img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Audi lanserer nå nye toppmodeller i e-tron-familien med tre elmotorer og opptil 503 hester.

Audi e-tron har blitt en gedigen salgssuksess i Norge. Etter første halvår er den ifølge OFV Norges suverent mest solgte bilmodell med 5618 registreringer. Det er hele 1800 fler enn nummer to på listen, Golf.

I dag fins Audi e-tron med to ulike motoriseringer og batteripakker og i to ulike karosseriformer. Nå kommer nye modeller for dem som ønsker enda mer sportslige egenskaper.

– Vi har gledet oss lenge til å lansere Audi e-tron S og Audi e-tron Sportback S. Audi e-tron har blitt tatt veldig godt imot på det norske markedet, og med to nye modeller er e-tron-porteføljen utvidet ytterligere, sier Elin Sinvervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

– Vi kan nå tilby totalt seks versjoner av Audi e-tron, samtidig som vi vet at det kommer flere elektriske modeller i løpet av neste år. Dette viser at Audi mener alvor med sin elektriske offensiv. S-modellene kommer med tre motorer og er versting-utgaven for de som ønsker en Audi e-tron som har det lille ekstra, sier Elin Sinvervo.

«Handling 2.0»: Kjøreopplevelsen
Nye Audi e-tron S og e-tron S Sportback har ifølge produsenten ekstremt sportslige kjøreegenskaper.

I S-modus leverer de boost-ytelser i åtte sekunder – med hele 503 hk og et dreiemoment på hele 973 Nm. Standardsprinten til 100 km/t tar bare 4,5 sekunder, og toppfarten er 210 km/t.

De nye S-modellene har to elektriske motorer på bakakselen, og en på forakselen. Det gjør dem til verdens første serieproduserte biler med tre elektromotorer.

Drivlinjen er basert på et modulært konstruksjonsprinsipp: En tilpasset versjon av den kraftigste bakre motoren i Audi e-tron er her flyttet foran. Den fremre motoren fra e-tron 55 er flyttet bak – i tospann med en identisk motpart, og med individuelle tilpasninger.

Høyvoltbatteriet har en bruttokapasitet på 95 kWh (86 kWh netto), noe som gir en potensiell rekkevidde på opptil 350 km (WLTP).

I ordinær drift er drivlinjen optimert for effektivitet, og da driver kun de bakre elmotorene. Den fremre er derfor i utgangspunktet uten spenning, men kobles inn når mer effekt kreves. Innkoblingen skjer i løpet av millisekunder, knapt merkbart for føreren.

En ytterligere innovasjon er den elektriske «torque vectoring»-effekten de to elektromotorene bak gir. På denne måten tas den klassiske sportsdifferensialen over i en elektrisk tidsalder.

De bakre elektromotorene sender drivkreftene direkte til hvert sitt hjul. En mekanisk differensial finnes altså ikke. Resultat: en agil kjøre- og styrerespons, høyere sikkerhet, men også mulighet for høyere kurvehastigheter.

En annen fordel er veigrepet: Dersom ett av bakhjulene for eksempel står på is mens det andre står på bar asfalt, kan dreiemomentet raskt og presist reguleres mellom de to motorene.

Hjulet som har grep får da alt det tilgjengelige dreiemomentet, mens det som ikke har grep nærmest bare ruller med.

Plasseringen av høyvoltbatteriet medfører god vektfordeling og lavt tyngdepunkt. Den sportslige karakteren understrekes av en progressiv styring, som blir mer direkte for økte styreutslag.

Understellet har en ny og egen S-spesifikk tuning. Hele syv innstillinger kan velges i «Audi drive select». Blant innstillingene som da endres, er høyden på det adaptive sportsunderstellet. Luftfjæringen med adaptiv demping kan variere bakkeklaringen med opptil 76 mm.

De elektriske S-modellen får 20-tommers felger som standard. For å oppå det S-typiske veigrepet i sideretning, er dekkbredden økt til 285 mm.

Med de virtuelle sidespeilene (tilvalg), oppnår Audi e-tron S-modellene en spesielt god aerodynamikk.

Resultatet er at Audi e-tron S Sportback får en Cw-verdi på bare 0,26, mens Audi e-tron S har en dragkoeffisient på 0,28.

Et ytterligere viktig bidrag til den gode aerodynamikken, er kontrollen av kjøleluften til bremsene foran. Luftinntakene holdes lukket så ofte som mulig, slik at luften flyter over panseret nesten helt uten turbulens.

– Audi e-tron har allerede imponerende kjøreegenskaper, spesielt med tanke på bilens størrelse og vekt. Dette er en fullverdig familie-SUV med særdeles sportslige egenskaper, sier Sinervo.

– Den elektriske firehjulsdriften er optimalisert og sikrer godt veigrep og gode kjøreegenskaper, selv under svært krevende forhold. Med S-modellene er dette tatt enda ett steg videre, samtidig som den har fått et enda sportsligere designuttrykk. Vi gleder oss til å åpne for salg mot slutten av sommeren, og til å få de første bilene på norske veier i løpet av året.

De to elektriske S-modellene fra Audi åpner for bestilling mot slutten av sommeren.

Veiledende priser levert Oslo inkludert frakt og levering:

  • Audi e-tron 60 S SUV: Fra kroner 842.000
  • Audi e-tron 60 S Sportback: Fra kroner 864.000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Her får Tesla noe å bryne seg på
Nio har avduket sin første sedan. ET7 har mer å by på enn Model S på de fleste områder.
Les mer
layid-bilde1
Én foran Musk
Elon Musk startet med en åpen bil, og har en annen åpen klar for lansering. Men hvis han vil ha en åpen fireseters versjon må han til Modena.
Les mer
layid-bilde2
Ny innstegsmodell fra VW
Volkswagen lanserer nå ID.3 i en versjon med mindre batteripakke. Her er det penger å spare for dem som klarer seg med kortere rekkevidde.
Les mer
layid-bilde3
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde4
Ladbar familiebil fra kr 350.000
Renault lanserer nå sin Megane stasjonsvogn som ladbar hybrid. Her får du en meget prisgunstig familiebil med brukbar elektrisk rekkevidde.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia bekrefter Sorento-pris
Kia Sorento er en fullvoksen plug-in hybrid SUV med inntil syv seter og firehjulsdrift. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde6
Her er Mercedes EQA
Mercedes har i dag avduket sin første helelektriske kompakt-SUV. Med god rekkevidde blir den en ny utfordrer i et raskt voksende segment.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer ny innstegsmodell
Taycan er hovedårsaken til at Porsche nesten tredoblet salget i Norge i 2020. Nå kommer en modell som kan lokke nye kundegrupper.
Les mer


layid-bilde8
Et kvart århundre med kjøreglede
Les mer
toppsak-bilde9
Hyper-limo på Ram-basis
Vi har så vidt vist den før - Aznom Palladium - men var ikke sikre på om det var sant. Det var det, vi har fått en ny kandidat til topp-ti: ‘verdens styggeste biler’.
Les mer
layid-bilde10
Mammut-slipp fra Renault
Les mer
layid-bilde11
Her er den første av mange
Les mer
layid-bilde12
Populær Suzuki oppgraderes
Les mer
layid-bilde13
Stor nok for USA?
Jeep lanserer en ny Grand Cherokee med tilnavnet L og en tre seterader. Men det spørs om den er stor nok etter amerikansk smak da.
Les mer
layid-bilde14
Toyotas smarte Smart
På tide at noen tok etter smart og bygde en elektrisk bybil. Underlig at Toyota skulle være de første, og på papiret ser den veldig brukbar ut. Men det er et par ‘men’er.
Les mer
toppsak-bilde15
Defender-kloning fra Frankrike
Synd for Wales, men sikkert en lettelse for Daimler: Ineos, som skal bygge en moderne versjon av gamle Defender, skal overta den gamle Smart-fabrikken i Hambach. Dermed ryker det 500 jobber i Wales.
Les mer
layid-bilde16
Oppdatering og spesialutgaver av MX-5
Les mer
layid-bilde17
Bentley fornyer bestselgeren
Les mer
layid-bilde18
Ares med krystall
Vi har fortalt om italienske Ares som bygger moderne biler med klassiske vibber. Den siste er utviklet sammen med franske Lalique og du vil snart kunne møte den i nytt showroom i Dubai.
Les mer
layid-bilde19
Flere detaljer om BYD Tang
BYD har nå offentliggjort flere detaljer om sin kommende el-SUV som er en av mange elbil-nykommere i 2021.
Les mer
layid-bilde20
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde21
Ny MG får pris og ekstra trygghet
Da vi presenterte nye MG EHS Plug-in Hybrid for et par uker siden var ikke prisene klare. Det er de nå, og importøren gir ekstra trygghet på kjøpet. Pluss en gledelig overraskelse til eksisterende kunder.
Les mer
layid-bilde22
Bestillingsklar Taycan Cross Turismo
Den norske Porsche-organisasjonen åpner nå for reservasjon av Taycan Cross Turismo som kommer på markedet i 2021.
Les mer
toppsak-bilde23
Ladbar kjøreglede
Audi lanserer nå sin andre ladbare A3, og dette er modellen for dem som ønsker sportslige egenskaper og spreke detaljer.
Les mer
layid-bilde24
Hyundai-nei til diesel/ bensin - går kun for ladbart i Norge heretter
Hyundai kutter alle bensin- og dieselmodellene i Norge. Heretter står kun ladbart og litt hydrogen på modellprogrammet. Første store nyhet i 2021 blir ladehybriden Tucson.
Les mer
layid-bilde25
Salgsklar Octavia RS og Scout
Modellene for dem som ønsker maks kjøreglede eller ekstra fremkommelighet er nå klare for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde26
Mer ladbart fra MG
Med familie-SUV-en EHS blander MG seg inn i et særdeles hot ladehybridmarked. Det har importøren tatt hensyn til når det gjelder pris.
Les mer
layid-bilde27
Første glimt av Toyota el-SUV
Les mer
toppsak-bilde28
Hyperbil med kjent basis
Det er lenge siden (en hel uke?) siden vi har hatt den siste 1000 hk+, hyperbilen, bygget i begrenset opplag for samlere. Her er en ny en, men denne byr på en spesiell vri.
Les mer
layid-bilde29
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Les mer
layid-bilde30
Har 1800 elektriske Fiat 500 som salgsmål i 2021
De første som bestilte nye Fiat 500 kan regne med å få bilen til jul. Målet er å selge minst 1800 biler av den elektriske modellen neste år.
Les mer
layid-bilde31
Snart kommer Q3 som plug-in
Audi utvider tilbudet av ladbare hybrider. I januar starter salget av Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe.
Les mer
layid-bilde32
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde34
Arteon med plugg
Les mer
layid-bilde35
Elektrisk komfort
Les mer
layid-bilde36
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde37
Med RAV som utgangspunkt
Sist vi var borti Mitsuoka, den gøyale japanske ombyggeren med retro twist hadde han prøvd å gjøre en Corvette StingRay av en MX 5. Dagens innslag er mye mer utrolig, en kul RAV 4.
Les mer
layid-bilde38
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer