img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
QQ i tredje tapping
Snart kommer tredje generasjon av Nissans pioner-modell Qasqhai. Om den er like pioner i sin ferskeste versjon har vi fått en liten indikasjon på allerede.

Første gang vi så en antydning til den nye Qashqai («bilen med et navn ingen kan stave» - produsentens eget utsagn) var som konsept på Genève-utstillingen i 2004.  

Dette var nytt. Høy sittestilling, men med kompakte hatchback-mål og en rekke smarte løsninger som skaffet rom både til mange folk og mange ting.

SUV var et begrep på den tiden, men dette var definitivt ingen SUV. Det ble helt åpenbart da den endelig kom på markedet etter en skikkelig lansering i Paris 2006

Fabrikken selv var såpass forvirret at da de skulle lansere den i Kina lurte de på om de skulle kalle segmentet for CCUV (Compact Crossover Utility Vehicle).

Fabrikken var også såpass usikker at de regnet med at hvis alt gikk bra, ville de selge 100.000 av den det første året. Det viste seg at frem til andre generasjon solgte den i snitt 200.000 hvert år.

Men designeren selv, Stephane Schwartz, kunne ikke skjønne hvorfor den måtte kategoriseres som noe som helst. Han mente at de ideene han hadde banket gjennom var så selvsagte og opplagte at det var ingen grunn til å pakke bilen inn i noen gruppetenking.

QQ – som det interne navnet veldig fort ble, det var ingen som orket hele dåpsattesten – var spesiell på en annen måte også. Det var den første Nissanbilen som ble utviklet, både teknisk og designmessig, i England.

Hvilket ikke hindret den i å bli en global suksess. I USA ble den riktignok solgt som Rogue Sport og i Japan ble den døpt Dualis.

Nytt navn var helt nødvendig, for der hadde den vittige delen av motorpressen allerede før lanseringen døpt om Qashqai til Cash Cow på grunn av modellens åpenbare suksess i regnskapsavdelingen.

(saken fortsetter)

Generasjon to fikk en merkelig lansering. Først en novemberkveld, 2013 i London med streaming og hashtag #nextgen. Et par år før BMW fant ut at denne geniale merkevaren var ubrukt slik at de kunne adoptere den.

Deretter ble vist frem – av alle steder – på bilutstillingen i Brussel i januar. Og så kom den til sist til Genève, men da var den så utbrukt at utstillingspublikummet møtte den med et stort gjesp.

Ikke markedet heldigvis. Bilen satte britisk rekord i null til 500.000. Til nå ved inngangen til tredje generasjon har de to årgangene solgt mer enn fem millioner. 33.000 av dem i Norge, men så langt i år: ikke riktig 500. QQ representerer snaue ti prosent av hele Nissan-salget.

Hvor mye de skal selge av den nye er altfor tidlig for importøren å ha noen formening om.

Spesielt fordi importøren ennå ikke kan si annet om lanseringstidspunkt enn at det blir en gang neste år.

Det er ikke mye jeg kan fortelle heller. Etter en times on-line lansering har jeg fått med meg at den blir ny, rund baut. Men allerede for et år siden viste vi renderinger som gir en god indikasjon på hva vi har i vente

(saken fortsetter)

Bygget på en forholdsvis ny plattform som heter CMF og som er skalerbar og som til nå har vært brukt på såpass forskjellige Alliance-biler som Datsun Redi-Go, Nissan X-Trail og Renault Talisman.

Høyfast stål, lett vekt og stiv, er nøkkelord.

Opphengningen er ny, med to forskjellige versjoner bak. Med 19-tommers hjul får du smør&brød-utgaven. Med 20-tommere og/eller firehjulsdrift får du den helt uavhengige multilink-pakken.

Drivlinjen er grei. Den kjente 1,3-literen, men nå i en 12 volt mild-hybrid utgave. Jeg er ikke en gang sikker på om jeg får lov til å fortelle hvor mye motoren yter eller hvilke transmisjonsvalg du vil få (eller om du vil få noen valg overhodet).

Man skriver nemlig på noen Non-Disclosure Agreements før slike øvelser som dette. Og det er greit nok med hensyn til sperrefrist etc.

Men dette er første gang den skriftlige, «lovlige», pressemeldingen, med informasjoner fra konferansen ikke engang inneholder de enkleste, mest uskyldige detaljer. Som for eksempel ytelse.

Jeg får imidlertid lov til å fortelle at den kommer også med e-POWER som er Nissans navn på min favorittutgave når vi snakker hybrider. Her går bensinmotoren på ideelt turtall og lader ganske små batterier som så sørger for næring til motorene.

Ingen direkte mekanisk drivkontakt og ingen endring på motorens turtall når bilens hastighet endres.

Denne drivlinjen fyller fire år omtrent i dag og har blant annet vært brukt på den japanske Note.

(saken fortsetter)

Men da vi sto og så på konseptbilen IMQ i Genève i fjor sa Roel de Vries (ingeniør, nå topp i marketing hos Nissan) til meg at denne drivlinjen ville vi nok ikke se før i 2022 i Europa.

Så bra da, at jeg får lov til å fortelle at den er fremskjøvet med et år i forhold til det jeg trodde.

Men en informasjon som virkelig ville gjort det interessant å videreformidle en slik opplysning – som hva dette resulterer i av forbruk og utslipp – det aner jeg ikke. Heller ikke noen japanske tall med sammenlignbare modeller med og uten e-POWER har jeg klart å finne.

At den får full pakke med assistenter og smarte lykter, er kanskje derimot en bombe for de fleste av dere.

Ikke misforstå. Jeg klager ikke på Nissan i denne sammenhengen. Der gjør de jobben sin som best de kan. Og det blir åpenbart bedre og bedre. I går kunne de presentere resultatene etter andre kvartal, og det går såpass bra nå at de ga oss et mer optimistisk tall på forventet tap i år. I sommer regnet de med litt over fire milliarder dollar. Nå sa de 3,2.

Derimot klager jeg på at jeg er så naiv at jeg har latt meg suge inn i enda et intetsigende skjerm-event.

Jeg burde vite bedre etter et halvt år med den slags.

Forresten: Jeg har lovet å si fra til dere når jeg har vært gjennom et slikt arrangement der det ikke har vært antydning av tekniske hikk.

Dette var heller ikke et av dem.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde3
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde6
Med RAV som utgangspunkt
Sist vi var borti Mitsuoka, den gøyale japanske ombyggeren med retro twist hadde han prøvd å gjøre en Corvette StingRay av en MX 5. Dagens innslag er mye mer utrolig, en kul RAV 4.
Les mer
layid-bilde7
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer


layid-bilde8
Forsmak på ny Civic
Les mer
toppsak-bilde9
Hurra for Subaru
I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.
Les mer
layid-bilde10
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Les mer
layid-bilde11
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde12
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde13
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde14
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
toppsak-bilde15
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer
layid-bilde16
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Les mer
layid-bilde17
Atom-bil fra Mahindra
Les mer
layid-bilde18
Ares knar en Corvette
Ares er en italiensk bilsmie som både gjør ting selv, ofte ganske oppsiktsvekkende, og bygger om andre biler. Også ganske oppsiktsvekkende. Som for eksempel en Corvette C8.
Les mer
layid-bilde19
Beijing - «ikke å forveksle med Beijing»
Radiance var navnet på enda en konseptbil i Beijing. En av de mange store batterielektriske sedan-coupéene som åpenbart har oppdaget at Tesla S åpenbart har oppdaget at det åpenbart er et åpenbart marked for slike biler der ute.
Les mer
layid-bilde20
Større utvalg av ladbare Cayenner
Av 228 nye Cayenne registrert hittil i år er 226 ladbare hybrider. Nå utvides utvalget.
Les mer
layid-bilde21
Ulv i fåreklær
Volkswagen har dratt lakenet av sine nye Golf R som ifølge produsenten er den kraftigste og kjappeste serieproduserte Golf noensinne.
Les mer
layid-bilde22
Klassiker med ni liv - minst
Etter stadig å ha av gått med døden skal den klassiske Defender nok en gang gjenoppstå.
Les mer
toppsak-bilde23
Amerikaner gruset Europas beste
Det mange år siden vi hørte fra SSC. Men da lovet de oss i hvert fall verdens raskeste bil. Nå har de levert!
Les mer
layid-bilde24
Bugattis Corona Speciale
Bugatti har gitt oss detaljer på en ny fantastisk fantasibil. Et godt eksempel på hva man bruke pandemier til.
Les mer
layid-bilde25
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde26
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde27
Jaguars minste SUV oppdateres
Les mer
toppsak-bilde28
de Tomaso hjem til USA
Da vi begynte å tro at de Tomaso hadde gått samme vei som en rekke spekulative superbiler, dukker de opp igjen. Denne gang med beskjed om at de skal innta USA, og lære dem å designe biler.
Les mer
layid-bilde29
Mercedes GLA får norske priser
Les mer
layid-bilde30
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Les mer
layid-bilde31
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde32
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
toppsak-bilde33
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde34
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Les mer
layid-bilde35
En Hummer som det gnistrer av
Les mer
layid-bilde36
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde37
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer
layid-bilde38
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer