img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
124 bilder i galleri
Bronco er endelig tilbake
For en merkevare! I 24 år har Bronco vært borte fra markedet, men kundene har stadig spurt etter den. Nå har Ford endelig vist verden den nye utgaven.

Kort fortalt snakker vi om en tøff firehjulsdrevet SUV i to- eller firedørs versjon som er ment å gå rett i strupen på Jeep. Enten vi snakker om de landeveisorienterte versjonene eller om hardcore-utgaven Rubicon.

Jim Farley, Ford-sjefen, har selvfølgelig stikkordene: Tøff som F-Serien og med Mustangens temperament.

Og like selvfølgelig har PR-folkene klart å bygge en historie rundt hvordan denne bilen ble skapt.

Designsjefen for dette prosjektet, Paul Wraith, startet med å scanne en av de opprinnelige Broncoene. Tilfeldigvis den som er eid av Moray Callum – Fords toppsjef på design.

Dette gjorde de både for å sjekke ut hvordan bilen opprinnelig var pakket, og for å isolere spesielle designspor som ville kunne brukes i den nye bilen.

De bygde en rekke moduler som de satte sammen på ymse vis, i perioder så design-studioet ut som et lekeværelse fullt av Lego-aktige biter. Noe som for øvrig ble demonstrert ved on-line pressevisningen.

Det er altså ingen utenfor som har kunnet ta og lukte på den nye bilen ennå, men vi vet i hvert fall så mye at vi kan fortelle at den er bygget på separat ramme – en ny konstruksjon som den skal dele med den neste Ranger.

I motsetning til Wrangler har Bronco uavhengige opphengte forhjul – med coil-over enheter.  Den stive bakakselen er hengt opp i fem føringsarmer og har også coil-over fjæring og demping.

Noen av versjonene har justerbare Bilstein-dempere, spesielt egner for høy fart i ørkenen! Det finnes også et hydraulisk styrt stabstag som kan kobles ut for eksempel når terrenget er veldig skeivt.

(saken fortsetter)

Det er en rekke dekk&hjul alternativer. Det mest ekstreme er et sett 35-tommere, og med dem har den en angrepsvinkel på 43,2 grader og en utgang på 37,2 dersom vi snakker to-dørs. Fire-dørs trenger litt mer plass.

To motoralternativer er listet. 2,3-liters turboen som også finnes på Ranger, med 270 hk, samt en 2,7-liters turbo V6 på 310 hk. En diesel-V6 er det eneste Wrangler-alternativet med litt høyere dreiemoment, men fremdeles med lavere hk-tall. 

Standard girkasse er en 7-trinns manuell – det vil si, den har seks trinn pluss krabbegir – 94,75 er den mest ekstreme utvekslingen. Det finnes en ti girs automat også – på den store motoren er den den eneste du av en eller annen grunn kan få – der krabbegiret er på 67,8:1

Firehjulsdrift er selvfølgelig standard – men det er to versjoner med variasjoner på fordelingskassa. Diff fra Dana, noen med elektronisk sperre.

Du kan velge en rekke kjøre-moduser – noen av dem kalles Geit-moduser for å illustrere hva de lar seg stoppe av: Ingenting!

Det finnes hjelp til ekstremkjøringen også. Trail One Pedal Drive, for eksempel, som skal øke presisjonen på knudrete fjellsider, eller Trail Control – cruise kontroll med lav fart når du kjører offroad (finnes ikke det også i Ranger?).

Nytt er i hvert fall Trail Turn Assist som bruker 4x4 moment-styringen til å stramme inn sving-radiusen.

Et 360-graders kamerasystem og mer enn 1000 spesialtegnede trail-kartblad skal også hjelpe deg på turen. Pluss Fords omfattende Sync4 software/interface.

Det ble tidlig klart for Ford at denne kundegruppen fremdeles liker å kunne strippe hele kjøretøyet.

Først og fremst er det taket. På to-dørs finnes det bare en hardtop-versjon – riktignok med et antall seksjoner som kan fjernes. Den bakerste er for stor at du kan ha den med, men de to over forsetene kan lagres i bilen.

(saken fortsetter)

Firedørs kommer med en soft-top som standard, men kan også utstyres med en ekstra-utstyr-hardtop. Her har de også plassert avstiveren mellom B-stolpene bak forsetene slik at den ikke forstyrrer fri sikt til himmelen, som på Wrangler.

Når det gjelder dører har Ford gjort dem rammeløse slik at det er mulig å stashe dem inne i bilen også. Wrangler-eieren må spre dem rundt i naturen hvis han ønsker å kjøre dørløs.

Det finnes også deler av karosseriet du kan fjerne, hjulbuene for eksempel slik at du kan kjøre den virkelig mager.

Men utbyttbare detaljer gjør det åpenbart også mulig å style eller skreddersy bilen. Ford snakker om hundrevis av custom-muligheter. Kanskje gjør en slik fleksibel konstruksjon det enklere å reparere bilen også?

Foreløpig oppgir Ford bare pris på den enkleste modellen. En to-dørs de har døpt Base og som de sier er for dem som ville kjøpt en ny 1966 Bronco dersom de hadde kunnet gjøre det i dag.

Der er prisen $ 29.995.

Men det er mulig å gjøre reservasjoner mot å legge inn 100 dollar. Produksjonen begynner ved Wayne Township-fabrikken tidlig neste år, med de første leveringene utpå vårparten.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nye brobyggere fra Porsche
Fins det noen bilmodeller som bygges i like mange varianter som Porsche 911? Nå kommer brobyggerne mellom de «folkelige» og de mest ekstreme variantene - nye 911 GTS.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Facelift for Duster
Dacia gir nå sin populære Duster et ansiktsløft samtidig som den får en rekke tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde4
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde6
Nytt alternativ for storfamilien
Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range kan frakte inntil 9 personer, og har en rekkevidde på opptil 366 kilometer (WLTP). Hurtiglading på 110 kW sørger for at bilen lades fra 10 til 80% på rundt 45 minutter. Prisene starter på 552.900 kroner.
Les mer
layid-bilde7
Mercedes-AMG oppdaterer stilikon
Tiden er inne for en midtlivs-oppdatering av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Det innebærer nye motorer og flere valgmuligheter.
Les mer


layid-bilde8
Polestar 3 skal produseres i USA
Les mer
toppsak-bilde9
Musk presenterte ny toppmodell
På en event med en knippe inviterte gjester som ble sendt live over Internett avslørte Elon Musk detaljer om den nye toppmodellen - Model S Plaid.
Les mer
layid-bilde10
Toyota fornyer Land Cruiser
Les mer
layid-bilde11
Norsk spesial på ID.3
Les mer
layid-bilde12
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Les mer
layid-bilde13
Her er neste generasjon Multivan
Volkswagen har lansert en ny generasjon av sin fleksible Multivan som tilbys i en rekke forskjellige versjoner og for første gang som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde14
Elektrisk Megane på veien
Det er fortsatt en stund til vi får se den avkledd, men allerede nå ruller pre-produksjonsutgaver av den kommende Megane elbilen på franske veier.
Les mer
toppsak-bilde15
Facelift for BMW X3
X3 er blant BMWs viktigste modeller på i Norge og globalt. Nå får den et midtlivs ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde16
Opel oppdaterer Grandland
Les mer
layid-bilde17
Siste tilskudd til BMW 4-serien
Les mer
layid-bilde18
Neste Astra: Første offisielle drypp
Opel gir oss i dag de første glimt av neste generasjon Astra. Her er det lite nytt for dere som følger BilNorge.no fast.
Les mer
layid-bilde19
Sveitsisk fantasi
Det er sjelden sveitsere tar av. Men med den tradisjonsrike motorbyggeren Morand i spissen planlegges nå en ny hyperbil med inntil 2000 hk.
Les mer
layid-bilde20
Her er Corolla Cross
Vi vet at Toyota skal lansere Yaris cross på det norske markedet til høsten, men selskapet har nok en crosser i ermet.
Les mer
layid-bilde21
Rallyinspirert Corsa fra Irmscher
De har stashet opp ulike Opel-modeller i 50 år. Nå viser Irmscher en spesialutgave basert på Corsa.
Les mer
layid-bilde22
Segmentets råeste fra Rimac
Kroatiske Rimac har endelig vist produksjonsutgaven av den bilen vi har ventet på i ti år. Det ser ut som den svarer til forhåndshypen.
Les mer
toppsak-bilde23
Så mye skal BMW i4 koste
Med i4 lanserer BMW et alternativ for dem som ønsker utslippsfri kjøreglede. Her får du priser og data for de to første variantene.
Les mer
layid-bilde24
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde25
BMW iX: De viktige detaljene
Dersom du er venter på flere detaljer rundt BMWs nye flaggskip får du dem her. Dette er BMW Norges pressemelding om iX.
Les mer
layid-bilde26
Bilindustriens syvende underverk?
Nå slippes neste porsjon iX-detaljer fra BMW. Det er fremdeles mye vi ikke vet, og - egentlig - altfor mye vi vet.
Les mer
layid-bilde27
Nytt sjarmtroll i sommer-Oslo
Les mer
toppsak-bilde28
Hyper på hydrogen
En engelsk startup har bestemt seg for å bli verdens ledende leverandør av løsninger med hydrogen-drivlinjer. Deres første eksempel på egen kompetanse skal bli en 1.100 hesters (gjesp) hyperbil (dobbeltgjesp).
Les mer
layid-bilde29
Årets beste pickup?
Les mer
layid-bilde30
Toppen av S-Klassen
Nå starter salget av Mercedes-Maybach S-Klasse i Tyskland. Her et det baksetet som virkelig gjelder.
Les mer
layid-bilde31
Cupra Born får ekstra boost
I dag har Cupra avduket sin første utfordrer i elbilsegmentet. Den har mye til felles med ID.3, men kan leveres med inntil 231 hester og 540 kilometer rekkevidde.
Les mer
layid-bilde32
Høyt elsket amerikaner går elektrisk
Nå har Ford vist sin etterlengtede elektriske utgave av F-150. Som spydspiss, både markedsmessig og teknologisk, ser det ut som den går utenpå Mustang Mach-e.
Les mer
toppsak-bilde33
Forsmak på heftig ID?
Er det en elektrisk erstatning for Golf R VW-sjefen gir oss en sniktitt på her?
Les mer
layid-bilde34
Sniktitt på Smart eSUV
Les mer
layid-bilde35
Porsche utfordrer Lambo
Les mer
layid-bilde36
Heftig Mustang klar for Europa
Ford lanserer nå sin heftige Mustang Mach 1 på det europeiske markedet. Selvsagt med V8 under panseret og masse godlåt.
Les mer
layid-bilde37
Her er Hondas neste Civic
SPIONBILDER: Hos oss har den levd i skyggen av konkurrentene, men neste generasjon Civic kan bli vesentlig mer aktuell enn sine forgjengere.
Les mer
layid-bilde38
Null utslipp, maks fremkommelighet
Off-road entusiaster elsker Moab-ørkenen i Utah hvor de virkelige kan utfordre sine leketøy. Nå har GMC vært der med sin elektriske Hummer.
Les mer