img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.

Se på disse to. De er såpass ferske at man skulle tro man kunne se på dem at de kom fra den samme formen.

Men kanskje de ikke gjør det? Kanskje det har vært forskjellige konsulenter på hver av disse bilene.

Ikke godt å vite. Her kommer det mer fra Torino, München og Coventry enn det disse produsentene liker å innrømme.

Hozon er en forholdvis ny bedrift. Den er dedikert til New Energy biler – det vil si biler med plugg, og her snakket vi om batterielektriske hele veien.

Starten fant sted i 2014 med utgangspunkt i universitetet i Tsinghua og masse støtte fra lokale myndigheter. De utvidet fort med et eget autonom-forsknings senter i Silicon Valley i 2018, og sent i fjor kom de i gang med eget designstudio i Beijing.

Hvor den første bilen deres ble designet aner jeg ikke. Neta 01 het den – en kompakt SUV – og så slett ikke dårlig ut. 

75hk og 175 Nm. Oppå en akselavstand på 237 cm målte det 3.872 x 1.648 x 1.611 mm.

Den solgte 1200 eksemplarer det første året, i 2018, og 10.000 i fjor.

På vårparten i fjor dukket modell U opp – det ser ut som det står V på nummerplaten, men folk som kan dette språket forteller meg at det er like korrekt å skrive V’en som U eller omvendt eller no.

I alle fall ble Neta U (V) en ganske snerten fem-dørs SUV Coupé med litt originale farge-innslag på utsiden som også går igjen inni. Det ser også ut som om denne nøyer seg med bare en stor skjerm inni, selve instrument-avdelingen ser ut som den ligger i en smal spalte høyt oppe på dashbordet.

Her snakker vi om 150 hk og 310 Nm og en rekkevidde inntil 500 kilometer.

Vi snakker også litt større mål enn på 01: 453 x 186 x 163 centimeter og 277 cm akselavstand. 1680 kg høres heller ikke så galt ut. Kanskje de vet litt om lettvekt?

Denne bilen kom så sent i fjor at salgstallene for 2019 bare er på ca. 2500.

(saken fortsetter)

Og den tredje modellen er ikke en gang i salg ennå. Men var en av dem som vakte spesiell interesse i Beijing. Ikke minst fordi utseendet så åpenbart tok sikte på Tesla Model 3.

De samme myke linjene, men en front som har adskillig mer personlighet – ikke minst fordi den har rappet hovedlysene fra Polestar, og samtidig gjort dem enda større og tydeligere.

V-en i front, det brede lysbåndet og haimunnen under kommer også til å merkes – hvis bilen noensinne kommer i produksjon.

Foreløpig heter den konsept, selv om den har fått et navn: Eureka. Planen er å begynne å produsere den en gang i 2022, og da kommer den kanskje til å beholde 4-dørs coupé-stilen.

Til nå har ikke den vært særlig populær hos kinesiske kunder, men med så mange biler med den oppskriften som det står i Beijing i år, virker det som om noen trendforskere har funnet ut at dette er i ferd med å endre seg.

Hva mål angår vet vi at denne har 290 cm akselavstand og måler 4,8 meter. Maskinen vet vi ingenting om, bortsett fra at de lover null til hundre på 4. Du må til Performance-utgaven fra Tesla for å matche det. Dessuten er det snakk om 800 km rekkevidde – men det høres ut som en NEDC-målemetode-drøm.

Men før denne også ruller ut av BilNorges Beijing-2020-historier skal vi bare nevne at bak har den noe Tesla ikke har – en fartsavhengig, bevegelig hekkspoiler. Liten, riktignok, men en typisk skrytgreie.

De skarpe kantene som følger C-stolpen helt ned bak ødelegger ikke noe de heller, de har noe visst superbil over seg.

Med et lysbånd i hele bredden, som ender i baklys som er rene repetisjoner av hovedlysene, kommer denne bilen til å etterlate et ganske mektig inntrykk når du ser den akse av gårde.

Med et spørsmål kan jeg ikke gi noe svar på:

Hvis fabrikken heter Hozon, hvorfor i alle verden heter da bilene Neta?



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda får hjelp av Toyota
Til våren kommer Mazda2 Hybrid på markedet, men bilen er allerede på plass under et annet navn.
Les mer
layid-bilde1
Range Rover den Femte - Dope or Nope?
Man roter ikke med et design-ikon. I dag presenterer importøren den femte Range Rover generasjonen som er en perfekt etterfølger av den første. Men er den for perfekt? Er den altfor mye tradisjon og arv og altfor lite fremtid?
Les mer
layid-bilde2
Valkyrien slippes fri
Aston Martin fikk sin Formel 1-bil på landeveien kjappere enn Mercedes-Benz fikk orden på sin.
Les mer
layid-bilde3
Første ladning i4 på norsk jord
Om et par uker er de første eksemplarene av BMW i4 på plass hos din lokale BMW-forhandler. Men fortsatt må du vente tålmodighet for å få din egen.
Les mer
layid-bilde4
Lexus gir forsmak på elbil
Selvsagt får ikke Toyota og Subaru være alene om å bygge på den nye e-TNGA-plattformen. I dag har Lexus gitt en første antydning om hva vi har i vente fra det holdet.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny SUV tetter gapet mellom C-HR og RAV4
Toyota har i dag avslørt at Corolla Cross kommer til Europa for å tette gapet mellom C-HR og RAV4.
Les mer
layid-bilde6
Ansiktsløft for Skodas minste SUV
Fire år etter lanseringen er det tid for en oppgradering av Skoda Karoq.
Les mer
layid-bilde7
Foxconn-bilen blir offentlig
Til nå har bilene fra ambisiøse Foxconn bare vært vist på en stor internpresentasjon. Nå står den ene modellen på en utstilling i Hong Kong.
Les mer


layid-bilde8
Gumpert - flere liv enn katta?
Les mer
toppsak-bilde9
Lekker stasjonsvogn fra Opel
Opel viser nå de første bildene av neste generasjon Astra Sports Tourer - en lekker stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde10
BMW M markerer jubileum med muskel-SUV
Les mer
layid-bilde11
Ujålete SUV i ny innpakning
Les mer
layid-bilde12
Gammel Ferrari blir ny
Les mer
layid-bilde13
Ukjent hos oss, stor i mange markeder
Mitsubishi har lansert en oppdatert utgave av 7-seteren Xpander - en viktig MPV / crossover i mange raskt voksende markeder.
Les mer
layid-bilde14
Folkevognbussen som ladbar hybrid
Volkswagen-importør Harald A. Møller har nå fått på plass nye Multivan som ladbar hybrid. Det gir en kraftig avgiftsreduksjon som kommer kundene til gode. Men gleden kan bli kortvarig.
Les mer
toppsak-bilde15
En praktisk el-Mercedes
Mercedes-Benz EQB er den mer praktiske fetteren til EQA som nå er priset fra 477.000 kroner, 33.000 kroner opp i forhold til EQA. Bilen ankommer tidlig neste år.
Les mer
layid-bilde16
Første glimt av ny Niro
Les mer
layid-bilde17
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Les mer
layid-bilde18
Økt rekkevidde for Peugeots bestselgere
To av tre nye Peugeot-modeller solgt i Norge hittil i år er en e-2008 eller en e-208. Nå får bilene tekniske oppgraderinger, inkludert økt rekkevidde.
Les mer
layid-bilde19
Ferraris tredje Icona
Midt under et skikkelig kunde-event på Mugello kom Ferrari med en flunkende ny bil i Icona-serien. En nyhet var nok ventet - men ikke en som til de grader vekker de gode Ferrari-minnene.
Les mer
layid-bilde20
En forsmak på Volvos fremtid
Med Concept Recharge gir Volvo oss en ide om hva vi har i vente i en karbonnøytral fremtid. Trolig er det neste generasjon XC90 vi får en forsmak på her.
Les mer
layid-bilde21
Genesis lanserer ny el-SUV
Hyundais luksusmerke Genesis presenterer stadig flere modeller som burde være attraktive for Norge, men foreløpig satser de kun i noen utvalgte markeder.
Les mer
layid-bilde22
Vinfast setter USA på kartet
Den vietnamesiske bilprodusenten Vinfast er på plass i Los Angeles med to elbiler. Snart skal de også til Europa.
Les mer
toppsak-bilde23
Mitsubishi viser ny elbil
Mitsubishi konsentrerer seg om andre markeder enn det europeiske for tiden. I Kina viser de en ny modell som hadde passet fint i det norske markedet.
Les mer
layid-bilde24
Lekne alternativer fra Porsche
Porsche er bredt representert på LA Auto Show. Her er deres mest lekne nykommere.
Les mer
layid-bilde25
Fisker avslører flere detaljer
Fisker viser sin Ocean som produksjonsklar prototyp på LA Auto Show. Det skjedde på dagen ett år før produksjonen starter i Østerrike.
Les mer
layid-bilde26
Ny karosseriform og ny styrkegrad
Porsche er på plass i Los Angeles hvor de viser Taycan i GTS-utgave med ekstra lang rekkevidde. Dessuten kommer den i en ny, praktisk innpakning.
Les mer
layid-bilde27
Oppdatert T-Roc
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Mazda for Amerika
Mazda har i dag lansert en ny SUV med betegnelse CX-50 for det nordamerikanske markedet.
Les mer
layid-bilde29
Nøktern el-SUV fra Maxus
Les mer
layid-bilde30
Ford Bronco i ørkendrakt
Amerikanere som venter på en vill Bronco for ødemarken kan få drømmen sin oppfylt neste år, men den første spesialutgaven er forbeholdt dem med en solid bankkonto.
Les mer
layid-bilde31
Xpeng fra Kristiansand til Trondheim
Xpeng har nå etablert et nett av forhandlere fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord. Der kan du se og prøvekjøre merkets modeller.
Les mer
layid-bilde32
Spesial på Panamera
Porsche lanserer nå spesialutgaven Panamera Platinum Edition for dem som ønsker en eksklusiv bil med mye utstyr.
Les mer
toppsak-bilde33
Forsmak på stor el-SUV fra KIA
Den skal debutere på bilutstillingen i Los Angeles om en uke, men for å stimulere interessen har Kia sendt ut noen skisser av sin kommende el-SUV med betegnelse EV9.
Les mer
layid-bilde34
Her er Subarus redningsplanke
Les mer
layid-bilde35
Ny sportsvogn fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde36
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde37
Eksklusiv bursdagsgave
I 1985 satt han i vinnerbilen på Le Mans. Nå har han vært med på å utvikle sitt eget minnestykke.
Les mer
layid-bilde38
NIO med glimt av fremtiden
Når NIO for første gang viser sin store sedan utenfor Kinas grenser skjer det i Oslo denne uken.
Les mer