img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
51 bilder i galleri
Perler for svin?
Det jeg er mest spent på er om Gordon Murray er like god på målgruppe som han er på biler? Han nyeste skapning er åpenbart bygget for kjøring, men folk som kjøper slike biler – kjører de?

Jeg har nettopp snakket med en engelsk kollega – en av de få som har kjørt McLarens Speedtail. Han legger vekt på at dette er den eneste nye McLaren som ikke har hatt bane-formål i bakhodet under utviklingsarbeidet.

Han sier dette er den beste og mest komfortable kjørebilen McLaren har bygget siden McLaren Automotive ble etablert for ti år siden.

Men at han dessverre regnet med at bare en håndfull av de 106 som skal bygges (og som for lengst er solgt) kommer til å bli brukt slik de er ment å bli brukt.

Og om ti år, når de første dukker opp på superbilauksjoner, vil et av salgsargumentene sikkert bli at de bare har 150 km på trippen.

Forhåpentlig kjenner Gordon Murray de folkene som er villige til å ta £ 2,36 millioner bilen ut på landeveien på alvor. Folk som ser på litt steinsprut på karosseriet som like naturlig som smilerynker. Sånne folk som ikke MÅ ha orden i sokkeskuffen, slike du gjerne sitter ved siden av under en lang middag.

Man kan jo håpe.

For denne bilen har vært presentert som «den siste analoge bilen» så lenge den har vært under utvikling. 

(saken fortsetter)

Han kaller den en logisk fortsettelse av 1992 F1-bilen han konstruerte hos McLaren. Relativt sett en flop – den skulle vært bygget i et par hundre eksemplarer, men stoppet på 106.

Underveis hadde den blant annet rulet LeMans – enda racing var aldri en del av den originale planen – og den brukes fremdeles som referanse når man snakker om biler som gjør deg glad.

Det er nok å nevne vekt. Da F1 kom var 1,5 tonn en respektabelt lav vekt på biler i stratosfære-segmentet. Selv i dag med helt ny kunnskaper om lettvekststoffer og hvordan bygge inn stivhet, veier Speedtail 1430 kg.

F1 veide litt over 1100 kg.

Sensasjonelt.

Han nyeste, T50, er enda mer oppsiktsvekkende for sånne som bryr seg om slikt: 986 kg. Her er det skrapet vekk gram hele veien. Førersetet veier 7 kg, hvert av passasjersetene 3 kg. For – ja – dette er også en bil med føreren i midten og muligheter for en passasjer på hver side.

Hver eneste mutter, bolt og brakett – det er vel omtrent 900 av dem – har hver fått individuell behandling for å se om noe kunne spares.

For å gi den en kjapp betegnelse (på sikt kan jeg garantere at dette blir en fascinerende bok, akkurat som F1 ble til nesten 300 sider i storformat, «Driving Ambition» het den) får vi nøye oss med noen hovedpunkter:

«Den mest rendyrkede, letteste, mest fører-fokuserte superbilen noensinne», sier Murray selv.  Ekstremt lett, motor i midten, karbon hele veien og døpt T50 fordi det er Murrays 50. konstruksjon gjennom mer enn 50 år.

Han har sluppet unna distraherende utvendig aero – bilen er faktisk usedvanlig renlinjet – ved å hente tilbake støvsuger-teknikken han brukte på sin Brabham BT46B i 1978, der en vifte «sugde» bilen fast til bakken. Noe lignende har han gjort her.

(saken fortsetter)

Vi er langt unna 4-sifrede hestekraft-tall. Cosworth har bygget en utrolig motor for denne bilen, men for dere som boltrer dere i Goliath-dimensjoner virker den femi:

«Bare» 650 hester, men de kommer fra en fireliters V12 motor som gjerne drar til 12.000. Vi snakker faktisk på bortsiden av det som egentlig var mulig i går.

Ikke en turbo så langt øyet kan se, og det som egentlig finnes av førerstøtte-systemer her er de du finner inne i førerens hode.

Motoren er blitt 60 kg lettere enn den BMW-enheten som satt i F1, og den nye girkassen fra Xtrac veier 10 kg mindre enn den «ultralettvekteren» som ble hengt på BMW-motoren.

Bilen er ekstremt kompakt. Den dekker omtrent samme areal som en Mini Countryman – den er med andre ord mindre enn en 911 og er lettere enn en Alpine A 110.

At han har byttet ut sidespeil med kameraer er ikke først og fremst for å være moderne – det er for å holde bredden på karosseriets 185 cm uten noe ekstra som stikker ut. Det hjelper også på kjørefølelsen.

For øvrig en av Murray yndlingsbiler. Han plukket sin fra hverandre for virkelig å forstå hvorfor den er så bra.

Og akkurat som i mange av de bilene han liker har han funnet plass til en del menneskelige kvaliteter også.

(saken fortsetter)

Innsteg og utsteg påstås å være mulig for andre enn rytmiske sportsgymnastikere også, det er plass til bagasje, den skal være enkel å vedlikeholde og service krever ikke noe overmenneske. Dessuten kan føreren mappe motorstyringen selv slik at bilen alltid har et kjørehumør som møter sjåførens.

Jeg kjenner to av dem som har lagt inn depositum, pluss garantisum ved endelig spesifisering. Det betyr 600.000 + 750.000 pund. Han ene har sverget på at den skal rundt Nürburgring, men fort. Han andre er av de typiske Bristol-doldisene.

Jeg har nevnt for begge to at det kunne vært gøy …

Og hvis du syns jeg ikke har gravd dypt nok ned i dette vidunderet så gå til https://gordonmurrayautomotive.com/en/ - der har du så det holder til flere uker.

PS!
Jeg tror vi har skrevet om Gordon Murrays rasjonelle småbil i 15 år nå. Sist jeg traff ham – en eller annen bilutstilling? Et Michelin-arrangement med bærekraft som tema? På en Ducati ved en pub i England? sa han at det er utrolig at det er så vanskelig å selge en bil som verden virkelig trenger, og som vil kunne gjøre en forskjell. Det ser faktisk ut til å være mye enklere å selge noe absolutt ingen trenger. Kanskje lå T50 og ble modnet inne i skolten hans akkurat da?





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde1
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde2
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde3
Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.
Les mer
layid-bilde4
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Med RAV som utgangspunkt
Sist vi var borti Mitsuoka, den gøyale japanske ombyggeren med retro twist hadde han prøvd å gjøre en Corvette StingRay av en MX 5. Dagens innslag er mye mer utrolig, en kul RAV 4.
Les mer
layid-bilde6
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Forsmak på ny Civic
Honda i USA har gitt oss en forsmak på neste generasjon Civic. Modellen som er nærmest usynlig på den norske registreringsstatistikken er blant de mest populære biler i USA.
Les mer


layid-bilde8
Hurra for Subaru
Les mer
toppsak-bilde9
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Opel Mokka er på vei i ny innpakking, men bensinutgaven blir igjen på kontinentet. Kun elektrisk gjelder i Norge. Tilhengerfeste og 4x4 kan du bare glemme.
Les mer
layid-bilde10
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde11
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde12
Enda flere oppdateringer for Kona
Les mer
layid-bilde13
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde14
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer
toppsak-bilde15
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Blir ID.4 landets mest kjøpte bil i 2021? VW-importøren mener det, og det skal ikke stå på levering av biler, ei heller når firehjulsdrift er på plass etter sommerferien.
Les mer
layid-bilde16
Atom-bil fra Mahindra
Les mer
layid-bilde17
Ares knar en Corvette
Les mer
layid-bilde18
Beijing - «ikke å forveksle med Beijing»
Radiance var navnet på enda en konseptbil i Beijing. En av de mange store batterielektriske sedan-coupéene som åpenbart har oppdaget at Tesla S åpenbart har oppdaget at det åpenbart er et åpenbart marked for slike biler der ute.
Les mer
layid-bilde19
Større utvalg av ladbare Cayenner
Av 228 nye Cayenne registrert hittil i år er 226 ladbare hybrider. Nå utvides utvalget.
Les mer
layid-bilde20
Ulv i fåreklær
Volkswagen har dratt lakenet av sine nye Golf R som ifølge produsenten er den kraftigste og kjappeste serieproduserte Golf noensinne.
Les mer
layid-bilde21
Klassiker med ni liv - minst
Etter stadig å ha av gått med døden skal den klassiske Defender nok en gang gjenoppstå.
Les mer
layid-bilde22
Amerikaner gruset Europas beste
Det mange år siden vi hørte fra SSC. Men da lovet de oss i hvert fall verdens raskeste bil. Nå har de levert!
Les mer
toppsak-bilde23
Bugattis Corona Speciale
Bugatti har gitt oss detaljer på en ny fantastisk fantasibil. Et godt eksempel på hva man bruke pandemier til.
Les mer
layid-bilde24
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde25
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde26
Jaguars minste SUV oppdateres
Jaguar lanserer nå en oppdatert utgave av E-Pace. Viktigst for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde27
de Tomaso hjem til USA
Les mer
toppsak-bilde28
Mercedes GLA får norske priser
Nå er andre generasjon Mercedes GLA salgsklar. Prisene starter på 450.000 kroner, og rimeligste alternativ er en ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde29
Elektrisk 500 med 3 dører
Les mer
layid-bilde30
Ansiktsløft for Q2
Fire år etter lanseringen foretar Audi nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av sin kompakte crossover.
Les mer
layid-bilde31
Touring herper F12
Touring har gjort mye jeg syns er bra, og mye jeg ikke skjønner noe som helst av. Denne nyeste utgaven tilhører den siste gruppen.
Les mer
layid-bilde32
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
toppsak-bilde33
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde34
En Hummer som det gnistrer av
Les mer
layid-bilde35
Ny MG - uten strøm
Les mer
layid-bilde36
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer
layid-bilde37
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer
layid-bilde38
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer