img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.

Den nye modellserien har fått en omfattende oppdatering, og hele syv plug-in hybrider vil bli tilgjengelig – inkludert ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift.

– E-Klasse er for mange selve definisjonen på Mercedes-Benz. Med et gjennomført mer dynamisk design, en intuitiv ny førerplass og ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift, vil nye E-Klasse bli høyaktuell for enda flere kunder, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Les mer og se stort bildegalleri her

Elektrifisert, ladbart og AMG
En av de største nyhetene for det norske markedet er introduksjonen av hele syv ladbare alternativer. Her finnes ulike kombinasjoner av bensin, diesel, sedan, stasjonsvogn og firehjulsdriftsystemet 4MATIC.

I tillegg avdukes mildhybrider med en ny firesylindret bensinmotor (M254) med integrert startgenerator og 48-volt system. Ved hjelp av en elektrisk kompressor som øker ladetrykket produseres inntil 20 hk og 180 Nm ekstra i korte perioder.

Det samme systemet bidrar til å redusere utslipp og forbruk takket være regenerering og muligheten til å "glide" med motoren koblet ut.

M 254 gjør ifølge Mercedes den den nye motorgenerasjonen komplett. Storebror M 256 er allerede godt kjent fra modeller som CLS 450 og AMG CLS 53, mens de effektive dieselmotorene OM 654 og OM 656 har vært med siden 2016.

– AMG har også hatt en finger med i spillet ved denne avduking, og kan skilte med to 53-modeller, sedan og stasjonsvogn. Legg til oppgraderte E-Klasse All-Terrain, så bør de fleste finne en modell som passer deres ønsker og behov, konstaterer Myhre.

Skarpere design
Oppdaterte E-Klasse får et skarpere design og mange vil kjenne igjen elementer fra slektningen CLS. Ny aggressiv grill, nye hovedlys og fullstendig redesignede baklykter. Videre er ifølge Myhre utstyrsnivået som inkluderes som standard hevet betraktelig.

På teknologifronten hentes det beste fra SUV-en GLE med siste generasjon assistansesystemer. Dette resulterer i delvis selvkjørende egenskaper, i tillegg til et høyt nivå av aktiv sikkerhet, der bilen reagerer hvis sjåføren ikke gjør det.

På den praktiske siden kan man trekke frem den adaptive justeringen av førersetet. Når høyden blir lagt inn via mediedisplayet eller Mercedes me, beveger setet seg automatisk i en passende stilling, som bare trenger å bli finjustert av føreren.

(saken fortsetter)

Kapasitiv deteksjon
E-Klasse er utstyrt med et helt nytt ratt som en del av modelloppdateringen. Det fås i tre versjoner: i skinn, i en tre-skinn-kombinasjon og i en supersport-versjon.

Instrumentpanelet og mediedisplayet styres ved å sveipe langs berøringsknappene. Hvorvidt føreren har kontroll på rattet, bestemmes ved hjelp av kapasitiv deteksjon. Der det tidligere var nødvendig med en lett styrebevegelse i rattet, er det nå tilstrekkelig at man holder i rattet.

Dette forbedrer brukervennligheten når man kjører i semiautomatisert modus. Hvis systemet oppdager at sjåføren ikke har hendene på rattet over en viss tid, utløses en rekke varsler, og vil til slutt aktivere nødbremseassistenten hvis sjåføren fortsetter å være inaktiv.

MBUX med "PowerNap"-funksjon
E-klasse er også utstyrt med den siste generasjonen MBUX multimediasystem. Avhengig av humør, eller for å passe til det aktuelle interiøret, kan brukeren velge mellom fire forskjellige stiler på de skjermene:

  1. Modern Classic er en videreutvikling av den klassiske skjermstilen.
  2. Sport har et høyteknologisk turbinutseende med sportslige sorte og gule kontraster.
  3. Progressiv har et moderne digitalt utsende
  4. I diskret stil er alle skjermer redusert til det absolutt nødvendige.

Andre elementer inkluderer berøringskontroll av mediedisplayet som standard og bruk av augmented reality-teknologi: Et videobilde av omgivelsene strømmes i sanntid til mediedisplayet i bilen mens nyttig navigasjonsdata automatisk integreres i bildet.

Tilvalget «MBUX Interior Assistant» lar føreren styre betjening av forskjellige komfort- og MBUX-funksjoner ved bevegelsesgjenkjenning. Når en hånd nærmer seg berøringsskjermen eller berøringsflaten på midtkonsollen, endres medievisningen, og enkeltelementer blir fremhevet.

Energizing komfortkontroll syr sammen forskjellige komfortsystemer i bilen, som eksempelvis musikk, duft, lys og en rekke massasjeprogrammer.

Nytt er "PowerNap"–programmet, som er tilgjengelig i plug-in-hybridene. Dette er spesielt nyttig når du tar en pause på en rasteplass eller lader batteriet underveis. Programmet er delt inn i tre faser: innsovning, sover og våkner. Intensjonen er å sikre en uthvilt fører med ny energi før turen fortsetter.

Tyveribeskyttelse
Under navnet Urban Guard introduserer Mercedes-Benz en ny kategori av produkter som har til hensikt å beskytte bilen mot hærverk og forhindre kriminalitet.

Urban Guard Vehicle Protection Plus består av tyverisikring, beskyttelse mot borttauing, interiørovervåking, samt kollisjonsvarsling. Når bilen er parkert og låst vil sensorene oppdage om bilen blir bulket, tauet eller om noen forsøker å bryte seg inn.

Hvis tjenesten er aktiv, informeres sjåføren om skadeomfang via Mercedes me-appen og pushvarsling. Dersom bilen stjeles vil tjenesten kunne identifisere plasseringen selv om tyvene har deaktivert sporingsfunksjonen. Dette skjer i samarbeid med politiet.

Urban Guard er planlagt fra høsten av 2020, mens enkelte produkter kan aktiveres retroaktivt via Mercedes me.

Teknisk data

Modellutvalg sedan og stasjonsvogn (plug-in hybrider)

E 300e 4MATIC Sedan

E 300de 4MATIC Sedan

E 300de 4MATIC Stasjonsvogn

Priser fra

kr 639.900

kr 665.900

kr 703.900

Sylinderarrangement

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

Volum (cc)

1991

1950

1950

Ytelse bensinmotor (hk ved o/min)

211 ved 5500

194 ved 3800

194 ved 3800

Dreiemoment bensinmotor (Nm ved o/min)

350 ved 1600-4000

400 ved 1600-2800

400 ved 1600-2800

Ytelse elektrisk motor (kW)

90

90

90

Dreiemoment elektrisk motor (Nm)

440

440

440

Systemytelse (kW/hk)

235/320

225/306

225/306

System-dreiemoment (Nm)

700

700

700

Akselerasjon 0-100 km/t

5,8 sek.

5,9 sek.

5,9 sek.

Toppfart

245 km/t

235 km/t

235 km/t

Blandet forbruk (l/mil)

0,17-0,19

0,13-0,15

0,14-0,15

Blandet utslipp CO2 (g/km)

39-44

35-39

37-40

Totalt batterikapasitet (kWh)

15,9 - 16,2

16,6

16,6

Elektrisk rekkevidde WLTP (km)

46-54

46-53

46-50

 

Modellutvalg sedan

E 200 4MATIC Sedan

E 450 4MATIC Sedan

E 220 d 4MATIC Sedan

E 400 d 4MATIC Sedan

Priser fra

kr 705.900

kr 889.900

kr 681.900

kr 862.900

Sylinderarrangement

4 i rekke

6 i rekke

4 i rekke

6 i rekke

Volum (cc)

1991

2999

1950

2925

Systemytelse (hk ved o/min)

197 ved 5500-6100

367 ved 5500-6100

194 ved 3800

330 ved 3600-4200

System-dreiemoment (Nm)

320

500

400

700

Blandet forbruk (l/mil)

0,73-0,70

0,83-0,79

0,54-0,51

0,64-0,61

Blandet utslipp CO2 (g/km)

174-194

188-210

146-191

174-194

Akselerasjon 0-100 km/t

7,6 sek.

5,0 sek.

7,5 sek.

4,9 sek.

Toppfart (km/t)

232

250

239

250

 

Modellutvalg stasjonsvogn

E 200 4MATIC Stasjonsvogn

E 450 4MATIC Stasjonsvogn

E 220 d 4MATIC Stasjonsvogn

E 400 d 4MATIC Stasjonsvogn

Priser fra

kr 760.900

kr 936.900

kr 728.900

kr 911.900

Sylinderarrangement

4 i rekke

6 i rekke

4 i rekke

6 i rekke

Volum (cc)

1991

2999

1950

2925

Systemytelse (hk ved o/min)

197 ved 5500-6100

367 ved 5500-6100

194 ved 3800

330 ved 3600-4200

System-dreiemoment (Nm)

320

500

400

700

Blandet forbruk (l/mil)

0,76-0,72

0,87-0,81

0,57-0,53

0,66-0,63

Blandet utslipp CO2 (g/km)

175-199

193-214

152-171

179-199

Akselerasjon 0-100 km/t

7,6 sek.

5,0 sek.

7,5 sek.

4,9 sek.

Toppfart (km/t)

232

250

239

250



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde1
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde2
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde3
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer
layid-bilde4
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde6
Beijings kuleste
En konseptbil fra Great Wall som var så fremtidsrettet at de kalte den Futurist, men samtidig definisjonen på Retro, var Beijing-utstillingens kuleste.
Les mer
layid-bilde7
Enorme SUV-ambisjoner
Da Great Wall skapte Haval for femten år siden, var formålet å skape verdens største SUV-merke. De er vel ikke der ennå - rundt 750.000 biler i året er allikevel ganske voksent.
Les mer


layid-bilde8
Renault svarer Volkswagen
Les mer
toppsak-bilde9
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
layid-bilde10
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Les mer
layid-bilde11
Lanseringskalender 2020-2021
Les mer
layid-bilde12
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Les mer
layid-bilde13
Nye ladbare fra Audi
Audi lanserer nå også toppmodellen Q8 som ladbar hybrid. Men det gjør neppe noe stort utslag på salgsstatistikken.
Les mer
layid-bilde14
Jaguar oppdaterer
Jaguar har oppdatert XE og XF. De viktigste nyhetene finner vi under panseret og i interiøret.
Les mer
toppsak-bilde15
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde16
Verdensmester fra Kina
Les mer
layid-bilde17
BMW viser GTI-utfordrer
Les mer
layid-bilde18
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
layid-bilde19
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
layid-bilde20
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde21
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde22
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
toppsak-bilde23
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde24
Opel fornyer Crossland
Når Opel fornyer sin kompakte SUV får den et ansiktsløft i ordets rette forstand. Den blir nemlig første modell med Vizor.
Les mer
layid-bilde25
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde26
Exceed er kanskje å overdrive
Kanskje like greit, når man skulle navne et nytt prestisjemerke, å kalle det Exceed. Det vil si, kineserne har skrudd den litt ned og døpt den til Exeed. Allikevel har man noe å strekke seg etter.
Les mer
layid-bilde27
Kina svarer Ram
Les mer
toppsak-bilde28
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
layid-bilde29
Changan junior
Les mer
layid-bilde30
Fra Russland avec amour
Renault skal hente en av sine mest populære russiske modeller til Europa.
Les mer
layid-bilde31
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
I flommen av nye og gamle og kjente og ukjente merker dukker Songsan Motors opp på bilutstillingen i Beijing. De vil garantert vekke oppsikt.
Les mer
layid-bilde32
I skyggen av store far
Du skal følge ganske tett på hvis Kina-merket Bestune sier deg noe. Ny modell er såpass spennende at det kanskje er verdt å lære seg navnet.
Les mer
toppsak-bilde33
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde34
Renault får nye ben å stå på
Les mer
layid-bilde35
Genesis viser ny 3-serie-utfordrer
Les mer
layid-bilde36
Lettvekter fra Kina
Chery kommer med en utrolig spennende produksjonsmodell - som egentlig er ganske kjedelig. En typisk, kompakt batteridrevet familiebil. Men så er det materialene de benytter da …
Les mer
layid-bilde37
Nytt tilskudd til BMWs cabriolet-park
BMW har i natt avduket en ny generasjon 4-serie Cabriolet. Det harde taket i forgjengeren erstattes med kalesje.
Les mer
layid-bilde38
Honda fortsetter el-sporet
Til Beijing har Honda med seg en ny plug-in CR-V og en helt ny elbil. Foreløpig konsept, men ingen tvil om at den skal produseres.
Les mer