img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.

Det må har vært en skikkelig PR-kampanje i forkant her, og bilder fra årets eneste skikkelige bilutstilling, den i Beijing, gjorde det i hvert fall klart at disse hadde det største lanseringspartyet på hele messen.

Men ikke aner vi hvor den kommer fra. Ikke hva slags penger de har, eller hvor mye. Hvorfor bilen ligner såpass meget på (antakelig) avdøde Faraday Future vet vi heller ikke. Ingen fikk sitte i den, og tekniske data er forholdsvis fraværende.

Det er riktignok sagt noe om priser der; de er høye, og om innredning. Luksusversjonen, den med fire seter skal koste fra 800.000 yuan, mens seksseteren, med to pluss to pluss to seating skal starte på 680.000 yuan. Dermed ligger de til og med høyere enn Rødt Flagg

Men la meg starte i den andre enden.

Dersom du på en eller annen måte hadde fått anledning til å bygge opp en liten forsknings- og utviklingshub i Shanghai, der du skulle få lov til å bygge den bilen du hele ditt liv har drømt om å få lage, hadde du da kalt den Human Horizons?

Jeg ville ha veddet omtrent hva som helst på at det lå deg ganske fjernt, men det er det dette heter.

Så kaller de for sikkerhets skyld bilen HiPhi og føyer til en X.

Human Horizons bidrar også med smarte transportløsninger og er med på å utvikle smarte byer, får vi for øvrig vite i bakgrunnsmaterialet.

De dukket opp i offentligheten for første gang under en AI-konferanse i sommer der de fortalte at de hadde et slags partnerskap med Microsoft.

Ingen detaljer der heller, men Microsoft skal i hvert fall få noe å boltre seg på. En 14,6-tommers skjerm som leker instrumenter, en berøringsskjerm på 16,9 tommer pluss en 19,9 tommer for co-føreren. 

Og ikke før har de vunnet mine-er-større-enn-dine konkurransen, før de slår til med flest-sensorer øvelsen. Jeg regner med at de vinner den også etter å ha telt opp 562 slike.

Jeg går ut fra at du skjønner tegningen nå.

Her har vi enda en kinesisk startup, full av gode slagord (‘Design definert av scenarier, kjøretøy definert av software, verdien definert av sam-skaping’) og vegan-skinn, men uten åpenbar substans.

Imidlertid – og det skal de ha. De har gitt oss noen konkrete holdepunkter om selve bilen: 520x199x162 cm, for eksempel, eller 315 cm akselavstand eller solide 2380 kg tomvekt. Ikke minst takket være en batteripakke på 97 kWt som skal kunne greie 630 km.

Dessuten har den solide PR-avdelingen også fått teknikerne til å bygge inn den nødvendige dramatiske koreografien i bakdørene. Hengslet i bakkant, og åpner seg skrått oppover samtidig som deler av taket ønsker deg velkommen.

At de ikke har kommet på et bedre navn på dem enn «Wing Doors» tyder allikevel på tørke i kreativitets-avdelingen.

For de har også slått til med praktfulle varemerker som TECHLUXE®! Dette for å forklare at bilen er posisjonert i den delen av markedet der teknologi og luksus overlapper hverandre.

Glemte jeg å nevne alle intrikate detaljer om førerstøttesystemer, selvkjøringsnivåer, konnektivitet og infotainment? 

Det er selvsagt at her er det bare å notere: Alt Inkludert pluss 20 %.

De påstod at den første korte serien skulle være klar på denne siden av nyttår, men med en offisiell markedslansering i løpet av første halvår neste år.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde3
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde6
Med RAV som utgangspunkt
Sist vi var borti Mitsuoka, den gøyale japanske ombyggeren med retro twist hadde han prøvd å gjøre en Corvette StingRay av en MX 5. Dagens innslag er mye mer utrolig, en kul RAV 4.
Les mer
layid-bilde7
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer


layid-bilde8
Forsmak på ny Civic
Les mer
toppsak-bilde9
Hurra for Subaru
I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.
Les mer
layid-bilde10
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Les mer
layid-bilde11
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde12
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde13
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde14
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
toppsak-bilde15
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer
layid-bilde16
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Les mer
layid-bilde17
Atom-bil fra Mahindra
Les mer
layid-bilde18
Ares knar en Corvette
Ares er en italiensk bilsmie som både gjør ting selv, ofte ganske oppsiktsvekkende, og bygger om andre biler. Også ganske oppsiktsvekkende. Som for eksempel en Corvette C8.
Les mer
layid-bilde19
Beijing - «ikke å forveksle med Beijing»
Radiance var navnet på enda en konseptbil i Beijing. En av de mange store batterielektriske sedan-coupéene som åpenbart har oppdaget at Tesla S åpenbart har oppdaget at det åpenbart er et åpenbart marked for slike biler der ute.
Les mer
layid-bilde20
Større utvalg av ladbare Cayenner
Av 228 nye Cayenne registrert hittil i år er 226 ladbare hybrider. Nå utvides utvalget.
Les mer
layid-bilde21
Ulv i fåreklær
Volkswagen har dratt lakenet av sine nye Golf R som ifølge produsenten er den kraftigste og kjappeste serieproduserte Golf noensinne.
Les mer
layid-bilde22
Klassiker med ni liv - minst
Etter stadig å ha av gått med døden skal den klassiske Defender nok en gang gjenoppstå.
Les mer
toppsak-bilde23
Amerikaner gruset Europas beste
Det mange år siden vi hørte fra SSC. Men da lovet de oss i hvert fall verdens raskeste bil. Nå har de levert!
Les mer
layid-bilde24
Bugattis Corona Speciale
Bugatti har gitt oss detaljer på en ny fantastisk fantasibil. Et godt eksempel på hva man bruke pandemier til.
Les mer
layid-bilde25
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde26
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde27
Jaguars minste SUV oppdateres
Les mer
toppsak-bilde28
de Tomaso hjem til USA
Da vi begynte å tro at de Tomaso hadde gått samme vei som en rekke spekulative superbiler, dukker de opp igjen. Denne gang med beskjed om at de skal innta USA, og lære dem å designe biler.
Les mer
layid-bilde29
Mercedes GLA får norske priser
Les mer
layid-bilde30
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Les mer
layid-bilde31
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde32
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
toppsak-bilde33
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde34
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Les mer
layid-bilde35
En Hummer som det gnistrer av
Les mer
layid-bilde36
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde37
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer
layid-bilde38
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer