img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
64 bilder i galleri
Her er Nissans elektriske crosser
Nissan har i dag avduket sin nye Ariya – en el-crosser med egenskaper svært mange nordmenn etterspør. Her blir det nye ventelister.

Leaf var blant de første brukbare elbiler på markedet da den ble lansert i 2010, men når Nissan nå presenterer sin første elektriske crossover er flere konkurrenter allerede på banen eller i startgropen.

Vi møtte Ariya første gang som konsept på Tokyo-utstillingen i 2019, og ser at produksjonsutgaven heldigvis har mye til felles med konseptet.

Ariya er den første i en rekke kommende biler fra Nissan. Lanseringen foregikk som et virtuelt arrangement i nye Nissan Pavilion, i Yokohama i Japan i dag tidlig, norsk tid.

Modellen byr på godt med krefter og et høyt dreiemoment som sørger for kjapp akselerasjon og god trekkraft. Ja, faktisk god nok til at den kan trekke tilhengere på inntil 1500 kg – noe svært mange nordmenn etterspør.

Interiøret har ifølge Nissan plassforhold tilsvarende en bil i klassestørrelsen over. Den er første Nissan som tar i bruk førerassistansen ProPILOT 2.0 som inkluderer stemmestyring av ulike systemer og trådløs oppkobling.

Ariya skal tilbys med to ulike batteripakker – 63 kW og 87 kW, som ifølge Nissan gir en rekkevidde på inntil 500 km. Kunder kan velge mellom forhjulstrekk eller det helt nye firehjulstrekksystemet e-4ORCE. 

Modellen representerer også første skritt på veien mot nye standarder med elektrifisering, optimaliserte plattformer og trådløs AI-teknologi.

(saken fortsetter)

Plattformen er utviklet for alliansen, og er ifølge produsenten et eksempel på Nissan Intelligent Mobility – selskapets strategi for nullutslipp og ingen dødsulykker, som det ultimate mål.

Ariya representerer et fullstendig nytt designspråk som Nissan kaller ”Tidløs japansk futurisme”, som karakteriseres ved noe markant japansk – enkel utførelse, men i en kraftfull og moderne form.

Den nye logoen preger den aerodynamiske fronten og er opplyst når motoren er aktivert og bilen står stille. Frontlysene er konstruert av tynne LED-striper – hver med fire 20 mm minipærer og dynamiske blinklys.

At bilens plattform er konstruert som en elbil fra starten av, har ifølge Nissan gitt unike muligheter for designerne til å kombinere det estetiske med det funksjonelle. Det gir blant annet et rommeligere interiør sammenlignet med en tradisjonell fossilbil.

Den kompakte elmotoren har gjort det mulig å plassere hele klimakontroll-systemet i motorrommet, noe som gir ekstra god plass foran i kupeen. Nissan lover støysvak elmotor og god støyisolering.

(saken fortsetter)

Det minimalistiske instrumentpanelet er fritt for tradisjonelle knapper og betjeningsbrytere. De primære klimaanlegg-funksjonene er integrert i midten i form av en haptisk kontakt. Nissan lover god benplass og takhøyde i baksetet.

Med firehjulsdrift får Ariya to elmotorer – en foran og en bak. Nissans mest avanserte system for firehjulsdrift skjuler seg bak betegnelsen e-4ORCE.

Det avanserte systemet er finjustert for optimal kontroll ved glatt underlag og det gir ifølge Nissan maksimal kjørekomfort.

Re-genereringssystem for bremsekraft er plassert på bakhjulene i stedet for foran – noe som ifølge produsenten minimerer uønskete bevegelser og sørger for at føreren bevarer kontrollen.

Momentfordelingen mellom for- og bakhjul optimaliseres ved å kontrollere nedbremsing separat på hvert hjul.

Med fem utgaver på det europeiske markedet, inkludert 2- og 4-hjulsdrift-utgaver, vil Nissan tilfredsstille behovet til de svært mange kunder.

  • ARIYA 63 kWt – forhjulstrekk
  • ARIYA 87 kWt – forhjulstrekk med sterkere motor og større batteripakke.
  • ARIYA e-4ORCE 63 kWt – firehjulsdrift med to elmotorer og e-4ORCE kontroll-teknologi.
  • ARIYA e-4ORCE 87 kWt – firehjulsdrift og lengre rekkevidde
  • ARIYA e-4ORCE 87 kWt Performance. Topmodellen, som kombinerer lang rekkevidde, sterkere motor og super teknologi.

Nissan ønsker at Ariya skal fremstå som en spennende bil med gode kjøreegenskaper. Understellet i Ariya er optimalisert for å kunne leve opp til dette.

(saken fortsetter)

Batteripakken er flat og er plassert i bunnen i midten av bilen. Det bidrar ifølge Nissan til lavt tyngdepunkt og en nesten nøytral vektfordeling. Fjæringskomponenter utnytter det flate gulvet til økt stabilisering av styringen for til å minimere vibrasjoner og støy i kupeen.

Med tre kjøreinnstillinger – standard, sport og ECO (e-4ORCE har også ”snow mode”) – kan føreren tilpasse sin kjørestil til egne preferanser.

Ariya benytter COMBO ladestandard i Europa til hurtiglading. 63 kWt-utgaven er utstyrt med en 7,4 kW en-fas lader til hjemme-lading mens versjonen med 87 kWt har en 22 kW tre-fas lader til hjemmebruk. Ariya kan hurtiglades opp til 130 kW.

Bilen vil inneholde de nyeste Nissan-teknologier, som blant annet en forbedret versjon av førerassistansen ProPILOT.

Systemet holder avstand til bilen foran og kan stoppe og fortsette å kjøre videre ved køkjøring. Videre holder det bilen i sin fil på motorvei.

ProPILOT med Navi-link inneholder også veidata og følere – noe som gir en mer jevn kjøring. Det kan blant annet regulere farten automatisk i forhold til den tillatt hastighet samt ta hensyn til farten i forhold til skarpe svinger eller lignende.

(saken fortsetter)

Ariya er også utstyrt med e-Pedal som gjør det mulig å akselerere og bremse bilen kun ved å bruke gasspedalen.

Bilen er utstyret med siste teknologi innen oppkobling, inklusive human-machine interface, stemmestyring og mulighet for trådløs oppdatering (Over The Air).

Bileiere kan sjekke status på batteripakken via mobiltelefonen. En intelligent ruteplanlegger sender en påminnelse når det er på tide å reise om man har lagt inn destinasjon og møtetidspunkt.

Fjernstyring av klimaanlegget og dørlåsene er også mulig. I nøkkelen finnes en hukommelse for innstilling av førersetet, rattposisjon og innstilling av senterkonsollen i forhold til førerprofiler som er lagret.

Instrumentpanelene inneholder både en 12,3” instrument-skjerm og en 12,3” midtskjerm praktisk plassert ved siden av hverandre.

Ariya er den første Nissan-modell med trådløs oppdatering av firmware (OTA). Teknologien sørger for automatisk oppdatering av software i bilen, uten at den trenger å oppsøke et verksted.

Nissan Norge sier bilen er på plass her i landet neste år, og de lover mer informasjon om priser og detaljer i løpet av høsten.

Nissan Ariya

Europe-versjoner

Ariya (2WD)

Ariya (AWD – e-4ORCE)

 

63kWh

87kWh

63kWh

87kWh

87kWh Performance

Batterikapasitet

65 kWt (brutto)

90 kWt (brutto)

65 kWt (brutto)

90 kWt (brutto)

90 kWt (brutto)

Effekt

160 kW (217 hk)

178 kW (242 hk)

205 kW (279 hk)

225 kW (306 hk)

290 kW (394 hk)

Dreiemoment

300 Nm

300 Nm

560 Nm

600 Nm

600 Nm

Aks. 0-100 km/t

7,5 sek.

7,6 sek.

5,9 sek.

5,7 sek.

5,1 sek.

Toppfart

160 km/t

160 km/t

200 km/t

200 km/t

200 km/t

Estimert rekkevidde WLTP

Inntil 360 km

Inntil 500 km

Inntil 340 km

Inntil 460 km

Inntil 400 km

Lengde

4595 mm

Bredde

1850 mm

Høyde

1660 mm

Vekt

1,8t – 2,3t (avhengig av versjon og utstyr)

Akselavstand

2775 mm

Bagasjerom

2WD: 466 l / 4WD: 408 l

Lader

CCS (For Europe)

Dekkdimensjon foran & bak

235/55R19 (255/45R20 som tilvalg)






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Ladbare nykommere fra Jeep
Jeep lanserer sine første ladbare modeller på det europeiske markedet. Renegade 4xe og Compass 4xe er snart Norges-aktuelle.
Les mer
layid-bilde2
Italiensk elbil fra Polen
Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.
Les mer
layid-bilde3
Bombe: “Limited production” fra Lambo.
Hva er det med rikingene. Er ikke en Chiron eller en Aventador eksklusiv nok? MÅ de jazzes opp enda mer, og få en ekstra null på fakturaen, for at det skal bli attraktivt. Hvor patetisk er ikke det?
Les mer
layid-bilde4
Global SUV til India
Hvorfor Nissan kalte sin nye Magnite en «Global B SUV» når det samtidig ble presisert at den bare skulle til India, er vanskelig å forstå
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Forsmak på Aiways andre
Kina åpnet før helgen sin første bilmesse siden korona-utbruddet. Der viser Aiways et nytt konsept som skal realiseres neste år.
Les mer
layid-bilde6
Bling-bling og luksus fra BMW
BMW presenterer to såkalte Edition-versjoner av sine mest luksuriøse modeller. Man skal ha mye penger og spesiell smak for å falle for fristelsene.
Les mer
layid-bilde7
AMG topper GT-familien
Mercedes-AMG lanserer nå sin nye toppmodell med teknologi utviklet på racerbanen.
Les mer


layid-bilde8
Nytt liv i elektrisk Twingo
Les mer
toppsak-bilde9
Svarer på Bronco: Wrangler med V8
Jeep har ikke hatt en V-åtter i Wrangler siden 1981. Det har vært spørsmål etter noe slikt i 40 år. Nå er den her, i hvert fall som konsept.
Les mer
layid-bilde10
SsangYongs første elbil
Les mer
layid-bilde11
Selvkjøring fra kinesisk svenske
Les mer
layid-bilde12
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Les mer
layid-bilde13
Porsche lanserer ny 911 Turbo
Toppmodellen, 911 Turbo S, er allerede på markedet. Nå følger den litt mer moderate 911 Turbo i to karosseriformer - Coupé og Cabriolet.
Les mer
layid-bilde14
Her er Nissans elektriske crosser
Nissan har i dag avduket sin nye Ariya - en el-crosser med egenskaper svært mange nordmenn etterspør. Her blir det nye ventelister.
Les mer
toppsak-bilde15
Bronco er endelig tilbake
For en merkevare! I 24 år har Bronco vært borte fra markedet, men kundene har stadig spurt etter den. Nå har Ford endelig vist verden den nye utgaven.
Les mer
layid-bilde16
BMW iX3 med god rekkevidde
Les mer
layid-bilde17
Facelift for Q5
Les mer
layid-bilde18
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde19
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde20
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde21
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
layid-bilde22
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
toppsak-bilde23
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde24
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde25
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Les mer
layid-bilde26
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Audi lanserer nå nye toppmodeller i e-tron-familien med tre elmotorer og opptil 503 hester.
Les mer
layid-bilde27
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Les mer
toppsak-bilde28
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Volkswagen foretar en midtlivs oppgradering av Tiguan. Mest interessant for Norge er at den nå kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde29
Spennende el-SUV fra BYD
Les mer
layid-bilde30
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde31
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
layid-bilde32
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Tro det eller ei, men i Kina arrangeres det en stor bilutstilling akkurat nå. Blant de mange nyhetene er en som sikkert kan bli aktuell på eksportmarkedene.
Les mer
layid-bilde34
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde35
VW-luksus i ny form
Les mer
layid-bilde36
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde37
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde38
Jaguar oppgraderer I-Pace
Jaguars suverene bestselger i Norge får nå oppgraderinger som vil glede dem som lader hjemme.
Les mer