img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Amerikaner gruset Europas beste
Det mange år siden vi hørte fra SSC. Men da lovet de oss i hvert fall verdens raskeste bil. Nå har de levert!

Jeg blir litt glad i slike folk. Litt bredbeinte amerikanere som ikke skjønner hvorfor man skal drive og fifle med småting. Fisete, femi detaljer er ikke noe for dem. 

Ikke primadonnaer heller, forresten, så da Jerod Shelby skulle sjekke hvor fort bilen hans gikk for en femårs tid siden, hentet han inn en 71 år gammel kompis, snørte ham fast inne i en modell de kaller Ultimate Aero, slapp ham løs på Highway 221 og klokket ham udramatisk inn på 412 km/t.

Det var da Shelby sa at denne skulle han lage verdens raskeste av

Så har han vel forfinet noen detaljer da, men den ser fremdeles ut omtrent som den gjorde da, ikke noen dramatiske utvendige spoilere og finner og splittere.

Men Shelby ventet til i år med å vise bilen offentlig for første gang. Den debuterte på en bilutstilling i Philadelphia tidligere i år. Det er den samme bilen som nå har satt rekord. Og det gjorde den med katalog-spesifikasjonene.

1750 hk og nesten 1750 Nm fra en 5,9-liters V-åtter.

Så selv om den ikke skal bygges i mer enn 100 eksemplarer, snakker vi om en produksjonsbil, akkurat som når vi snakker om en Bugatti eller en Koenigsegg.

Denne gangen valgte han imidlertid en proff sjåfør, engelskmannen Oliver Webb, og en veistrekning som kunne sperres av. Litt mer enn 10 km av State Route 160, ikke langt fra Las Vegas, ble brukt. Det var der Koenigsegg Agera RS satte rekord for tre år siden.

Det var vel egentlig tre rekorder de var ute etter. Først og fremst ta den gamle rekorden til Agera på 458 km/t.

Den andre var å knekke 300 mph barrieren (Koenigsegg-rekorden tilsvarte 278 mph).

Og den tredje var den som Shelby har snakket om hele tiden. Komme over 500 km/t.

Det gikk ikke helt som på skinner, riktignok.

Første passet var greit. 287 mph (462 km/t).

På den andre turen kunne man se 301 mph (484 km/t). Da var i hvert fall den på plass hvis man klarte det samme den andre veien.

(Rekorder som godtas må være snittet av to kjøringer – hver sin retning).

Den tredje var skummel.

– Da vi kom frem til bilen etter kjøringen, satt Webb der med hodet bøyd og var tydelig rystet, fortalte Shelby etterpå.

Han var blitt truffet av to sidevindkuler og hadde vært helt ute på nødstripen før han klarte å rette det hele inn.

– Aldri mer, sa Webb. – Det var nære på. 

Kanskje han hadde lest seg opp på da Bernd Rosemeyer ble blåst av veien i en Auto Union rekordbil i 1938 med tragisk utfall. 

Men det viste seg altså at han kjørte i 533 km/t da vinden traff. Da skjer ting fort.

Rekorden satt. Snittet på de to turene ble 316 mph eller 509 km/t. 

Og fremdeles tror Shelby at bilen har ytterligere 15 mph inne – altså litt over 530 km/t.

Men det er jo ikke noe vits i å lete etter dem. Bugatti har jo for lengst sagt at maks. hastighet bare er for unger og fullstendig uinteressant.

Da har vi jo bare Henneseys Venom F5 og Koenigseggs Jesko Absolut til å gå etter denne rekorden. Og før en av dem har gjort det, er det jo ikke noen vits i å sperre denne veistumpen på nytt.

Forresten, hvis du vil ha en 500 km/t-bil, uten romteknologi-hjul og uten hinsides vedlikeholds-krav, så vil den koste deg fra $ 1.625.000 opp til $ 1,9 mill. dersom du også ønsker full High Downforce Track Pack.

PS!
Etter rekordforsøket har det oppstått en rekke kritiske spørsmål til om tallene er riktige. Jerod Shelby har selv konkludert med at testen skal kjøres om igjen for å feie all tvil til side. Her er hans uttalelse:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Endelig bilmesse igjen
For første gang på nesten to år skal det igjen arrangeres en internasjonal bilutstilling i Europa. Nærmere bestemt i München.
Les mer
layid-bilde1
AC Cobra på strøm
AC Cobra forbinder du nok primært med muskelbilene Carol Shelby masserte til det ekstreme. Nå går de tilbake til originalen, og gjør den elektriske.
Les mer
layid-bilde2
Nytt tilskudd til Q4 e-tron-familien
Audi lanserer nå Q4 45 e-tron quattro og dobler dermed utvalget av modeller med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde3
Wells Vertige - små sportsbiler lever!
Det er moro når en spennende ny bil dukker opp fra ingenting og overbeviser ved sin første opptreden.
Les mer
layid-bilde4
Polo GTI i ny tapning
Volkswagens nye Polo er på vei mot Norge, men vi går glipp av den mest lekne i familien.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde6
Valhalla på hjul
Underlig å kalle opp en bil etter en festsal, der fyll og eting og møte med alle kompisene dine som hadde blitt drept dagen før er hovedingredienser.
Les mer
layid-bilde7
Ny oppgradering av Macan
For andre gang foretar Porsche en oppgradering av sin populære Macan. Men dersom du venter på den elektriske utgaven må du fortsatt smøre deg med tålmodighet et par år til.
Les mer


layid-bilde8
Audi lanserer ny RS3
Les mer
toppsak-bilde9
Touring bygger på F8 Tributo
Tidligere har Touring ødelagt en og annen Ferrari. Denne gangen gis det inntrykk av at de har bygget sin helt egne bil, og nøyer seg med drivlinjen fra en F8 Tributo.
Les mer
layid-bilde10
Elbiler som Private Brands
Les mer
layid-bilde11
Kia oppdaterer Ceed-familien
Les mer
layid-bilde12
Her er Opels nye Astra
Les mer
layid-bilde13
Ny Lotus med AMG-hester
Etter nesten 75 år sier Lotus farvel til forbrenningsmotorer med sin Emira som debuterer i disse dager. Rett i trynet på Porsche Cayman, og med elementer du aldri har sett hos en Lotus før.
Les mer
layid-bilde14
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestillingsklar Yaris Cross
Toyota åpner nå for bestilling av nye Yaris Cross. Den kan bestilles med drift på to eller fire hjul og har hybrid drivlinje og automatgir som standard.
Les mer
layid-bilde16
Hybrid luksus fra Bentley
Les mer
layid-bilde17
Xpeng åpner reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde18
Ny BMW 2-serie Coupé
BMW M2 sørget for en solid oppblomstring av M-salget i Norge for fem år siden. På Goodwood viser BMW arvtageren til den sportslige kompaktmodellen.
Les mer
layid-bilde19
Putins prestisje-bil i produksjon
Hvem skulle trodd det? På Genève-utstillingen i 2019 stilte russerne med en ny luksusbil som nesten var for utrolig til å være sann. Nå ser det jommen ut som den er i produksjon.
Les mer
layid-bilde20
Glimt av Volvos fremtid
Volvo viser et konsept som gir oss en forsmak på fremtidens elbiler med økt rekkevidde og raskere lading.
Les mer
layid-bilde21
Porsches raskeste SUV
Porsche har i dag offentliggjort sin nye toppmodell blant SUV-ene - Cayenne Turbo GT. Med en prislapp på tre millioner blir den nok et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde22
Ansiktsløft for Kodiaq
Fire år etter lanseringen er tiden moden for et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av Skodas mest solgte SUV.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW på hydrogensporet
BMW starter nå uttesting av en prototyp med brenselceller på vei. I 2022 skal den bygges i et begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde24
Ny Ferrari med klassiske kvaliteter
Et utseende man bare blir stående og gape ved og en lett liten V6-motor der bak - det minner om Dino i 1966. Men dette er Ferrari i 2021!
Les mer
layid-bilde25
2000 hester og faststoff
Man kan trygt si at det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at noen kommer med en Hyperbil som skal presentere en gang i fremtiden. Det er også blitt vanlig at hver at prosjektene har sin egen spesialitet. Dagens er faststoffbatterier.
Les mer
layid-bilde26
Civic i europeisk drakt
Honda har nå vist Civic i den karosseriformen som skal selges i Europa, nemlig femdørs kombi.
Les mer
layid-bilde27
Nye brobyggere fra Porsche
Les mer
toppsak-bilde28
Facelift for Duster
Dacia gir nå sin populære Duster et ansiktsløft samtidig som den får en rekke tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde29
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Les mer
layid-bilde30
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
layid-bilde31
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde32
Nytt alternativ for storfamilien
Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range kan frakte inntil 9 personer, og har en rekkevidde på opptil 366 kilometer (WLTP). Hurtiglading på 110 kW sørger for at bilen lades fra 10 til 80% på rundt 45 minutter. Prisene starter på 552.900 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Mercedes-AMG oppdaterer stilikon
Tiden er inne for en midtlivs-oppdatering av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Det innebærer nye motorer og flere valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde34
Polestar 3 skal produseres i USA
Les mer
layid-bilde35
Musk presenterte ny toppmodell
Les mer
layid-bilde36
Toyota fornyer Land Cruiser
Toyota lanserer en ny versjon av sin store Land Cruiser - en modell som som har hatt marginal interesse i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Norsk spesial på ID.3
Volkswagen lanserer nå spesialutgaven ID.3 Sport som er skreddersydd for norske kunder.
Les mer
layid-bilde38
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer