img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.

Endelig fikk Giovanni Rizzo lov til å fortelle meg hva han hadde holdt på med siden han forlot Peugeot for et par år siden.

Han har vært omtalt på disse sidene noen ganger, en dyktig fyr som muligens er litt for beskjeden til å tilhøre det tøffeste sjiktet av moderne bildesignere, men desto hyggeligere å være sammen med.

Og de mulighetene er faktisk ikke sjeldne. Han er gift med en norsk dame og hele Rizzo-familien er ofte hjemme hos hennes familie i Bærum på besøk.

Meldingen hans var kort og konsis: “This is our showcar from my studio, just shown in Beijing”, sammen med et bilde av Vision V.

Selv om Changan er kinesisk så god som noen, har de et stort designsentrum i Torino. Det begynner å bli en del av dem der, men dette stammer fra så langt tilbake som 2003.

Sist jeg var i nærheten av dem – de har portene sine stengt strengere enn noe annet studio i området – var det cirka 150 som jobbet der. I dag er de vel nærmere 200 tenker jeg.

Og de gjør alt fra de første skissene – eventuelt i samarbeid med det store studioet hjemme Kina – via fullskala modellering til ferdigbygde konseptbiler eller prototyper.

De jobber både på produksjonsbiler og på eksperimenter, og kan selvfølgelig hele tiden trekke på Torinos enorme underskog av leverandører til slik spesiell virksomhet som dette.

I et studio bortenfor Giovanni jobber Peik Olsen. 100 prosent norsk, utdannet i Coventry og med en historie du kan lese om i neste utgave av BIL/Autofil. Mens Rizzo gjorde jobben med exterior design manager, ligger Peiks innsats på interiøret. 

Jeg har ikke diskutert det med ham, da vi snakket sammen var prosjektet fremdeles hemmelig. Det var ikke en gang sikkert at bilen skulle til Beijing, selv om den sto ferdig.

Men det virker som om komfort var et klart mål, samtidig som man skulle unngå tunge, dominerende innslag fra instrumenter eller infotainment-elementer.

(saken fortsetter)

Horisontale linjer – dashbordet virker nesten som det flyter, og selv om det finnes skjermer her, virker det ikke som om de kan ta oppmerksomheten fra noe som helst annet av betydning.

Det er mulig at avslutningen av dette interiør-arbeidet skjedde i starten av pandemien. I hvert fall presiseres det at materialene som er brukt innvendig er antibakterielle, de puster og de er enkle å holde desinfiserte.

Utvendig har vi en front der en rekke LED-lys imiterer en slags grill. Det er nesten så du kunne bli lurt til å tro at dette er en elbil.

Det er det ikke, så de nødvendige luftinntakene har du nå ganske lavt nede. De ser nesten ut som de er der for å kjøle skivebremsene foran.

Smale, skarpe hovedlys er montert høyt oppe og forbindes med en lysstripe i hele bredden. 

Høy skulderlinje og mye lysspill i de konkave flatene nedover mot de to hjulbuene. C-stolpen gir nesten inntrykk av at vi har med en coupé å gjøre, og den fiffige, midtdelte spoileren over bakruten er jo rene GT3-innslaget.

Innmaten vet jeg ikke noe om, men noen av målene har jeg: 280 cm akselavstand og 490 cm lang. Vi snakker Audi Q7-land.

Men selv om vi har noen norsk-aktige innslag hos Changan i Torino, gjør selskapets nesten komplette mangel på batterielektrisk denne storprodusenten (3-4-5 % markedsandel de siste årene, det vil si mer enn en million biler) foreløpig helt uinteressant for Norge. 

Men vi kan jo håpe, de første New Energy modellene har begynt å piple ut.

Men uansett er vi glad i en spenstig konseptbil, selv om den er fossil.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde1
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde2
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
layid-bilde3
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde4
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde6
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde7
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer


layid-bilde8
Geelys viktige forord
Les mer
toppsak-bilde9
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde10
Beijings kuleste
Les mer
layid-bilde11
Enorme SUV-ambisjoner
Les mer
layid-bilde12
Renault svarer Volkswagen
Les mer
layid-bilde13
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
layid-bilde14
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Mercedes-Benz har laget en spesialutgave av EQC for å vise at elektriske SUV-er ikke bare hører hjemme i urbane strøk.
Les mer
toppsak-bilde15
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Hongqi, Kinas eldste bilprodusent som vi snart skal få de første produktene fra her hjemme også, møtte opp på Beijing-utstillingen med et spennende minibuss-konsept.
Les mer
layid-bilde16
Nye ladbare fra Audi
Les mer
layid-bilde17
Jaguar oppdaterer
Les mer
layid-bilde18
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde19
Verdensmester fra Kina
Jeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.
Les mer
layid-bilde20
BMW viser GTI-utfordrer
BMW blåser liv i en klassisk betegnelse når de lanserer sin nye 128ti.
Les mer
layid-bilde21
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
layid-bilde22
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
toppsak-bilde23
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde24
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde25
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde27
Opel fornyer Crossland
Les mer
toppsak-bilde28
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde29
Exceed er kanskje å overdrive
Les mer
layid-bilde30
Kina svarer Ram
Kinesiske Great Wall har en hyggelig pickup som heter Pao. De kjøper den i Australia, sammen med andre tradisjonelle Utes. Nå har imidlertid Great Wall bestemt seg for å melde seg på blant de tøffeste.
Les mer
layid-bilde31
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
layid-bilde32
Changan junior
Changan er et bilmerke vi skal komme tilbake til. Dagens Changan heter Oshan - og er et undermerke. Og nederst på Oshan-trappen står lille NEO II - en av årets kuleste mikro-biler.
Les mer
toppsak-bilde33
Fra Russland avec amour
Renault skal hente en av sine mest populære russiske modeller til Europa.
Les mer
layid-bilde34
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
Les mer
layid-bilde35
I skyggen av store far
Les mer
layid-bilde36
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde37
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer
layid-bilde38
Genesis viser ny 3-serie-utfordrer
Genesis har vist de første bilder av en oppdatert G70 som snart skal debutere på hjemmebane. Blir dette første modell fra Hyundais luksusmerke i Europa?
Les mer