[]
[] [bladetbil.no] []

Facelift for Mazda2


Terje Ringen



Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.

I fire generasjoner, helt siden 1996, har denne modellen vært solgt som Demio i Japan. Den foreløpig siste kom i 2014, men i forbindelse med oppdateringen skifter den navn til Mazda2, betegnelsen Mazda bruker i Europa og andre markeder.

Mazda2 er innstegsmodellen i en familie med kjøreglade biler – man finner litt MX-5 DNA i de fleste Mazda-modeller. Nå fremhever de at kvalitetsnivået er hevet, i tillegg til at designen er oppdatert for å være i takt med øvrige modeller i familien, ikke minst nye Mazda3

Egenskaper som fremheves er «handling», stabilitet, kjørefølelse og støydemping.

Oppdatering av Skyactiv-arkitekturen medfører nye og bedre seter og redesignet chassis. Målet er at føreren skal føle seg hjemme i det øyeblikk han eller hun setter seg bak rattet.

Nyheter på sikkerhetsfronten inkluderer adaptiv cruise-kontroll med stopp/kjør-funksjon og aktive LED hovedlys sammensatt av 20 individuelt styrte dioder.

I Japan skal Mazda2 selges med to alternative motorer, Skyactiv-G 1.5 for de som ønsker bensin og Skyactiv-D 1.8 for de som foretrekker diesel. Begge kommer i forskjellige styrkegrader.

Videre kan kundene velge mellom 6-trinns automat eller manuell kasse, og de som ønsker får den levert med firehjulsdrift.

I Norge utgjør Mazda2 et ufortjent beskjedent innslag på OFV-statistikken. Med 180 registreringer i 2018 var den nummer 13 i småbil-klassen der Toyota Yaris ruler foran Renault Zoe.

Bilen er på plass hos japanske forhandlere i september. Her får vi neppe se den før i 2020, og da trolig kun med bensinmotor og drift på forhjulene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: