img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
63 bilder i galleri
Mercedes hever lista med ny S-Klasse
Mer komfort, mer avansert teknologi, høyere grad av sikkerhet, bedre plass både foran og bak. Mercedes har ikke tenkt å gi fra seg tronen i luksus-sedan-segmentet.

Den har dominert klassen i en årrekke, og den nye S-Klassen gjør sannelig ikke livet enklere for BMW 7-serie og Audi A8.

Dette er en nisje Mercedes har dominert siden 220 gjorde sin entre på begynnelsen av 50-tallet, og bare siste generasjon er solgt i over en halv million eksemplarer.

Nå er modellen som skal overta stafettpinnen vist, og til produksjonen har Daimler bygget en splitter ny fabrikk med Factory 56-spesifikasjoner ved sitt anlegg i Sindelfingen.

Du gjenkjenner den umiddelbart som en S-Klasse, men ser allerede i fronten at den er ny og moderne der store lykter er erstattet av slankere LED-lykter. Taklinjen er nærmest uforandret, men langs sidene er det flere former og kurver.

Om ønskelig kan du få bilen levert med skjulte dørhåndtak – teknologi utviklet av Aston Martin, utveksling av teknologi mellom disse selskapene går begge veier.

Selv om eksteriøret er typisk S-Klasse, er interiøret helt nytt og banebrytende med store skjermer – en som erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet, og en vertikal skjerm som kombinerer infotainment-systemet med de fleste innstillingsorganer.

Sammenlignet med forgjengeren har nye S-Klasse vokst i lengde og bredde mens takhøyden er økt med en centimeter. Akselavstanden er strukket med hele 71 mm for å gi økt komfort i både for- og baksete. Som tidligere leveres bilen i to lengder.

S-Klasse med …

… kort akselavstand

Utgående modell

Diff.

… lang akselavstand

Utgående modell

Diff.

Eksteriør dimensjoner (mm)

 

 

 

 

 

 

Lengde

5179

5125

+54

5289

5255

+34

Bredde

1954

1899

+55

1954

1899

+55

Bredde inkl. speil

2109

2130

-21

2109

2130

-21

Høyde

1503

1493

+10

1503

1491

+12

Akselavstand

3106

3035

+71

3216

3165

+51

Sporvidde, foran

1660

1624

+36

1660

1624

+36

Sporvidde, bak

1688

1637

+51

1688

1637

+51

Interiør dimensjoner (mm)

 

 

 

 

 

 

Max. hodeplass, foran

1070

1069

+1

1070

1069

+1

Hodeplass, bak

974

958

+16

974

958

+16

Benplass, foran

1051

1051

0

1051

1051

0

Benplass, bak

1004

963

+41

1115

1091

+24

Alburom, foran

1592

1554

+38

1592

1554

+38

Alburom, bak

1583

1560

+23

1572

1561

+11

Skulderrom, foran

1516

1516

0

1516

1516

0

Skulderrom, bak

1469

1499

-30

1469

1501

-32

Bagasjerom VDA

550

530

+20

550

530

+20

Luftfjæring er standard i samtlige modeller, og du kan velge kjøremodus i forhold til din dagsform eller passasjerenes ønsker, fra Eco og Comfort via Sport og Sport+ til Individual som lar deg sette egne preferanser.

Avanserte computere sørger for at nye S-Klasse er vesentlig mer intelligent og lærevillig enn forgjengeren og den er spekket med nye elektroniske hjelpemidler som kan styres via stemme eller bevegelseskontroll.

Den kan gjenkjenne ulike sjåførers preferanser gjennom fingeravtrykk-lesing, og dette muliggjør digitale pengeoverføringer mens man sitter i bilen.

(saken fortsetter)

Mercedes sier bilen vil begynne å implementere nivå 3 selvkjøring i Tyskland ganske snart, og bilen har tilstrekkelig hardware til å mestre nivå 4. Dette avhenger av hva som tillates i det respektive land.

Et Burmester anlegg sørger for konsertsal-kvalitet på lyden gjennom 30 høyttalere og en 1750 watt forsterker. Høyttalerne kan tilpasses de ulike passasjeren så den ene kan høre musikk med skikkelig bassrespons mens sjåfører får veiledning via navigasjonssystemet.

I startfasen skal leveres med fem alternative drivlinjer, men om ikke lenge kommer en variant som trolig blir bestselger i Norge – en ladbar hybrid med antydet elektrisk rekkevidde på 10 mil.

I tillegg vil Mercedes snart lansere sitt elektriske flaggskip med betegnelse EQS.

Dette er variantene som er klare fra start:

 

 

 

S 450 4MATIC

S 500 4MATIC

S 350 d

S 350 d 4MATIC

S 400 d 4MATIC

Transmisjon

automat

9G-TRONIC

Motor (serie, ant. sylindre, arrangement)

M 256, 6 i rekke

OM 656, 6 i rekke

Slagvolum

cc

2999

2999

2925

2925

2925

Maks effekt

kW/hp

270/367

320/435

210/286

210/286

243/330

ved

o/min.

5500-6100

5900-6100

3400-4600

3400-4600

3600-4200

Ekstra effekt EQ Boost

kW/hp

16/22

16/22

-

-

-

Maks dreiemoment

Nm

500

520

600

600

700

ved

o/min.

1600-4500

1800-5.500

1200-3200

1200-3200

1200-3200

Ekstra moment EQ Boost

Nm

250

250

-

-

-

Snittforbruk WLTP

l/100 km

9.5-7.8 (9.4-7.8)

9.5-8.0 (9.4-8.0)

7.7-6.4 (7.7-6.4)

8.0-6.6 (7.9-6.5)

8.0-6.7 (7.9-6.7)

CO2-utslipp WLTP

g/km

215-178 (213-177)

216-181 (214-181)

204-169 (201-168)

211-172 (209-171)

211-175 (209-175)

Aks. 0-100 km/h

s

5.1

4.9

6.4

6.2

5.4

Toppfart

km/t

250

250

250

250

250


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde1
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde2
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde3
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer
layid-bilde4
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde6
Beijings kuleste
En konseptbil fra Great Wall som var så fremtidsrettet at de kalte den Futurist, men samtidig definisjonen på Retro, var Beijing-utstillingens kuleste.
Les mer
layid-bilde7
Enorme SUV-ambisjoner
Da Great Wall skapte Haval for femten år siden, var formålet å skape verdens største SUV-merke. De er vel ikke der ennå - rundt 750.000 biler i året er allikevel ganske voksent.
Les mer


layid-bilde8
Renault svarer Volkswagen
Les mer
toppsak-bilde9
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
layid-bilde10
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Les mer
layid-bilde11
Lanseringskalender 2020-2021
Les mer
layid-bilde12
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Les mer
layid-bilde13
Nye ladbare fra Audi
Audi lanserer nå også toppmodellen Q8 som ladbar hybrid. Men det gjør neppe noe stort utslag på salgsstatistikken.
Les mer
layid-bilde14
Jaguar oppdaterer
Jaguar har oppdatert XE og XF. De viktigste nyhetene finner vi under panseret og i interiøret.
Les mer
toppsak-bilde15
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde16
Verdensmester fra Kina
Les mer
layid-bilde17
BMW viser GTI-utfordrer
Les mer
layid-bilde18
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
layid-bilde19
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
layid-bilde20
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde21
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde22
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
toppsak-bilde23
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde24
Opel fornyer Crossland
Når Opel fornyer sin kompakte SUV får den et ansiktsløft i ordets rette forstand. Den blir nemlig første modell med Vizor.
Les mer
layid-bilde25
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde26
Exceed er kanskje å overdrive
Kanskje like greit, når man skulle navne et nytt prestisjemerke, å kalle det Exceed. Det vil si, kineserne har skrudd den litt ned og døpt den til Exeed. Allikevel har man noe å strekke seg etter.
Les mer
layid-bilde27
Kina svarer Ram
Les mer
toppsak-bilde28
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
layid-bilde29
Changan junior
Les mer
layid-bilde30
Fra Russland avec amour
Renault skal hente en av sine mest populære russiske modeller til Europa.
Les mer
layid-bilde31
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
I flommen av nye og gamle og kjente og ukjente merker dukker Songsan Motors opp på bilutstillingen i Beijing. De vil garantert vekke oppsikt.
Les mer
layid-bilde32
I skyggen av store far
Du skal følge ganske tett på hvis Kina-merket Bestune sier deg noe. Ny modell er såpass spennende at det kanskje er verdt å lære seg navnet.
Les mer
toppsak-bilde33
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde34
Renault får nye ben å stå på
Les mer
layid-bilde35
Genesis viser ny 3-serie-utfordrer
Les mer
layid-bilde36
Lettvekter fra Kina
Chery kommer med en utrolig spennende produksjonsmodell - som egentlig er ganske kjedelig. En typisk, kompakt batteridrevet familiebil. Men så er det materialene de benytter da …
Les mer
layid-bilde37
Nytt tilskudd til BMWs cabriolet-park
BMW har i natt avduket en ny generasjon 4-serie Cabriolet. Det harde taket i forgjengeren erstattes med kalesje.
Les mer
layid-bilde38
Honda fortsetter el-sporet
Til Beijing har Honda med seg en ny plug-in CR-V og en helt ny elbil. Foreløpig konsept, men ingen tvil om at den skal produseres.
Les mer