img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Bugattis Corona Speciale
Bugatti har gitt oss detaljer på en ny fantastisk fantasibil. Et godt eksempel på hva man bruke pandemier til.

Det har de siste ukene ligget ute ganske mange bilder av noe sterkt kamuflert, men som åpenbart var en Bugatti, kjørende rundt på Paul Richard-banen.

Mange tolket dette håpefullt som at Bugatti endelig var på vei tilbake til racerbanen. Kanskje med biler basert på den nye hyperbil-oppskriften til Le Mans.

Det ville i så fall være på tide. Siste gang verden så Bugatti-blå på en racerbane var til det franske Grand Prix i 1956. Men type 251 var en flau affære, den brøt etter 18 runder.

Nå er kamuflasjen borte og bilens detaljer presentert.

Og jeg raser gjennom teksten i forbindelse med den flunkende nye Bugatti Bolide for å finne ut hvorfor.

Det står, appetittvekkende, at den gjør Nürburgring på 5.23.1 og Le Mans på 3.07.1 – men litt finlesing avslører at det må være simuleringer. Og det står også at den oppfyller alle FIAs sikkerhetskrav, men ikke mer.

Med andre ord, den ville fått lov til å kjøre løp, men ingen vet hvilke.

Men så ser jeg et slags stikkord:

«Hvis vi snakker om teknologi og organisasjon er dette et av de aller mest ambisiøse prosjektene i hele min karriere», sier Frank Götzke. Det er han som er teknisk ansvarlig for denne bilen. Han har tidligere vært sentral både på Veyron 16.4 og på Chiron 2.

Og så føyes det til at på bare åtte måneder skapte han en fullstendig ny bil rundt den kjente W16 4x4 drivlinjen som også ble skikkelig endret for dette prosjektet.

Åtte måneder!

Da er vi tilbake til februar/mars. 

Hva skjedde da?

Vi begynte å få en anelse av hva som ville komme. En verden som skulle stoppe opp en stund, hjemmekontor, helt ny organisering av arbeidsplassene.

«Hei gutta. Vi fåkke gjort no’ likkavæl, så la oss dra ut i drømmeland» liksom.

Det har de gjort.

Først og fremst på materialsiden. Beskrivelsen er ganske omfattende når det gjelder hvordan de har fått vekten ned til 1240 kg. Titan og omhyggelig vevde kullfibre.

(saken fortsetter)

Så ekstrem er denne konstruksjonen at en rekke av skruene eller festekomponentene kommer fra 3D-printeren og er hule innvendige med en veggtykkelse på 0,5 mm. Vi får til og med statiske verdier for disse: 1250 N per kvadratmillimeter.

Sannsynligvis fordi vi skal bli imponerte.

Det er mulig det er imponerende å hente aerospace-verdier ned på landeveien.

Det er andre detaljer her også som imponerer.

Omfattende beskrivelser av hva som er gjort med motoren, for eksempel. Omtrent hele kjøleanlegget later til å være bygget om, og vi får innsikt i de utroligste detaljer. Samtidig som det har vært gjort noe som ser ut som solide inngrep i de fire nyutviklede turboenhetene.

Det hele resulterer da i vanvittige 1850 hk og 1850 Nm. På 110 oktan racing-bensin.

Dette sier Bugatti-sjefen, Stefan Winkelmann, selv om bilen:

«Bugatti er på evig jakt etter tekniske innovasjoner … Her står vi aldri stille … Denne gangen spurte vi oss selv hvordan vi kunne vise den mektige W16-motoren som et teknisk symbol i sitt reneste uttrykk …… Et kompromissløst eksperiment …… Å kjøre Boliden er som å ri en kanonkule …» osv.

Og så føyer han til: «For første gang har vi vist hva denne W16-motoren virkelig er i stand til»

Selv om jeg vil vel ikke si at en litereffekt på litt over 230 hk er eksepsjonelt for en turbomotor lenger.

(saken fortsetter)

Design-folkene har selvfølgelig hatt det morsomt. Her har det ikke vært tatt hensyn til annet enn at formen skal følge funksjonen. Noe som selvfølgelig også har ført til ganske mange åpninger for å hente inn frisk luft.

Men det er tydelig at de har hatt en X som en slags styling idé her. Litt som Bell X-1 som gikk gjennom lydmuren i 1947.

Også her er det imidlertid ting i detaljene jeg ikke helt er med på. Det fortelles for eksempel at ved 320 km/t sørger aeroen for 1800 kg trykk på bakhjulene og 800 på forhjulene. For meg høres dette ut som et kritisk tilfelle av understyring. 

Men greit nok.

Bugatti har vist oss en bil med et vekt/kraft forhold på 0,67 kg pr. hk. Det burde bli kjapt. 

Og er selvfølgelig en solid up yours til alle femi, pinglete el-superbil-interesserte.

Men det hele avsluttes med at «hvorvidt Bugatti Bolide skal settes i serieproduksjon (serie???) er ennå ikke bestemt.

Ooops, sorry. Du vil kanskje gjerne ha målene? Akselavstanden på 275 cm er litt lenger enn på de modellene du kjenner. Høyden på 995 mm er noenogtjue lavere enn Chiron, og bredden er litt under, på 199 cm. Lengden har jeg åpenbart oversett.

Toppfarten antydes til nordsiden av 500 et sted.

PS!
Bolide er et fransk fellesbegrep for konkurranse-biler. Jeg kan ikke huske at det er brukt siden før krigen. Navnet var jo egentlig satt på meteorer, fortrinnsvis slike som eksploderte, og har ikke noe med den svenske byen Boliden å gjøre.

Hermes gjorde et «Bolides»-silkeskjerf i 1967.  Finner du et slikt snakker vi nok fem-sifret i euro. Ikke bare er det Vintage Hermes, men det er det eneste skjerfet designet av Rena Dumas. Hun var egentlig arkitekt, men også gift med Jean-Luis Dumas som var sjef hos Hermes helt til for femten år siden.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Endelig bilmesse igjen
For første gang på nesten to år skal det igjen arrangeres en internasjonal bilutstilling i Europa. Nærmere bestemt i München.
Les mer
layid-bilde1
AC Cobra på strøm
AC Cobra forbinder du nok primært med muskelbilene Carol Shelby masserte til det ekstreme. Nå går de tilbake til originalen, og gjør den elektriske.
Les mer
layid-bilde2
Nytt tilskudd til Q4 e-tron-familien
Audi lanserer nå Q4 45 e-tron quattro og dobler dermed utvalget av modeller med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde3
Wells Vertige - små sportsbiler lever!
Det er moro når en spennende ny bil dukker opp fra ingenting og overbeviser ved sin første opptreden.
Les mer
layid-bilde4
Polo GTI i ny tapning
Volkswagens nye Polo er på vei mot Norge, men vi går glipp av den mest lekne i familien.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde6
Valhalla på hjul
Underlig å kalle opp en bil etter en festsal, der fyll og eting og møte med alle kompisene dine som hadde blitt drept dagen før er hovedingredienser.
Les mer
layid-bilde7
Ny oppgradering av Macan
For andre gang foretar Porsche en oppgradering av sin populære Macan. Men dersom du venter på den elektriske utgaven må du fortsatt smøre deg med tålmodighet et par år til.
Les mer


layid-bilde8
Audi lanserer ny RS3
Les mer
toppsak-bilde9
Touring bygger på F8 Tributo
Tidligere har Touring ødelagt en og annen Ferrari. Denne gangen gis det inntrykk av at de har bygget sin helt egne bil, og nøyer seg med drivlinjen fra en F8 Tributo.
Les mer
layid-bilde10
Elbiler som Private Brands
Les mer
layid-bilde11
Kia oppdaterer Ceed-familien
Les mer
layid-bilde12
Her er Opels nye Astra
Les mer
layid-bilde13
Ny Lotus med AMG-hester
Etter nesten 75 år sier Lotus farvel til forbrenningsmotorer med sin Emira som debuterer i disse dager. Rett i trynet på Porsche Cayman, og med elementer du aldri har sett hos en Lotus før.
Les mer
layid-bilde14
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestillingsklar Yaris Cross
Toyota åpner nå for bestilling av nye Yaris Cross. Den kan bestilles med drift på to eller fire hjul og har hybrid drivlinje og automatgir som standard.
Les mer
layid-bilde16
Hybrid luksus fra Bentley
Les mer
layid-bilde17
Xpeng åpner reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde18
Ny BMW 2-serie Coupé
BMW M2 sørget for en solid oppblomstring av M-salget i Norge for fem år siden. På Goodwood viser BMW arvtageren til den sportslige kompaktmodellen.
Les mer
layid-bilde19
Putins prestisje-bil i produksjon
Hvem skulle trodd det? På Genève-utstillingen i 2019 stilte russerne med en ny luksusbil som nesten var for utrolig til å være sann. Nå ser det jommen ut som den er i produksjon.
Les mer
layid-bilde20
Glimt av Volvos fremtid
Volvo viser et konsept som gir oss en forsmak på fremtidens elbiler med økt rekkevidde og raskere lading.
Les mer
layid-bilde21
Porsches raskeste SUV
Porsche har i dag offentliggjort sin nye toppmodell blant SUV-ene - Cayenne Turbo GT. Med en prislapp på tre millioner blir den nok et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde22
Ansiktsløft for Kodiaq
Fire år etter lanseringen er tiden moden for et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av Skodas mest solgte SUV.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW på hydrogensporet
BMW starter nå uttesting av en prototyp med brenselceller på vei. I 2022 skal den bygges i et begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde24
Ny Ferrari med klassiske kvaliteter
Et utseende man bare blir stående og gape ved og en lett liten V6-motor der bak - det minner om Dino i 1966. Men dette er Ferrari i 2021!
Les mer
layid-bilde25
2000 hester og faststoff
Man kan trygt si at det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at noen kommer med en Hyperbil som skal presentere en gang i fremtiden. Det er også blitt vanlig at hver at prosjektene har sin egen spesialitet. Dagens er faststoffbatterier.
Les mer
layid-bilde26
Civic i europeisk drakt
Honda har nå vist Civic i den karosseriformen som skal selges i Europa, nemlig femdørs kombi.
Les mer
layid-bilde27
Nye brobyggere fra Porsche
Les mer
toppsak-bilde28
Facelift for Duster
Dacia gir nå sin populære Duster et ansiktsløft samtidig som den får en rekke tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde29
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Les mer
layid-bilde30
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
layid-bilde31
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde32
Nytt alternativ for storfamilien
Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range kan frakte inntil 9 personer, og har en rekkevidde på opptil 366 kilometer (WLTP). Hurtiglading på 110 kW sørger for at bilen lades fra 10 til 80% på rundt 45 minutter. Prisene starter på 552.900 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Mercedes-AMG oppdaterer stilikon
Tiden er inne for en midtlivs-oppdatering av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Det innebærer nye motorer og flere valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde34
Polestar 3 skal produseres i USA
Les mer
layid-bilde35
Musk presenterte ny toppmodell
Les mer
layid-bilde36
Toyota fornyer Land Cruiser
Toyota lanserer en ny versjon av sin store Land Cruiser - en modell som som har hatt marginal interesse i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Norsk spesial på ID.3
Volkswagen lanserer nå spesialutgaven ID.3 Sport som er skreddersydd for norske kunder.
Les mer
layid-bilde38
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer