img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Verdensmester fra Kina
Jeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.

Egentlig liker jeg det kinesiske navnet bedre: Weima. Det betyr visstnok en hest med krefter.

Merket er ganske nytt, stiftet av en tidligere Geely-sjef og eies av noe som heter WM Motors. WM har også nylig hentet 1,25 milliarder dollar på finansmarkedet – den siste investerings-runden før de går på børs neste år, sier de.

Til nå har de solgt direkte fra fabrikk med hjemmelevering av bilene. Nå skal det imidlertid åpnes noen Brand Experience Centra for å komme litt nærmere kunden.

Det er kanskje nødvendig – de to første modellene, noen ganske greie SUV-er, EX5 og EX 6, har ikke solgt mer enn 15.500 i fjor og 11.000 så langt i år.

Begge bilene bygget på den samme skateboard-plattformen, men utvendige mål er forskjellige.

Det de imidlertid vakte oppsikt med i Beijing var deres Maven.

En attraktiv konseptbil, og vi har sett denne karosseriformen tidligere: bilen var formet som en firedørs sedan med en karakteristisk softback stil. Den nye Beijing høst-moten. Det gjorde heller ikke noe at den hadde fått en delikat to-farge behandling.

(saken fortsetter)

Og er det ikke nesten så den har noe McLaren Speedtail langt der bak? Det påstås at den har en luftmotstandskoeffisient helt nede på 0,23.

Ingen B-stolpe – dørene er hengslet i forkant foran, i bakkant bak, og når du ser inn er det åpenbart at kommandoplassen ikke er formet helt konvensjonelt.

Det er fordi den er klargjort for nivå 3 autonom-funksjon, og nivå 4 autonom parkeringsfunksjon (hva nå det måtte være) og har alt som skal til av 5G og V2X funksjoner.

Det eneste vi vet om tekniske data og prestasjoner er en påstand om 800 km rekkevidde – akkurat som for SUV-ene. Så vi kan vel regne med samme plattform.

For at bilen skal produseres er helt klart. Det skjønte vi av talene vi fikk overført fra verdensmesterens Imagine Day-arrangement.

Wang Xin, som har den greie tittelen: Chief Growth Officer, sa i hvert fall at det skulle skje neste år og at produksjonsutgaven ville beholde stilen og en rekke av finessene fra Maven-konseptet.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde3
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
layid-bilde4
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde6
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde7
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer


layid-bilde8
Porsche øker hybridutvalget
Les mer
toppsak-bilde9
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer
layid-bilde10
GTI for de mest lekelystne
Les mer
layid-bilde11
Beijings kuleste
Les mer
layid-bilde12
Enorme SUV-ambisjoner
Les mer
layid-bilde13
Renault svarer Volkswagen
Renault har ikke tenkt å gi fra seg sin ledende posisjon innen elbiler. Her gir de oss et glimt av fremtiden.
Les mer
layid-bilde14
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
toppsak-bilde15
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Mercedes-Benz har laget en spesialutgave av EQC for å vise at elektriske SUV-er ikke bare hører hjemme i urbane strøk.
Les mer
layid-bilde16
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Les mer
layid-bilde17
Nye ladbare fra Audi
Les mer
layid-bilde18
Jaguar oppdaterer
Jaguar har oppdatert XE og XF. De viktigste nyhetene finner vi under panseret og i interiøret.
Les mer
layid-bilde19
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde20
Verdensmester fra Kina
Jeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.
Les mer
layid-bilde21
BMW viser GTI-utfordrer
BMW blåser liv i en klassisk betegnelse når de lanserer sin nye 128ti.
Les mer
layid-bilde22
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
toppsak-bilde23
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
layid-bilde24
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde25
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde26
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
layid-bilde27
Lanseringskalender 2020
Les mer
toppsak-bilde28
Opel fornyer Crossland
Når Opel fornyer sin kompakte SUV får den et ansiktsløft i ordets rette forstand. Den blir nemlig første modell med Vizor.
Les mer
layid-bilde29
Citroëns nye elbil er priset
Les mer
layid-bilde30
Exceed er kanskje å overdrive
Kanskje like greit, når man skulle navne et nytt prestisjemerke, å kalle det Exceed. Det vil si, kineserne har skrudd den litt ned og døpt den til Exeed. Allikevel har man noe å strekke seg etter.
Les mer
layid-bilde31
Kina svarer Ram
Kinesiske Great Wall har en hyggelig pickup som heter Pao. De kjøper den i Australia, sammen med andre tradisjonelle Utes. Nå har imidlertid Great Wall bestemt seg for å melde seg på blant de tøffeste.
Les mer
layid-bilde32
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
toppsak-bilde33
Changan junior
Changan er et bilmerke vi skal komme tilbake til. Dagens Changan heter Oshan - og er et undermerke. Og nederst på Oshan-trappen står lille NEO II - en av årets kuleste mikro-biler.
Les mer
layid-bilde34
Fra Russland avec amour
Les mer
layid-bilde35
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
Les mer
layid-bilde36
I skyggen av store far
Du skal følge ganske tett på hvis Kina-merket Bestune sier deg noe. Ny modell er såpass spennende at det kanskje er verdt å lære seg navnet.
Les mer
layid-bilde37
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde38
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer