[]
[] [bladetbil.no] []

Konsept som snart realiseres


Terje Ringen



Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».

Nå har vi både sett og – så vidt – kjørt Citroën C5 Aircross, men den offisielle publikumsdebuten finner altså sted på bilutstillingen i Paris som åpner denne uken.

Det svinger hos PSA om dagen. To nye DS-er, 2-3 Peugeoter med plugg pluss et lekkert konsept, og nå også en Citroën som kan kobles til strømnettet. Men så er de da også på hjemmebane og kan vise seg frem for et stort publikum.

Denne modellen heter C5 Aircross SUV Hybrid Concept, men glem det siste – denne skal realiseres. Allerede neste år kommer den på markedet og blir Citroëns første ladbare modell.

Men den blir ikke den eneste – innen 2023 skal 80 % av alle modellene fra PSA-gruppen tilbys i elektrifiserte utgaver, og to år senere skal det gjelde over hele fjela.

Drivlinjen er ikke ulik den som kommer i DS 7 Crossback, men batteripakken er litt mindre, så el-rekkevidden kryper under de strategiske 50 kilometerne.

Vi får håpe de får skikk på det mellom konsept og produksjonsutgave.

Ellers snakker vi kombinasjonen av en 1,6-liters bensinmotor med 180 hester og en elmotor med 110 hk. Samlet systemeffekt blir 225 hk når begge motorene samarbeider. En 8-trinns automat sender kreftene til hjulene – vi får anta det er de fremre, 4x4 er i alle fall ikke nevnt med et ord.

Jeg var inne på rekkevidden som er oppgitt til 40 WLTP-kilometer. Hastighets-begrensingen i elmodus er vel til å leve med – 135 km/t er mer enn maks tillatt hastighet på norske motorveier.

Oppgitt snittforbruk er 0,2 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på under 50 gram per kilometer.

Citroën forteller videre at en i-booster gjør det mulig å bruke elmotoren som erstatning for mye av den konvensjonelle bremsingen – noe som kan øke den elektriske rekkevidden.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: