img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.

Se på disse to. De er såpass ferske at man skulle tro man kunne se på dem at de kom fra den samme formen.

Men kanskje de ikke gjør det? Kanskje det har vært forskjellige konsulenter på hver av disse bilene.

Ikke godt å vite. Her kommer det mer fra Torino, München og Coventry enn det disse produsentene liker å innrømme.

Hozon er en forholdvis ny bedrift. Den er dedikert til New Energy biler – det vil si biler med plugg, og her snakket vi om batterielektriske hele veien.

Starten fant sted i 2014 med utgangspunkt i universitetet i Tsinghua og masse støtte fra lokale myndigheter. De utvidet fort med et eget autonom-forsknings senter i Silicon Valley i 2018, og sent i fjor kom de i gang med eget designstudio i Beijing.

Hvor den første bilen deres ble designet aner jeg ikke. Neta 01 het den – en kompakt SUV – og så slett ikke dårlig ut. 

75hk og 175 Nm. Oppå en akselavstand på 237 cm målte det 3.872 x 1.648 x 1.611 mm.

Den solgte 1200 eksemplarer det første året, i 2018, og 10.000 i fjor.

På vårparten i fjor dukket modell U opp – det ser ut som det står V på nummerplaten, men folk som kan dette språket forteller meg at det er like korrekt å skrive V’en som U eller omvendt eller no.

I alle fall ble Neta U (V) en ganske snerten fem-dørs SUV Coupé med litt originale farge-innslag på utsiden som også går igjen inni. Det ser også ut som om denne nøyer seg med bare en stor skjerm inni, selve instrument-avdelingen ser ut som den ligger i en smal spalte høyt oppe på dashbordet.

Her snakker vi om 150 hk og 310 Nm og en rekkevidde inntil 500 kilometer.

Vi snakker også litt større mål enn på 01: 453 x 186 x 163 centimeter og 277 cm akselavstand. 1680 kg høres heller ikke så galt ut. Kanskje de vet litt om lettvekt?

Denne bilen kom så sent i fjor at salgstallene for 2019 bare er på ca. 2500.

(saken fortsetter)

Og den tredje modellen er ikke en gang i salg ennå. Men var en av dem som vakte spesiell interesse i Beijing. Ikke minst fordi utseendet så åpenbart tok sikte på Tesla Model 3.

De samme myke linjene, men en front som har adskillig mer personlighet – ikke minst fordi den har rappet hovedlysene fra Polestar, og samtidig gjort dem enda større og tydeligere.

V-en i front, det brede lysbåndet og haimunnen under kommer også til å merkes – hvis bilen noensinne kommer i produksjon.

Foreløpig heter den konsept, selv om den har fått et navn: Eureka. Planen er å begynne å produsere den en gang i 2022, og da kommer den kanskje til å beholde 4-dørs coupé-stilen.

Til nå har ikke den vært særlig populær hos kinesiske kunder, men med så mange biler med den oppskriften som det står i Beijing i år, virker det som om noen trendforskere har funnet ut at dette er i ferd med å endre seg.

Hva mål angår vet vi at denne har 290 cm akselavstand og måler 4,8 meter. Maskinen vet vi ingenting om, bortsett fra at de lover null til hundre på 4. Du må til Performance-utgaven fra Tesla for å matche det. Dessuten er det snakk om 800 km rekkevidde – men det høres ut som en NEDC-målemetode-drøm.

Men før denne også ruller ut av BilNorges Beijing-2020-historier skal vi bare nevne at bak har den noe Tesla ikke har – en fartsavhengig, bevegelig hekkspoiler. Liten, riktignok, men en typisk skrytgreie.

De skarpe kantene som følger C-stolpen helt ned bak ødelegger ikke noe de heller, de har noe visst superbil over seg.

Med et lysbånd i hele bredden, som ender i baklys som er rene repetisjoner av hovedlysene, kommer denne bilen til å etterlate et ganske mektig inntrykk når du ser den akse av gårde.

Med et spørsmål kan jeg ikke gi noe svar på:

Hvis fabrikken heter Hozon, hvorfor i alle verden heter da bilene Neta?



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde3
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
layid-bilde4
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde6
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde7
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer


layid-bilde8
Porsche øker hybridutvalget
Les mer
toppsak-bilde9
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer
layid-bilde10
GTI for de mest lekelystne
Les mer
layid-bilde11
Beijings kuleste
Les mer
layid-bilde12
Enorme SUV-ambisjoner
Les mer
layid-bilde13
Renault svarer Volkswagen
Renault har ikke tenkt å gi fra seg sin ledende posisjon innen elbiler. Her gir de oss et glimt av fremtiden.
Les mer
layid-bilde14
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
toppsak-bilde15
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Mercedes-Benz har laget en spesialutgave av EQC for å vise at elektriske SUV-er ikke bare hører hjemme i urbane strøk.
Les mer
layid-bilde16
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Les mer
layid-bilde17
Nye ladbare fra Audi
Les mer
layid-bilde18
Jaguar oppdaterer
Jaguar har oppdatert XE og XF. De viktigste nyhetene finner vi under panseret og i interiøret.
Les mer
layid-bilde19
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde20
Verdensmester fra Kina
Jeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.
Les mer
layid-bilde21
BMW viser GTI-utfordrer
BMW blåser liv i en klassisk betegnelse når de lanserer sin nye 128ti.
Les mer
layid-bilde22
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
toppsak-bilde23
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
layid-bilde24
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde25
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde26
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
layid-bilde27
Lanseringskalender 2020
Les mer
toppsak-bilde28
Opel fornyer Crossland
Når Opel fornyer sin kompakte SUV får den et ansiktsløft i ordets rette forstand. Den blir nemlig første modell med Vizor.
Les mer
layid-bilde29
Citroëns nye elbil er priset
Les mer
layid-bilde30
Exceed er kanskje å overdrive
Kanskje like greit, når man skulle navne et nytt prestisjemerke, å kalle det Exceed. Det vil si, kineserne har skrudd den litt ned og døpt den til Exeed. Allikevel har man noe å strekke seg etter.
Les mer
layid-bilde31
Kina svarer Ram
Kinesiske Great Wall har en hyggelig pickup som heter Pao. De kjøper den i Australia, sammen med andre tradisjonelle Utes. Nå har imidlertid Great Wall bestemt seg for å melde seg på blant de tøffeste.
Les mer
layid-bilde32
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
toppsak-bilde33
Changan junior
Changan er et bilmerke vi skal komme tilbake til. Dagens Changan heter Oshan - og er et undermerke. Og nederst på Oshan-trappen står lille NEO II - en av årets kuleste mikro-biler.
Les mer
layid-bilde34
Fra Russland avec amour
Les mer
layid-bilde35
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
Les mer
layid-bilde36
I skyggen av store far
Du skal følge ganske tett på hvis Kina-merket Bestune sier deg noe. Ny modell er såpass spennende at det kanskje er verdt å lære seg navnet.
Les mer
layid-bilde37
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde38
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer