img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.

Kia har slett ikke oppfunnet elbilen på nytt. Nei, e-Niro er først og fremst en tvers gjennom folkekompakt-elbil som ikke på noen måte vekker oppsikt på veien, og som ikke flytter andre grenser enn rekkevidden – til 455 WLTP-kilometer.

Men akkurat det er viktigere enn noe annet, og samtidig årsaken til at rundt 6000 potensielle kjøpere har betalt 7777 kroner for å sikre seg plass på en venteliste som allerede strekker seg til enden av 2020, og kanskje enda lenger.

Jobber for å skaffe flere biler
– Vi gjør alt vi kan for å korte ventelisten og skaffe så mange biler som mulig, sier Kia-direktør Irene Solstad.

Men Solstad har ingen lett jobb. For Kia skylder på batterileverandøren, koreanske SK Innovation, og kampen som pågår om å sikre tilgang på råvarene som må til for å bygge batteriene.

Solstad gjentok under pressekjøringen utenfor franske Nice at hun tror hun kan skaffe 2000 e-Niro i 2019, men håper naturligvis på flere.

Kia e-Niro plasserer seg midt i kompaktbilklassen ved utvendig å være litt større enn svært populære VW e-Golf, men samtidig litt mindre enn halvbroren Hyundai Ioniq og bestselgeren Nissan Leaf.

Best ytelse
Siden bilen er pakket mer i høyden enn de nevnte, ser det så langt ut til at det er like mye plass i e-Niro som i Leaf. Forskjellen ligger først og fremst i ytelse og rekkevidde hvor e-Niro har mest til felles med slektningen Hyundai Kona: 204 hk, 395 Nm i moment og 64 kWh batteripakke.

Først oppga Kia rekkevidden til 485 kilometer med fulladet batteri, men har nå justert den ned til 455 km som i praksis betyr at du kan regne med rundt 400 km bruksrekkevidde, i det minste på dager med plussgrader og minimalt med motorveikjøring i 110 km/t.

Men i påvente av at Nissan tar i brukt mer batterikapasitet i Leaf, og Tesla er på plass med Model 3, vil Kia e-Niro være eneste kompakte elbil med minst 60 kWh batteripakke. Av biler som er på veien er det bare de to småbilene Hyundai Kona Electric og Opel Ampera-e samt store biler som Jaguar I-Pace og Tesla Model S og X som opererer med bruksrekkevidde rundt 400 kilometer.

Pris 377.400 kroner
Rent utstyrsmessig stiller e-Niro i samme klasse som Kona ved at importøren har krysset av i alle rubrikker. Det priser e-Niro til 377.400 kroner og gjør den dyrest av biler den naturlig sammenlignes med.

– Vi har satt prisen slik fordi vi mener den er riktig i forhold til konkurrentene, sier Kia-direktør Irene Solstad, og peker på økt rekkevidde og alt utstyret de første 1000 bilene leveres med.

Demobiler rulles i disse dager ut til forhandlerne og de første kundebilene ankommer tidlig i 2019.

Kia bygger også e-Niro med 39,2 kWh batteripakke og 289 km WLTP-rekkevidde. Importøren har ikke regnet på prisen fordi suget i markedet først og fremst rettes mot lang rekkevidde.

Der Kia Soul og Sportage stikker seg ut i massen av ganske pregløse biler gjør ikke e-Niro det. Den største forskjellen ligger i lukket grill med ladeporten foran.

Fra Chademo til CCS
Kia dropper nå helt hurtigladeteknologien Chademo, skifter til den europeiske CCS-standarden og løfter ladefarten til 100 kW for å møte kapasiteten på kommende hurtigladere.

Kia e-Niro kjører helt på det jevne. Med 204 hk er den i sportsmodus svært rask, men ikke spesielt sportslig. Komfort betyr langt mer for Kia. Med unntak av «girhjul» på midtkonsollen, regenereringshendler på rattet og langt mer informasjon om forbruk og rekkevidde i infotainmentpakken, har e-Niro det meste felles med hybrid- og ladehybrid-brødrene Niro.

e-Niro er ikke en såkalt én pedals bil slik som Leaf (ved å trykke inn en knapp), Opel Ampera-e og BMW i3. Regenereringen skjer i tre trinn du velger selv. Løsningen synes jeg ikke er optimal så det blir gjerne til at automatikken (trinn 2) tar seg av regenereringen av strøm samtidig som bremsene brukes for å stoppe bilen.

Dette spør leserne om
Mange av våre følgere har spørsmål til e-Niro. Derfor lar jeg resten av førsteinntrykket være svar på de viktigste leserspørsmålene.

