img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.

Kia har slett ikke oppfunnet elbilen på nytt. Nei, e-Niro er først og fremst en tvers gjennom folkekompakt-elbil som ikke på noen måte vekker oppsikt på veien, og som ikke flytter andre grenser enn rekkevidden – til 455 WLTP-kilometer.

Men akkurat det er viktigere enn noe annet, og samtidig årsaken til at rundt 6000 potensielle kjøpere har betalt 7777 kroner for å sikre seg plass på en venteliste som allerede strekker seg til enden av 2020, og kanskje enda lenger.

Jobber for å skaffe flere biler
– Vi gjør alt vi kan for å korte ventelisten og skaffe så mange biler som mulig, sier Kia-direktør Irene Solstad.

Men Solstad har ingen lett jobb. For Kia skylder på batterileverandøren, koreanske SK Innovation, og kampen som pågår om å sikre tilgang på råvarene som må til for å bygge batteriene.

Solstad gjentok under pressekjøringen utenfor franske Nice at hun tror hun kan skaffe 2000 e-Niro i 2019, men håper naturligvis på flere.

Kia e-Niro plasserer seg midt i kompaktbilklassen ved utvendig å være litt større enn svært populære VW e-Golf, men samtidig litt mindre enn halvbroren Hyundai Ioniq og bestselgeren Nissan Leaf.

Best ytelse
Siden bilen er pakket mer i høyden enn de nevnte, ser det så langt ut til at det er like mye plass i e-Niro som i Leaf. Forskjellen ligger først og fremst i ytelse og rekkevidde hvor e-Niro har mest til felles med slektningen Hyundai Kona: 204 hk, 395 Nm i moment og 64 kWh batteripakke.

Først oppga Kia rekkevidden til 485 kilometer med fulladet batteri, men har nå justert den ned til 455 km som i praksis betyr at du kan regne med rundt 400 km bruksrekkevidde, i det minste på dager med plussgrader og minimalt med motorveikjøring i 110 km/t.

Men i påvente av at Nissan tar i brukt mer batterikapasitet i Leaf, og Tesla er på plass med Model 3, vil Kia e-Niro være eneste kompakte elbil med minst 60 kWh batteripakke. Av biler som er på veien er det bare de to småbilene Hyundai Kona Electric og Opel Ampera-e samt store biler som Jaguar I-Pace og Tesla Model S og X som opererer med bruksrekkevidde rundt 400 kilometer.

Pris 377.400 kroner
Rent utstyrsmessig stiller e-Niro i samme klasse som Kona ved at importøren har krysset av i alle rubrikker. Det priser e-Niro til 377.400 kroner og gjør den dyrest av biler den naturlig sammenlignes med.

– Vi har satt prisen slik fordi vi mener den er riktig i forhold til konkurrentene, sier Kia-direktør Irene Solstad, og peker på økt rekkevidde og alt utstyret de første 1000 bilene leveres med.

Demobiler rulles i disse dager ut til forhandlerne og de første kundebilene ankommer tidlig i 2019.

Kia bygger også e-Niro med 39,2 kWh batteripakke og 289 km WLTP-rekkevidde. Importøren har ikke regnet på prisen fordi suget i markedet først og fremst rettes mot lang rekkevidde.

Der Kia Soul og Sportage stikker seg ut i massen av ganske pregløse biler gjør ikke e-Niro det. Den største forskjellen ligger i lukket grill med ladeporten foran.

Fra Chademo til CCS
Kia dropper nå helt hurtigladeteknologien Chademo, skifter til den europeiske CCS-standarden og løfter ladefarten til 100 kW for å møte kapasiteten på kommende hurtigladere.

Kia e-Niro kjører helt på det jevne. Med 204 hk er den i sportsmodus svært rask, men ikke spesielt sportslig. Komfort betyr langt mer for Kia. Med unntak av «girhjul» på midtkonsollen, regenereringshendler på rattet og langt mer informasjon om forbruk og rekkevidde i infotainmentpakken, har e-Niro det meste felles med hybrid- og ladehybrid-brødrene Niro.

e-Niro er ikke en såkalt én pedals bil slik som Leaf (ved å trykke inn en knapp), Opel Ampera-e og BMW i3. Regenereringen skjer i tre trinn du velger selv. Løsningen synes jeg ikke er optimal så det blir gjerne til at automatikken (trinn 2) tar seg av regenereringen av strøm samtidig som bremsene brukes for å stoppe bilen.

Dette spør leserne om
Mange av våre følgere har spørsmål til e-Niro. Derfor lar jeg resten av førsteinntrykket være svar på de viktigste leserspørsmålene.

Arild spør om sittehøyden over gulvet i baksetet, og jeg kan bekrefte det vår leser har hørt stemmer - at gulvet er høyt og baksetet lavt med ubehagelig lite støtte til lårene og knærne altfor høyt. Men e-Niro er ikke alene om dette problemet som neppe lar seg løse så lenge plattformen e-Niro bygges på også skal huse andre drivlinjer.

John lurer på støynivået på grov asfalt, og svaret er at dekkene høres godt, men at det også skyldes like mye mangel på andre lyder.

John lurer også på om det er plass til reservehjul i bunnen av bagasjerommet, og svaret er både ja og nei. Nei i den påkostede utgaven, men ja i rimeligere varianter uten deler av lydanlegget plassert der.

Det penser meg inn på spørsmålet om det kommer enklere utstyrte utgaver til lavere priser. Svaret er ja, men det blir først etter sommeren, og hva utstyrspakken kommer til å inneholde og hvor mye lavere prisen blir er ikke avgjort.

Flere av leserne våre spør om fjæringskomfort kontra sportslighet. I e-Niro vektlegger Kia komfort framfor sportslighet. Bilen er svært rask, men slett ikke sportslig.

Svært mange av våre lesere er opptatt av muligheten for tilhengerfeste, og det er under utredning. Kia har så langt testet bilen med tilhenger på sommerføre og skal nå gå i gang med vintertester. Problemet er ikke selve bilen, men hvor mye rekkevidden reduseres med henger.

Det virker som Kia ikke uten videre erkjenner nordmenns behov for å kjøre med tilhenger og at mulighet for tilhengerfeste helt oppveier ulempen med forkortet rekkevidde.

Irene Solstad tror det blir ja, men vet ikke når det skjer. Uansett vil de første bilene være uten tilhengerfeste, og hengerfeste vil neppe kunne ettermonteres på allerede registrerte biler.

Jan Paul lurer på om bilen kommer med en app for å styre varme og lading, og til det er svaret ja, men ikke på de første bilene.

Fakta Kia e-Niro

Pris

Kr. 377.400,-

L/B/H

438/181/156 cm

Akselavstand

270 cm

Vekt

1791 kg

Motor

204 hk/395 Nm

Batteri

64 kWh

Rekkevidde WLTP

455 km

Hurtigladefart

100 kW

0-100 km/t

7,8 sek

Toppfart

167 km/t

Tilhengervekt

0 kg

Bagasjeplass

451 – 1405 l

Garanti

7 år/150.000 km


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Endelig bilmesse igjen
For første gang på nesten to år skal det igjen arrangeres en internasjonal bilutstilling i Europa. Nærmere bestemt i München.
Les mer
layid-bilde1
AC Cobra på strøm
AC Cobra forbinder du nok primært med muskelbilene Carol Shelby masserte til det ekstreme. Nå går de tilbake til originalen, og gjør den elektriske.
Les mer
layid-bilde2
Nytt tilskudd til Q4 e-tron-familien
Audi lanserer nå Q4 45 e-tron quattro og dobler dermed utvalget av modeller med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde3
Wells Vertige - små sportsbiler lever!
Det er moro når en spennende ny bil dukker opp fra ingenting og overbeviser ved sin første opptreden.
Les mer
layid-bilde4
Polo GTI i ny tapning
Volkswagens nye Polo er på vei mot Norge, men vi går glipp av den mest lekne i familien.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde6
Valhalla på hjul
Underlig å kalle opp en bil etter en festsal, der fyll og eting og møte med alle kompisene dine som hadde blitt drept dagen før er hovedingredienser.
Les mer
layid-bilde7
Ny oppgradering av Macan
For andre gang foretar Porsche en oppgradering av sin populære Macan. Men dersom du venter på den elektriske utgaven må du fortsatt smøre deg med tålmodighet et par år til.
Les mer


layid-bilde8
Audi lanserer ny RS3
Les mer
toppsak-bilde9
Touring bygger på F8 Tributo
Tidligere har Touring ødelagt en og annen Ferrari. Denne gangen gis det inntrykk av at de har bygget sin helt egne bil, og nøyer seg med drivlinjen fra en F8 Tributo.
Les mer
layid-bilde10
Elbiler som Private Brands
Les mer
layid-bilde11
Kia oppdaterer Ceed-familien
Les mer
layid-bilde12
Her er Opels nye Astra
Les mer
layid-bilde13
Ny Lotus med AMG-hester
Etter nesten 75 år sier Lotus farvel til forbrenningsmotorer med sin Emira som debuterer i disse dager. Rett i trynet på Porsche Cayman, og med elementer du aldri har sett hos en Lotus før.
Les mer
layid-bilde14
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestillingsklar Yaris Cross
Toyota åpner nå for bestilling av nye Yaris Cross. Den kan bestilles med drift på to eller fire hjul og har hybrid drivlinje og automatgir som standard.
Les mer
layid-bilde16
Hybrid luksus fra Bentley
Les mer
layid-bilde17
Xpeng åpner reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde18
Ny BMW 2-serie Coupé
BMW M2 sørget for en solid oppblomstring av M-salget i Norge for fem år siden. På Goodwood viser BMW arvtageren til den sportslige kompaktmodellen.
Les mer
layid-bilde19
Putins prestisje-bil i produksjon
Hvem skulle trodd det? På Genève-utstillingen i 2019 stilte russerne med en ny luksusbil som nesten var for utrolig til å være sann. Nå ser det jommen ut som den er i produksjon.
Les mer
layid-bilde20
Glimt av Volvos fremtid
Volvo viser et konsept som gir oss en forsmak på fremtidens elbiler med økt rekkevidde og raskere lading.
Les mer
layid-bilde21
Porsches raskeste SUV
Porsche har i dag offentliggjort sin nye toppmodell blant SUV-ene - Cayenne Turbo GT. Med en prislapp på tre millioner blir den nok et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde22
Ansiktsløft for Kodiaq
Fire år etter lanseringen er tiden moden for et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av Skodas mest solgte SUV.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW på hydrogensporet
BMW starter nå uttesting av en prototyp med brenselceller på vei. I 2022 skal den bygges i et begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde24
Ny Ferrari med klassiske kvaliteter
Et utseende man bare blir stående og gape ved og en lett liten V6-motor der bak - det minner om Dino i 1966. Men dette er Ferrari i 2021!
Les mer
layid-bilde25
2000 hester og faststoff
Man kan trygt si at det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at noen kommer med en Hyperbil som skal presentere en gang i fremtiden. Det er også blitt vanlig at hver at prosjektene har sin egen spesialitet. Dagens er faststoffbatterier.
Les mer
layid-bilde26
Civic i europeisk drakt
Honda har nå vist Civic i den karosseriformen som skal selges i Europa, nemlig femdørs kombi.
Les mer
layid-bilde27
Nye brobyggere fra Porsche
Les mer
toppsak-bilde28
Facelift for Duster
Dacia gir nå sin populære Duster et ansiktsløft samtidig som den får en rekke tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde29
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Les mer
layid-bilde30
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
layid-bilde31
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde32
Nytt alternativ for storfamilien
Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range kan frakte inntil 9 personer, og har en rekkevidde på opptil 366 kilometer (WLTP). Hurtiglading på 110 kW sørger for at bilen lades fra 10 til 80% på rundt 45 minutter. Prisene starter på 552.900 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Mercedes-AMG oppdaterer stilikon
Tiden er inne for en midtlivs-oppdatering av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Det innebærer nye motorer og flere valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde34
Polestar 3 skal produseres i USA
Les mer
layid-bilde35
Musk presenterte ny toppmodell
Les mer
layid-bilde36
Toyota fornyer Land Cruiser
Toyota lanserer en ny versjon av sin store Land Cruiser - en modell som som har hatt marginal interesse i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Norsk spesial på ID.3
Volkswagen lanserer nå spesialutgaven ID.3 Sport som er skreddersydd for norske kunder.
Les mer
layid-bilde38
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer