img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Hyper på hydrogen
Nå har Hyperion sluppet flere detaljer om sin kommende hydrogen-brennende superbil. Og siden det er dette som er av virkelig interesse når vi snakker elbiler: Joda, den har en rekkevidde på 1000 km!

Fremdeles kan jeg kjenne det i nesen når et eller annet eksotisk kjører forbi – duften av en eller annen eksklusiv parfyme.

Også kalt smøreolje.

Men da må motoren være såpass skranglete at også oljen siger inn i forbrenningskammeret og blir svidd av.

Og gir god lukt.

Snart er vel det eneste stedet du kan få den olfaktoriske nytelsen i dag, der folk flyr modellfly?

Hvilket faktisk er helt relevant i forhold til den bilen jeg skal nevne her, for blant mye av det jeg savner ved elbiler er selvfølgelig også lukten av nærende, sunn, god eksos.

Og så slo det meg at med kommende brenselcellebiler kan vil kanskje oppleve det igjen, en eim av vanndamp der den fyker forbi. Og vanndamp kan man selvfølgelig bygge opp ved å tilsette et eller annet i dampen, ved hjelp av innsprøytning i eksosen. 

Hestemøkk-illusjon for romantikerne. Vanilje for de som skal ha noe søtt. Et par dråper Gucci Guilty Eau De Parfum for hun blondinen som gjerne tar litt plass.

Med andre ord, jeg ser frem til Hyperion XP-1 – og andre brenselcellebiler.

Hyperion er de som skal ta litt innersvingen på batterielektriske superbiler. Med base i California utvikler de en temmelig vilt utseende to-seter med PEM-type brenselceller og – nå heter det ikke lenger superkapasitator, men – ultrakapasitator. 

De sier ikke noe om ytelse målt i kW, eller hvor mye hydrogen de må ta med for å oppnå en rekkevidde på 1000 kilometer. Men de forteller om noe så uvanlig som en tre-trinns girkasse og nulltilhundre på 2,2 – omtrent.

De er også så nøyaktige på bilens vekt at man skulle tro det var en produksjonsferdig modell man så her: 1.032 kg gjør den til en deltaker under lettvektsklassen – hva heter det? Bantam?

Titan og karbon selvfølgelig, med et interiør som domineres av en 98-tommers krum berøringsskjerm som du ikke behøver berøre fordi den styres av bevegelses-kontroll.

Uttapå har den kanskje et trekk eller to fra Chiron, men den er dramatisk og aggressiv nok til at den står trygt på egne hjul.

De karakteristiske svarte båndene som starter under dørene og krummer seg oppover helt til de kryper ned over hekken er ikke bare et design-element. De er også funksjonelle solcellepaneler som – av en eller annen grunn – vender seg mot solen. 

Bare når bilen er parkert, håper jeg, ellers kunne det bli ganske underlige situasjoner i nærheten av toppfarten på mer enn 350 km/t.

Hyperion sier at de skal begynne å levere i 2022 og at de skal bygge 300 av denne. Til hvilken pris aner jeg ikke, og jeg kommer ikke til å spørre heller.

Derimot forteller de at deres aviation-avdeling – de har selvfølgelig noe slikt også – jobber med romfartsteknologi slik NASA har gått foran med.

Jeg regner med at det kan bety noen spennende løsninger på ny hydrogenteknologi som, med tiden, kanskje kan risle ned til vanlige biler.

Og da tenker jeg ikke bare på direkte duftinnsprøytning i eksosen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde1
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde2
Har 1800 elektriske Fiat 500 som salgsmål i 2021
De første som bestilte nye Fiat 500 kan regne med å få bilen til jul. Målet er å selge minst 1800 biler av den elektriske modellen neste år.
Les mer
layid-bilde3
Snart kommer Q3 som plug-in
Audi utvider tilbudet av ladbare hybrider. I januar starter salget av Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe.
Les mer
layid-bilde4
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde6
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde7
Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.
Les mer


layid-bilde8
Toyota fornyer Camry
Les mer
toppsak-bilde9
Med RAV som utgangspunkt
Sist vi var borti Mitsuoka, den gøyale japanske ombyggeren med retro twist hadde han prøvd å gjøre en Corvette StingRay av en MX 5. Dagens innslag er mye mer utrolig, en kul RAV 4.
Les mer
layid-bilde10
Nok en hybrid Kuga
Les mer
layid-bilde11
Forsmak på ny Civic
Les mer
layid-bilde12
Hurra for Subaru
Les mer
layid-bilde13
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Opel Mokka er på vei i ny innpakking, men bensinutgaven blir igjen på kontinentet. Kun elektrisk gjelder i Norge. Tilhengerfeste og 4x4 kan du bare glemme.
Les mer
layid-bilde14
QQ i tredje tapping
Snart kommer tredje generasjon av Nissans pioner-modell Qasqhai. Om den er like pioner i sin ferskeste versjon har vi fått en liten indikasjon på allerede.
Les mer
toppsak-bilde15
BMW presenterer fremtidens SUV
Når BMW i dag presenterer sin nye, helelektriske iX er det mange elbilmyter som slår sprekker. Bilen får en rekkevidde på hele 600 kilometer, og på ti minutter lader du nok til 120 kilometer.
Les mer
layid-bilde16
Enda flere oppdateringer for Kona
Les mer
layid-bilde17
Volvos første elbil er på plass
Les mer
layid-bilde18
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer
layid-bilde19
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Blir ID.4 landets mest kjøpte bil i 2021? VW-importøren mener det, og det skal ikke stå på levering av biler, ei heller når firehjulsdrift er på plass etter sommerferien.
Les mer
layid-bilde20
Atom-bil fra Mahindra
Citroën Ami må bare ikke tro den er verdens eneste elektriske mikrobil bygget av en vanlig bilfabrikk. Snart er Mahindra Atom klar til å ta opp kampen om storbyene.
Les mer
layid-bilde21
Ares knar en Corvette
Ares er en italiensk bilsmie som både gjør ting selv, ofte ganske oppsiktsvekkende, og bygger om andre biler. Også ganske oppsiktsvekkende. Som for eksempel en Corvette C8.
Les mer
layid-bilde22
Beijing - «ikke å forveksle med Beijing»
Radiance var navnet på enda en konseptbil i Beijing. En av de mange store batterielektriske sedan-coupéene som åpenbart har oppdaget at Tesla S åpenbart har oppdaget at det åpenbart er et åpenbart marked for slike biler der ute.
Les mer
toppsak-bilde23
Større utvalg av ladbare Cayenner
Av 228 nye Cayenne registrert hittil i år er 226 ladbare hybrider. Nå utvides utvalget.
Les mer
layid-bilde24
Ulv i fåreklær
Volkswagen har dratt lakenet av sine nye Golf R som ifølge produsenten er den kraftigste og kjappeste serieproduserte Golf noensinne.
Les mer
layid-bilde25
Klassiker med ni liv - minst
Etter stadig å ha av gått med døden skal den klassiske Defender nok en gang gjenoppstå.
Les mer
layid-bilde26
Amerikaner gruset Europas beste
Det mange år siden vi hørte fra SSC. Men da lovet de oss i hvert fall verdens raskeste bil. Nå har de levert!
Les mer
layid-bilde27
Bugattis Corona Speciale
Les mer
toppsak-bilde28
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde29
Mazda oppgraderer CX-3
Les mer
layid-bilde30
Jaguars minste SUV oppdateres
Jaguar lanserer nå en oppdatert utgave av E-Pace. Viktigst for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde31
de Tomaso hjem til USA
Da vi begynte å tro at de Tomaso hadde gått samme vei som en rekke spekulative superbiler, dukker de opp igjen. Denne gang med beskjed om at de skal innta USA, og lære dem å designe biler.
Les mer
layid-bilde32
Mercedes GLA får norske priser
Nå er andre generasjon Mercedes GLA salgsklar. Prisene starter på 450.000 kroner, og rimeligste alternativ er en ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde33
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Les mer
layid-bilde34
Ansiktsløft for Q2
Les mer
layid-bilde35
Touring herper F12
Les mer
layid-bilde36
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde37
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde38
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer