img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Enorme SUV-ambisjoner
Da Great Wall skapte Haval for femten år siden, var formålet å skape verdens største SUV-merke. De er vel ikke der ennå – rundt 750.000 biler i året er allikevel ganske voksent.

Haval er et av de typisk kinesiske labyrint-merkene. Skapt av Great Wall i 2006: Veldig kurante biler, men de selger bra.

For tre år siden lanserte de et nytt merke, Wey. Det skulle også hjelpe Great Wall til å bli et virkelig stort SUV-merke, men Weyene skulle være mer premium enn Haval er.

Vi har sett dem på Frankfurt-utstillingen et par ganger, men de har vel ikke kommet skikkelig i gang med salget ennå. Samtidig som Great Wall selv skrur ned produksjonen av biler under eget navn – i fjor ble det bare solgt 3.000 Great Wall-biler i Kina.

Ta også med at dette er den eneste store produsenten som ikke har noen felles operasjon med noen utlendinger bortsett fra noen Mini-greier med BMW – de lever med andre ord forholdsvis isolert i sin lille SUV-verden.

Ganske kjedelig også, ser det ut til. Det er jo nok å se på modellnavnene: H1, H2, H3, H4, F5, H5, H6, M6, F7, H7, H8, H9 for bare å ta et lite utvalg.

Men i Beijing i år begynte de faktisk å bli litt gærne.

De presenterte en avløser til H2 – som på mange måter var innstegsmodellen til Haval-serien. Denne nye var døpt Chulian, som visstnok skal bety noe med å forelske seg.

Greia var åpenbart at vær-så-god, her har du din første Haval-bil du kan bli forelsket i. Med i forholdet får du også en 1,5-liters turbo på 156 hk.

Men så var det en fornyet utgave av H6 der også. Den hadde også fått navn nå, men hvorfor den var døpt Big Dog aner jeg ikke. Det hørtes egentlig ikke veldig attraktivt ut heller.

Så veldig stor var den heller ikke forresten, bare ganske: 462 x 198 x 178 og 274 cm akselavstand.

Fremdeles 1,5-liters turbo, men litt høyere ytelse og rundt neste sving ligger en ny 2-liter og firehjulstrekk klar.

De som følger disse innovasjonene i detalj, forteller at endelig har et Great Wall-merke fått et ganske moderne interiør. Det betyr åpenbart en stor skjerm og en liten skjerm over. Til sammen skaper det visstnok en slags 3D-effekt. Selv tror jeg jeg heller vil se på veien.

Elektrisk parkeringsbrems og en dreiekontakt som du velger kjøremodus med, er åpenbart også verdt å nevne.

Egentlig syns jeg det høres ut som om Great Wall ligger ganske tynt an. De eneste tegnene vi har sett på New Energy har vi møtt hos Wey som ikke kommer videre, og hos det nye minibilmerket deres ORA (som betyr – endelig et bra kinesisk akronym:) Open, Reliable og Alternative.

Riktignok har Great Wall nylig kjøpt GMs fabrikk i Rayong, Thailand. Men det er ikke for å utvikle og produsere nye og spennende produkter. Det er for å styrke sin posisjon i ASEAN-markedet. Og der er de åpenbart mottakelig for fossile SUV-er i mange år enda?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde3
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
layid-bilde4
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde6
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde7
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer


layid-bilde8
Porsche øker hybridutvalget
Les mer
toppsak-bilde9
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer
layid-bilde10
GTI for de mest lekelystne
Les mer
layid-bilde11
Beijings kuleste
Les mer
layid-bilde12
Enorme SUV-ambisjoner
Les mer
layid-bilde13
Renault svarer Volkswagen
Renault har ikke tenkt å gi fra seg sin ledende posisjon innen elbiler. Her gir de oss et glimt av fremtiden.
Les mer
layid-bilde14
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
toppsak-bilde15
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Mercedes-Benz har laget en spesialutgave av EQC for å vise at elektriske SUV-er ikke bare hører hjemme i urbane strøk.
Les mer
layid-bilde16
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Les mer
layid-bilde17
Nye ladbare fra Audi
Les mer
layid-bilde18
Jaguar oppdaterer
Jaguar har oppdatert XE og XF. De viktigste nyhetene finner vi under panseret og i interiøret.
Les mer
layid-bilde19
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde20
Verdensmester fra Kina
Jeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.
Les mer
layid-bilde21
BMW viser GTI-utfordrer
BMW blåser liv i en klassisk betegnelse når de lanserer sin nye 128ti.
Les mer
layid-bilde22
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
toppsak-bilde23
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
layid-bilde24
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde25
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde26
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
layid-bilde27
Lanseringskalender 2020
Les mer
toppsak-bilde28
Opel fornyer Crossland
Når Opel fornyer sin kompakte SUV får den et ansiktsløft i ordets rette forstand. Den blir nemlig første modell med Vizor.
Les mer
layid-bilde29
Citroëns nye elbil er priset
Les mer
layid-bilde30
Exceed er kanskje å overdrive
Kanskje like greit, når man skulle navne et nytt prestisjemerke, å kalle det Exceed. Det vil si, kineserne har skrudd den litt ned og døpt den til Exeed. Allikevel har man noe å strekke seg etter.
Les mer
layid-bilde31
Kina svarer Ram
Kinesiske Great Wall har en hyggelig pickup som heter Pao. De kjøper den i Australia, sammen med andre tradisjonelle Utes. Nå har imidlertid Great Wall bestemt seg for å melde seg på blant de tøffeste.
Les mer
layid-bilde32
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
toppsak-bilde33
Changan junior
Changan er et bilmerke vi skal komme tilbake til. Dagens Changan heter Oshan - og er et undermerke. Og nederst på Oshan-trappen står lille NEO II - en av årets kuleste mikro-biler.
Les mer
layid-bilde34
Fra Russland avec amour
Les mer
layid-bilde35
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
Les mer
layid-bilde36
I skyggen av store far
Du skal følge ganske tett på hvis Kina-merket Bestune sier deg noe. Ny modell er såpass spennende at det kanskje er verdt å lære seg navnet.
Les mer
layid-bilde37
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde38
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer