img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
70 bilder i galleri
Her er Nissans elektriske crosser
Nissan har i dag avduket sin nye Ariya – en el-crosser med egenskaper svært mange nordmenn etterspør. Her blir det nye ventelister.

Leaf var blant de første brukbare elbiler på markedet da den ble lansert i 2010, men når Nissan nå presenterer sin første elektriske crossover er flere konkurrenter allerede på banen eller i startgropen.

Vi møtte Ariya første gang som konsept på Tokyo-utstillingen i 2019, og ser at produksjonsutgaven heldigvis har mye til felles med konseptet.

Ariya er den første i en rekke kommende biler fra Nissan. Lanseringen foregikk som et virtuelt arrangement i nye Nissan Pavilion, i Yokohama i Japan i dag tidlig, norsk tid.

Modellen byr på godt med krefter og et høyt dreiemoment som sørger for kjapp akselerasjon og god trekkraft. Ja, faktisk god nok til at den kan trekke tilhengere på inntil 1500 kg – noe svært mange nordmenn etterspør.

Interiøret har ifølge Nissan plassforhold tilsvarende en bil i klassestørrelsen over. Den er første Nissan som tar i bruk førerassistansen ProPILOT 2.0 som inkluderer stemmestyring av ulike systemer og trådløs oppkobling.

Ariya skal tilbys med to ulike batteripakker – 63 kW og 87 kW, som ifølge Nissan gir en rekkevidde på inntil 500 km. Kunder kan velge mellom forhjulstrekk eller det helt nye firehjulstrekksystemet e-4ORCE. 

Modellen representerer også første skritt på veien mot nye standarder med elektrifisering, optimaliserte plattformer og trådløs AI-teknologi.

(saken fortsetter)

Plattformen er utviklet for alliansen, og er ifølge produsenten et eksempel på Nissan Intelligent Mobility – selskapets strategi for nullutslipp og ingen dødsulykker, som det ultimate mål.

Ariya representerer et fullstendig nytt designspråk som Nissan kaller ”Tidløs japansk futurisme”, som karakteriseres ved noe markant japansk – enkel utførelse, men i en kraftfull og moderne form.

Den nye logoen preger den aerodynamiske fronten og er opplyst når motoren er aktivert og bilen står stille. Frontlysene er konstruert av tynne LED-striper – hver med fire 20 mm minipærer og dynamiske blinklys.

At bilens plattform er konstruert som en elbil fra starten av, har ifølge Nissan gitt unike muligheter for designerne til å kombinere det estetiske med det funksjonelle. Det gir blant annet et rommeligere interiør sammenlignet med en tradisjonell fossilbil.

Den kompakte elmotoren har gjort det mulig å plassere hele klimakontroll-systemet i motorrommet, noe som gir ekstra god plass foran i kupeen. Nissan lover støysvak elmotor og god støyisolering.

(saken fortsetter)

Det minimalistiske instrumentpanelet er fritt for tradisjonelle knapper og betjeningsbrytere. De primære klimaanlegg-funksjonene er integrert i midten i form av en haptisk kontakt. Nissan lover god benplass og takhøyde i baksetet.

Med firehjulsdrift får Ariya to elmotorer – en foran og en bak. Nissans mest avanserte system for firehjulsdrift skjuler seg bak betegnelsen e-4ORCE.

Det avanserte systemet er finjustert for optimal kontroll ved glatt underlag og det gir ifølge Nissan maksimal kjørekomfort.

Re-genereringssystem for bremsekraft er plassert på bakhjulene i stedet for foran – noe som ifølge produsenten minimerer uønskete bevegelser og sørger for at føreren bevarer kontrollen.

Momentfordelingen mellom for- og bakhjul optimaliseres ved å kontrollere nedbremsing separat på hvert hjul.

Med fem utgaver på det europeiske markedet, inkludert 2- og 4-hjulsdrift-utgaver, vil Nissan tilfredsstille behovet til de svært mange kunder.

  • ARIYA 63 kWt – forhjulstrekk
  • ARIYA 87 kWt – forhjulstrekk med sterkere motor og større batteripakke.
  • ARIYA e-4ORCE 63 kWt – firehjulsdrift med to elmotorer og e-4ORCE kontroll-teknologi.
  • ARIYA e-4ORCE 87 kWt – firehjulsdrift og lengre rekkevidde
  • ARIYA e-4ORCE 87 kWt Performance. Topmodellen, som kombinerer lang rekkevidde, sterkere motor og super teknologi.

Nissan ønsker at Ariya skal fremstå som en spennende bil med gode kjøreegenskaper. Understellet i Ariya er optimalisert for å kunne leve opp til dette.

(saken fortsetter)

Batteripakken er flat og er plassert i bunnen i midten av bilen. Det bidrar ifølge Nissan til lavt tyngdepunkt og en nesten nøytral vektfordeling. Fjæringskomponenter utnytter det flate gulvet til økt stabilisering av styringen for til å minimere vibrasjoner og støy i kupeen.

Med tre kjøreinnstillinger – standard, sport og ECO (e-4ORCE har også ”snow mode”) – kan føreren tilpasse sin kjørestil til egne preferanser.

Ariya benytter COMBO ladestandard i Europa til hurtiglading. 63 kWt-utgaven er utstyrt med en 7,4 kW en-fas lader til hjemme-lading mens versjonen med 87 kWt har en 22 kW tre-fas lader til hjemmebruk. Ariya kan hurtiglades opp til 130 kW.

Bilen vil inneholde de nyeste Nissan-teknologier, som blant annet en forbedret versjon av førerassistansen ProPILOT.

Systemet holder avstand til bilen foran og kan stoppe og fortsette å kjøre videre ved køkjøring. Videre holder det bilen i sin fil på motorvei.

ProPILOT med Navi-link inneholder også veidata og følere – noe som gir en mer jevn kjøring. Det kan blant annet regulere farten automatisk i forhold til den tillatt hastighet samt ta hensyn til farten i forhold til skarpe svinger eller lignende.

(saken fortsetter)

Ariya er også utstyrt med e-Pedal som gjør det mulig å akselerere og bremse bilen kun ved å bruke gasspedalen.

Bilen er utstyret med siste teknologi innen oppkobling, inklusive human-machine interface, stemmestyring og mulighet for trådløs oppdatering (Over The Air).

Bileiere kan sjekke status på batteripakken via mobiltelefonen. En intelligent ruteplanlegger sender en påminnelse når det er på tide å reise om man har lagt inn destinasjon og møtetidspunkt.

Fjernstyring av klimaanlegget og dørlåsene er også mulig. I nøkkelen finnes en hukommelse for innstilling av førersetet, rattposisjon og innstilling av senterkonsollen i forhold til førerprofiler som er lagret.

Instrumentpanelene inneholder både en 12,3” instrument-skjerm og en 12,3” midtskjerm praktisk plassert ved siden av hverandre.

Ariya er den første Nissan-modell med trådløs oppdatering av firmware (OTA). Teknologien sørger for automatisk oppdatering av software i bilen, uten at den trenger å oppsøke et verksted.

Nissan Norge sier bilen er på plass her i landet neste år, og de lover mer informasjon om priser og detaljer i løpet av høsten.

Nissan Ariya

Europe-versjoner

Ariya (2WD)

Ariya (AWD – e-4ORCE)

 

63kWh

87kWh

63kWh

87kWh

87kWh Performance

Batterikapasitet

65 kWt (brutto)

90 kWt (brutto)

65 kWt (brutto)

90 kWt (brutto)

90 kWt (brutto)

Effekt

160 kW (217 hk)

178 kW (242 hk)

205 kW (279 hk)

225 kW (306 hk)

290 kW (394 hk)

Dreiemoment

300 Nm

300 Nm

560 Nm

600 Nm

600 Nm

Aks. 0-100 km/t

7,5 sek.

7,6 sek.

5,9 sek.

5,7 sek.

5,1 sek.

Toppfart

160 km/t

160 km/t

200 km/t

200 km/t

200 km/t

Estimert rekkevidde WLTP

Inntil 360 km

Inntil 500 km

Inntil 340 km

Inntil 460 km

Inntil 400 km

Lengde

4595 mm

Bredde

1850 mm

Høyde

1660 mm

Vekt

1,8t – 2,3t (avhengig av versjon og utstyr)

Akselavstand

2775 mm

Bagasjerom

2WD: 466 l / 4WD: 408 l

Lader

CCS (For Europe)

Dekkdimensjon foran & bak

235/55R19 (255/45R20 som tilvalg)






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Her får Tesla noe å bryne seg på
Nio har avduket sin første sedan. ET7 har mer å by på enn Model S på de fleste områder.
Les mer
layid-bilde1
Én foran Musk
Elon Musk startet med en åpen bil, og har en annen åpen klar for lansering. Men hvis han vil ha en åpen fireseters versjon må han til Modena.
Les mer
layid-bilde2
Ny innstegsmodell fra VW
Volkswagen lanserer nå ID.3 i en versjon med mindre batteripakke. Her er det penger å spare for dem som klarer seg med kortere rekkevidde.
Les mer
layid-bilde3
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde4
Ladbar familiebil fra kr 350.000
Renault lanserer nå sin Megane stasjonsvogn som ladbar hybrid. Her får du en meget prisgunstig familiebil med brukbar elektrisk rekkevidde.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia bekrefter Sorento-pris
Kia Sorento er en fullvoksen plug-in hybrid SUV med inntil syv seter og firehjulsdrift. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde6
Her er Mercedes EQA
Mercedes har i dag avduket sin første helelektriske kompakt-SUV. Med god rekkevidde blir den en ny utfordrer i et raskt voksende segment.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer ny innstegsmodell
Taycan er hovedårsaken til at Porsche nesten tredoblet salget i Norge i 2020. Nå kommer en modell som kan lokke nye kundegrupper.
Les mer


layid-bilde8
Et kvart århundre med kjøreglede
Les mer
toppsak-bilde9
Hyper-limo på Ram-basis
Vi har så vidt vist den før - Aznom Palladium - men var ikke sikre på om det var sant. Det var det, vi har fått en ny kandidat til topp-ti: ‘verdens styggeste biler’.
Les mer
layid-bilde10
Mammut-slipp fra Renault
Les mer
layid-bilde11
Her er den første av mange
Les mer
layid-bilde12
Populær Suzuki oppgraderes
Les mer
layid-bilde13
Stor nok for USA?
Jeep lanserer en ny Grand Cherokee med tilnavnet L og en tre seterader. Men det spørs om den er stor nok etter amerikansk smak da.
Les mer
layid-bilde14
Toyotas smarte Smart
På tide at noen tok etter smart og bygde en elektrisk bybil. Underlig at Toyota skulle være de første, og på papiret ser den veldig brukbar ut. Men det er et par ‘men’er.
Les mer
toppsak-bilde15
Defender-kloning fra Frankrike
Synd for Wales, men sikkert en lettelse for Daimler: Ineos, som skal bygge en moderne versjon av gamle Defender, skal overta den gamle Smart-fabrikken i Hambach. Dermed ryker det 500 jobber i Wales.
Les mer
layid-bilde16
Oppdatering og spesialutgaver av MX-5
Les mer
layid-bilde17
Bentley fornyer bestselgeren
Les mer
layid-bilde18
Ares med krystall
Vi har fortalt om italienske Ares som bygger moderne biler med klassiske vibber. Den siste er utviklet sammen med franske Lalique og du vil snart kunne møte den i nytt showroom i Dubai.
Les mer
layid-bilde19
Flere detaljer om BYD Tang
BYD har nå offentliggjort flere detaljer om sin kommende el-SUV som er en av mange elbil-nykommere i 2021.
Les mer
layid-bilde20
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde21
Ny MG får pris og ekstra trygghet
Da vi presenterte nye MG EHS Plug-in Hybrid for et par uker siden var ikke prisene klare. Det er de nå, og importøren gir ekstra trygghet på kjøpet. Pluss en gledelig overraskelse til eksisterende kunder.
Les mer
layid-bilde22
Bestillingsklar Taycan Cross Turismo
Den norske Porsche-organisasjonen åpner nå for reservasjon av Taycan Cross Turismo som kommer på markedet i 2021.
Les mer
toppsak-bilde23
Ladbar kjøreglede
Audi lanserer nå sin andre ladbare A3, og dette er modellen for dem som ønsker sportslige egenskaper og spreke detaljer.
Les mer
layid-bilde24
Hyundai-nei til diesel/ bensin - går kun for ladbart i Norge heretter
Hyundai kutter alle bensin- og dieselmodellene i Norge. Heretter står kun ladbart og litt hydrogen på modellprogrammet. Første store nyhet i 2021 blir ladehybriden Tucson.
Les mer
layid-bilde25
Salgsklar Octavia RS og Scout
Modellene for dem som ønsker maks kjøreglede eller ekstra fremkommelighet er nå klare for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde26
Mer ladbart fra MG
Med familie-SUV-en EHS blander MG seg inn i et særdeles hot ladehybridmarked. Det har importøren tatt hensyn til når det gjelder pris.
Les mer
layid-bilde27
Første glimt av Toyota el-SUV
Les mer
toppsak-bilde28
Hyperbil med kjent basis
Det er lenge siden (en hel uke?) siden vi har hatt den siste 1000 hk+, hyperbilen, bygget i begrenset opplag for samlere. Her er en ny en, men denne byr på en spesiell vri.
Les mer
layid-bilde29
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Les mer
layid-bilde30
Har 1800 elektriske Fiat 500 som salgsmål i 2021
De første som bestilte nye Fiat 500 kan regne med å få bilen til jul. Målet er å selge minst 1800 biler av den elektriske modellen neste år.
Les mer
layid-bilde31
Snart kommer Q3 som plug-in
Audi utvider tilbudet av ladbare hybrider. I januar starter salget av Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe.
Les mer
layid-bilde32
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde34
Arteon med plugg
Les mer
layid-bilde35
Elektrisk komfort
Les mer
layid-bilde36
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde37
Med RAV som utgangspunkt
Sist vi var borti Mitsuoka, den gøyale japanske ombyggeren med retro twist hadde han prøvd å gjøre en Corvette StingRay av en MX 5. Dagens innslag er mye mer utrolig, en kul RAV 4.
Les mer
layid-bilde38
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer