img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Audi lanserer nå nye toppmodeller i e-tron-familien med tre elmotorer og opptil 503 hester.

Audi e-tron har blitt en gedigen salgssuksess i Norge. Etter første halvår er den ifølge OFV Norges suverent mest solgte bilmodell med 5618 registreringer. Det er hele 1800 fler enn nummer to på listen, Golf.

I dag fins Audi e-tron med to ulike motoriseringer og batteripakker og i to ulike karosseriformer. Nå kommer nye modeller for dem som ønsker enda mer sportslige egenskaper.

– Vi har gledet oss lenge til å lansere Audi e-tron S og Audi e-tron Sportback S. Audi e-tron har blitt tatt veldig godt imot på det norske markedet, og med to nye modeller er e-tron-porteføljen utvidet ytterligere, sier Elin Sinvervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

– Vi kan nå tilby totalt seks versjoner av Audi e-tron, samtidig som vi vet at det kommer flere elektriske modeller i løpet av neste år. Dette viser at Audi mener alvor med sin elektriske offensiv. S-modellene kommer med tre motorer og er versting-utgaven for de som ønsker en Audi e-tron som har det lille ekstra, sier Elin Sinvervo.

«Handling 2.0»: Kjøreopplevelsen
Nye Audi e-tron S og e-tron S Sportback har ifølge produsenten ekstremt sportslige kjøreegenskaper.

I S-modus leverer de boost-ytelser i åtte sekunder – med hele 503 hk og et dreiemoment på hele 973 Nm. Standardsprinten til 100 km/t tar bare 4,5 sekunder, og toppfarten er 210 km/t.

De nye S-modellene har to elektriske motorer på bakakselen, og en på forakselen. Det gjør dem til verdens første serieproduserte biler med tre elektromotorer.

Drivlinjen er basert på et modulært konstruksjonsprinsipp: En tilpasset versjon av den kraftigste bakre motoren i Audi e-tron er her flyttet foran. Den fremre motoren fra e-tron 55 er flyttet bak – i tospann med en identisk motpart, og med individuelle tilpasninger.

Høyvoltbatteriet har en bruttokapasitet på 95 kWh (86 kWh netto), noe som gir en potensiell rekkevidde på opptil 350 km (WLTP).

I ordinær drift er drivlinjen optimert for effektivitet, og da driver kun de bakre elmotorene. Den fremre er derfor i utgangspunktet uten spenning, men kobles inn når mer effekt kreves. Innkoblingen skjer i løpet av millisekunder, knapt merkbart for føreren.

En ytterligere innovasjon er den elektriske «torque vectoring»-effekten de to elektromotorene bak gir. På denne måten tas den klassiske sportsdifferensialen over i en elektrisk tidsalder.

De bakre elektromotorene sender drivkreftene direkte til hvert sitt hjul. En mekanisk differensial finnes altså ikke. Resultat: en agil kjøre- og styrerespons, høyere sikkerhet, men også mulighet for høyere kurvehastigheter.

En annen fordel er veigrepet: Dersom ett av bakhjulene for eksempel står på is mens det andre står på bar asfalt, kan dreiemomentet raskt og presist reguleres mellom de to motorene.

Hjulet som har grep får da alt det tilgjengelige dreiemomentet, mens det som ikke har grep nærmest bare ruller med.

Plasseringen av høyvoltbatteriet medfører god vektfordeling og lavt tyngdepunkt. Den sportslige karakteren understrekes av en progressiv styring, som blir mer direkte for økte styreutslag.

Understellet har en ny og egen S-spesifikk tuning. Hele syv innstillinger kan velges i «Audi drive select». Blant innstillingene som da endres, er høyden på det adaptive sportsunderstellet. Luftfjæringen med adaptiv demping kan variere bakkeklaringen med opptil 76 mm.

De elektriske S-modellen får 20-tommers felger som standard. For å oppå det S-typiske veigrepet i sideretning, er dekkbredden økt til 285 mm.

Med de virtuelle sidespeilene (tilvalg), oppnår Audi e-tron S-modellene en spesielt god aerodynamikk.

Resultatet er at Audi e-tron S Sportback får en Cw-verdi på bare 0,26, mens Audi e-tron S har en dragkoeffisient på 0,28.

Et ytterligere viktig bidrag til den gode aerodynamikken, er kontrollen av kjøleluften til bremsene foran. Luftinntakene holdes lukket så ofte som mulig, slik at luften flyter over panseret nesten helt uten turbulens.

– Audi e-tron har allerede imponerende kjøreegenskaper, spesielt med tanke på bilens størrelse og vekt. Dette er en fullverdig familie-SUV med særdeles sportslige egenskaper, sier Sinervo.

– Den elektriske firehjulsdriften er optimalisert og sikrer godt veigrep og gode kjøreegenskaper, selv under svært krevende forhold. Med S-modellene er dette tatt enda ett steg videre, samtidig som den har fått et enda sportsligere designuttrykk. Vi gleder oss til å åpne for salg mot slutten av sommeren, og til å få de første bilene på norske veier i løpet av året.

De to elektriske S-modellene fra Audi åpner for bestilling mot slutten av sommeren.

Veiledende priser levert Oslo inkludert frakt og levering:

  • Audi e-tron 60 S SUV: Fra kroner 842.000
  • Audi e-tron 60 S Sportback: Fra kroner 864.000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Ladbare nykommere fra Jeep
Jeep lanserer sine første ladbare modeller på det europeiske markedet. Renegade 4xe og Compass 4xe er snart Norges-aktuelle.
Les mer
layid-bilde2
Italiensk elbil fra Polen
Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.
Les mer
layid-bilde3
Bombe: “Limited production” fra Lambo.
Hva er det med rikingene. Er ikke en Chiron eller en Aventador eksklusiv nok? MÅ de jazzes opp enda mer, og få en ekstra null på fakturaen, for at det skal bli attraktivt. Hvor patetisk er ikke det?
Les mer
layid-bilde4
Global SUV til India
Hvorfor Nissan kalte sin nye Magnite en «Global B SUV» når det samtidig ble presisert at den bare skulle til India, er vanskelig å forstå
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Forsmak på Aiways andre
Kina åpnet før helgen sin første bilmesse siden korona-utbruddet. Der viser Aiways et nytt konsept som skal realiseres neste år.
Les mer
layid-bilde6
Bling-bling og luksus fra BMW
BMW presenterer to såkalte Edition-versjoner av sine mest luksuriøse modeller. Man skal ha mye penger og spesiell smak for å falle for fristelsene.
Les mer
layid-bilde7
AMG topper GT-familien
Mercedes-AMG lanserer nå sin nye toppmodell med teknologi utviklet på racerbanen.
Les mer


layid-bilde8
Nytt liv i elektrisk Twingo
Les mer
toppsak-bilde9
Svarer på Bronco: Wrangler med V8
Jeep har ikke hatt en V-åtter i Wrangler siden 1981. Det har vært spørsmål etter noe slikt i 40 år. Nå er den her, i hvert fall som konsept.
Les mer
layid-bilde10
SsangYongs første elbil
Les mer
layid-bilde11
Selvkjøring fra kinesisk svenske
Les mer
layid-bilde12
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Les mer
layid-bilde13
Porsche lanserer ny 911 Turbo
Toppmodellen, 911 Turbo S, er allerede på markedet. Nå følger den litt mer moderate 911 Turbo i to karosseriformer - Coupé og Cabriolet.
Les mer
layid-bilde14
Her er Nissans elektriske crosser
Nissan har i dag avduket sin nye Ariya - en el-crosser med egenskaper svært mange nordmenn etterspør. Her blir det nye ventelister.
Les mer
toppsak-bilde15
Bronco er endelig tilbake
For en merkevare! I 24 år har Bronco vært borte fra markedet, men kundene har stadig spurt etter den. Nå har Ford endelig vist verden den nye utgaven.
Les mer
layid-bilde16
BMW iX3 med god rekkevidde
Les mer
layid-bilde17
Facelift for Q5
Les mer
layid-bilde18
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde19
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde20
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde21
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
layid-bilde22
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
toppsak-bilde23
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde24
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde25
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Les mer
layid-bilde26
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Audi lanserer nå nye toppmodeller i e-tron-familien med tre elmotorer og opptil 503 hester.
Les mer
layid-bilde27
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Les mer
toppsak-bilde28
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Volkswagen foretar en midtlivs oppgradering av Tiguan. Mest interessant for Norge er at den nå kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde29
Spennende el-SUV fra BYD
Les mer
layid-bilde30
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde31
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
layid-bilde32
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Tro det eller ei, men i Kina arrangeres det en stor bilutstilling akkurat nå. Blant de mange nyhetene er en som sikkert kan bli aktuell på eksportmarkedene.
Les mer
layid-bilde34
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde35
VW-luksus i ny form
Les mer
layid-bilde36
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde37
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde38
Jaguar oppgraderer I-Pace
Jaguars suverene bestselger i Norge får nå oppgraderinger som vil glede dem som lader hjemme.
Les mer