img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Blir ID.4 landets mest kjøpte bil i 2021? VW-importøren mener det, og det skal ikke stå på levering av biler, ei heller når firehjulsdrift er på plass etter sommerferien.

ID.3 kom sent, men godt for Volkswagen i Norge som nå pøser ut elbilen i et slikt tempo at den etter to måneder allerede ligger godt an til å bli landets nest mest kjøpte bilmodell i 2020, etter Audi e-tron.

Men blir den det i 2021? Slett ikke, ifølge VW-direktør Harald Edvardsen-Eibak som løfter fram storebror ID.4. Allerede i januar kommer de første kundebilene av ID.4 1st og 1st Max til kundene.

Først kun 2WD
Selv om ID.4 både laster på taket og trekker tilhenger, er de første bilene fortsatt kun bakhjulsdrevet. Plattformen deler hele ID-familien, og bortsett fra utvendig størrelse er ID.3 og ID.4 nærmest helt like også innvendig.

Firehjulsdrift som fire av ti bilkjøpere så langt i år har endt opp med, vil ikke være på plass før godt ut i 2021, sannsynligvis først i etterkant av sommerferien. Hva pristillegget blir er heller ikke klart. Å stå på reservasjonslisten koster 4000 kroner.

Dette er ID.4 1st:

  • 4,56 meter lang, 32 cm lengre enn ID.3.
  • Samme motor, 204 hk.
  • Motoren bak og primært bakhjulsdrevet.
  • Større batteripakke, 77 kWt netto mot 58 kWt i ID.3.
  • Bedre rekkevidde, rundt 500 km mot 424 km for ID.3.
  • Hurtigladefarten øker fra 100 til 125 kW.
  • Kun litt mer kupeplass enn i ID.3 fordi akselavstanden er ganske lik på de to.
  • Betydelig større bagasjerom.
  • Tilhengerfeste i prisen, trekker inntil 1000 kg.
  • Bøyler åpner for boks/stativ på taket.
  • 4x4 først etter sommerferien.
  • Pris fra 426.900 kroner levert kunde i Oslo.
  • Tesla Model Y, Volvo XC40, Mustang Mach-E nevnes som de viktigste konkurrentene.

Hvor mange ID.4 som er bestilt til Norge får ikke Edvardsen-Eibak lov til å si, men det skal ikke stå på biler. Men litt løfter Edvardsen-Eibak på sløret: det kommer til å bli levert ut flere ID.4 i andre halvår med 4x4-varianten på plass.

Kunder som nå bestiller ID.4 med kun drift på bakhjulene kan regne med å få den levert i mars.

VW har selv gått ut med at målet om å produsere en halv million ID.4 innen utgangen av 2025 ligger fast med Kina som det største markedet foran Europa og USA.

80 prosent elektrisk
Volkswagens fokus i Norge neste år blir på de elektriske bilene. Fra en elektrisk andel av bilvolumet på 50 prosent i fjor høst, er VWs andel så langt i år økt til 70 prosent og i oktober lå den på 88,7 prosent ifølge statistikk fra OFV. For Audi er el-andelen nå over 90 prosent.

– Vi regner med at minst 80 prosent av VWs volum neste år blir elektriske biler, og det kan bli mer. Vi får de bilene vi vil ha av både ID.3 og ID.4, sier Edvardsen-Eibak og legger til at rundt halvparten av ID.3-kjøperne ikke har eid en VW før/hatt en VW de siste fem årene. Mange av kundene er også førstegangskjøpere av elektrisk bil.

Fire plug-in
Men i alt fokuset på elbiler, glemmer ikke VW helt de fossile bilmodellene som bilgiganten tross alt selger flest av i Europa.

T-Roc blir VWs viktigste fossilbil i 2021, men de fire ladehybrider blir enda viktigere. Disse er:

  • Golf
  • Passat
  • Tiguan
  • Tuareg

Samtidig har VW-importøren valgt å droppe Tiguan Allspace fra nyttår og Golf stasjonsvogn blir heller ikke tatt til Norge. Golf GTE kommer i to varianter som ventes å stå for 80 prosent av Golf-salget fra 2021.

Volkswagen ID.3 - ID.4    
  ID.3 ID.4
Motor: Elektrisk Elektrisk
Effekt/moment: 204 hk/310 Nm 204 hk/310 Nm
Drivlinje: 1A/bakhjulsdrift 1A/bakhjulsdrift
0-100 km/t: 7,3 sek 8,5 sek
Toppfart: 160 km/t 160 km/t
Batteri (brutto/netto): 62/58 kWt 82/77 kWt
Rekkevidde: 424 km 487 - 522 km
Forbruk: 16,9 kWt 18,2 kWt
Ladefart DC/AC 100 kW/11 kW 125 kW/11 kW
CO2/NOx:  0 g/km – 0 mg/km 0 g/km – 0 mg/km
Mål LxBxH: 426/181/155 cm 458/185/163 cm
Akselavstand: 277 cm 277 cm
Bakkeklaring: 15,0 cm n/a
Bagasjerom: 385 – 1267 liter 543 – 1575 liter
Egenvekt: 1719 kg 2049 kg
Batterivekt n/a 493 kg
Tilhengervekt: 0 kg 1000 kg
Garanti, bil 5 år/100 000 km 5 år/100 000 km
Garanti, batteri: 8 år/160 000 km 8 år/160 000 km
Pris 1st Kr. 342 400 Kr. 417 300
Pris 1st Max Kr. 442 700 Kr. 499 900
Miljøklasse A A

Kilde: OFV/produsenten


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde3
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde6
Med RAV som utgangspunkt
Sist vi var borti Mitsuoka, den gøyale japanske ombyggeren med retro twist hadde han prøvd å gjøre en Corvette StingRay av en MX 5. Dagens innslag er mye mer utrolig, en kul RAV 4.
Les mer
layid-bilde7
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer


layid-bilde8
Forsmak på ny Civic
Les mer
toppsak-bilde9
Hurra for Subaru
I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.
Les mer
layid-bilde10
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Les mer
layid-bilde11
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde12
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde13
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde14
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
toppsak-bilde15
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer
layid-bilde16
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Les mer
layid-bilde17
Atom-bil fra Mahindra
Les mer
layid-bilde18
Ares knar en Corvette
Ares er en italiensk bilsmie som både gjør ting selv, ofte ganske oppsiktsvekkende, og bygger om andre biler. Også ganske oppsiktsvekkende. Som for eksempel en Corvette C8.
Les mer
layid-bilde19
Beijing - «ikke å forveksle med Beijing»
Radiance var navnet på enda en konseptbil i Beijing. En av de mange store batterielektriske sedan-coupéene som åpenbart har oppdaget at Tesla S åpenbart har oppdaget at det åpenbart er et åpenbart marked for slike biler der ute.
Les mer
layid-bilde20
Større utvalg av ladbare Cayenner
Av 228 nye Cayenne registrert hittil i år er 226 ladbare hybrider. Nå utvides utvalget.
Les mer
layid-bilde21
Ulv i fåreklær
Volkswagen har dratt lakenet av sine nye Golf R som ifølge produsenten er den kraftigste og kjappeste serieproduserte Golf noensinne.
Les mer
layid-bilde22
Klassiker med ni liv - minst
Etter stadig å ha av gått med døden skal den klassiske Defender nok en gang gjenoppstå.
Les mer
toppsak-bilde23
Amerikaner gruset Europas beste
Det mange år siden vi hørte fra SSC. Men da lovet de oss i hvert fall verdens raskeste bil. Nå har de levert!
Les mer
layid-bilde24
Bugattis Corona Speciale
Bugatti har gitt oss detaljer på en ny fantastisk fantasibil. Et godt eksempel på hva man bruke pandemier til.
Les mer
layid-bilde25
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde26
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde27
Jaguars minste SUV oppdateres
Les mer
toppsak-bilde28
de Tomaso hjem til USA
Da vi begynte å tro at de Tomaso hadde gått samme vei som en rekke spekulative superbiler, dukker de opp igjen. Denne gang med beskjed om at de skal innta USA, og lære dem å designe biler.
Les mer
layid-bilde29
Mercedes GLA får norske priser
Les mer
layid-bilde30
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Les mer
layid-bilde31
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde32
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
toppsak-bilde33
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde34
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Les mer
layid-bilde35
En Hummer som det gnistrer av
Les mer
layid-bilde36
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde37
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer
layid-bilde38
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer