img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Blir ID.4 landets mest kjøpte bil i 2021? VW-importøren mener det, og det skal ikke stå på levering av biler, ei heller når firehjulsdrift er på plass etter sommerferien.

ID.3 kom sent, men godt for Volkswagen i Norge som nå pøser ut elbilen i et slikt tempo at den etter to måneder allerede ligger godt an til å bli landets nest mest kjøpte bilmodell i 2020, etter Audi e-tron.

Men blir den det i 2021? Slett ikke, ifølge VW-direktør Harald Edvardsen-Eibak som løfter fram storebror ID.4. Allerede i januar kommer de første kundebilene av ID.4 1st og 1st Max til kundene.

Først kun 2WD
Selv om ID.4 både laster på taket og trekker tilhenger, er de første bilene fortsatt kun bakhjulsdrevet. Plattformen deler hele ID-familien, og bortsett fra utvendig størrelse er ID.3 og ID.4 nærmest helt like også innvendig.

Firehjulsdrift som fire av ti bilkjøpere så langt i år har endt opp med, vil ikke være på plass før godt ut i 2021, sannsynligvis først i etterkant av sommerferien. Hva pristillegget blir er heller ikke klart. Å stå på reservasjonslisten koster 4000 kroner.

Dette er ID.4 1st:

  • 4,56 meter lang, 32 cm lengre enn ID.3.
  • Samme motor, 204 hk.
  • Motoren bak og primært bakhjulsdrevet.
  • Større batteripakke, 77 kWt netto mot 58 kWt i ID.3.
  • Bedre rekkevidde, rundt 500 km mot 424 km for ID.3.
  • Hurtigladefarten øker fra 100 til 125 kW.
  • Kun litt mer kupeplass enn i ID.3 fordi akselavstanden er ganske lik på de to.
  • Betydelig større bagasjerom.
  • Tilhengerfeste i prisen, trekker inntil 1000 kg.
  • Bøyler åpner for boks/stativ på taket.
  • 4x4 først etter sommerferien.
  • Pris fra 426.900 kroner levert kunde i Oslo.
  • Tesla Model Y, Volvo XC40, Mustang Mach-E nevnes som de viktigste konkurrentene.

Hvor mange ID.4 som er bestilt til Norge får ikke Edvardsen-Eibak lov til å si, men det skal ikke stå på biler. Men litt løfter Edvardsen-Eibak på sløret: det kommer til å bli levert ut flere ID.4 i andre halvår med 4x4-varianten på plass.

Kunder som nå bestiller ID.4 med kun drift på bakhjulene kan regne med å få den levert i mars.

VW har selv gått ut med at målet om å produsere en halv million ID.4 innen utgangen av 2025 ligger fast med Kina som det største markedet foran Europa og USA.

80 prosent elektrisk
Volkswagens fokus i Norge neste år blir på de elektriske bilene. Fra en elektrisk andel av bilvolumet på 50 prosent i fjor høst, er VWs andel så langt i år økt til 70 prosent og i oktober lå den på 88,7 prosent ifølge statistikk fra OFV. For Audi er el-andelen nå over 90 prosent.

– Vi regner med at minst 80 prosent av VWs volum neste år blir elektriske biler, og det kan bli mer. Vi får de bilene vi vil ha av både ID.3 og ID.4, sier Edvardsen-Eibak og legger til at rundt halvparten av ID.3-kjøperne ikke har eid en VW før/hatt en VW de siste fem årene. Mange av kundene er også førstegangskjøpere av elektrisk bil.

Fire plug-in
Men i alt fokuset på elbiler, glemmer ikke VW helt de fossile bilmodellene som bilgiganten tross alt selger flest av i Europa.

T-Roc blir VWs viktigste fossilbil i 2021, men de fire ladehybrider blir enda viktigere. Disse er:

  • Golf
  • Passat
  • Tiguan
  • Tuareg

Samtidig har VW-importøren valgt å droppe Tiguan Allspace fra nyttår og Golf stasjonsvogn blir heller ikke tatt til Norge. Golf GTE kommer i to varianter som ventes å stå for 80 prosent av Golf-salget fra 2021.

Volkswagen ID.3 - ID.4    
  ID.3 ID.4
Motor: Elektrisk Elektrisk
Effekt/moment: 204 hk/310 Nm 204 hk/310 Nm
Drivlinje: 1A/bakhjulsdrift 1A/bakhjulsdrift
0-100 km/t: 7,3 sek 8,5 sek
Toppfart: 160 km/t 160 km/t
Batteri (brutto/netto): 62/58 kWt 82/77 kWt
Rekkevidde: 424 km 487 - 522 km
Forbruk: 16,9 kWt 18,2 kWt
Ladefart DC/AC 100 kW/11 kW 125 kW/11 kW
CO2/NOx:  0 g/km – 0 mg/km 0 g/km – 0 mg/km
Mål LxBxH: 426/181/155 cm 458/185/163 cm
Akselavstand: 277 cm 277 cm
Bakkeklaring: 15,0 cm n/a
Bagasjerom: 385 – 1267 liter 543 – 1575 liter
Egenvekt: 1719 kg 2049 kg
Batterivekt n/a 493 kg
Tilhengervekt: 0 kg 1000 kg
Garanti, bil 5 år/100 000 km 5 år/100 000 km
Garanti, batteri: 8 år/160 000 km 8 år/160 000 km
Pris 1st Kr. 342 400 Kr. 417 300
Pris 1st Max Kr. 442 700 Kr. 499 900
Miljøklasse A A

Kilde: OFV/produsenten


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Endelig bilmesse igjen
For første gang på nesten to år skal det igjen arrangeres en internasjonal bilutstilling i Europa. Nærmere bestemt i München.
Les mer
layid-bilde1
AC Cobra på strøm
AC Cobra forbinder du nok primært med muskelbilene Carol Shelby masserte til det ekstreme. Nå går de tilbake til originalen, og gjør den elektriske.
Les mer
layid-bilde2
Nytt tilskudd til Q4 e-tron-familien
Audi lanserer nå Q4 45 e-tron quattro og dobler dermed utvalget av modeller med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde3
Wells Vertige - små sportsbiler lever!
Det er moro når en spennende ny bil dukker opp fra ingenting og overbeviser ved sin første opptreden.
Les mer
layid-bilde4
Polo GTI i ny tapning
Volkswagens nye Polo er på vei mot Norge, men vi går glipp av den mest lekne i familien.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde6
Valhalla på hjul
Underlig å kalle opp en bil etter en festsal, der fyll og eting og møte med alle kompisene dine som hadde blitt drept dagen før er hovedingredienser.
Les mer
layid-bilde7
Ny oppgradering av Macan
For andre gang foretar Porsche en oppgradering av sin populære Macan. Men dersom du venter på den elektriske utgaven må du fortsatt smøre deg med tålmodighet et par år til.
Les mer


layid-bilde8
Audi lanserer ny RS3
Les mer
toppsak-bilde9
Touring bygger på F8 Tributo
Tidligere har Touring ødelagt en og annen Ferrari. Denne gangen gis det inntrykk av at de har bygget sin helt egne bil, og nøyer seg med drivlinjen fra en F8 Tributo.
Les mer
layid-bilde10
Elbiler som Private Brands
Les mer
layid-bilde11
Kia oppdaterer Ceed-familien
Les mer
layid-bilde12
Her er Opels nye Astra
Les mer
layid-bilde13
Ny Lotus med AMG-hester
Etter nesten 75 år sier Lotus farvel til forbrenningsmotorer med sin Emira som debuterer i disse dager. Rett i trynet på Porsche Cayman, og med elementer du aldri har sett hos en Lotus før.
Les mer
layid-bilde14
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestillingsklar Yaris Cross
Toyota åpner nå for bestilling av nye Yaris Cross. Den kan bestilles med drift på to eller fire hjul og har hybrid drivlinje og automatgir som standard.
Les mer
layid-bilde16
Hybrid luksus fra Bentley
Les mer
layid-bilde17
Xpeng åpner reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde18
Ny BMW 2-serie Coupé
BMW M2 sørget for en solid oppblomstring av M-salget i Norge for fem år siden. På Goodwood viser BMW arvtageren til den sportslige kompaktmodellen.
Les mer
layid-bilde19
Putins prestisje-bil i produksjon
Hvem skulle trodd det? På Genève-utstillingen i 2019 stilte russerne med en ny luksusbil som nesten var for utrolig til å være sann. Nå ser det jommen ut som den er i produksjon.
Les mer
layid-bilde20
Glimt av Volvos fremtid
Volvo viser et konsept som gir oss en forsmak på fremtidens elbiler med økt rekkevidde og raskere lading.
Les mer
layid-bilde21
Porsches raskeste SUV
Porsche har i dag offentliggjort sin nye toppmodell blant SUV-ene - Cayenne Turbo GT. Med en prislapp på tre millioner blir den nok et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde22
Ansiktsløft for Kodiaq
Fire år etter lanseringen er tiden moden for et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av Skodas mest solgte SUV.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW på hydrogensporet
BMW starter nå uttesting av en prototyp med brenselceller på vei. I 2022 skal den bygges i et begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde24
Ny Ferrari med klassiske kvaliteter
Et utseende man bare blir stående og gape ved og en lett liten V6-motor der bak - det minner om Dino i 1966. Men dette er Ferrari i 2021!
Les mer
layid-bilde25
2000 hester og faststoff
Man kan trygt si at det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at noen kommer med en Hyperbil som skal presentere en gang i fremtiden. Det er også blitt vanlig at hver at prosjektene har sin egen spesialitet. Dagens er faststoffbatterier.
Les mer
layid-bilde26
Civic i europeisk drakt
Honda har nå vist Civic i den karosseriformen som skal selges i Europa, nemlig femdørs kombi.
Les mer
layid-bilde27
Nye brobyggere fra Porsche
Les mer
toppsak-bilde28
Facelift for Duster
Dacia gir nå sin populære Duster et ansiktsløft samtidig som den får en rekke tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde29
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Les mer
layid-bilde30
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
layid-bilde31
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde32
Nytt alternativ for storfamilien
Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range kan frakte inntil 9 personer, og har en rekkevidde på opptil 366 kilometer (WLTP). Hurtiglading på 110 kW sørger for at bilen lades fra 10 til 80% på rundt 45 minutter. Prisene starter på 552.900 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Mercedes-AMG oppdaterer stilikon
Tiden er inne for en midtlivs-oppdatering av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Det innebærer nye motorer og flere valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde34
Polestar 3 skal produseres i USA
Les mer
layid-bilde35
Musk presenterte ny toppmodell
Les mer
layid-bilde36
Toyota fornyer Land Cruiser
Toyota lanserer en ny versjon av sin store Land Cruiser - en modell som som har hatt marginal interesse i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Norsk spesial på ID.3
Volkswagen lanserer nå spesialutgaven ID.3 Sport som er skreddersydd for norske kunder.
Les mer
layid-bilde38
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer