img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
143 bilder i galleri
VW-luksus i ny form
Volkswagen foretar en midtlivs oppdatering av sin mest luksuriøse sedan. Samtidig lanserer de den i ny, elegant karosseriform.

Arteon har vært Volkswagens toppmodell siden den tok over for CC  (tidligere Passat CC) i 2017. Nå er den moden for midtlivs oppdatering, og den anledningen benytter Volkswagen til samtidig å lansere en ny karosseriform – Arteon Shooting Brake.

Kanskje er timingen riktig, for ved siste generasjonsskifte kansellerte Mercedes sin CLS Shooting Brake.

Det første kjennere vil legge merke til på nye Arteon er den endrede fronten med en kontinuerlig lysstripe, mer krom og nye luftinntak. Og selvsagt får den sin egen lyssignatur slik at den også skal være lett gjenkjennelig i mørket.

Sportslige linjer preger de to nykommerne som er så å si identiske fra fronten og frem til B-stolpen. Mens takbuen på Arteon derfra skrår nedover for å simulere en coupé, fortsetter taket på Shooting Brake videre til det ender i en diskret hekkspoiler.

Begge modellene har god komfort for både for- og baksetepassasjerer – ifølge Volkswagen er bilene klasseledende med hensyn til benplass i baksetet som de oppgir til 1016 mm. Shooting Brake tilbyr ekstra takhøyde både foran og bak.

Man skulle tro at hensikten med en Shootng Brake – en mer fornem betegnelse på stasjonsvogn – var ekstra bagasjeplass, men forskjellen er minimal når alle setene er i bruk.

Da kan Shooting Brake skilte med en kapasitet på 565 liter opp til bakseteryggene, mens fastbacken tar 563 liter.

Med bakre seterad nedlagt øker imidlertid differansen – da har Shooting Brake en kapasitet på 1632 liter opp til forseteryggene mens fastbacken stopper på 1557 liter. Begge har imidlertid en lastelengde på 2,09 meter, så du er godt rustet for en tur til Ikea.

Når det gjelder tekniske data er det foreløpig sparsomt med informasjon, men VW forteller at Arteon for første gang skal komme som ladbar hybrid med det de definerer som lang elektrisk rekkevidde.

En annen nykommer er Arteon R som blir spydspissen for dem som ønsker mest mulig muskler og firehjulsdrift. Heller ikke her får vi detaljerte ytelser, men ifølge pressemeldingen er det ikke bare fokusert på muskler, men i vel så stor grad på kjøreglede.

R-Performance Torque Vectoring kalles systemet som skal fordele effekten mellom akslene og individuelt mellom bakhjulene i henhold til kjøreforhold.

Volkswagens nye toppmodell er selvsagt spekket med elektroniske hjelpemidler som skal sørge for god komfort og maksimal sikkerhet. Travel Assist er fellesbetegnelsen på systemet som tillater delvis autonom kjøring i hastigheter mellom null og 210 km/t.

Det nye hjelpemidlet gjør det mindre anstrengende å kjøre i tett trafikk og på steder hvor det er veiarbeid. Travel Assist inneholder adaptiv cruise-kontroll som tar hensyn til fartsgrenser på landevei og i tettbebyggelse, samt tilpasser hastigheten til svinger, rundkjøringer og kryss.

Lane Assist holder bilen i riktig fil og er sammen med nødbrems med fotgjenger-overvåking en del av Travel Assist. Ryggekameraet kan overvåke 170-graders vinkel bak bilen og har en egen tilhengermodus som forenkler prosedyren når man skal koble en henger til bilen.

Nye Arteon har også et kraftig forbedret interiør som innbefatter nytt infotainment-system, nytt ratt med berøringskontroll, trådløs integrasjon via App-Connect med Apple CarPlay og Android Auto samt et kraftig lydanlegg fra Harman Kardon.

Arteon har ikke vært solgt i Norge de siste årene, men kanskje den blir aktuell som ladbar hybrid?

Men nei!

– Vi har besluttet å ikke ta inn Arteon fordi vi tror at markedet for tohjulsdrevne ladbare stasjonsvogner ikke vil bli så stort, særlig pga. Volkswagens helelektriske satsning som vil gi oss svært interessante modeller de kommende årene, sier kommunikasjonssjef Anita Svanes hos den norske VW-importøren.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Flere nye Golf-modeller kan bestilles
To ladbare hybridmodeller, en mild hybrid samt den sportslige Golf GTI er nykommere som nå kan bestilles hos norske Volkswagen-forhandlere.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde2
Superrask Tesla med lang rekkevidde
Etter nattens ordinære generalforsamling i Tesla dro Elon Musk et nytt kort ut av ermet.
Les mer
layid-bilde3
Sporty familiebiler i ny drakt
BMW har i natt avduket neste generasjon M3 og M4. Massive krefter i praktiske innpakninger. Og for første gang med mulighet for firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde4
Ny Mokka blir elektrisk
Opel har i dag avduket en ny generasjon Mokka. Den blir første modell med Opels nye design, og selvsagt får du den som elbil.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Endelig er Maserati på plass
Etter at FCA solgte ut Ferrari, er Maserati konsernets premiumtopp- og prestisjebil. Nå har merket også fått den superbilen det trenger.
Les mer
layid-bilde6
BYD med SUV-premiere
Akkurat i tide til den store bilutstillingen i Beijing presenterer BYD sin nye SUV. Men den mangler en vesentlig BYD-detalj.
Les mer
layid-bilde7
Nå kan du bestille Fords nye elbil
I dag åpner Ford for bestilling av nye Mustang Mach-E. Men om ikke allerede står på reservasjonsliste, er det noen tusen nordmenn foran deg i køen.
Les mer


layid-bilde8
Eksklusiv Femmer for Kina
Les mer
toppsak-bilde9
Første glimt av ny Z
Det er masse retro i det første inntrykket vi har fått av Nissans kommende Z. Men - ingen tvil: dette skal bli en moderne sportsbil. Bare ikke for Europa.
Les mer
layid-bilde10
Facelift for Jaguars første SUV
Les mer
layid-bilde11
Ny Hyundai Tucson blir ladbar
Les mer
layid-bilde12
Lucid Air holder hva de lover
Les mer
layid-bilde13
Skoda Enyaq på plass i Norge
Bare en drøy uke etter verdenspremieren er Skoda Enyaq på plass i Norge.
Les mer
layid-bilde14
Marginalisert volumselger
Norges suverent mest solgt bil gjennom tidene kommer nå i ny innpakning. Du får neppe se den hos din VW-forhandler.
Les mer
toppsak-bilde15
Nå kommer Defender med plugg
Land Rover har i dag offentliggjort detaljer rundt den ladbare versjonen av Defender. Bilen kan leveres fra tidlig 2021.
Les mer
layid-bilde16
Stort og ladbart fra Jeep
Les mer
layid-bilde17
Hyper på hydrogen
Les mer
layid-bilde18
En titt inn i Volkswagens neste ID
Volkswagen har startet nedtellingen til lanseringen av sin første el-SUV. Her får du en titt på innsiden av ID.4.
Les mer
layid-bilde19
Overklasse fra Kinas første
Det er klart at dersom noen skal bygge luksuslimousiner i Kina, må det være FAW, First Automotive Works. Det var tross alt de som bygde Maos representasjonsbiler.
Les mer
layid-bilde20
I fotsporene til lillebror
To dager etter at Peugeot presenterte sin oppdaterte 3008, følger storebror 5008 etter i de samme fotsporene.
Les mer
layid-bilde21
Mercedes hever lista med ny S-Klasse
Mer komfort, mer avansert teknologi, høyere grad av sikkerhet, bedre plass både foran og bak. Mercedes har ikke tenkt å gi fra seg tronen i luksus-sedan-segmentet.
Les mer
layid-bilde22
Gammel drømmebil med ny oppskrift
Volvo P1800 har nok vært drømmebilen for mange. I dag er de i den målgruppen over 70. Men nå kan 30-åringene drømme om en, ikke bare ny, men moderne, P1800.
Les mer
toppsak-bilde23
Toyota fresher opp Land Cruiser
Toyota lanserer nå en oppgradert versjon av sin populære Land Cruiser. Klarer du deg med to seter sparer du mange avgiftskroner samtidig som du får glede av de nye egenskapene og sterkere motor.
Les mer
layid-bilde24
Her er Skoda Enyaq
I kveld har Skoda avduket sin første egne elbil basert på MEB-plattformen under et arrangement i Praha. Dermed kan vi endelig publisere de første bildene av en umaskert bil.
Les mer
layid-bilde25
Stor nok for de fleste
Rolls-Royce har i dag dratt lakenet av sin nye Ghost. Her er det komfort og luksus vi vanlig dødelige bare kan drømme om.
Les mer
layid-bilde26
Facelift for Peugeot 3008
Midtveis i sin livssyklus får Peugeots viktigste SUV er oppdatering med hensyn til både design og teknologi.
Les mer
layid-bilde27
Dennis Hauger viste gode takter
Les mer
toppsak-bilde28
Forsinket AMG på bane
Det har lenge vært ganske stille om AMGs Project One, men nå fortelles det litt igjen. Problemet har blant annet vært tomgangen.
Les mer
layid-bilde29
Nytt eventyr fra Kina
Les mer
layid-bilde30
Oppdatert Panamera
Porsche foretar en midtlivs oppdatering av Panamera-familien. En helt ny hybridvariant er trolig det mest interessante for Norge.
Les mer
layid-bilde31
Across, en Toyota RAV4 som Suzuki, men bare i Europa og først i Norge
Skal Suzuki også selge ladbar Toyota RAV4? Ja og nei. Forskjellen på de to bilene er så liten at de lett kan forveksles.
Les mer
layid-bilde32
Kia presenterer ladbar Sorento
I dag avslører Kia informasjon om Sorento i den mest interessante versjonen for Norge. Den har en egenskap man ikke finner på så mange ladbare hybrider.
Les mer
toppsak-bilde33
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.
Les mer
layid-bilde34
Prisene klare for ny Octavia
Les mer
layid-bilde35
Perler for svin?
Les mer
layid-bilde36
Cadillac til Europa igjen
Plutselig har de begynt å ansette hos GM-importøren i Zürich. Dette skjer samtidig som merket forteller at de har en elbil på beddingen.
Les mer
layid-bilde37
Kia lanserer elegant Carnival
Det er synd at denne biltypene er nærmest død hos oss, for Kias nye Carnival ser både elegant og praktisk ut. Bilen er også kjent som Sedona i enkelte markeder.
Les mer
layid-bilde38
Spesialversjon på Ford GT
Ford lanserer nye spesialversjoner av GT for å minne oss om at de for 55 år siden hadde stor suksess i langdistanseløp.
Les mer