img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.

Nye Santa Fe kommer til Europa fra høsten 2020. Produsenten fremhever at bilen får en rekke nye og avanserte funksjoner, interiør med premium-ambisjoner, bedre plass, og nye elektrifiserte drivlinjer.

- Nye Santa Fe representerer en stor milepæl for Hyundai. Med helt ny plattform, nye girkasser og ny motorteknologi er bilen renere, raskere og mer effektiv enn noen gang før, sier Thomas Schemera som leder det globale produktarbeidet i Hyundai Motor Company.

- Med introduksjonen av nye Santa Fe er hele vår SUV-portefølje elektrifisert, fra 48V mildhybrid til hydrogenelektrisk.

Nye Santa Fe er den første modellen som blir tilgjengelig i Europa med Hyundais nye «SmartStream» hybride og ladbare drivlinjer.

Hybridversjonen er tilgjengelig fra høsten av i Europa, og baserer seg på Hyundais nye 1,6-liters turbobensinmotor, kombinert med en elektrisk motor på 44,2 kW.

Modellen fås både med for- og firehjulstrekk, og har en systemeffekt på 230 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm. Denne modellen blir imidlertid ikke lansert i det norske markedet.

I Norge lanseres Santa Fe derimot som ladbar hybrid, og denne kommer i salg rundt årsskiftet.

Modellen leveres med den samme 1,6-liters turbobensinmotoren, men her kombinert med en elektrisk motor på 66,9 kW. Det gir en systemeffekt på 265 hestekrefter, og et dreiemoment på 350 Nm.

Batteripakken er på 13,8 kWt, og bilen vil få det produsenten definerer som «god elektrisk rekkevidde». Ladbare Santa Fe har firehjulsdrift som standard.

Begge de elektrifiserte drivlinjene leveres med en nyutviklet 6-trinns automatkasse, som gir raskere girskift og bedre drivstoffeffektivitet målt mot forrige utgave av girkassen.

Nye Santa Fe er den første Hyundai-modellen i Europa som er basert på konsernets helt nye plattform – noe som ifølge Hyundai muliggjør signifikante forbedringer i ytelser, kjøreopplevelse, drivstofføkonomi og sikkerhet.

Den nye plattformen skal også gi vesentlige forbedringer i sikkerheten. Gjennom nye tekniske løsninger vil bilen absorbere kollisjonskraften enda bedre ved en ulykke, samtidig som utstrakt bruk av høyfast stål og en toppmoderne struktur bidrar til en minimert deformasjon av kupeen.

Santa Fe er allerede kjent for å være romslig og praktisk, men dette tas enda et steg videre i den nye utgaven. Den nye plattformen sørger for optimal plassutnyttelse, selv med de nye elektrifiserte drivlinjene. Bilens lengde, bredde og høyde er økt beskjedent fra forgjengeren.

Dimensjoner (i mm)

Lengde

4.785 (+15mm)

Bredde

1.900 (+10mm)

Høyde

1.685 (+5mm)

Akselavstand

2.765

Overheng foran

945 (+5mm)

Overheng bak

1,075 (+10mm)

Den nye plattformen åpner for at batteripakken kan plasseres under for- og baksetene i den ladbare hybridutgaven av nye Santa Fe. Det gjør at batteripakken ikke påvirker plassen i hverken kupeen eller bagasjerommet.

Bagasjerommet har også blitt litt større, og på femseteren er plassen økt med ni liter til 634 liter. Syvseteren har 24 liter ekstra bagasjeplass, og rommer totalt 571 liter når bakerste seterad er felt ned.

Nye Santa Fe leveres som forrige generasjon med Hyundais egenutviklede firehjulsdrift. For første gang leveres bilen også med en egen terrengvelger. Med kontrollhjulet som er plassert i bilens midtkonsoll kan man enkelt skifte mellom moduser tilpasset forskjellige føreforhold.

I tillegg til et stort, nytt og fulldigitalt instrumentpanel og ny navigasjonsskjerm i bredformat, får nye Santa Fe tilkoblede nettbaserte tjenester med Bluelink.

Dette inkluderer Hyundai LIVE Services, som blant annet betyr trafikkinformasjon, parkeringsoppdateringer, bensinpriser og vær i sanntid.

Nye Santa Fe får også trådløs støtte for Apple CarPlay og Android Auto. Ladeplaten for trådløs lading av mobiltelefoner er også oppgradert med raskere lading.

Bilen er utstyrt med Hyundais omfattende sikkerhetsteknologi, og har SmartSense-funksjoner som følger de strengeste sikkerhetsstandardene i Europa.

- Nye Santa Fe blir en veldig spennende modell for det norske markedet, da den som ladbar stor-SUV inntar et marked som per dags dato er preget av premiummerker og dertil høyt prisnivå. Santa Fe bringer noe helt nytt til dette markedet og er fullspekket med innovativ teknologi, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

- Bilen er dessuten en plassmester, med skikkelig stort bagasjerom og upåklagelig baksetekomfort. Her stjeler ikke batteripakken noe plass i hverken kupé eller bagasjerom, og det er ganske unikt. Kombinert med sikkerhet og et utstyrsnivå som ikke står tilbake for noen, er det duket for en virkelig attraktiv bil for familier med stort plassbehov.

Nye Hyundai Santa Fe blir tilgjengelig som ladbar hybrid i Norge fra årsskiftet. Hybridmodellen blir tilgjengelig i Europa fra høsten, men er ikke planlagt lansert i det norske markedet.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020-2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av høsten 2020. Nå også oppdatert med kjente lanseringer i 2021.
Les mer
layid-bilde1
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde2
Har 1800 elektriske Fiat 500 som salgsmål i 2021
De første som bestilte nye Fiat 500 kan regne med å få bilen til jul. Målet er å selge minst 1800 biler av den elektriske modellen neste år.
Les mer
layid-bilde3
Snart kommer Q3 som plug-in
Audi utvider tilbudet av ladbare hybrider. I januar starter salget av Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe.
Les mer
layid-bilde4
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde6
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde7
Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.
Les mer


layid-bilde8
Toyota fornyer Camry
Les mer
toppsak-bilde9
Med RAV som utgangspunkt
Sist vi var borti Mitsuoka, den gøyale japanske ombyggeren med retro twist hadde han prøvd å gjøre en Corvette StingRay av en MX 5. Dagens innslag er mye mer utrolig, en kul RAV 4.
Les mer
layid-bilde10
Nok en hybrid Kuga
Les mer
layid-bilde11
Forsmak på ny Civic
Les mer
layid-bilde12
Hurra for Subaru
Les mer
layid-bilde13
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Opel Mokka er på vei i ny innpakking, men bensinutgaven blir igjen på kontinentet. Kun elektrisk gjelder i Norge. Tilhengerfeste og 4x4 kan du bare glemme.
Les mer
layid-bilde14
QQ i tredje tapping
Snart kommer tredje generasjon av Nissans pioner-modell Qasqhai. Om den er like pioner i sin ferskeste versjon har vi fått en liten indikasjon på allerede.
Les mer
toppsak-bilde15
BMW presenterer fremtidens SUV
Når BMW i dag presenterer sin nye, helelektriske iX er det mange elbilmyter som slår sprekker. Bilen får en rekkevidde på hele 600 kilometer, og på ti minutter lader du nok til 120 kilometer.
Les mer
layid-bilde16
Enda flere oppdateringer for Kona
Les mer
layid-bilde17
Volvos første elbil er på plass
Les mer
layid-bilde18
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer
layid-bilde19
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Blir ID.4 landets mest kjøpte bil i 2021? VW-importøren mener det, og det skal ikke stå på levering av biler, ei heller når firehjulsdrift er på plass etter sommerferien.
Les mer
layid-bilde20
Atom-bil fra Mahindra
Citroën Ami må bare ikke tro den er verdens eneste elektriske mikrobil bygget av en vanlig bilfabrikk. Snart er Mahindra Atom klar til å ta opp kampen om storbyene.
Les mer
layid-bilde21
Ares knar en Corvette
Ares er en italiensk bilsmie som både gjør ting selv, ofte ganske oppsiktsvekkende, og bygger om andre biler. Også ganske oppsiktsvekkende. Som for eksempel en Corvette C8.
Les mer
layid-bilde22
Beijing - «ikke å forveksle med Beijing»
Radiance var navnet på enda en konseptbil i Beijing. En av de mange store batterielektriske sedan-coupéene som åpenbart har oppdaget at Tesla S åpenbart har oppdaget at det åpenbart er et åpenbart marked for slike biler der ute.
Les mer
toppsak-bilde23
Større utvalg av ladbare Cayenner
Av 228 nye Cayenne registrert hittil i år er 226 ladbare hybrider. Nå utvides utvalget.
Les mer
layid-bilde24
Ulv i fåreklær
Volkswagen har dratt lakenet av sine nye Golf R som ifølge produsenten er den kraftigste og kjappeste serieproduserte Golf noensinne.
Les mer
layid-bilde25
Klassiker med ni liv - minst
Etter stadig å ha av gått med døden skal den klassiske Defender nok en gang gjenoppstå.
Les mer
layid-bilde26
Amerikaner gruset Europas beste
Det mange år siden vi hørte fra SSC. Men da lovet de oss i hvert fall verdens raskeste bil. Nå har de levert!
Les mer
layid-bilde27
Bugattis Corona Speciale
Les mer
toppsak-bilde28
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde29
Mazda oppgraderer CX-3
Les mer
layid-bilde30
Jaguars minste SUV oppdateres
Jaguar lanserer nå en oppdatert utgave av E-Pace. Viktigst for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde31
de Tomaso hjem til USA
Da vi begynte å tro at de Tomaso hadde gått samme vei som en rekke spekulative superbiler, dukker de opp igjen. Denne gang med beskjed om at de skal innta USA, og lære dem å designe biler.
Les mer
layid-bilde32
Mercedes GLA får norske priser
Nå er andre generasjon Mercedes GLA salgsklar. Prisene starter på 450.000 kroner, og rimeligste alternativ er en ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde33
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Les mer
layid-bilde34
Ansiktsløft for Q2
Les mer
layid-bilde35
Touring herper F12
Les mer
layid-bilde36
Kineser uten tak
En ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.
Les mer
layid-bilde37
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde38
En Hummer som det gnistrer av
Off-road egenskaper du aldri har sett make til, og helt ekstraordinære egenskaper på landeveien, hevder GMC når de nå inviterer til bestilling av den den nye Hummer.
Les mer