img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
QQ i tredje tapping
Snart kommer tredje generasjon av Nissans pioner-modell Qasqhai. Om den er like pioner i sin ferskeste versjon har vi fått en liten indikasjon på allerede.

Første gang vi så en antydning til den nye Qashqai («bilen med et navn ingen kan stave» - produsentens eget utsagn) var som konsept på Genève-utstillingen i 2004.  

Dette var nytt. Høy sittestilling, men med kompakte hatchback-mål og en rekke smarte løsninger som skaffet rom både til mange folk og mange ting.

SUV var et begrep på den tiden, men dette var definitivt ingen SUV. Det ble helt åpenbart da den endelig kom på markedet etter en skikkelig lansering i Paris 2006

Fabrikken selv var såpass forvirret at da de skulle lansere den i Kina lurte de på om de skulle kalle segmentet for CCUV (Compact Crossover Utility Vehicle).

Fabrikken var også såpass usikker at de regnet med at hvis alt gikk bra, ville de selge 100.000 av den det første året. Det viste seg at frem til andre generasjon solgte den i snitt 200.000 hvert år.

Men designeren selv, Stephane Schwartz, kunne ikke skjønne hvorfor den måtte kategoriseres som noe som helst. Han mente at de ideene han hadde banket gjennom var så selvsagte og opplagte at det var ingen grunn til å pakke bilen inn i noen gruppetenking.

QQ – som det interne navnet veldig fort ble, det var ingen som orket hele dåpsattesten – var spesiell på en annen måte også. Det var den første Nissanbilen som ble utviklet, både teknisk og designmessig, i England.

Hvilket ikke hindret den i å bli en global suksess. I USA ble den riktignok solgt som Rogue Sport og i Japan ble den døpt Dualis.

Nytt navn var helt nødvendig, for der hadde den vittige delen av motorpressen allerede før lanseringen døpt om Qashqai til Cash Cow på grunn av modellens åpenbare suksess i regnskapsavdelingen.

(saken fortsetter)

Generasjon to fikk en merkelig lansering. Først en novemberkveld, 2013 i London med streaming og hashtag #nextgen. Et par år før BMW fant ut at denne geniale merkevaren var ubrukt slik at de kunne adoptere den.

Deretter ble vist frem – av alle steder – på bilutstillingen i Brussel i januar. Og så kom den til sist til Genève, men da var den så utbrukt at utstillingspublikummet møtte den med et stort gjesp.

Ikke markedet heldigvis. Bilen satte britisk rekord i null til 500.000. Til nå ved inngangen til tredje generasjon har de to årgangene solgt mer enn fem millioner. 33.000 av dem i Norge, men så langt i år: ikke riktig 500. QQ representerer snaue ti prosent av hele Nissan-salget.

Hvor mye de skal selge av den nye er altfor tidlig for importøren å ha noen formening om.

Spesielt fordi importøren ennå ikke kan si annet om lanseringstidspunkt enn at det blir en gang neste år.

Det er ikke mye jeg kan fortelle heller. Etter en times on-line lansering har jeg fått med meg at den blir ny, rund baut. Men allerede for et år siden viste vi renderinger som gir en god indikasjon på hva vi har i vente

(saken fortsetter)

Bygget på en forholdsvis ny plattform som heter CMF og som er skalerbar og som til nå har vært brukt på såpass forskjellige Alliance-biler som Datsun Redi-Go, Nissan X-Trail og Renault Talisman.

Høyfast stål, lett vekt og stiv, er nøkkelord.

Opphengningen er ny, med to forskjellige versjoner bak. Med 19-tommers hjul får du smør&brød-utgaven. Med 20-tommere og/eller firehjulsdrift får du den helt uavhengige multilink-pakken.

Drivlinjen er grei. Den kjente 1,3-literen, men nå i en 12 volt mild-hybrid utgave. Jeg er ikke en gang sikker på om jeg får lov til å fortelle hvor mye motoren yter eller hvilke transmisjonsvalg du vil få (eller om du vil få noen valg overhodet).

Man skriver nemlig på noen Non-Disclosure Agreements før slike øvelser som dette. Og det er greit nok med hensyn til sperrefrist etc.

Men dette er første gang den skriftlige, «lovlige», pressemeldingen, med informasjoner fra konferansen ikke engang inneholder de enkleste, mest uskyldige detaljer. Som for eksempel ytelse.

Jeg får imidlertid lov til å fortelle at den kommer også med e-POWER som er Nissans navn på min favorittutgave når vi snakker hybrider. Her går bensinmotoren på ideelt turtall og lader ganske små batterier som så sørger for næring til motorene.

Ingen direkte mekanisk drivkontakt og ingen endring på motorens turtall når bilens hastighet endres.

Denne drivlinjen fyller fire år omtrent i dag og har blant annet vært brukt på den japanske Note.

(saken fortsetter)

Men da vi sto og så på konseptbilen IMQ i Genève i fjor sa Roel de Vries (ingeniør, nå topp i marketing hos Nissan) til meg at denne drivlinjen ville vi nok ikke se før i 2022 i Europa.

Så bra da, at jeg får lov til å fortelle at den er fremskjøvet med et år i forhold til det jeg trodde.

Men en informasjon som virkelig ville gjort det interessant å videreformidle en slik opplysning – som hva dette resulterer i av forbruk og utslipp – det aner jeg ikke. Heller ikke noen japanske tall med sammenlignbare modeller med og uten e-POWER har jeg klart å finne.

At den får full pakke med assistenter og smarte lykter, er kanskje derimot en bombe for de fleste av dere.

Ikke misforstå. Jeg klager ikke på Nissan i denne sammenhengen. Der gjør de jobben sin som best de kan. Og det blir åpenbart bedre og bedre. I går kunne de presentere resultatene etter andre kvartal, og det går såpass bra nå at de ga oss et mer optimistisk tall på forventet tap i år. I sommer regnet de med litt over fire milliarder dollar. Nå sa de 3,2.

Derimot klager jeg på at jeg er så naiv at jeg har latt meg suge inn i enda et intetsigende skjerm-event.

Jeg burde vite bedre etter et halvt år med den slags.

Forresten: Jeg har lovet å si fra til dere når jeg har vært gjennom et slikt arrangement der det ikke har vært antydning av tekniske hikk.

Dette var heller ikke et av dem.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nå starter alvoret for Dennis Hauger
Han er av mange utpekt til å bli Norges første Formel 1-fører, men da må Dennis Hauger (18) prestere på aller høyeste nivå i sesongen som starter denne helgen.
Les mer
layid-bilde1
Klassisk betegnelse vender tilbake
Zephyr er en klassisk betegnelse i Ford-familien. Både i Europa og i USA hvor det har tilhørt luksusmerket Lincoln. Nå dukker navnet opp på ny, i Kina.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde3
Mercedes utvider EQA-tilbudet
Mercedes-Benz i Tyskland starter nå salget av elbilen EQA med firehjulsdrift. Senere på året vil de lansere en modell med økt rekkevidde.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Fabia
Skoda har avduket fjerde generasjon Fabia. Den er lekrere enn noensinne, men blir ingen storselger i Norge.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Endelig: Genesis kommer til Europa
Vi har etterlyst dem lenge, men nå kommer endelig Hyundais luksusmerke til Europa. De starter i tre byer.
Les mer
layid-bilde6
Xpeng dobler modellutvalget
Snart starter salget av Xpengs andre modell utenfor Kinas grenser, og Norge blir første land ut i Europa.
Les mer
layid-bilde7
Rudskogen klar for Taycan-innrykk
Allerede ruller det 1427 Taycan på norske veier. Nå kan eierne også hygge seg med banekjøring - helt uten rekkeviddeangst.
Les mer


layid-bilde8
Det yngler hos Xpeng
Les mer
toppsak-bilde9
Lyrisk elbil fra Cadillac
Cadillac har nå avduket sin kommende elbil i produksjonsdrakt. Den har egenskaper som kan gjøre den aktuell for Europa, men mangler foreløpig en detalj nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde10
Kult - på kinesisk
Les mer
layid-bilde11
Økt potensial for Norges mest solgte
Les mer
layid-bilde12
Taket av bestselgeren
Les mer
layid-bilde13
Attraktive priser på Ioniq 5
Hyundai har nå publisert priser på flere varianter av Ioniq 5 med både bak- og firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde14
Arctic Trucks klar med ny Isuzu
Spesialistene hos Arctic Trucks er nå klar til å levere nye Isuzu D-MAX i spesialutgave for den som ønsker en helt spesiell pickup.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestselger kommer til Europa
Wuling Mini er den elbilen som utselger Tesla for tiden. Dessuten er den en av verdens billigste. Nå kommer den til Europa via Russland og Litauen.
Les mer
layid-bilde16
Blir dette erstatningen for Mondeo?
Les mer
layid-bilde17
Bronco på alvor
Les mer
layid-bilde18
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde19
Snart vises T-Klassen
Mercedes-Benz begynte å tease den nye T-Klassen allerede i fjor høst. Dette blir altså person-utgaven av den nye Citan som igjen er en del av samarbeidet med Renault.
Les mer
layid-bilde20
Klart for oppdatert Polo
Så var tiden moden for en facelift av Polo. I Norge vil den kompakte VW-modellen bli tilgjengelig med en omfattende utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde21
Hondas kompakt-SUV for Europa
Honda har i dag vist neste generasjon HR-V i europeisk innpakning. Den blir elektrifisert, men ikke ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Maxus blir mer forbrukerorientert
Maxus er det kinesiske bilmerket som har vært lengst i Norge. De er mest kjent for sine varebiler, men programmet utvides stadig.
Les mer
toppsak-bilde23
BYD lanserer ny elbilplattform
Kinesiske BYD følger i rekken av produsenter som lanserer dedikerte elbilplattformer. Til Shanghai hadde de også med seg en spennende konseptbil.
Les mer
layid-bilde24
Nytt superbil-forsøk fra Torino
Sist hadde de akvarium om bord. Denne gangen nøyer de seg med noe som ser ut som en forholdsvis normal superbil. Men de må gjøre noe med navnet: Frangivento høres ikke så supert ut.
Les mer
layid-bilde25
Genesis sikter høyt med sin første elbil
Mens søsknene Hyundai og Kia konsentrerer seg om volumsjiktet, retter Genesis skytset mot de høyere sfærer når de presenterer sin første elbil.
Les mer
layid-bilde26
Elektrisk familiefrakter
Volkswagen presenterer en stor familie-SUV som er skreddersydd for Kina. Den skal produseres ved to ulike fabrikker og har plass til syv.
Les mer
layid-bilde27
Nissan viser ny X-Trail
Les mer
toppsak-bilde28
Audi gir glimt av fremtidens A6
Ikke alle ønsker seg en SUV. Med A6 e-tron concept gir Audi oss en forsmak på en elbil i klassen A6/A7/A8.
Les mer
layid-bilde29
BMW fester grepet
Les mer
layid-bilde30
Toyota-sprint skal ta igjen feltet
Toyota, som altfor lenge konsentrerte seg om hybrider, har nå lagt inn akselerasjonsgiret for å ta igjen elbil-feltet. En ny bil på utstillingen i Shanghai forteller om retningen. Og bilen bør hete Erik!
Les mer
layid-bilde31
Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi - simpelthen bare fordi den er vakker.
Les mer
layid-bilde32
Seat fornyer de minste
Seat foretar et ansiktsløft på Ibiza og Arona, men de blir neppe norgesaktuelle av den grunn.
Les mer
toppsak-bilde33
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.
Les mer
layid-bilde34
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Les mer
layid-bilde35
Ansiktsløft for Skoda-SUV
Les mer
layid-bilde36
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde37
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Kia har lansert sin nye luksuslimousine, K8, på hjemmemarkedet. Det oser prestisje og luksus av den første modellen som utstyres med Kias nye logo.
Les mer