img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
I flommen av nye og gamle og kjente og ukjente merker dukker Songsan Motors opp på bilutstillingen i Beijing. De vil garantert vekke oppsikt.

Enkelte er så gravalvorlige at når noen etterligner en gammel Corvette, ser de på det som å skjende C1-graven.

De ville snudd seg bort i vemmelse hvis de kom til å rote seg utendørs på Auto China i Beijing og støte på Songsan.

Men det er også de som syns det er moro med en flip – av den typen vi stadig fikk servert på for eksempel Paris-utstillingen – og akkurat her mangler det såpass mye på at disse bilene skal kunne lure noen til å tro at det er ekte vare, at ingen kan ta dem på virkelig alvor.

Det er litt sånn som å gro Elvis-sleik – det skal allikevel innmari mye til før folk tror du er Elvis. 

Og dersom du heller ikke insisterer på å gjøre Elvis, er det jo bare uskyldig moro.

For folkene bak Songsan er det åpenbart moro. Og disse har vokst opp i et ha-det-moro miljø.

Bakgrunnen er Beijing Motor Club, en gjeng Harley-folk, hektet på Amerika og retro-detaljer. De stilte alltid på passende messer med vintage klær og jukebokser og hotdog-stands og noen helt fantastiske custom-sykler.

Nå har de altså tatt den litt lenger, bygger biler og jobber med et amerikansk selskap som heter Amtech som hjelper dem litt med konstruksjonsbiten.

Det høres da heller ikke ut som en jobb gjort av amatører og sjarlataner dette.

(saken fortsetter)

Corvetten er en PHEV der en 1,5-liters turbo kan drive sammen med elmotoren og gi totalt 315 hk og 535 Nm. Det brukes en syvtrinns dobbelclutch kasse til bakhjulene. Batteriet er på 16 kWh og kan drive bilen helelektrisk i 100 km.

Men de påstår at de har et forbruk på 0,13 liter på mila – her er vi inne i Plugin-hybridenes la-la-land igjen. Null til hundre på seks, kan jeg derimot tro på.

Nå er ikke jeg verdensmester på kinesiske bilinteriører, men har jeg ikke sett dette dashbordet i en BYD før? Er det ikke i det hele tatt sannsynlig at det meste kommer fra tilgjengelige kinesiske delelagre?

Hvis du finner en Kinabil med akselavstand 270 cm, så vet vi kanskje hvor den har hentet understellet sitt også. Forresten 10 cm mer enn C1 i sin tid.

Målene for øvrig er 480 – 30 cm. lenger enn originalen.  185 – det stemmer med C1 i 1958. Og 139, men så høy har aldri noen førstegenerasjons Corvette vært.

Disse målene gjør jo også at du ser ganske fort at proporsjonene ikke stemmer. Mesterstykket fra 1953 er fremdeles et mesterstykke. 

Den kinesiske versjonen finnes for øvrig også både åpen og med en fixed top. Og på bildene ser det ut som de har gjort seg flid med interiøret, både med hensyn til materialer og utforming.

Det skulle bare mangle, bilen er priset fra 598.000 yuan og oppover. Multiplisert med dagens kurs blir det 822.600 norske kroner.

Men hvorfor i alle verden de har kalt den SS Dolphin, aner jeg ikke. Et gammelt tyskbygd cruise-skip drevet av israelere på 50-tallet. Ikke mye amerikansk med det.

Men den andre modellen deres, Summer heter den (samme oppskrift) er litt mer amerikansk. Kanskje ikke ved første blikk, det er jo en SUV – tydelig inspirert av Volkswagens Transporter Type 1.

Når du tenker deg om, det var jo i USA denne bilen ble utviklet til å bli et virkelig fest&moro kjøretøy.

Med andre ord: godtatt den også?



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde1
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde2
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
layid-bilde3
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde4
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde6
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde7
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer


layid-bilde8
Geelys viktige forord
Les mer
toppsak-bilde9
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde10
Beijings kuleste
Les mer
layid-bilde11
Enorme SUV-ambisjoner
Les mer
layid-bilde12
Renault svarer Volkswagen
Les mer
layid-bilde13
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
layid-bilde14
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Mercedes-Benz har laget en spesialutgave av EQC for å vise at elektriske SUV-er ikke bare hører hjemme i urbane strøk.
Les mer
toppsak-bilde15
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Hongqi, Kinas eldste bilprodusent som vi snart skal få de første produktene fra her hjemme også, møtte opp på Beijing-utstillingen med et spennende minibuss-konsept.
Les mer
layid-bilde16
Nye ladbare fra Audi
Les mer
layid-bilde17
Jaguar oppdaterer
Les mer
layid-bilde18
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde19
Verdensmester fra Kina
Jeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.
Les mer
layid-bilde20
BMW viser GTI-utfordrer
BMW blåser liv i en klassisk betegnelse når de lanserer sin nye 128ti.
Les mer
layid-bilde21
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
layid-bilde22
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
toppsak-bilde23
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde24
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde25
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde27
Opel fornyer Crossland
Les mer
toppsak-bilde28
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde29
Exceed er kanskje å overdrive
Les mer
layid-bilde30
Kina svarer Ram
Kinesiske Great Wall har en hyggelig pickup som heter Pao. De kjøper den i Australia, sammen med andre tradisjonelle Utes. Nå har imidlertid Great Wall bestemt seg for å melde seg på blant de tøffeste.
Les mer
layid-bilde31
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
layid-bilde32
Changan junior
Changan er et bilmerke vi skal komme tilbake til. Dagens Changan heter Oshan - og er et undermerke. Og nederst på Oshan-trappen står lille NEO II - en av årets kuleste mikro-biler.
Les mer
toppsak-bilde33
Fra Russland avec amour
Renault skal hente en av sine mest populære russiske modeller til Europa.
Les mer
layid-bilde34
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
Les mer
layid-bilde35
I skyggen av store far
Les mer
layid-bilde36
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde37
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer
layid-bilde38
Genesis viser ny 3-serie-utfordrer
Genesis har vist de første bilder av en oppdatert G70 som snart skal debutere på hjemmebane. Blir dette første modell fra Hyundais luksusmerke i Europa?
Les mer