img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Picanto følger designoppskriften
For ti år siden var Kia ikkeno’ i Europa. Nå har de mer enn 3 % markedsandel. Nesten like mye som Honda, Mazda og Suzuki til sammen. En designdrevet suksess.

Det er Peter Schreyer som blir holdt frem som geniet, mannen som har bragt Kia så langt opp så fort. Det var en sensasjon da han for litt over ti år siden meldte overgang fra VW-konsernet og ble designsjef for – Hvem? – Kia hva?

Det tok ikke lang tid før han gjorde seg og merket bemerket, såpass solid at han etter hvert også ble toppsjef for Hyundai design. Nå skal ha på toppen av det hele lede det nye Euro-designstudioet til Genesis.

Men det som er lett å glemme er at det var folk hos Kia før han kom. En tidligere VW/Audi-kollega, Gregory Guillaume, ble ansatt ett år før Schreyer, med ansvar for Europa-studioet, og han fikk med seg noen andre, skikkelig tunge designere.

Stabilitet
Det som er ganske utrolig er at de fleste av dem er der fremdeles. Vanligvis flakser designere rundt som førkrigs sigøynere, men her er de stabile.

Guillaume presenterte meg for den ene 10-år-pluss kollegaen etter den andre der vi sto i studioet midt i Frankfurt og så på den nye Picanto.

Riktignok er det en fersking, Seyyed Javad Ghaffarian som «bare» har vært der i snaue fire år, som fikk ansvaret for eksteriør-design. Men de andre toppansvarlige for denne har vært der siden tidenes morgen.

Nå skal jeg ikke dra denne historien for langt, litt mer om 10 år med Kia Design skal du få om en måneds tid i BIL, men la meg bare fortelle at også denne gang har de gjort en meget brukbar jobb.

Utfordrende
En bil som dette er noe av det mest kompliserte man kan gjøre, ikke bare fordi en slik A-segment bil detter midt oppi en av de tøffeste klassene i Europa (vi i Norge aner ikke hva det er markedene i Syd-Europa går for), men også fordi bilene har klare restriksjoner med hensyn til utvendige mål.

Picanto er nemlig en meget viktig modell hjemme i Korea, og der kommer bilen i en egen skatteklasse, tilsvarende Kei-bilene i Japan

Det betyr at bilen må bare sette et SÅ stort fotavtrykk – klart definert lengde og bredde. Derfor har den nye modellen (som jeg fortalte i forhåndsomtalen uten egentlig å begripe forklaringen) nøyaktig de samme utvendige målene som den utgående modellen.

Allikevel har unge Javad klart det kunststykket å få den til å se både større og mer muskuløs ut. En marginal forlengelse av akselavstanden, litt større hjul og kortere overheng foran, koblet med et litt lengre overheng bak, har flyttet den visuelle tyngden litt bakover.

Kall det gjerne Cab Backwards hvis du vil, uten at det egentlig har skjedd noe som helst med innvendig plass. Den bare ser litt ivrigere ut etter å komme i gang.

Smarte løsninger
Det, sammen med skikkelige 3D-utseende lykter i alle fire hjørnene, har tilføyd et mer selvbevisst uttrykk. Litt sånn arrogant «ikke-prøv-og-rot-med-meg» holdning. (Mulig dette bare er begeistret romantikk, jeg har tross alt bare sett den i et studio. Vi får gjenta øvelsen når jeg får se den på gata).

Så har de tatt et par smarte grep da, et dashbord der nedre kant er løftet 15 mm – du vil ikke tro hva det gjør med følelsen av god benplass, mens smalere, men enda mer komfortable seter (du kan nøye deg med en fire-seters konfigurasjon hvis du vil) har vært med på å frigjøre enda litt mer bagasjeplass.

Interiøret er helt i Gregory Guillaume-stil. «Jeg vil ha kvalitet. Kvalitet i materialer og kvalitet i utførelse», sier han, «men kall det for all del ikke premium. Hva i all verden er egentlig premium?»

Overkill
Han begrunner holdningen sin mye bedre enn bare dette, men det skal ikke mer til for meg før jeg er hjertens enig. Og når han snakker om festlige berøringsskjermer og bevegelses-kontroll: «hvem i all verden vil sitte og vifte til en eller annen sensor for å øke farten på vifta, når man dundrer nedover motorveien i 200?» spør han.

«Det puttes altfor mye fashion-utstyr inn i bilene våre, fordi man KAN, ikke fordi det nødvendigvis er smarte løsninger» sier han. 

Veldig enig, men også han må forholde seg til markedsplanleggere og til kunder – det finnes tross alt en skjerm i den nye Picantoen, og den er koblet opp til mange moderne infotainment-systemer. Men det skal bli veldig spennende å se hvor langt han har klart å holde seg unna gadgets når vi får finstudere den neste nye bilen hans.

D-segment-overraskelsen fra Detroit, Stinger, er nemlig designet og utviklet av det samme studio, på samme gulv som, og helt parallelt med den nye Picanto.

Om ikke annet så sier det litt om hvilken kapasitet dette designstudioet har. Og hvor forskjellige oppgaver det er i stand til å løse.

Du finner et stort bildegalleri av Picanto i vår forhåndsomtale


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda får hjelp av Toyota
Til våren kommer Mazda2 Hybrid på markedet, men bilen er allerede på plass under et annet navn.
Les mer
layid-bilde1
Range Rover den Femte - Dope or Nope?
Man roter ikke med et design-ikon. I dag presenterer importøren den femte Range Rover generasjonen som er en perfekt etterfølger av den første. Men er den for perfekt? Er den altfor mye tradisjon og arv og altfor lite fremtid?
Les mer
layid-bilde2
Valkyrien slippes fri
Aston Martin fikk sin Formel 1-bil på landeveien kjappere enn Mercedes-Benz fikk orden på sin.
Les mer
layid-bilde3
Første ladning i4 på norsk jord
Om et par uker er de første eksemplarene av BMW i4 på plass hos din lokale BMW-forhandler. Men fortsatt må du vente tålmodighet for å få din egen.
Les mer
layid-bilde4
Lexus gir forsmak på elbil
Selvsagt får ikke Toyota og Subaru være alene om å bygge på den nye e-TNGA-plattformen. I dag har Lexus gitt en første antydning om hva vi har i vente fra det holdet.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny SUV tetter gapet mellom C-HR og RAV4
Toyota har i dag avslørt at Corolla Cross kommer til Europa for å tette gapet mellom C-HR og RAV4.
Les mer
layid-bilde6
Ansiktsløft for Skodas minste SUV
Fire år etter lanseringen er det tid for en oppgradering av Skoda Karoq.
Les mer
layid-bilde7
Foxconn-bilen blir offentlig
Til nå har bilene fra ambisiøse Foxconn bare vært vist på en stor internpresentasjon. Nå står den ene modellen på en utstilling i Hong Kong.
Les mer


layid-bilde8
Gumpert - flere liv enn katta?
Les mer
toppsak-bilde9
Lekker stasjonsvogn fra Opel
Opel viser nå de første bildene av neste generasjon Astra Sports Tourer - en lekker stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde10
BMW M markerer jubileum med muskel-SUV
Les mer
layid-bilde11
Ujålete SUV i ny innpakning
Les mer
layid-bilde12
Gammel Ferrari blir ny
Les mer
layid-bilde13
Ukjent hos oss, stor i mange markeder
Mitsubishi har lansert en oppdatert utgave av 7-seteren Xpander - en viktig MPV / crossover i mange raskt voksende markeder.
Les mer
layid-bilde14
Folkevognbussen som ladbar hybrid
Volkswagen-importør Harald A. Møller har nå fått på plass nye Multivan som ladbar hybrid. Det gir en kraftig avgiftsreduksjon som kommer kundene til gode. Men gleden kan bli kortvarig.
Les mer
toppsak-bilde15
En praktisk el-Mercedes
Mercedes-Benz EQB er den mer praktiske fetteren til EQA som nå er priset fra 477.000 kroner, 33.000 kroner opp i forhold til EQA. Bilen ankommer tidlig neste år.
Les mer
layid-bilde16
Første glimt av ny Niro
Les mer
layid-bilde17
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Les mer
layid-bilde18
Økt rekkevidde for Peugeots bestselgere
To av tre nye Peugeot-modeller solgt i Norge hittil i år er en e-2008 eller en e-208. Nå får bilene tekniske oppgraderinger, inkludert økt rekkevidde.
Les mer
layid-bilde19
Ferraris tredje Icona
Midt under et skikkelig kunde-event på Mugello kom Ferrari med en flunkende ny bil i Icona-serien. En nyhet var nok ventet - men ikke en som til de grader vekker de gode Ferrari-minnene.
Les mer
layid-bilde20
En forsmak på Volvos fremtid
Med Concept Recharge gir Volvo oss en ide om hva vi har i vente i en karbonnøytral fremtid. Trolig er det neste generasjon XC90 vi får en forsmak på her.
Les mer
layid-bilde21
Genesis lanserer ny el-SUV
Hyundais luksusmerke Genesis presenterer stadig flere modeller som burde være attraktive for Norge, men foreløpig satser de kun i noen utvalgte markeder.
Les mer
layid-bilde22
Vinfast setter USA på kartet
Den vietnamesiske bilprodusenten Vinfast er på plass i Los Angeles med to elbiler. Snart skal de også til Europa.
Les mer
toppsak-bilde23
Mitsubishi viser ny elbil
Mitsubishi konsentrerer seg om andre markeder enn det europeiske for tiden. I Kina viser de en ny modell som hadde passet fint i det norske markedet.
Les mer
layid-bilde24
Lekne alternativer fra Porsche
Porsche er bredt representert på LA Auto Show. Her er deres mest lekne nykommere.
Les mer
layid-bilde25
Fisker avslører flere detaljer
Fisker viser sin Ocean som produksjonsklar prototyp på LA Auto Show. Det skjedde på dagen ett år før produksjonen starter i Østerrike.
Les mer
layid-bilde26
Ny karosseriform og ny styrkegrad
Porsche er på plass i Los Angeles hvor de viser Taycan i GTS-utgave med ekstra lang rekkevidde. Dessuten kommer den i en ny, praktisk innpakning.
Les mer
layid-bilde27
Oppdatert T-Roc
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Mazda for Amerika
Mazda har i dag lansert en ny SUV med betegnelse CX-50 for det nordamerikanske markedet.
Les mer
layid-bilde29
Nøktern el-SUV fra Maxus
Les mer
layid-bilde30
Ford Bronco i ørkendrakt
Amerikanere som venter på en vill Bronco for ødemarken kan få drømmen sin oppfylt neste år, men den første spesialutgaven er forbeholdt dem med en solid bankkonto.
Les mer
layid-bilde31
Xpeng fra Kristiansand til Trondheim
Xpeng har nå etablert et nett av forhandlere fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord. Der kan du se og prøvekjøre merkets modeller.
Les mer
layid-bilde32
Spesial på Panamera
Porsche lanserer nå spesialutgaven Panamera Platinum Edition for dem som ønsker en eksklusiv bil med mye utstyr.
Les mer
toppsak-bilde33
Forsmak på stor el-SUV fra KIA
Den skal debutere på bilutstillingen i Los Angeles om en uke, men for å stimulere interessen har Kia sendt ut noen skisser av sin kommende el-SUV med betegnelse EV9.
Les mer
layid-bilde34
Her er Subarus redningsplanke
Les mer
layid-bilde35
Ny sportsvogn fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde36
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde37
Eksklusiv bursdagsgave
I 1985 satt han i vinnerbilen på Le Mans. Nå har han vært med på å utvikle sitt eget minnestykke.
Les mer
layid-bilde38
NIO med glimt av fremtiden
Når NIO for første gang viser sin store sedan utenfor Kinas grenser skjer det i Oslo denne uken.
Les mer