img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
43 bilder i galleri
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.

Bortsett fra at den kanskje er litt tung i bakre halvdel kunne dette godt vært italiensk. Og dørene kommer jo definitivt fra en våt Lambo-drøm.

Ganske lekker, syns jeg, der det gule interiøret med de gammelrosa innslagene fungerer godt mot det matte grå.

Siden det er så mange på årets Beijing-utstilling som åpenbart skulle gå rett i strupen på Tesla – og siden denne ikke har mer enn to dører, kan vi kanskje gå ut fra at her har vi endelig en som skal rett i strupen på Teslas kommende Roadster

Hvorfor skal ikke den også få litt oppmerksomhet?

Nå skal du vite at GAC, konsernet der Trumpchi holder til, er en av disse kinesiske fabrikkene som tar design på alvor. Ikke ved å kjøpe inn en europeisk stjerne som er i ferd med å slukne, men ved å bruke og utvikle sine egne. De har designstudioer hjemme i Guangzhou, i Shanghai og i Los Angeles.

Det sies at dette er designet i Newport Beach studioet som har eksistert siden 2017.

Uansett hvor det er tegnet er det Zhang Fan som har overvåket det hele. En skikkelig veteran. Han dro rett til Mercedes i Sindelfingen etter universitetet i 2002 og der endte han som lead designer på A-Klasse konseptet fra 2011, før han reiste hjem og ble designsjef hos GAC.

Og da skulle det ikke forundre meg om det var Sandy Hartono som har gjort interiøret. Et år i Daimlers praktfulle interiørstudio ved Como før det ble 15 år hos Hyundai og så til GAC for to år siden.

Mange flinke designfolk der, synd at det ikke er åpenbart på bilene. Men du skal være ganske flink for å holde deg på matta også.

Her, på Enpulse – som den heter – har de i hvert fall fått boltre seg litt. Til og med noe som ser ut som en Ferrari-utstilling av motorrommet der bak har de fått med.

På tross at det kan ikke være mye å se på, dette er en batterielektrisk bil. Bygget på en ramme felles for mange produkter, og utviklet for batteri-el fra dag en.

At den er bygget på noe veldig kjent kan kanskje øke muligheten for at den blir en produksjonsmodell.  

Et eller annet sted finnes det bilde av bilen med et tak også – det ser ut som en avtagbar plate. En slik vil jo også øke salgbarheten.

På bildet rett forfra ser vi forresten også den nye G’en i logoen. Mye mer attraktiv enn den gamle. Dette er visstnok debuten for 2021-versjonen.

Men de har vært moderne på en annen måte også. Midt oppi en rekke nye slagord som: «Crafted by the driven», «Make widely know» og «Emotional Resonance» har de konstruert et veldig smart, nytt ord: «Intelligentize your Experience and Future». Intelligentize – den må jeg huske.

Alt dette pratet er selvfølgelig for å slippe å fortelle at jeg aner ikke noe om mål eller spesifikasjoner, bortsett fra at den har to motorer. Men om det er foran og bak, eller begge på samme aksel, vet jeg heller ikke.

Men før vi forlater denne så la meg minne om ENO 146, som de viste i fjor.

Den er presentert som en eksperimentell seks-seter, utviklet for å jakte på den laveste luftmotstanden. Og den nådde de jommen, med en koeffisient på 0,146. Det er lavere enn på Volkswagens 1-liters lille sigar.

Den er godt presentert på en video du finner nederst her, og når jeg ser denne om igjen blir det plutselig opplagt at Enpulse er bygget i det samme formspråket. Dette er den lille, åpne toseters versjonen av ENO 146!

Kan vi kanskje håpe på en virkelig spennende, avansert modellserie fra GAC Trumpchi fremover?

Kanskje den ikke heller behøve bytte modellnavnet allikevel, etter høstens presidentvalg?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde3
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde6
Med RAV som utgangspunkt
Sist vi var borti Mitsuoka, den gøyale japanske ombyggeren med retro twist hadde han prøvd å gjøre en Corvette StingRay av en MX 5. Dagens innslag er mye mer utrolig, en kul RAV 4.
Les mer
layid-bilde7
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer


layid-bilde8
Forsmak på ny Civic
Les mer
toppsak-bilde9
Hurra for Subaru
I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.
Les mer
layid-bilde10
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Les mer
layid-bilde11
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde12
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde13
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde14
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
toppsak-bilde15
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer
layid-bilde16
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Les mer
layid-bilde17
Atom-bil fra Mahindra
Les mer
layid-bilde18
Ares knar en Corvette
Ares er en italiensk bilsmie som både gjør ting selv, ofte ganske oppsiktsvekkende, og bygger om andre biler. Også ganske oppsiktsvekkende. Som for eksempel en Corvette C8.
Les mer
layid-bilde19
Beijing - «ikke å forveksle med Beijing»
Radiance var navnet på enda en konseptbil i Beijing. En av de mange store batterielektriske sedan-coupéene som åpenbart har oppdaget at Tesla S åpenbart har oppdaget at det åpenbart er et åpenbart marked for slike biler der ute.
Les mer
layid-bilde20
Større utvalg av ladbare Cayenner
Av 228 nye Cayenne registrert hittil i år er 226 ladbare hybrider. Nå utvides utvalget.
Les mer
layid-bilde21
Ulv i fåreklær
Volkswagen har dratt lakenet av sine nye Golf R som ifølge produsenten er den kraftigste og kjappeste serieproduserte Golf noensinne.
Les mer
layid-bilde22
Klassiker med ni liv - minst
Etter stadig å ha av gått med døden skal den klassiske Defender nok en gang gjenoppstå.
Les mer
toppsak-bilde23
Amerikaner gruset Europas beste
Det mange år siden vi hørte fra SSC. Men da lovet de oss i hvert fall verdens raskeste bil. Nå har de levert!
Les mer
layid-bilde24
Bugattis Corona Speciale
Bugatti har gitt oss detaljer på en ny fantastisk fantasibil. Et godt eksempel på hva man bruke pandemier til.
Les mer
layid-bilde25
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde26
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde27
Jaguars minste SUV oppdateres
Les mer
toppsak-bilde28
de Tomaso hjem til USA
Da vi begynte å tro at de Tomaso hadde gått samme vei som en rekke spekulative superbiler, dukker de opp igjen. Denne gang med beskjed om at de skal innta USA, og lære dem å designe biler.
Les mer
layid-bilde29
Mercedes GLA får norske priser
Les mer
layid-bilde30
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Les mer
layid-bilde31
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde32
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
toppsak-bilde33
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde34
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Les mer
layid-bilde35
En Hummer som det gnistrer av
Les mer
layid-bilde36
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde37
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer
layid-bilde38
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer