare fordi den er vakker.
Les mer
layid-bilde32
Seat fornyer de minste
Seat foretar et ansiktsløft på Ibiza og Arona, men de blir neppe norgesaktuelle av den grunn.
Les mer
toppsak-bilde33
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.
Les mer
layid-bilde34
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Les mer
layid-bilde35
Ansiktsløft for Skoda-SUV
Les mer
layid-bilde36
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde37
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Kia har lansert sin nye luksuslimousine, K8, på hjemmemarkedet. Det oser prestisje og luksus av den første modellen som utstyres med Kias nye logo.
Les mer