Arild spør om sittehøyden over gulvet i baksetet, og jeg kan bekrefte det vår leser har hørt stemmer - at gulvet er høyt og baksetet lavt med ubehagelig lite støtte til lårene og knærne altfor høyt. Men e-Niro er ikke alene om dette problemet som neppe lar seg løse så lenge plattformen e-Niro bygges på også skal huse andre drivlinjer.

John lurer på støynivået på grov asfalt, og svaret er at dekkene høres godt, men at det også skyldes like mye mangel på andre lyder.

John lurer også på om det er plass til reservehjul i bunnen av bagasjerommet, og svaret er både ja og nei. Nei i den påkostede utgaven, men ja i rimeligere varianter uten deler av lydanlegget plassert der.

Det penser meg inn på spørsmålet om det kommer enklere utstyrte utgaver til lavere priser. Svaret er ja, men det blir først etter sommeren, og hva utstyrspakken kommer til å inneholde og hvor mye lavere prisen blir er ikke avgjort.

Flere av leserne våre spør om fjæringskomfort kontra sportslighet. I e-Niro vektlegger Kia komfort framfor sportslighet. Bilen er svært rask, men slett ikke sportslig.

Svært mange av våre lesere er opptatt av muligheten for tilhengerfeste, og det er under utredning. Kia har så langt testet bilen med tilhenger på sommerføre og skal nå gå i gang med vintertester. Problemet er ikke selve bilen, men hvor mye rekkevidden reduseres med henger.

Det virker som Kia ikke uten videre erkjenner nordmenns behov for å kjøre med tilhenger og at mulighet for tilhengerfeste helt oppveier ulempen med forkortet rekkevidde.

Irene Solstad tror det blir ja, men vet ikke når det skjer. Uansett vil de første bilene være uten tilhengerfeste, og hengerfeste vil neppe kunne ettermonteres på allerede registrerte biler.

Jan Paul lurer på om bilen kommer med en app for å styre varme og lading, og til det er svaret ja, men ikke på de første bilene.

Fakta Kia e-Niro

Pris

Kr. 377.400,-

L/B/H

438/181/156 cm

Akselavstand

270 cm

Vekt

1791 kg

Motor

204 hk/395 Nm

Batteri

64 kWh

Rekkevidde WLTP

455 km

Hurtigladefart

100 kW

0-100 km/t

7,8 sek

Toppfart

167 km/t

Tilhengervekt

0 kg

Bagasjeplass

451 – 1405 l

Garanti

7 år/150.000 km


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda får hjelp av Toyota
Til våren kommer Mazda2 Hybrid på markedet, men bilen er allerede på plass under et annet navn.
Les mer
layid-bilde1
Range Rover den Femte - Dope or Nope?
Man roter ikke med et design-ikon. I dag presenterer importøren den femte Range Rover generasjonen som er en perfekt etterfølger av den første. Men er den for perfekt? Er den altfor mye tradisjon og arv og altfor lite fremtid?
Les mer
layid-bilde2
Valkyrien slippes fri
Aston Martin fikk sin Formel 1-bil på landeveien kjappere enn Mercedes-Benz fikk orden på sin.
Les mer
layid-bilde3
Første ladning i4 på norsk jord
Om et par uker er de første eksemplarene av BMW i4 på plass hos din lokale BMW-forhandler. Men fortsatt må du vente tålmodighet for å få din egen.
Les mer
layid-bilde4
Lexus gir forsmak på elbil
Selvsagt får ikke Toyota og Subaru være alene om å bygge på den nye e-TNGA-plattformen. I dag har Lexus gitt en første antydning om hva vi har i vente fra det holdet.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny SUV tetter gapet mellom C-HR og RAV4
Toyota har i dag avslørt at Corolla Cross kommer til Europa for å tette gapet mellom C-HR og RAV4.
Les mer
layid-bilde6
Ansiktsløft for Skodas minste SUV
Fire år etter lanseringen er det tid for en oppgradering av Skoda Karoq.
Les mer
layid-bilde7
Foxconn-bilen blir offentlig
Til nå har bilene fra ambisiøse Foxconn bare vært vist på en stor internpresentasjon. Nå står den ene modellen på en utstilling i Hong Kong.
Les mer


layid-bilde8
Gumpert - flere liv enn katta?
Les mer
toppsak-bilde9
Lekker stasjonsvogn fra Opel
Opel viser nå de første bildene av neste generasjon Astra Sports Tourer - en lekker stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde10
BMW M markerer jubileum med muskel-SUV
Les mer
layid-bilde11
Ujålete SUV i ny innpakning
Les mer
layid-bilde12
Gammel Ferrari blir ny
Les mer
layid-bilde13
Ukjent hos oss, stor i mange markeder
Mitsubishi har lansert en oppdatert utgave av 7-seteren Xpander - en viktig MPV / crossover i mange raskt voksende markeder.
Les mer
layid-bilde14
Folkevognbussen som ladbar hybrid
Volkswagen-importør Harald A. Møller har nå fått på plass nye Multivan som ladbar hybrid. Det gir en kraftig avgiftsreduksjon som kommer kundene til gode. Men gleden kan bli kortvarig.
Les mer
toppsak-bilde15
En praktisk el-Mercedes
Mercedes-Benz EQB er den mer praktiske fetteren til EQA som nå er priset fra 477.000 kroner, 33.000 kroner opp i forhold til EQA. Bilen ankommer tidlig neste år.
Les mer
layid-bilde16
Første glimt av ny Niro
Les mer
layid-bilde17
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Les mer
layid-bilde18
Økt rekkevidde for Peugeots bestselgere
To av tre nye Peugeot-modeller solgt i Norge hittil i år er en e-2008 eller en e-208. Nå får bilene tekniske oppgraderinger, inkludert økt rekkevidde.
Les mer
layid-bilde19
Ferraris tredje Icona
Midt under et skikkelig kunde-event på Mugello kom Ferrari med en flunkende ny bil i Icona-serien. En nyhet var nok ventet - men ikke en som til de grader vekker de gode Ferrari-minnene.
Les mer
layid-bilde20
En forsmak på Volvos fremtid
Med Concept Recharge gir Volvo oss en ide om hva vi har i vente i en karbonnøytral fremtid. Trolig er det neste generasjon XC90 vi får en forsmak på her.
Les mer
layid-bilde21
Genesis lanserer ny el-SUV
Hyundais luksusmerke Genesis presenterer stadig flere modeller som burde være attraktive for Norge, men foreløpig satser de kun i noen utvalgte markeder.
Les mer
layid-bilde22
Vinfast setter USA på kartet
Den vietnamesiske bilprodusenten Vinfast er på plass i Los Angeles med to elbiler. Snart skal de også til Europa.
Les mer
toppsak-bilde23
Mitsubishi viser ny elbil
Mitsubishi konsentrerer seg om andre markeder enn det europeiske for tiden. I Kina viser de en ny modell som hadde passet fint i det norske markedet.
Les mer
layid-bilde24
Lekne alternativer fra Porsche
Porsche er bredt representert på LA Auto Show. Her er deres mest lekne nykommere.
Les mer
layid-bilde25
Fisker avslører flere detaljer
Fisker viser sin Ocean som produksjonsklar prototyp på LA Auto Show. Det skjedde på dagen ett år før produksjonen starter i Østerrike.
Les mer
layid-bilde26
Ny karosseriform og ny styrkegrad
Porsche er på plass i Los Angeles hvor de viser Taycan i GTS-utgave med ekstra lang rekkevidde. Dessuten kommer den i en ny, praktisk innpakning.
Les mer
layid-bilde27
Oppdatert T-Roc
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Mazda for Amerika
Mazda har i dag lansert en ny SUV med betegnelse CX-50 for det nordamerikanske markedet.
Les mer
layid-bilde29
Nøktern el-SUV fra Maxus
Les mer
layid-bilde30
Ford Bronco i ørkendrakt
Amerikanere som venter på en vill Bronco for ødemarken kan få drømmen sin oppfylt neste år, men den første spesialutgaven er forbeholdt dem med en solid bankkonto.
Les mer
layid-bilde31
Xpeng fra Kristiansand til Trondheim
Xpeng har nå etablert et nett av forhandlere fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord. Der kan du se og prøvekjøre merkets modeller.
Les mer
layid-bilde32
Spesial på Panamera
Porsche lanserer nå spesialutgaven Panamera Platinum Edition for dem som ønsker en eksklusiv bil med mye utstyr.
Les mer
toppsak-bilde33
Forsmak på stor el-SUV fra KIA
Den skal debutere på bilutstillingen i Los Angeles om en uke, men for å stimulere interessen har Kia sendt ut noen skisser av sin kommende el-SUV med betegnelse EV9.
Les mer
layid-bilde34
Her er Subarus redningsplanke
Les mer
layid-bilde35
Ny sportsvogn fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde36
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde37
Eksklusiv bursdagsgave
I 1985 satt han i vinnerbilen på Le Mans. Nå har han vært med på å utvikle sitt eget minnestykke.
Les mer
layid-bilde38
NIO med glimt av fremtiden
Når NIO for første gang viser sin store sedan utenfor Kinas grenser skjer det i Oslo denne uken.
Les mer