img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Renault svarer Volkswagen
Renault har ikke tenkt å gi fra seg sin ledende posisjon innen elbiler. Her gir de oss et glimt av fremtiden.

Vi fikk en forsmak i vår gjennom konseptbilen Morphoz, men med Megane eVison får vi et mer konkret innblikk i en ny serie med elbiler som skal konkurrere mot Volkswagens ID-familie.

Bilen er bygget på Renault Nissan Mitsubishi alliansens nye plattform med betegnelse CMF-EV, og denne skal etter hvert danne grunnlag for en serie med elbiler fra de tre merkene.

Vi fikk ikke noe navn på plattformen da Nissan viste sin spennende Ariya i sommer, da snakket de kun om en ny plattform utviklet for alliansen, men det vil forundre meg mye om ikke også den er basert på CMF-EV.

Renault velger å benytte sin godt innarbeidede modellbetegnelse Megane, og konseptet de nå har vist bærer tilleggebetegnelsen eVision.

– Takket være den nye CMF-EV plattformen har vi vært i stand til å bryte normene for størrelse, bruk, design og ikke minst energieffektivitet. Vi har utnyttet potensialet til den nye elektriske plattformen til å gjenskape den klassiske kombi-kupeen, men i en helt ny drakt, sa Renaults nye toppsjef, Luca de Meo under avduking av konseptet.

– Med en lengde på 421 cm og det tynneste batteriet på markedet, gir bilen en plassutnyttelse som et fullverdig kjøretøy i C-segmentet. Vi har forvandlet vår 25-årige bestselger til en fremtidsbil.

– Megane gjenoppstår som Megane eVision, og Renault tar for alvor steget inn i fremtiden. Megane eVision er rett og slett et mesterverk! Og dette er bare begynnelsen, en helt ny generasjon av innovasjonsfylte elbiler er på vei, la han til.

CMF EV plattformen har ifølge Renault mange fordeler som skiller den fra en tradisjonell plattform som brukes til biler med forbrenningsmotor. Den har et mindre motorrom og med utvidet akselavstand gir det større romlighet.

Motoren i Megane eVision har en effekt på 160 kW (217 hk) og maks dreiemoment på 300 Nm, noe som gir en akselerasjon fra 0 til 100 km /t på under åtte sekunder.

Batteripakken har en kapasitet på 60 kWt som ifølge Renault skal gi en rekkevidde på rundt 450 kilometer. Maks ladehastighet er 130 kW som kan virke litt tregt i dagens marked.

Konseptbilen har forhjulsdrift, men plattformen tillater også montering av motor på bakakselen slik at man får firehjulsdrift.

Luca de Meo forteller at Megane eVision er den første i en serie elbiler som skal bygges på den nye plattform – biler som skal tilfredsstille ulike behov, fra kompakte sedaner og kombikupeer til SUV-er, med ulike batteripakker plassert horisontalt eller vertikalt og med akselavstand inntil 277 cm.

Her er en sammenligning av målene på Megane eVision og Volkswagen ID.3:

Tekst

eVision

ID.3

Lengde

421 cm

426 cm

Bredde

180 cm

180 cm

Høyde

151 cm

155 cm

Akselavstand

270 cm

276 cm


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde1
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde2
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
layid-bilde3
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde4
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde6
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde7
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer


layid-bilde8
Geelys viktige forord
Les mer
toppsak-bilde9
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde10
Beijings kuleste
Les mer
layid-bilde11
Enorme SUV-ambisjoner
Les mer
layid-bilde12
Renault svarer Volkswagen
Les mer
layid-bilde13
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
layid-bilde14
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Mercedes-Benz har laget en spesialutgave av EQC for å vise at elektriske SUV-er ikke bare hører hjemme i urbane strøk.
Les mer
toppsak-bilde15
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Hongqi, Kinas eldste bilprodusent som vi snart skal få de første produktene fra her hjemme også, møtte opp på Beijing-utstillingen med et spennende minibuss-konsept.
Les mer
layid-bilde16
Nye ladbare fra Audi
Les mer
layid-bilde17
Jaguar oppdaterer
Les mer
layid-bilde18
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde19
Verdensmester fra Kina
Jeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.
Les mer
layid-bilde20
BMW viser GTI-utfordrer
BMW blåser liv i en klassisk betegnelse når de lanserer sin nye 128ti.
Les mer
layid-bilde21
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
layid-bilde22
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
toppsak-bilde23
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde24
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde25
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde27
Opel fornyer Crossland
Les mer
toppsak-bilde28
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde29
Exceed er kanskje å overdrive
Les mer
layid-bilde30
Kina svarer Ram
Kinesiske Great Wall har en hyggelig pickup som heter Pao. De kjøper den i Australia, sammen med andre tradisjonelle Utes. Nå har imidlertid Great Wall bestemt seg for å melde seg på blant de tøffeste.
Les mer
layid-bilde31
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
layid-bilde32
Changan junior
Changan er et bilmerke vi skal komme tilbake til. Dagens Changan heter Oshan - og er et undermerke. Og nederst på Oshan-trappen står lille NEO II - en av årets kuleste mikro-biler.
Les mer
toppsak-bilde33
Fra Russland avec amour
Renault skal hente en av sine mest populære russiske modeller til Europa.
Les mer
layid-bilde34
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
Les mer
layid-bilde35
I skyggen av store far
Les mer
layid-bilde36
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde37
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer
layid-bilde38
Genesis viser ny 3-serie-utfordrer
Genesis har vist de første bilder av en oppdatert G70 som snart skal debutere på hjemmebane. Blir dette første modell fra Hyundais luksusmerke i Europa?
Les mer