[]
[] [bladetbil.no] []

Aks som nærmer seg umulig


Jon Winding-Sørensen



Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.

Jeg går ut fra at du må langt inn i Einstein for å kunne akselerere fra null til et eller annet på ikkeno’. Men folkene fra japanske Aspark påstår i hvert fall at deres Owl akselererer fortere enn noen annen – selv om vi har vel ikke sett noe Guinness på det enda.

Uansett, nulltilhundre på under 1,9 og null til 299 km/t på 10,6 høres raskt ut.

Det var i Frankfurt 2017 vi møtte dette entusiastiske teamet første gang. Ikke bare hadde de høytflyvende ideer – de viste dem i praksis også, for den bilen de viste da så veldig godt ut.

Så kom de til Paris året etter, med enda noen nye tider – det var først og fremst aksene de var opptatt av. At de også gjorde 400 km/t var liksom ikke så viktig. Og med en bil som så enda mer ferdig ut.

Hovedbudskapet i Genève skulle vært for det første at de fremdeles var verdens raskeste, men siden det har dukket opp flere påstander om under 2 sekunder til 100 i det siste, føyer de nå til verdens best akselererende produksjonsbil.

Og for det andre at nå skulle de bli produksjonsbil. I hvert fall etter deres definisjon.

De har tegnet kontakt med Manifattura Automobili Torino om å få frem femti eksemplarer. MAT har bygget biler før, de. Blant annet en kort serie med «moderne» Lancia Stratos. Og bilene til Scuderia Glickenhaus er satt sammen der

Den bilen de nå skal bygge er en to-dørs toseter som måler 480 x 190 x 99 cm. Med alt om bord, batterier og det hele, er vekten oppe i 1900 kg selv om de har gjort hva de kunne for å holde vekten nede. Karbon-monocoquen veier for eksempel bare 120 kg

Grunnen til at det skjer såpass mye når man bruker stoppeklokken er at vi har firehjulsdrift ved hjelp av fire motorer som er ganske spesielle.

Til sammen yter de 2012 hk og 2000m Nm – som vel gjør bilen enda sterkere enn andre superbiler – og med inntil 15.000 omdreininger har de en slags verdensrekord der også.

Dette er dobbelt så mye hestekraft som en Formel 1 bil, og tre ganger så mye som en Formula E konkurrent.

64 kWh skal kunne gi en rekkevidde på 451 kilometer – hvis du ikke praktiserer for mange null til etellerannet.

Hvis du er veldig god til å se vil du legge merke til en ny bakrute, du vil se den har fått vanlige sidespeil og en aktiv hekkvinge.

Det var opprinnelig tatt sikte på at den første bilen skulle leveres fra Torino i Q2 i år – men ting tyder på en smule forsinkelse. 

For en gangs skyld ljuger dem ikke om at hele serien er utsolgt lenge før første karbondel er bakt slik refrenget på mange andre superbiler går.

Men for ordens skyld: de ber om € 50.000 når kontrakten skrives, og totalt 2,9 millioner av samme valuta. 

På hjemmesiden sin skriver de forresten, som en hilsen til alle oss som ikke traff dem på ikke-Genève:

«Vi kickstartet en ny æra med batterielektriske Hyperbiler med Owl, men det stanser ikke der.  Utviklingsarbeidet på et nytt prosjekt har allerede startet. Detaljer vil komme om noen uker».

Hva kan det være? Null til hundre på minus 2? Einstein – vi trenger deg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: