img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
74 bilder i galleri
Første glimt av ny Z
Det er masse retro i det første inntrykket vi har fått av Nissans kommende Z. Men – ingen tvil: dette skal bli en moderne sportsbil. Bare ikke for Europa.

Det har lenge vært kjent at det kommer en ny Z fra Nissan. Det har også vært kjent at prosjektet har levd og gått videre også i dette siste vanskelige året.

Det er vel temmelig klart at aksjonærer og entusiaster har hatt to forskjellige oppfatninger om utviklingen av nisjeprodukter i dager som disse.

Vi hører til dem som applauderer.

Men vi applauderer ikke dersom det stemmer det Autocar i England skriver, at «på grunn av krympende sportsbilmarked og spesielle eksosregler, klarer ikke Nissan å lage en forretningsmodell ut av denne her».

Men avdukingen ble i hvert fall en global affære – slik som alt over Internett kan bli, og en rekke Z-klubber, ikke minst ZCON i Nashville, lagde sine egne små, lokale festligheter der Alfonso Albaisa, Nissans toppsjef for design, dro av lakenet og viste frem biler fra Nissan-Pavillion i Yokohama.

50 år er det siden Datsun kom med den første Z-bilen. En sensasjon den gangen. En muskelbil etter amerikansk oppskrift, men med et såpass lekkert karosseri at den hadde en klar europeisk edge.

Da Renault kjøpte seg inn hos Nissan ved årtusenskiftet, var det slutt på den opprinnelige oppskriften, men først en konseptbil, 240 Z i 1999, og deretter 350 Z fra 2002 viste klart at Nissan ikke hadde tenkt å ta livet av den rå sportsbilen.

Den endte som 370 Z og feidet forsiktig ut ved midten av det siste ti-året.

Den som ble vist i natt heter Z Proto og bekrefter fabrikkens intensjoner om å ta opp tråden igjen.

(saken fortsetter)

For de av oss som ikke husker, minnet Albaisa oss på hva vi har av historie i den nye designen:

– En silhuett som viser respekt for den opprinnelige modellen, sa han. Karosserifargen var en hyllest til den første generasjons Z’en. Panseret og de tåreformede hovedlysene var hentet rett fra Japan-utgaven av 240ZG fra 70-tallet. Baklysene trekker på sin side linjene tilbake til 300ZX.

Men ikke alt er retro. Den rektangulære grillen er veldig i dag. 19-tommers lettmetallhjulene også, for ikke å snakke om karbon-innslagene – for eksempel sideskjørtene.

Men veldig retro er logoen på bakluka: Fairlady Z-navnet finner vi der. Det navnet som ble brukt på de første versjonene i Japan og USA.

Innvendig ser det mer 2020 ut, enn sentimentalt retro. Klassisk kabin, riktignok, men 12,3-tommers displayet forteller at vi befinner oss i et nytt århundre.

Det ser du heldigvis ikke umiddelbart av spesifikasjonene. V6 twin turbo og seks trinns manuell høres ut som i gode gamle dager. Vi kan jo til og med håpe det er snakk om bare hardcore bakhjulsdrift, ikke noe er foreløpig sagt for å ødelegge den drømmen.

Målene på 438 x 185 x 131 centimeter forteller at den er 14 cm lenger enn den siste 370 Z, slett ikke bredere og litt lavere.

Vi vet, som sagt, ikke hvordan produksjonsmodellen vil se ut, men vi vet altså at dette er en bil vi bare kan drømme om.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde1
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde2
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
layid-bilde3
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde4
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde6
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde7
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer


layid-bilde8
Geelys viktige forord
Les mer
toppsak-bilde9
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde10
Beijings kuleste
Les mer
layid-bilde11
Enorme SUV-ambisjoner
Les mer
layid-bilde12
Renault svarer Volkswagen
Les mer
layid-bilde13
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
layid-bilde14
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Mercedes-Benz har laget en spesialutgave av EQC for å vise at elektriske SUV-er ikke bare hører hjemme i urbane strøk.
Les mer
toppsak-bilde15
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Hongqi, Kinas eldste bilprodusent som vi snart skal få de første produktene fra her hjemme også, møtte opp på Beijing-utstillingen med et spennende minibuss-konsept.
Les mer
layid-bilde16
Nye ladbare fra Audi
Les mer
layid-bilde17
Jaguar oppdaterer
Les mer
layid-bilde18
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde19
Verdensmester fra Kina
Jeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.
Les mer
layid-bilde20
BMW viser GTI-utfordrer
BMW blåser liv i en klassisk betegnelse når de lanserer sin nye 128ti.
Les mer
layid-bilde21
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
layid-bilde22
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
toppsak-bilde23
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde24
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde25
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde27
Opel fornyer Crossland
Les mer
toppsak-bilde28
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde29
Exceed er kanskje å overdrive
Les mer
layid-bilde30
Kina svarer Ram
Kinesiske Great Wall har en hyggelig pickup som heter Pao. De kjøper den i Australia, sammen med andre tradisjonelle Utes. Nå har imidlertid Great Wall bestemt seg for å melde seg på blant de tøffeste.
Les mer
layid-bilde31
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
layid-bilde32
Changan junior
Changan er et bilmerke vi skal komme tilbake til. Dagens Changan heter Oshan - og er et undermerke. Og nederst på Oshan-trappen står lille NEO II - en av årets kuleste mikro-biler.
Les mer
toppsak-bilde33
Fra Russland avec amour
Renault skal hente en av sine mest populære russiske modeller til Europa.
Les mer
layid-bilde34
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
Les mer
layid-bilde35
I skyggen av store far
Les mer
layid-bilde36
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde37
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer
layid-bilde38
Genesis viser ny 3-serie-utfordrer
Genesis har vist de første bilder av en oppdatert G70 som snart skal debutere på hjemmebane. Blir dette første modell fra Hyundais luksusmerke i Europa?
Les mer