img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Ny Polestar på vei
Man kan lure på om folkene bak Polestar vet hva ordet Precept egentlig betyr. Nå skal den i hvert fall i produksjon – men kanskje under et annet navn.

Precept skulle være en av stjernene på årets Genève-utstilling

Slik gikk det ikke.

Det var en kjapp forhåndstitt noen dager før vi ikke visste at Genève ikke ville åpne – og det var omfattende etterpåtitter senere, med bilder og video og sjefen selv, Thomas Ingenlath, som presenterte den på skjerm.

Jeg tror faktisk ikke den har vært vist fysisk etter det, og egentlig vet jeg ikke om den står på AutoChina 2020 heller. Men det ville være underlig hvis de ikke benytter anledningen.

Kina er hjemmemarkedet, og årets utstilling i Beijing er den største bilutstillingen etter Covid 19. 

Og dessuten er det kommet melding fra Polestar om at bilen skal i produksjon. Og ikke bare det – det skal bygges en helt ny fabrikk for den. I Kina!

– Både presse og publikum sa at ‘denne vil vi se på veien’ etter av vi viste den. Så vi bestemte oss for å bygge den, sier Ingenlath i dag.

Så vidt jeg husker var det ikke jeg som var lamslått av begeistring (husker ikke helt, det er et halvt år siden, og jeg pleier sjelden lese det jeg har syntes tidligere), men uansett kan vi nok være ganske sikre på at bilen ikke vil se ut som konseptmodellen.

Jeg er ikke sikker på at den tar med seg alle de eksotiske miljø-finessene heller. Interiørmaterialer laget av resirkulerte PET-flasker, gjenvunnet fiskegarn og resirkulert korkvinyl. Sånt som vi har på gulvet.

De har også gått til sveitsiske Bcomp Ltd for å hente lin-baserte lettvektsmaterialer som blant annet McLaren, Porsche og Tesla allerede bruker. (Hvis du er litt nysgjerrig på hvem som hjelper bilfabrikkene med å leke progressive, så sjekk ut for eksempel www.bcomp.ch)

(saken fortsetter)

Det er ikke mye de har fortalt oss om den kommende bilen, men enda mindre om den nye fabrikken, bortsett fra at den skal ligge i Kina og være – ikke akkurat en overraskelse – karbonnøytral.

Men også her er det en historie Polestar ikke forteller.

Da de presenterte Polestar 1, som nesten ikke selger, viste de samtidig frem en helt utrolig fabrikk i Chengdu

Snøhetta-tegnet, cutting edge hele veien, og dette utrolige anlegget skulle bare bygge 500 biler i året, inntil 1500 var nådd.

Vi skulle tro at de kanskje var der nå.

Samtidig ble det sagt at etterbruken blant annet skulle inneholde to nye batterielektriske biler.

Men altså ikke Polestar 2 som bygges ved et stort Geely-anlegg i Luqiao der Volvos 40-serier, biler fra Lynk & Co og Polestar 2 går om hverandre, alle bygget på CMA-plattformen.

Og så står det altså i pressemeldingen at det skal bygges en flunkende ny fabrikk.

Hva i all verden skal de bruke Chengdu til da?

Halve vitsen med den nye Geely SEA-arkitekturen, som vi nylig har fortalt om, er jo at den skal være veldig adaptiv for forskjellige produksjonsenheter også.

Med andre ord: det skulle ikke være noe i veien for å introdusere den der.

Nå skal jeg imidlertid tilføye at det ikke er presisert at Precept skal bygges på SEA – men det hadde vært latterlig hvis en av konsernets nyeste biler ikke skal bygges på konsernets nyeste plattform.

Men som sagt, det hadde vært gøy å få en litt klarere forklaring på hva som skjer.

Og samtidig en forklaring på navnet.

Oppi hodet mitt kommer Precept fra latinsk Præceptere – egentlig lære bort, men lære bort i form av en kommando. Du finner visstnok mengder av dem i det gamle testamentet når det dreier seg om moral, og i deler av buddhismen er etikk-oppskriften for oss vanlige folk formet som de fem preseptene.

Hele veien er altså Precept en slags kommando fra en overordnet til en underordnet.

Jeg ser ikke helt at dette er så velegnet for en ny, snill bil. Kanskje de velger et annet navn når de får tenkt seg om?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde1
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde2
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
layid-bilde3
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde4
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde6
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde7
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer


layid-bilde8
Geelys viktige forord
Les mer
toppsak-bilde9
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde10
Beijings kuleste
Les mer
layid-bilde11
Enorme SUV-ambisjoner
Les mer
layid-bilde12
Renault svarer Volkswagen
Les mer
layid-bilde13
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
layid-bilde14
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Mercedes-Benz har laget en spesialutgave av EQC for å vise at elektriske SUV-er ikke bare hører hjemme i urbane strøk.
Les mer
toppsak-bilde15
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Hongqi, Kinas eldste bilprodusent som vi snart skal få de første produktene fra her hjemme også, møtte opp på Beijing-utstillingen med et spennende minibuss-konsept.
Les mer
layid-bilde16
Nye ladbare fra Audi
Les mer
layid-bilde17
Jaguar oppdaterer
Les mer
layid-bilde18
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde19
Verdensmester fra Kina
Jeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.
Les mer
layid-bilde20
BMW viser GTI-utfordrer
BMW blåser liv i en klassisk betegnelse når de lanserer sin nye 128ti.
Les mer
layid-bilde21
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
layid-bilde22
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
toppsak-bilde23
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde24
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde25
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde27
Opel fornyer Crossland
Les mer
toppsak-bilde28
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde29
Exceed er kanskje å overdrive
Les mer
layid-bilde30
Kina svarer Ram
Kinesiske Great Wall har en hyggelig pickup som heter Pao. De kjøper den i Australia, sammen med andre tradisjonelle Utes. Nå har imidlertid Great Wall bestemt seg for å melde seg på blant de tøffeste.
Les mer
layid-bilde31
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
layid-bilde32
Changan junior
Changan er et bilmerke vi skal komme tilbake til. Dagens Changan heter Oshan - og er et undermerke. Og nederst på Oshan-trappen står lille NEO II - en av årets kuleste mikro-biler.
Les mer
toppsak-bilde33
Fra Russland avec amour
Renault skal hente en av sine mest populære russiske modeller til Europa.
Les mer
layid-bilde34
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
Les mer
layid-bilde35
I skyggen av store far
Les mer
layid-bilde36
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde37
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer
layid-bilde38
Genesis viser ny 3-serie-utfordrer
Genesis har vist de første bilder av en oppdatert G70 som snart skal debutere på hjemmebane. Blir dette første modell fra Hyundais luksusmerke i Europa?
Les mer