img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Beijings kuleste
En konseptbil fra Great Wall som var så fremtidsrettet at de kalte den Futurist, men samtidig definisjonen på Retro, var Beijing-utstillingens kuleste.

Ikke spør om dette er salgbart. Det er det opp til Great Wall å avgjøre. Kanskje veldig farlig å bringe biler som dette til produksjon – de splitter folk. Noen elsker slikt, andre hater det. 

Men det er allikevel ikke tvil om at denne vintage-grønne sedanen var Beijing-ballets dronning.

Jeg har skrevet litt nedlatende om Great Wall før. Gørrkjedelige SUV-er med lite spennende drivlinjer, i jevn nedgang på registreringsstatistikken. Dessuten Haval da, en slags under-radaren lokal versjon av de kjedeligste fra Volkswagen

Så har de et sideordnet merke, Wey, som skal bli en slags overordnet premium SUV – uten helt å ha tatt av ennå. De har noe som heter Voleex også, men det er det nesten ingen som husker mer.

Dessuten har de sitt nye Ora-merke, som er dedikert New Energy – først og fremst batterielektrisk. Og du kan kanskje si at siden Futurist åpenbart er batterielektrisk, burde det være en Ora.

Men den er for stor til det, så det jeg virkelig håper er at dette er en ny retning for Great Wall. Vekk fra tråk-SUV-er og inn i et en progressiv retro-verden med et helt eget uttrykk.

Nå var ikke BilNorge skikkelig på ballen da J. Mays engasjerte Marc Newson – designeren – som freelancer hos Ford designstudio. Resultatet var 021C oppkalt etter den Pantone-fargen han opprinnelig brukte på bilen sin

Det var den bilen jeg tenkte på da jeg så bilder av Futurist først. (Merkelig nok med forskjellige farger. Det er ikke ofte man photoshopper konsept-renderinger i varierende kulører).

Nesten symmetrisk, den så nærest ut som et rør som var presset ovalt – men der midten opprinnelig hadde en større diameter enn front og hekk.

Og det hele komplett blottet for dekorative innslag – renskåra Bauhaus hele veien.

Mesterlig, syntes jeg.

Og da er det det slår meg at kanskje Phil Simmons husker 20 år tilbake. Da Ford viste den sensasjonelle O21C på utstillingen i 1999, var Simmons på vei fra Ford-jobb i USA til stillingen som sjefdesigner for Ford i Europa.

Jeg sier ikke det er noe gæ’ernt i å være inspirert av noe som helst, men det kunne vært morsomt å høre om jeg har rett når jeg ser en forbindelse mellom Futurist og den gamle Forden.

Glemte jeg å nevne at Simmons har vært sjefdesigner hos Great Wall siden 2018 – riktignok, formelt, for Haval – med det er lave murer mellom de forskjellige merkegrensene i kinesiske bilkonsern.

La oss ikke lage dette for komplisert. Futurist er en ganske luksuriøs elektrisk firedørs limo.  Skikkelig, klassisk, tre-boks. Rene linjer hele veien, bortsett, kanskje, fra felgene som godt kunne sittet på en Alpina. Men en Alpina med hvite dekksider? Kanskje ikke.

Interiøret er akkurat like retro, med tre-eket ratt og luft-uttak med klare referanser til gammeldagse jetmotorer.

Det eneste det legges vekt på når det gjelder tekniske data er at på det de kaller den nye «Lemon» plattformen ligger det en koboltfri (egentlig en ganske viktig indikasjon på at man tenker produksjon, kinesiske batterifabrikker er på full fart vekk fra dette kontroversielle materialet) batteripakke som gir 700 km rekkevidde. Pluss autonomi, nivå 3 og stemmekontroll av systemene.

Det er verdt å ta med at Lemon kan brukes til alt, forbrenningsmotorer, brenselceller, plug-in-hybrider og batterielektrisk.

Jeg håper virkelig jeg får se denne i virkeligheten en gang. Og plutselig slo det meg hva jeg håpet dette kunne bli: det tjueførste århundrets Nissan Figaro. Mer retro-fashion enn den kan det vanskelig gjøres, men Futurist tangerer den gamle Nissan-rekorden.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde1
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde2
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
layid-bilde3
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde4
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde6
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde7
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer


layid-bilde8
Geelys viktige forord
Les mer
toppsak-bilde9
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde10
Beijings kuleste
Les mer
layid-bilde11
Enorme SUV-ambisjoner
Les mer
layid-bilde12
Renault svarer Volkswagen
Les mer
layid-bilde13
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
layid-bilde14
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Mercedes-Benz har laget en spesialutgave av EQC for å vise at elektriske SUV-er ikke bare hører hjemme i urbane strøk.
Les mer
toppsak-bilde15
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Hongqi, Kinas eldste bilprodusent som vi snart skal få de første produktene fra her hjemme også, møtte opp på Beijing-utstillingen med et spennende minibuss-konsept.
Les mer
layid-bilde16
Nye ladbare fra Audi
Les mer
layid-bilde17
Jaguar oppdaterer
Les mer
layid-bilde18
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde19
Verdensmester fra Kina
Jeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.
Les mer
layid-bilde20
BMW viser GTI-utfordrer
BMW blåser liv i en klassisk betegnelse når de lanserer sin nye 128ti.
Les mer
layid-bilde21
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
layid-bilde22
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
toppsak-bilde23
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde24
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde25
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde27
Opel fornyer Crossland
Les mer
toppsak-bilde28
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde29
Exceed er kanskje å overdrive
Les mer
layid-bilde30
Kina svarer Ram
Kinesiske Great Wall har en hyggelig pickup som heter Pao. De kjøper den i Australia, sammen med andre tradisjonelle Utes. Nå har imidlertid Great Wall bestemt seg for å melde seg på blant de tøffeste.
Les mer
layid-bilde31
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
layid-bilde32
Changan junior
Changan er et bilmerke vi skal komme tilbake til. Dagens Changan heter Oshan - og er et undermerke. Og nederst på Oshan-trappen står lille NEO II - en av årets kuleste mikro-biler.
Les mer
toppsak-bilde33
Fra Russland avec amour
Renault skal hente en av sine mest populære russiske modeller til Europa.
Les mer
layid-bilde34
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
Les mer
layid-bilde35
I skyggen av store far
Les mer
layid-bilde36
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde37
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer
layid-bilde38
Genesis viser ny 3-serie-utfordrer
Genesis har vist de første bilder av en oppdatert G70 som snart skal debutere på hjemmebane. Blir dette første modell fra Hyundais luksusmerke i Europa?
Les mer