img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Italiano – fra Nederland
Får man ikke ekte vare, får man nøye seg med en imitasjon. OK, kanskje, så lenge den ikke presenteres som en original.

Egentlig burde man være skeptisk til et italiensk femtitalls fullblods som bygges i Nederland i dag.

Men på den annen side. Hvem kan finne en ekte to-seters Maser- eller Ferrari sportsracer stappfull av Mille Miglia-vibber i dag? Og dersom noen finner den, hvem har råd til å a) kjøpe den og b) bruke den?

Historien er om to nederlandske herrer med diverse suksess-bedrifter bak seg og en av dem med en Dino som belønning som han dro på tur med for å se Mille Miglia-etterligningen, der han fikk fot på de skikkelige bilene.

Lista er lang: Ferrari Monza, 290 Mille Miglia, Testa Rossa, 335S, Maserati 300S, 450S, Bandini og Ermini i de lavere divisjoner, men felles for dem alle: linjer som oser fart og linjer som aldri går av moten. Og like felles: priser på nordsiden av 30 millioner. Euro!

Da ga jo oppskriften seg selv: gjenskap!

Bygg noe som i stor grad har dagens teknologi under skallet. Moderne skivebremser og strøm man kan stole på og karbonfiber i karosseriet som er trukket over et rørramme-chassis med materialer med aviation-spesifikasjon.

Med moderne dekk, og gjerne et setebelte eller fem. Og gjerne også med plass, selv om du måler 195.

Men ikke cutting edge hele veien, for det eneste som nytter er jo en skikkelig V-tolver.

(saken fortsetter)

Men også der en løsningen åpenbar. Gjør som alle de med originale motorer som ikke vil slite den ut, men benytte en replica når de kjører slik at bilen for alltid kan bevares i en «Matching Numbers» tilstand.

De går til Roelofs Engineering som bygger «nye» Colombo 250-motorer fra bunnen av. Jeg har da faktisk sett motorer fra dem utstyrt med både Ferrari-navnet på toppdekslet og logoen andre steder på motoren uten at Maranello har sendt et knippe copyright-advokater.

Det sier litt om respekten selskapet nyter.

Så derfra kommer også 4-liters V12 motoren til denne nederlenderen.

350 hester!

Når det hele veier 920 kg og har en grunnflate på 4 x 1,77 meter, sier det seg selv at dette blir kompakt, med flærr. 

3,5 til 100 og 280 på topp.

Det jeg også håper er at herrene har klart å bygge inn Ferraris originale kjøre-egenskaper – for de eksisterte jo omtrent ikke. Dette var en motor der resten fortvilet forsøkte å følge etter. 

Men de har vel antakelig forfinet de egenskapene noe, ellers hadde det kanskje vært problemer å få skilter på en.

Hva den koster aner jeg ikke, men prospektet er ganske sympatisk der de forteller at kunden kan selvfølgelig få de fleste av de modifikasjoner han ønsker. Og det er ikke noe du må betale skjorta for.

«Koster det oss 300 euro å gjøre det, betaler du også 300 euro» skriver de.

Og sier at de gir en tre-års «ikkeno’tøv» garanti. «Vi flyr ikke hjem til deg på den andre siden av kloden for å bytte lyspærer eller skifte dekk. Men hvis noe alvorlig skulle gå galt, er vi der på flekken»



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde1
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer
layid-bilde2
Ny MG - uten strøm
For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.
Les mer
layid-bilde3
Porsche øker hybridutvalget
Porsche lanserer nye ladbare hybrider i Panamera-familien. Nå kan du velge mellom hele tre styrkegrader, og like mange karosserier.
Les mer
layid-bilde4
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
GTI for de mest lekelystne
Volkswagen lanserer nå sin nye GTI i en Clubsport-utgave med ekstra krefter og kjøreegenskaper skreddersydd for Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde6
Beijings kuleste
En konseptbil fra Great Wall som var så fremtidsrettet at de kalte den Futurist, men samtidig definisjonen på Retro, var Beijing-utstillingens kuleste.
Les mer
layid-bilde7
Enorme SUV-ambisjoner
Da Great Wall skapte Haval for femten år siden, var formålet å skape verdens største SUV-merke. De er vel ikke der ennå - rundt 750.000 biler i året er allikevel ganske voksent.
Les mer


layid-bilde8
Renault svarer Volkswagen
Les mer
toppsak-bilde9
Dette blir Europas billigste elbil
Spring er Dacias første elbil, og ifølge produsenten skal den bli Europas billigste.
Les mer
layid-bilde10
Denne tar deg langt ut i ødemarken
Les mer
layid-bilde11
Lanseringskalender 2020-2021
Les mer
layid-bilde12
Minibuss og über-limo fra Rødt flagg
Les mer
layid-bilde13
Nye ladbare fra Audi
Audi lanserer nå også toppmodellen Q8 som ladbar hybrid. Men det gjør neppe noe stort utslag på salgsstatistikken.
Les mer
layid-bilde14
Jaguar oppdaterer
Jaguar har oppdatert XE og XF. De viktigste nyhetene finner vi under panseret og i interiøret.
Les mer
toppsak-bilde15
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.
Les mer
layid-bilde16
Verdensmester fra Kina
Les mer
layid-bilde17
BMW viser GTI-utfordrer
Les mer
layid-bilde18
Arcfox: Gammel kjenning
Da kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.
Les mer
layid-bilde19
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Les mer
layid-bilde20
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.
Les mer
layid-bilde21
Skrapa Lambo
Nå henger åpenbart også Lamborghini seg på den nye trenden: bort med tak, vinduer og dører. Og dobbel pris.
Les mer
layid-bilde22
En ekte kinesisk ramp
Hallo - hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.
Les mer
toppsak-bilde23
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde24
Opel fornyer Crossland
Når Opel fornyer sin kompakte SUV får den et ansiktsløft i ordets rette forstand. Den blir nemlig første modell med Vizor.
Les mer
layid-bilde25
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde26
Exceed er kanskje å overdrive
Kanskje like greit, når man skulle navne et nytt prestisjemerke, å kalle det Exceed. Det vil si, kineserne har skrudd den litt ned og døpt den til Exeed. Allikevel har man noe å strekke seg etter.
Les mer
layid-bilde27
Kina svarer Ram
Les mer
toppsak-bilde28
Ford viser elektrisk toppmodell
Mustang Mach-E er blant neste års nykommere med lang venteliste. Nå har Ford vist den i en ekstra potent GT-utgave.
Les mer
layid-bilde29
Changan junior
Les mer
layid-bilde30
Fra Russland avec amour
Renault skal hente en av sine mest populære russiske modeller til Europa.
Les mer
layid-bilde31
Helligbrøde (eller moro?) i Beijing
I flommen av nye og gamle og kjente og ukjente merker dukker Songsan Motors opp på bilutstillingen i Beijing. De vil garantert vekke oppsikt.
Les mer
layid-bilde32
I skyggen av store far
Du skal følge ganske tett på hvis Kina-merket Bestune sier deg noe. Ny modell er såpass spennende at det kanskje er verdt å lære seg navnet.
Les mer
toppsak-bilde33
Dongfeng for overklassen
Dongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.
Les mer
layid-bilde34
Renault får nye ben å stå på
Les mer
layid-bilde35
Genesis viser ny 3-serie-utfordrer
Les mer
layid-bilde36
Lettvekter fra Kina
Chery kommer med en utrolig spennende produksjonsmodell - som egentlig er ganske kjedelig. En typisk, kompakt batteridrevet familiebil. Men så er det materialene de benytter da …
Les mer
layid-bilde37
Nytt tilskudd til BMWs cabriolet-park
BMW har i natt avduket en ny generasjon 4-serie Cabriolet. Det harde taket i forgjengeren erstattes med kalesje.
Les mer
layid-bilde38
Honda fortsetter el-sporet
Til Beijing har Honda med seg en ny plug-in CR-V og en helt ny elbil. Foreløpig konsept, men ingen tvil om at den skal produseres.
Les mer