img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.

For de fleste av oss nok Lotus fremdeles Se7en og smarte Formel 1-biler som vant, blant annet fordi Colin Chapman, geniet bak, leste reglementet bedre enn konkurrentene og fordi de hadde Jim Clark som sjåfør.

Lotus er lav vekt – alle som har hatt fornøyelse av å kjøre Elise en gang vet hva lav vekt betyr på krevende strekninger – da er ikke overvekt av hester viktig.

Og Lotus er at én og samme komponent kan brukes til minst to formål samtidig – det er også med på å holde vekten nede og funksjonaliteten oppe.

Les også: Superbilen er endelig definert

Bilene derfra har vært tilgjengelige for de fleste. Aldri billige riktignok, men Se7en kunne du bygge selv, gjerne med en sideventilert Ford 1,0-motor – den gikk som en bombe uansett. Og du finner fint brukbare brukte Eliser den dag i dag som de fleste vil ha råd til.

Dessuten har de alltid hatt greie navn: Elite, Evora, Eclat, Excel, Esprit, Exige, Europa, Elan.

Er det rart skepsisen begynte å markere seg da jeg hørte navnet på den nye?

Evija!

Selv om jeg ikke aner hvordan det uttales får jeg assosiasjoner til Sevilla uttalt på det jeg tror er spansk.

Er det et navn på en hyperbil?

Eller enda bedre spørsmål: hva skal Lotus med en hyperbil?

De som var der husker fremdeles med grøss Paris-utstillingen i 2010 da Lotus presenterte fem konseptbiler, den ene mer overstadig enn den andre.

De holdt på å knekke nakken på den – og ingen av bilene ble realisert.

Etter det har Lotus fått ny eier, Geely har overtatt. Og ny sjef. (Men den samme designsjefen forresten, Russel Carr) Og – hadde vi håpet – kanskje hadde Lotus funnet veien hjem igjen.

Er det noe verden ikke trenger, er det enda en firehjuling med mange tusen hester, skikkelig grunnflate og plass til to!

Tenk om de kunne gitt oss en mager sportsbil igjen, med glade kjøreegenskaper. Eller en smart, ukomfortabel, litt bråkete langtursbil, som alltid resulterer i et øre-til-øre smil.

I stedet kommer de opp med en bil der du for det første må lære hvordan navnet uttales. (Bare det at de må skrive i pressemeldingen at det skal uttales ‘E-vi-ya’ viser jo hvilken bærtur de er på nå).

For det andre, med en oppskrift som allerede er så sliten at det støver av den.

Batterielektrisk, 4-hjulsdrift med mengder av smart torque vectoring. 2000 hk, 1700 Nm. Mer enn 320 km/t. 4,5 x 2 meter (112 cm i høyden). Nesten 1700 kg (Colin Chapman roterer i sin grav).

Og – av spesiell interesse for norske motorjournalister: Nei – du får ikke hengefeste til den. Ja, rekkevidde på 400 km.

Men heldigvis er det opplagt at bilen også har noen smarte selskapstricks her og der.

Russell Carr forteller om venturier hentet fra Le Mans biler for å holde marktrykket oppe og bilen nede, og samtidig senke luftmotstanden. Det er ikke mye forstyrrende aero på utsiden – men det finnes en regulerbar spoiler.

Interiøret er jeg mer skeptisk til, det ser ut som en designskoleskisse, med quad-ratt og flytende midtkonsoll med mengder av sekskantede brytere og et veldig frittstående dashbord.

Under skallet vet vi lite om, men opphengningen er beskrevet som noen spesielle Multimatic-dempere – tre foran og tre bak, der den «overflødige» skal dempe det pressemeldingen kaller ‘heave’. (Uansett hva det er, aldri noe jeg tidligere har vært plaget av på en Lotus).

Det hele låter som noe push-rod, anti-roll system, men foreløpig har jeg ikke peiling.

Derimot ser jeg med sorg at de også har forlatt sin karakteristiske, halvt norske, aluminiums-struktur, og bygger hele bilen opp rundt en sentral kullfiber-monocoque.

Også når det gjelder prising følger denne nye Lotusen oppskriften til alle andre søvndyssende hyperbiler fra de siste par årene.

Den vil koste deg 1,7 millioner pund, og du må betale £ 250.000 for å få reservert deg en slot. Produksjonen skal starte neste år.

Og den skal – tro det eller ei – bygges i bare 130 eksemplarer, for å gjøre den til «en av verdens mest eksklusive biler».

Hvorfor 130?

Jo, interntypenummeret er 130!

Jeg vet at 122 var Evora, og jeg har omtrent kontroll opp til 124 – men hvor er de som kom etter?

Sorry, jeg er sikker på at de fleste andre omtaler du leser beskriver dette som en fantastisk oppskrift på noe som må bli en fantastisk bil.

Selv lengter jeg tilbake til 7, 14 og – kanskje spesielt – 26. For ikke å snakke om 111, den jeg nevnte, som er både aktuell og attraktiv fremdeles.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Zagato-hilsen bakover
Zagato har nettopp sluppet bilder av noe som kan se ut som en ganske nydelig hilsen tilbake til de gamle Iso Rivolta-bilene. Fru Zagato har nok en finger med i dette spillet.
Les mer
layid-bilde2
Ladbare nykommere fra Jeep
Jeep lanserer sine første ladbare modeller på det europeiske markedet. Renegade 4xe og Compass 4xe er snart Norges-aktuelle.
Les mer
layid-bilde3
Italiensk elbil fra Polen
Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.
Les mer
layid-bilde4
Bombe: “Limited production” fra Lambo.
Hva er det med rikingene. Er ikke en Chiron eller en Aventador eksklusiv nok? MÅ de jazzes opp enda mer, og få en ekstra null på fakturaen, for at det skal bli attraktivt. Hvor patetisk er ikke det?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Global SUV til India
Hvorfor Nissan kalte sin nye Magnite en «Global B SUV» når det samtidig ble presisert at den bare skulle til India, er vanskelig å forstå
Les mer
layid-bilde6
Forsmak på Aiways andre
Kina åpnet før helgen sin første bilmesse siden korona-utbruddet. Der viser Aiways et nytt konsept som skal realiseres neste år.
Les mer
layid-bilde7
Bling-bling og luksus fra BMW
BMW presenterer to såkalte Edition-versjoner av sine mest luksuriøse modeller. Man skal ha mye penger og spesiell smak for å falle for fristelsene.
Les mer


layid-bilde8
AMG topper GT-familien
Les mer
toppsak-bilde9
Nytt liv i elektrisk Twingo
Renaults nye elektriske Twingo skulle vært presentert på Genève-utstillingen. Det ble den ikke. Nå er den på vei igjen, først i et spesielt, begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde10
Svarer på Bronco: Wrangler med V8
Les mer
layid-bilde11
SsangYongs første elbil
Les mer
layid-bilde12
Selvkjøring fra kinesisk svenske
Les mer
layid-bilde13
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.
Les mer
layid-bilde14
Porsche lanserer ny 911 Turbo
Toppmodellen, 911 Turbo S, er allerede på markedet. Nå følger den litt mer moderate 911 Turbo i to karosseriformer - Coupé og Cabriolet.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Nissans elektriske crosser
Nissan har i dag avduket sin nye Ariya - en el-crosser med egenskaper svært mange nordmenn etterspør. Her blir det nye ventelister.
Les mer
layid-bilde16
Bronco er endelig tilbake
Les mer
layid-bilde17
BMW iX3 med god rekkevidde
Les mer
layid-bilde18
Facelift for Q5
Audi foretar en midtlivs oppgradering av Q5 SUV-en. Endringene er størst innendørs, og det kommer nye muligheter for dem som ønsker hybridteknologi.
Les mer
layid-bilde19
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde20
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde21
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde22
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
toppsak-bilde23
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
layid-bilde24
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde25
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde26
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Les mer
layid-bilde27
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Les mer
toppsak-bilde28
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Med Across lanserer Suzuki sin første ladbare hybrid. Bilen er tett beslektet med en modell som allerede er blant Norges mest populære i klassen, så her bør det være duket for suksess.
Les mer
layid-bilde29
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Les mer
layid-bilde30
Spennende el-SUV fra BYD
Skepsisen var stor da de første japanske biler gjorde sin entre på 60-tallet og ikke mindre da de første koreanerne dukket opp 20 år senere. Nå står kinesiske produsenter i kø - det er bare å venne seg til tanken.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde32
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
toppsak-bilde33
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
layid-bilde34
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Les mer
layid-bilde35
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde36
VW-luksus i ny form
Volkswagen foretar en midtlivs oppdatering av sin mest luksuriøse sedan. Samtidig lanserer de den i ny, elegant karosseriform.
Les mer
layid-bilde37
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde38
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer