img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
69 bilder i galleri
BMW presenterer fremtidens SUV
Når BMW i dag presenterer sin nye, helelektriske iX er det mange elbilmyter som slår sprekker. Bilen får en rekkevidde på hele 600 kilometer, og på ti minutter lader du nok til 120 kilometer.

I dag avslører BMW at konseptbilen vi har møtt som iNEXT skal hete iX når den settes i produksjon neste år. Det teknologiske flaggskipet ruller inn på norske veier høsten 2021 – proppet med ny og innovativ teknikk og en rekkevidde på over 600 km.

BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller. Modellen er ene og alene utviklet for en helelektrisk drivlinje.

– BMW iX er vår neste store milepæl og overtar på mange måter stafettpinnen etter BMW i3. Der i3 banet vei for bærekraftig elektrisk mobilitet i 2013, tar BMW iX denne arven videre med nye dimensjoner, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Karakteristisk design
Den banebrytende retningen til BMW iX kommer også tydelig til syne i bilens design. Uttrykket er minimalistisk, med både kjente og nye BMW-linjer. Dimensjonene er gjenkjennelige, men proporsjonene er mer kraftfulle.

BMW iX er omtrent like lang og bred som en X5, like høy som en X6 og ruller på samme hjuldimensjoner som toppmodellen X7 (21" eller 22").

Intelligent bruk av materialer som aluminium, karbon, karbonforsterket plast (CFRP) og stål på ulike steder reflekterer filosofien om «rett materiale på rett sted» for BMW iX.

BMW iX skiller seg også ut med særegne elementer som rammeløse dører, trykksensitive døråpnere som erstatning for tradisjonelle dørhåndtak, utpregede og markante hjulbuer, og en bakluke som dekker hele bilens bakside.

Designen til BMW iX henger selvsagt også sammen med den optimaliserte aerodynamikken som sørger for en luftmotstand med Cd-verdi på lave 0,25.

Teknologi under overflaten
Frontlyktene, i full LED, er de smaleste i BMWs historie. Om ønskelig leveres de også med laserlys med matrix-funksjon for fjernlysene.

Den lukkede grillen er koblingen mellom BMWs historie og nye elektriske fremtid. Den har også fått ny funksjonalitet i form av et «intelligenspanel» som inneholder radarfunksjoner og andre sensorer.

(saken fortsetter)

Siden vedlikeholdet under panseret er minimalt, er det ikke behov for kunden å åpne det i det hele tatt. Eksempelvis er påfyllingen for spylervæske lagt under BMW-logoen på panseret.

Integrert i BMW-logoen på bakluken finner man ryggekameraet, med egen rengjøringsfunksjon.

BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper.

BMW iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller. Det betyr at man også kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer i forhold til hva som har vært mulig frem til nå.

Designet fra innsiden og ut
Med grunnlag i den nye arkitekturen er BMW iX designet fra innsiden og ut med høy fokus på materialkvalitet og bærekraft.

Skinninteriøret er for eksempel garvet med ekstrakter fra olivenblad, mens en stor andel resirkulert plast er brukt i produksjonen av dørlistene, setene, midtkonsollen og teppene.

Bærekraft står med andre ord ikke i veien for å skape luksuriøse omgivelser, verken for fører eller noen av de fire passasjerene.

(saken fortsetter)

Bak det heksagon-formede rattet, som vitner om at BMW iX baner vei for nye kjøreopplevelser, sitter helt nye seter med integrerte hodestøtter.

Dashbordet preges av en stor, kurvet skjerm som er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm. I midtkonsollen finner man den særegne girspaken og touchpanelet sammen med iDrive-hjulet til infotainment-systemet.

Baksetepassasjerene nyter godt av den fraværende drivakseltunnelen som gir ytterligere bakseteplass, mens volumet i bagasjerommet er rundt 500 liter. Skulle ikke det være nok, så er det mulig å montere både takstativ og tilhengerfeste på nye BMW iX.

To elektriske motorer
Femte generasjon eDrive-teknologi leverer maksimal effekt og effektivitet i BMW iX. De to elektriske motorene, som er produsert uten bruk av sjeldne mineraler, sørger for full firehjulsdrift og leverer en samlet effekt på over 500 hk. Sprinten fra 0 til 100 km/t gjøres unna på under fem sekunder.

Høyspentbatteriet har en bruttokapasitet på mer enn 100 kWt, noe som gir BMW iX en rekkevidde på over 600 km i WLTP-syklusen.

Med ny ladeteknologi, kan BMW iX lynlade (DC) opp til 200 kW. Dermed kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, mens en «lynlade-økt» på 10 minutter gir 120 km rekkevidde.

Fra en 11 kW ladeboks lades batteriet fra 0 til 100 prosent på mindre enn 11 timer.

Til Norge høsten 2021
Vi loves flere detaljer om BMW iX i tiden fremover. Produksjonen starter i Dingolfing, Tyskland til sommeren, og de første bilene kommer til Norge høsten 2021.

– Med BMW iX tar vi enda et markant steg videre i vår satsing på elektrisk mobilitet, med bærekraft og ren kjøreglede i høysetet. Helt siden vi viste konseptbilen for første gang har vi opplevd stor interesse. Derfor er vi glade for at vi allerede nå kan dele såpass mange detaljer i god tid før lansering. Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger til våren, sier Marius Tegneby.

I 2023 vil BMW Group tilby 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten er helelektriske. Fra 2020 til 2021 utvides den helelektriske BMW i-familien fra BMW i3 til å inkludere BMW iX3, BMW iX og BMW i4. Med andre ord vil BMW tilby fire vidt forskjellige elbiler i løpet av 2021.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde3
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde6
Med RAV som utgangspunkt
Sist vi var borti Mitsuoka, den gøyale japanske ombyggeren med retro twist hadde han prøvd å gjøre en Corvette StingRay av en MX 5. Dagens innslag er mye mer utrolig, en kul RAV 4.
Les mer
layid-bilde7
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer


layid-bilde8
Forsmak på ny Civic
Les mer
toppsak-bilde9
Hurra for Subaru
I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.
Les mer
layid-bilde10
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Les mer
layid-bilde11
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde12
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde13
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde14
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
toppsak-bilde15
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer
layid-bilde16
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Les mer
layid-bilde17
Atom-bil fra Mahindra
Les mer
layid-bilde18
Ares knar en Corvette
Ares er en italiensk bilsmie som både gjør ting selv, ofte ganske oppsiktsvekkende, og bygger om andre biler. Også ganske oppsiktsvekkende. Som for eksempel en Corvette C8.
Les mer
layid-bilde19
Beijing - «ikke å forveksle med Beijing»
Radiance var navnet på enda en konseptbil i Beijing. En av de mange store batterielektriske sedan-coupéene som åpenbart har oppdaget at Tesla S åpenbart har oppdaget at det åpenbart er et åpenbart marked for slike biler der ute.
Les mer
layid-bilde20
Større utvalg av ladbare Cayenner
Av 228 nye Cayenne registrert hittil i år er 226 ladbare hybrider. Nå utvides utvalget.
Les mer
layid-bilde21
Ulv i fåreklær
Volkswagen har dratt lakenet av sine nye Golf R som ifølge produsenten er den kraftigste og kjappeste serieproduserte Golf noensinne.
Les mer
layid-bilde22
Klassiker med ni liv - minst
Etter stadig å ha av gått med døden skal den klassiske Defender nok en gang gjenoppstå.
Les mer
toppsak-bilde23
Amerikaner gruset Europas beste
Det mange år siden vi hørte fra SSC. Men da lovet de oss i hvert fall verdens raskeste bil. Nå har de levert!
Les mer
layid-bilde24
Bugattis Corona Speciale
Bugatti har gitt oss detaljer på en ny fantastisk fantasibil. Et godt eksempel på hva man bruke pandemier til.
Les mer
layid-bilde25
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde26
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde27
Jaguars minste SUV oppdateres
Les mer
toppsak-bilde28
de Tomaso hjem til USA
Da vi begynte å tro at de Tomaso hadde gått samme vei som en rekke spekulative superbiler, dukker de opp igjen. Denne gang med beskjed om at de skal innta USA, og lære dem å designe biler.
Les mer
layid-bilde29
Mercedes GLA får norske priser
Les mer
layid-bilde30
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Les mer
layid-bilde31
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde32
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
toppsak-bilde33
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde34
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Les mer
layid-bilde35
En Hummer som det gnistrer av
Les mer
layid-bilde36
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde37
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer
layid-bilde38
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer