img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Gammel drømmebil med ny oppskrift
Volvo P1800 har nok vært drømmebilen for mange. I dag er de i den målgruppen over 70. Men nå kan 30-åringene drømme om en, ikke bare ny, men moderne, P1800.

Hvis dette skal gjøres så ubegripelig at ingen skjønner det og jeg mister alle som har blitt med hit, skal jeg blande inn Volvo og Polestar og Lynk & Co. Og selvfølgelig kinesere med Geely i spissen.

La oss heller gjøre det enkelt, og slå fast at Cyan Racing kommer med den første landeveisbilen for sivile kunder i eget navn. Og at den er modellert på en gammel kjenning.

Skjønt der begynner det å bli komplisert igjen. Den nye bilen heter nemlig Volvo P1800 Cyan!

Tilbake til Cyan altså. Egentlig et racingteam som ledes av Christian Dahl som stiftet selskapet for 25 år siden.

Han har litt peiling på bilhistorie og bilindustri også.

Volvos opprinnelige P1800 ble lansert i 1960. Et år før E-Type, to år før 250 GTO og tre år før 911 minner han oss på.

– Både Jaguar, Ferrari og Porsche bygger continuation-modeller av sine ikoniske modeller, sier Dahl.

– Dermed begynte vi å tenke på hva vi kunne ha gjort i dag hvis vi og racingteamet vårt hadde kjørt løp med P1800 den gang, og også bygget en landeveisutgave av den.

– Dette har vi jo gjort med ferskere modeller. Vår Volvo C30 og S60 som vi kjørte på bane med en viss suksess den gang vi het Polestar, for ikke å snakke om fjorårets Lynk & Co 03 Cyan – de er alle kommet i sivil form.

Og da får vi rappe oss å fortelle at opprinnelig var Cyan den Polestar som skulle få Volvoer fort rundt en bane under navnet Polestar. Men at dagens Polestar-bil er noe helt annet enn Volvo-modellene, jålet opp av Polestar, som igjen er noe helt annet enn Cyan som altså er blitt racingavdelingen til Lynk & Co.

(saken fortsetter)

Christian Dahl klarer derimot å manøvrere rett frem.

– Vi bestemte oss for å fange opp noe av det som hadde vært en gang, og så gjøre det tidløst. Selvfølgelig kunne vi gjort en recreation/continuation P1800, eldrevet og utstyrt med all moderne elektronikk og alle mulige støttesystemer.

– Men i stedet bestemte teamet som står bak denne seg for å ta utgangspunkt i design og teknikk fra 60-tallet, massere det forsiktig og bringe det fremover på en forsiktig måte.

Prosjektsjefen, Mattias Evensson, fortsetter:

– Vi la inn det vi kunne om motor-, aero- og chassis-design for å bygge en bil som møtte Cyan-filosofien om forutsigbarhet og intuitiv førerkontroll, sier han. Men viktig var det allikevel å formidle lav vekt og den analoge kjøreopplevelsen som vi hadde i 60-årene.

Her er det altså ingen førerstøttesystemer som overstyrer opplevelsen din, ingen stabilitetskontroll, ingen ABS, ikke en gang en servo.

– Her dreier det seg om å fjerne alle forstyrrende filter og sørge for direkte kontakt mellom fører, dekk og veibane.

Det er som å høre Gordon Murray

Det opprinnelige karosseriet er endret for å gi plass til bredere sporvidde, større hjul og et førerhus som har flyttet seg litt.

(saken fortsetter)

Men det er selvfølgelig myriader av små designendringer, i tillegg til at det nye karosseriet nå er bygget av karbonfiber og høyfast stål.

– Jeg tror imidlertid vi har klart å kombinere moderne materialer og moderne teknologi uten å miste kontakten med den opprinnelige bilens karakter, sier Ola Granlund – designsjef på Cyan Racing.

Evensson er i hvert fall klar på at denne er bedre enn originalen når det gjelder stivhet. 

– Bilene fra denne tiden var langt fra optimale der, sier Evensson, de hadde mange svake punkter og stålkvaliteter som tillot flexing.

Her er karbonplatene limt til stålskjelettet – alle elementene bidrar til maksimal stivhet og er samtidig med på å holde vekten så lav som 990 kg.

Motoren er den samme turbo-fireren som du finner i den gamle verdensmesterbilen Volvo S60 TC1 raceren, med 420 hk og 455 Nm – det hele rødlinjet på sjusju.

– Intet turbolag, sier Evensson. Også her har vi bygget inn en 60-talls følelse med den lineære kraftavleveringen, uten forsinkelser noen steder på turtallsbåndet.

– Selv om motoren stammer fra 2011 var det den som var best egnet blant alle de kunne plukke fra Volvos komponentlager.

Holinger girkassen har fem trinn og samme presise giroverføring som de gamle Volvoene hadde, men den stive bakakselen er ikke repetert. Nå er det en uavhengig fra chassis-skattkammeret til Cyan.

Og den har fått et differensial med momentstyrt sperre – som også skal gi deg gode egenskaper hvis du forsøker deg på bane.

Alt som holder hjulene på plass kan justeres og er bygget i lette metaller – og jeg lover at du har både grep og presisjon her, sier Thed Björk – verdensmester for Cyan i 2017 og fremdeles selskapets testkjører.

(saken fortsetter)

– Bilen er ikke satt opp for de aller beste rundetider, men for at føreren skal ha en god opplevelse. Denne går akkurat dit du peker den, sier Björk. – Du kan være så brutal du vil inn i en sving, men du finner alltid apex og tar utgangen med millimeterpresisjon.

– Jeg smiler like bredt hver gang jeg sitter og kontrollerer sladd-vinkelen gjennom en sving med pedalen, er hans beskrivelse.

4 stemplers kalipere med 362 x 32 stålskiver er også med på å formidle følelser. Ikke noe, hverken hydraulikk eller elektronikk, som blander seg opp i leveransene.

– Hele veien har vi benchmarked denne nye bilen mot vår C30 Polestar Performance Prototype, Cyans første landeveisbil, sier Christian Dahl.

Det finnes både priser og oppskrift på individuelle spesifikasjoner for dem som er virkelig interesserte.

Ser vi en norsk Volvo-forhandler fra Vestlandet på listen? Kanskje en i Østfold også. Kanskje noen flere? Så gøy det hadde vært.

Et par tall til slutt: 245 cm akselavstand. Resten måler: 420 x 175 x 122 cm. Bensintanken rommer 57 liter.

Jeg er sikker på at den går fort også – men det kommer i annen linje.

For å sammenligne med originalen: Den målte 440 x 170 x 128 på 245 cm akselavstand. Men i stedet for 990 kg, veide den 100 kg mer og hadde 330 hester mindre!

Jeg går ut fra at hvis du virkelig insisterer kan du også få den i annen farge enn den riktig Cyan-blå.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde1
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde2
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde3
Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.
Les mer
layid-bilde4
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Med RAV som utgangspunkt
Sist vi var borti Mitsuoka, den gøyale japanske ombyggeren med retro twist hadde han prøvd å gjøre en Corvette StingRay av en MX 5. Dagens innslag er mye mer utrolig, en kul RAV 4.
Les mer
layid-bilde6
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Forsmak på ny Civic
Honda i USA har gitt oss en forsmak på neste generasjon Civic. Modellen som er nærmest usynlig på den norske registreringsstatistikken er blant de mest populære biler i USA.
Les mer


layid-bilde8
Hurra for Subaru
Les mer
toppsak-bilde9
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Opel Mokka er på vei i ny innpakking, men bensinutgaven blir igjen på kontinentet. Kun elektrisk gjelder i Norge. Tilhengerfeste og 4x4 kan du bare glemme.
Les mer
layid-bilde10
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde11
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde12
Enda flere oppdateringer for Kona
Les mer
layid-bilde13
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde14
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer
toppsak-bilde15
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Blir ID.4 landets mest kjøpte bil i 2021? VW-importøren mener det, og det skal ikke stå på levering av biler, ei heller når firehjulsdrift er på plass etter sommerferien.
Les mer
layid-bilde16
Atom-bil fra Mahindra
Les mer
layid-bilde17
Ares knar en Corvette
Les mer
layid-bilde18
Beijing - «ikke å forveksle med Beijing»
Radiance var navnet på enda en konseptbil i Beijing. En av de mange store batterielektriske sedan-coupéene som åpenbart har oppdaget at Tesla S åpenbart har oppdaget at det åpenbart er et åpenbart marked for slike biler der ute.
Les mer
layid-bilde19
Større utvalg av ladbare Cayenner
Av 228 nye Cayenne registrert hittil i år er 226 ladbare hybrider. Nå utvides utvalget.
Les mer
layid-bilde20
Ulv i fåreklær
Volkswagen har dratt lakenet av sine nye Golf R som ifølge produsenten er den kraftigste og kjappeste serieproduserte Golf noensinne.
Les mer
layid-bilde21
Klassiker med ni liv - minst
Etter stadig å ha av gått med døden skal den klassiske Defender nok en gang gjenoppstå.
Les mer
layid-bilde22
Amerikaner gruset Europas beste
Det mange år siden vi hørte fra SSC. Men da lovet de oss i hvert fall verdens raskeste bil. Nå har de levert!
Les mer
toppsak-bilde23
Bugattis Corona Speciale
Bugatti har gitt oss detaljer på en ny fantastisk fantasibil. Et godt eksempel på hva man bruke pandemier til.
Les mer
layid-bilde24
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde25
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde26
Jaguars minste SUV oppdateres
Jaguar lanserer nå en oppdatert utgave av E-Pace. Viktigst for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde27
de Tomaso hjem til USA
Les mer
toppsak-bilde28
Mercedes GLA får norske priser
Nå er andre generasjon Mercedes GLA salgsklar. Prisene starter på 450.000 kroner, og rimeligste alternativ er en ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde29
Elektrisk 500 med 3 dører
Les mer
layid-bilde30
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde31
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
layid-bilde32
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
toppsak-bilde33
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde34
En Hummer som det gnistrer av
Les mer
layid-bilde35
Ny MG - uten strøm
Les mer
layid-bilde36
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer
layid-bilde37
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer
layid-bilde38
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer