img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
En titt inn i Volkswagens neste ID
Volkswagen har startet nedtellingen til lanseringen av sin første el-SUV. Her får du en titt på innsiden av ID.4.

Volkswagens andre bil ut på den dedikerte MEB-plattformen skal debutere om noen uker, og de forteller at den får «plassforhold som en konvensjonell SUV i den nest største klassen».

Da mener de Tiguan Allspace av egne modeller, eller søstermodellen Kodiaq fra Skoda. Det blir interessant å sjekke når vi får tekniske detaljer og mål.

Om du vil ta en titt på lillebror ID.3 så er den nå på plass hos de fleste VW-forhandlere etter at første skipslast ankom landet forrige uke

Nordmenn har som kjent en forkjærlighet for biler med firehjulsdrift, og den muligheten finnes ikke i ID.3, så da blir storebror ID.4 alternativet. Men ikke på en god stund enda. Det er nemlig kun biler med bakhjulsdrift som blir tilgjengelige i startfasen.

ID.4 får sin verdenspremiere 23. september, og kort tid senere åpner Volkswagen-forhandlerne for bestilling – dog kun for biler med tohjulsdrift. Nøyer du deg med det, kan du muligens ha en bil i garasjen allerede innen vi snur om kalenderen til 2021. Bilen er allerede i produksjon.

Volkswagen lover at interiør som er nyskapende i forhold til sammenlignbare modeller fra merket. Takket være den kompakte elektriske drivlinjen, er den innvendige plassen større.

Sjefsdesigner i Volkswagengruppen, Klaus Zyciora, har følgende formel for bilen: «Utvendig frihet, innvendig fri plass». Han tegnet bilen i sin tidligere jobb som leder av designavdelingen til Volkswagen, sammen med sitt team.

– ID.4 introduserer en ny romfølelse i sin klasse, sier Zyciora.

Typisk SUV
– Gleden begynner idet du setter deg inn, fortsetter Zycoria. – Dørhåndtakene i ID.4 flukter med karosseriet, og betjenes elektrisk. Fører og passasjerer stiger inn gjennom store døråpninger, og sitter høyt.

I baksetet er det like mye plass som i en konvensjonell SUV i den nest største klassen. Også rikelig med bagasje kan tas med – allerede med bakseteryggen oppreist rommer bagasjerommet 543 liter.

Det innvendige designet i ID.4 understreker de generøse plassforholdene. Akkurat som utvendig virker det flytende og lett, og konsentrert om det vesentlige.

– Den intuitive betjeningen i ID.3 introduserer en ny, elektrisk letthet i klassen for crossover-SUV-er, sier Zyciora.

Lyssignaler
«ID. Light» er en nyskapende funksjon som blir standard i hele ID.-familien. Lysbåndet under frontruta gir støtte til sjåføren i mange situasjoner, med lyssignaler i ulike farger som oppfattes intuitivt.

På denne måten ønsker for eksempel «ID. Light» føreren velkommen, og viser at bilen er klar til å kjøre.

«ID. Light» fremhever også støtten fra assistentsystemer og navigasjonssystemet. Lyssignalet viser for eksempel om du snart må bremse, eller når du får et innkommende anrop.

Sammen med navigasjonssystemet hjelper «ID. Light» deg med å komme gjennom trafikken med god flyt. Blinkende signaler viser anbefalt filskift, og systemet varsler også om du kjører i feil fil.

Volkswagen forteller videre at forsetene i ID.4 er både sportslige og komfortable.

I introduksjonsmodellen ID.4 1ST Max, som blir tilgjengelig fra introduksjonen i Norge, har det også godkjenningsmerke fra den tyske foreningen «Aksjon Sunne Rygger». De kan justeres elektrisk, og den pneumatiske korsryggstøtten har massasjefunksjon.

Materialvalgene understreker Lounge-karakteren. Trekkene er i en kombinasjon av kunstskinn og ArtVelours – et mikrofibermaterial, som blir framstilt av rundt 20% resirkulerte PET-flasker.

Mobilitetens fremtid er elektrisk. Derfor investerer Volkswagen gjennom strategien «Transform 2025+» elleve milliarder euro i elektrisk mobilitet.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde1
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde2
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
layid-bilde3
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde4
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde6
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde7
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer


layid-bilde8
Geelys viktige forord
Les mer
toppsak-bilde9
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde10
Beijings kuleste
Les mer
layid-bilde11
Enorme SUV-ambisjoner
Les mer
layid-bilde12
Renault svarer Volkswagen
Les mer
layid-bilde13
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
layid-bilde14
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Mercedes-Benz har laget en spesialutgave av EQC for å vise at elektriske SUV-er ikke bare hører hjemme i urbane strøk.
Les mer
toppsak-bilde15
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Hongqi, Kinas eldste bilprodusent som vi snart skal få de første produktene fra her hjemme også, møtte opp på Beijing-utstillingen med et spennende minibuss-konsept.
Les mer
layid-bilde16
Nye ladbare fra Audi
Les mer
layid-bilde17
Jaguar oppdaterer
Les mer
layid-bilde18
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde19
Verdensmester fra Kina
Jeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.
Les mer
layid-bilde20
BMW viser GTI-utfordrer
BMW blåser liv i en klassisk betegnelse når de lanserer sin nye 128ti.
Les mer
layid-bilde21
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
layid-bilde22
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
toppsak-bilde23
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde24
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde25
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde27
Opel fornyer Crossland
Les mer
toppsak-bilde28
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde29
Exceed er kanskje å overdrive
Les mer
layid-bilde30
Kina svarer Ram
Kinesiske Great Wall har en hyggelig pickup som heter Pao. De kjøper den i Australia, sammen med andre tradisjonelle Utes. Nå har imidlertid Great Wall bestemt seg for å melde seg på blant de tøffeste.
Les mer
layid-bilde31
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
layid-bilde32
Changan junior
Changan er et bilmerke vi skal komme tilbake til. Dagens Changan heter Oshan - og er et undermerke. Og nederst på Oshan-trappen står lille NEO II - en av årets kuleste mikro-biler.
Les mer
toppsak-bilde33
Fra Russland avec amour
Renault skal hente en av sine mest populære russiske modeller til Europa.
Les mer
layid-bilde34
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
Les mer
layid-bilde35
I skyggen av store far
Les mer
layid-bilde36
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde37
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer
layid-bilde38
Genesis viser ny 3-serie-utfordrer
Genesis har vist de første bilder av en oppdatert G70 som snart skal debutere på hjemmebane. Blir dette første modell fra Hyundais luksusmerke i Europa?
Les mer