img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
45 bilder i galleri
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.

Nils Tronrud driver butikk, skjønt noen ganger kan man lure.

Det kan virke som han bare vil gjøre folk glade.

Han startet tidlig med å selge BMW – der var det ikke langt mellom litt spesielle BMW-er som bråkte eller var raske eller ofte begge deler.

Han drev Land Rover som etter hvert ble mer Range- og Land Rover enn Land Rover selv. Og han gjemte seg ikke bort i skyggeland da Jaguar dukket opp heller.

Han har alltid hatt sans for det litt spesielle.

«Det er passion, skjønner du» sier når han skal forklare.

Spesielt når han skal forklare og forsvare sitt siste initiativ – Brooklands Motors, med undertittel Bentley Oslo.

Der har han gjort folk som er glad i klassisk britisk ekstra glade i et års tid nå. Nylig innflyttet i et Bentley palass på Norges raskeste kilometer – veistubben på Billingstad i Asker med superbil-forretninger tettere enn klesbutikker på Karl Johan.

Og i disse dager pynter han opp i høstmørket ved å hente hjem en eksklusiv spesialutgave av en bil som skal bli en av verdens mest eksklusive: Battista

Dette er vel bare andre eller tredje gangen spesialversjonen Anniversario vises offentlig. Det som er spesielt med Anniversario er en del dekor-detaljer, materialbruk, litt aero, større hjul som er 3 kg lettere enn et eller annet og at hele bilen er ti kilo lettere enn den egentlige.

Det koster rundt fire millioner ekstra, og vi kan vel kanskje regne med at de som betaler en slik overpris kanskje også kan by på minst ti kg i egen overvekt. Dermed gikk den vektfordelen fyken.

Men høy pris, også fordi den skal bygges i bare fem eksemplarer. Volum-modellen skal bygges i «inntil 150 eksemplarer».

Legg merke til «inntil..»

(saken fortsetter)

Tronrud er bare begeistret, og visst er det masse å være begeistret over. Det beste av det meste, teknologisk, ja visst, men også når det gjelder kvalitet og materialer og slikt man kan glede seg over selv når den står stille.

– Men jeg bruker ikke veldig mye energi på den, sier han videre når vi er enige om at dette er ikke akkurat den bilen verden trenger – 2 seter, 1900 hester, en motor til hvert hjul, en prislapp på NOK 22 millioner.

Derimot er vi enige om at dersom de kommer opp med den mindre Pura Vision-familien på inntil fire batterielektriske biler, kan det blir litt mer interessant. 1000 hester og 180-200.000 euro. Nils har sett den første av modellene – en stor SUV – og likte det han så.

De bilene skulle vært vist på Pebble Beach i år. Det er selvfølgelig utsatt, og i stedet for å komme på markedet i 2022, snakkes det nå om 2023 – og med litt mindre klare formuleringer enn før.

For Tronrud og hans effektive gjeng hadde sørget for å vi kunne få svar også, ved å rigge opp linker.

Denne nedskriveren var ganske god på sitt første spørsmål, til designsjef Luca Borgogno.

Det neste var heller ikke helt galt, men så begynte det å rase nedoverbakke.

Første spørsmål var om Borgogno hadde sluttet å undervise, i femten år har han nemlig vært en av hovedinstruktørene på Istituto Europeo di Design i Torino.

Elevene derfra har alltid vist fantastiske 1:1 modeller på Genève-utstillingen, Hyundais Passo Corto, Cisitalia 202E, Abarth Scorpion osv. (bare se i arkivet vårt og let etter Genève-utstillingene, der er de alle sammen) og disse skolearbeidene har i veldig stor grad vært preget av Luca.

Neste spørsmål var ganske naturlig, for jeg skjønte ikke helt hva han drev med. Han er Chief Design Officer hos Automobili Pininfarina, det vet jeg. Det er en viss tvil om dagens Battista er hans, men store deler av den ble gjort da han jobbet hos Pininfarina – karosseriprodusenten.

Men hvordan er det nå da, spurte jeg. Er du kunde hos Pininfarina når du kommer med bestillinger på de nye Pura Vision modellene, eller har du ditt eget studio i München hvor du tegner dem, eller rusler du rundt i Cambiano og blander deg med dine tidligere kolleger når dere alle sammen jobber på bilene dine?

Så viser det seg at Automobili Pininfarina har sitt eget studio i Torino sentrum der han har sitt eget dedikerte crew – helt uten forbindelse med Carrozzeriaen.

Med andre ord, også når vi snakker karosseridesign snakker vil to forskjellige Pininfarinaer nå, og egentlig har ikke Anniversario noen rett til å feire nitti år siden noen grunnleggelse, fordi nitti-åringen i realiteten er et helt annet selskap.

Eller var det noe jeg ikke fikk med meg? – linker er ikke alltid greit.

(saken fortsetter)

Verre ble det da jeg full av kunnskap og vanskelig tilgjengelig informasjon forsøkte å få Per Svantesson, CEO siden tidlig i vår, til å «innrømme» (som det heter blant oss kanonjournalister) at hele forretningsmodellen hang i en meget tynn tråd.

Det begynte med at jeg spurte ham om hva som hadde skjedd med Pura Vision. Da prosjektet, og modell av den ene bilen, ble vist i LA i fjor høst, fikk vi inntrykk av at dette skulle bli en Battista Junior – alt gjort hjemme.

Men så har det dukket opp mye rart, ikke minst samarbeid med Bosch og Benteler og mange andre som du egentlig kan gå til for å bygge hele bilen din, uten noen annen innsats enn utlegg.

Svantesson svarte at selvfølgelig bygger også Automobili Pininfarina opp relasjoner med nyttige forbindelser og partnere, og hva er galt med det? Gjør ikke alle det?

Da var det jeg satte inn nådestøtet (man skulle tro jeg var gammel nok til å vite at man stiller ikke de smarte spørsmålene i plenum) da jeg tok for meg M&M-sjef Pawan Goenkas gjennomgang av Mahindra & Mahindras første kvartal i inneværende forretningsår (avvikende regnskapsår).

Det er faktisk litt relevant, for M&M eier 70,06 av Pininfarina (og dermed også av Automobili Pf, regner jeg med) og hadde hatt et elendig kvartal og en av toppene, dr. Goenka, fortalte at de lette etter en investeringspartner i sitt eget, indiske, elbilselskap, Mahindra Electric (som også kjører Formel E og ble nest sist i den siste sesongen).

Videre at de hadde bestemt seg for ikke å investere mer i Ssangyong, som de også eier, og til sist sa han at de evaluerte om de skulle utvide produkt-portfolien for APF.

For meg hørtes det siste ut som at Pura Vision prosjektet langt fra var vedtatt, og da han samtidig snakket om Battista i et volum mellom 75 og 150 (Tidligere har det bare vært snakk om 150!) begynte jeg å lure på om heller ikke dette var trygt forankret, finansielt.

Det var selvfølgelig ikke vanskelig for Svantesson å finte vekk den heller. Hvem er det som ikke er på stadig jakt etter partnere, finansielle eller industrielle. Og prosjektet i Torino/München går på skinner.

Det stoppet meg.

Men en liten skjønnhetsfeil da:

Det etterlatte inntrykket er at dette mesterstykket altså er gjort 100 % in-house, enten vi kaller huset Pininfarina eller Automobili Pininfarina.

– I München er vi ikke mange, 100 omtrent, teknikere på et høyt plan. Tysk ingeniørkunst blandet med italiensk design – hva kan bli bedre enn det? sa Svantesson.

(saken fortsetter)

Ikke under hele seansen ble Rimac nevnt med et ord. 

Men da Battista debuterte i Genève for halvannet år siden var jo hele historien at her hadde Pininfarina betalt 91 millioner dollar for Rimacs C2 karbon-chassis og 1914 hesters quad-motor batterielektrisk teknologi.

Jeg mistet motet der gitt, jeg spurte ikke om hvorfor han ikke hadde nevnt Rimac eller Kroatia.

Og da droppet jeg også et siste spørsmål til Luca Borgogno. For under den samme Genève-seansen var det Pininfarinas sjefdesigner, Carlo Bonzanigo som viste meg rundt. Med en mine, og en innsikt som gjorde at jeg alltid har trodd at det var han som til de grader hadde unngått å lage noen ny Ferrari, og at det var han som var Battistas egentlige skaper.

Feil kan man ta, men man behøver ikke alltid vise det frem for resten av flokken.

Vil du ta del av dette gledesinnslaget, forært deg av Nils Tronrud og hans folk – jeg startet med å si at han driver butikk, skjønt noen ganger kan man lure, og dette kan han umulig tjene penger på – så står Battista i Bentley-lokalene på Billingstadsletta frem til og med fredag ettermiddag. 

Bare gå etter lukten av edelt tre og tjukt skinn, og en forsiktig eim av bensin – hilsen Bentley. Karbon, aluminium og volter og amperer lukter ikke like bra.

Her finner du flere videoer




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda får hjelp av Toyota
Til våren kommer Mazda2 Hybrid på markedet, men bilen er allerede på plass under et annet navn.
Les mer
layid-bilde1
Range Rover den Femte - Dope or Nope?
Man roter ikke med et design-ikon. I dag presenterer importøren den femte Range Rover generasjonen som er en perfekt etterfølger av den første. Men er den for perfekt? Er den altfor mye tradisjon og arv og altfor lite fremtid?
Les mer
layid-bilde2
Valkyrien slippes fri
Aston Martin fikk sin Formel 1-bil på landeveien kjappere enn Mercedes-Benz fikk orden på sin.
Les mer
layid-bilde3
Første ladning i4 på norsk jord
Om et par uker er de første eksemplarene av BMW i4 på plass hos din lokale BMW-forhandler. Men fortsatt må du vente tålmodighet for å få din egen.
Les mer
layid-bilde4
Lexus gir forsmak på elbil
Selvsagt får ikke Toyota og Subaru være alene om å bygge på den nye e-TNGA-plattformen. I dag har Lexus gitt en første antydning om hva vi har i vente fra det holdet.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny SUV tetter gapet mellom C-HR og RAV4
Toyota har i dag avslørt at Corolla Cross kommer til Europa for å tette gapet mellom C-HR og RAV4.
Les mer
layid-bilde6
Ansiktsløft for Skodas minste SUV
Fire år etter lanseringen er det tid for en oppgradering av Skoda Karoq.
Les mer
layid-bilde7
Foxconn-bilen blir offentlig
Til nå har bilene fra ambisiøse Foxconn bare vært vist på en stor internpresentasjon. Nå står den ene modellen på en utstilling i Hong Kong.
Les mer


layid-bilde8
Gumpert - flere liv enn katta?
Les mer
toppsak-bilde9
Lekker stasjonsvogn fra Opel
Opel viser nå de første bildene av neste generasjon Astra Sports Tourer - en lekker stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde10
BMW M markerer jubileum med muskel-SUV
Les mer
layid-bilde11
Ujålete SUV i ny innpakning
Les mer
layid-bilde12
Gammel Ferrari blir ny
Les mer
layid-bilde13
Ukjent hos oss, stor i mange markeder
Mitsubishi har lansert en oppdatert utgave av 7-seteren Xpander - en viktig MPV / crossover i mange raskt voksende markeder.
Les mer
layid-bilde14
Folkevognbussen som ladbar hybrid
Volkswagen-importør Harald A. Møller har nå fått på plass nye Multivan som ladbar hybrid. Det gir en kraftig avgiftsreduksjon som kommer kundene til gode. Men gleden kan bli kortvarig.
Les mer
toppsak-bilde15
En praktisk el-Mercedes
Mercedes-Benz EQB er den mer praktiske fetteren til EQA som nå er priset fra 477.000 kroner, 33.000 kroner opp i forhold til EQA. Bilen ankommer tidlig neste år.
Les mer
layid-bilde16
Første glimt av ny Niro
Les mer
layid-bilde17
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Les mer
layid-bilde18
Økt rekkevidde for Peugeots bestselgere
To av tre nye Peugeot-modeller solgt i Norge hittil i år er en e-2008 eller en e-208. Nå får bilene tekniske oppgraderinger, inkludert økt rekkevidde.
Les mer
layid-bilde19
Ferraris tredje Icona
Midt under et skikkelig kunde-event på Mugello kom Ferrari med en flunkende ny bil i Icona-serien. En nyhet var nok ventet - men ikke en som til de grader vekker de gode Ferrari-minnene.
Les mer
layid-bilde20
En forsmak på Volvos fremtid
Med Concept Recharge gir Volvo oss en ide om hva vi har i vente i en karbonnøytral fremtid. Trolig er det neste generasjon XC90 vi får en forsmak på her.
Les mer
layid-bilde21
Genesis lanserer ny el-SUV
Hyundais luksusmerke Genesis presenterer stadig flere modeller som burde være attraktive for Norge, men foreløpig satser de kun i noen utvalgte markeder.
Les mer
layid-bilde22
Vinfast setter USA på kartet
Den vietnamesiske bilprodusenten Vinfast er på plass i Los Angeles med to elbiler. Snart skal de også til Europa.
Les mer
toppsak-bilde23
Mitsubishi viser ny elbil
Mitsubishi konsentrerer seg om andre markeder enn det europeiske for tiden. I Kina viser de en ny modell som hadde passet fint i det norske markedet.
Les mer
layid-bilde24
Lekne alternativer fra Porsche
Porsche er bredt representert på LA Auto Show. Her er deres mest lekne nykommere.
Les mer
layid-bilde25
Fisker avslører flere detaljer
Fisker viser sin Ocean som produksjonsklar prototyp på LA Auto Show. Det skjedde på dagen ett år før produksjonen starter i Østerrike.
Les mer
layid-bilde26
Ny karosseriform og ny styrkegrad
Porsche er på plass i Los Angeles hvor de viser Taycan i GTS-utgave med ekstra lang rekkevidde. Dessuten kommer den i en ny, praktisk innpakning.
Les mer
layid-bilde27
Oppdatert T-Roc
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Mazda for Amerika
Mazda har i dag lansert en ny SUV med betegnelse CX-50 for det nordamerikanske markedet.
Les mer
layid-bilde29
Nøktern el-SUV fra Maxus
Les mer
layid-bilde30
Ford Bronco i ørkendrakt
Amerikanere som venter på en vill Bronco for ødemarken kan få drømmen sin oppfylt neste år, men den første spesialutgaven er forbeholdt dem med en solid bankkonto.
Les mer
layid-bilde31
Xpeng fra Kristiansand til Trondheim
Xpeng har nå etablert et nett av forhandlere fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord. Der kan du se og prøvekjøre merkets modeller.
Les mer
layid-bilde32
Spesial på Panamera
Porsche lanserer nå spesialutgaven Panamera Platinum Edition for dem som ønsker en eksklusiv bil med mye utstyr.
Les mer
toppsak-bilde33
Forsmak på stor el-SUV fra KIA
Den skal debutere på bilutstillingen i Los Angeles om en uke, men for å stimulere interessen har Kia sendt ut noen skisser av sin kommende el-SUV med betegnelse EV9.
Les mer
layid-bilde34
Her er Subarus redningsplanke
Les mer
layid-bilde35
Ny sportsvogn fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde36
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde37
Eksklusiv bursdagsgave
I 1985 satt han i vinnerbilen på Le Mans. Nå har han vært med på å utvikle sitt eget minnestykke.
Les mer
layid-bilde38
NIO med glimt av fremtiden
Når NIO for første gang viser sin store sedan utenfor Kinas grenser skjer det i Oslo denne uken.
Les mer