[]
[] [bladetbil.no] []

Økt rekkevidde for BMW i3


Terje Ringen



BMWs populære i3 lanseres nå i en ny utgave med større batteripakke. Dermed kan den dekke det daglige behovet for enda flere.

Dette er andre gang BMWs populære elbil oppgraderes med nytt batteri. Da den originale i3 ble lansert i 2013 hadde bilen et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWt.

I 2016 kom et større batteri, da med en kapasitet på 33 kWt. Med nye BMW i3 120Ah har batteriet en bruttokapasitet på 42,2 kWt, og kan dermed kjøre betydelig lengre på hver lading.

Det bringer den opp på nivå med f.eks. nye Nissan Leaf, men det er et godt stykke opp til nykommere som f.eks. Hyundai Kona og Kia Niro med batteripakker på 62 kW og realistisk rekkevidde på over 400 kilometer.

Med det er interessant å se hvor raskt batteriteknologien har utviklet seg i løpet av fem år – vi har mye mer i vente.

– Norge er verdens nest største marked for BMW i3, kun slått av USA. Nærmere 15 prosent av alle verdens BMW i3-modeller kjører med norske skilter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Den særegne elbilen har siden 2014 vært BMWs mestselgende modell i Norge. Over 17.000 BMW i3-modeller ruller så langt på norske veier. Og den er en viktig årsak til at BMW ifølge OFV er Norges fjerde største bilmerke, både totalt og blant elbilene.

– Nye BMW i3 120Ah vil være en svært sentral modell for vårt marked fremover – som en kompakt elbil med rekkevidde for stadig lengre hverdagsreiser, forteller Tegneby videre.

Kapasitet og rekkevidde
Tidligere er rekkevidden til de forskjellige BMW i3-modellene målt og oppgitt etter den såkalte NEDC-standarden som man vet ga urealistisk lang rekkevidde for elbiler og altfor lavt forbruk for biler med forbrenningsmotor, inkludert ladbare hybrider.

I forbindelse med overgangen til den mer realistiske WLTP-metoden, oppgir BMW foreløpig rekkevidden til nye i3 120Ah etter begge normene:

  • Målt etter NEDC, har BMW i3 120Ah en rekkevidde på opptil 395 km.
  • Målt etter WLTP, oppgis rekkevidden til opptil 310 km.
  • For daglig kjøring kommuniseres en økning i rekkevidden på rundt 30 % sammenlignet med forrige modell.

Siden 2013 har BMW i3 utviklet seg slik:

Modell (år)

Bruttokapasitet

Rekkevidde, NEDC

Rekkevidde, WLTP

BMW i3 60Ah (2013)

22,6 kWt

190 km

-

BMW i3 94Ah (2016)

33 kWt

Opptil 300 km

Opptil 255 km

BMW 120Ah (2018)

42,2 kWt

Opptil 395 km

Opptil 310 km

Dimensjonene til det nye batteriet er så godt som uendret, men energitettheten er nå høyere enn noen gang. Det nye batteriet på 42,2 kWt veier derfor kun 10 kg mer enn det forrige på 33 kWt.

Batteriet lades opp til 80 % på 42 minutter gjennom DC-hurtiglading på 50 kW. Gjennom AC-lading på 11 kW tar tilsvarende lading 3,2 timer, og gjennom en vanlig stikkontakt er tiden rundt 15 timer.

Den oppgraderte modellen vil dermed ikke dra maksimale fordeler av de nyeste ladestasjonene med hastigheter på 150 kW, og etter hvert helt opptil 350 kW. 

BMW garanterer at batteriene har en holdbarhet på 8 år / 160.000 km.

To versjoner
Nye BMW i3 120Ah lanseres i to versjoner, BMW i3 120Ah og BMW i3s 120Ah.

Mens i3 ble lansert i 2013, ble i3s første gang lansert i 2017, som et mer sportslig alternativ for elektrisk kjøreglede.

Designmessig skiller s-modellen seg ut med særegne støtfangere, hjulbuer og andre designelementer i sort optikk. Sportsligheten understrekes av et understell som senker bilen 10 mm, samt den 40 mm ekstra sporvidden og 20-tommers hjul.

BMW i3s oppgraderes naturligvis også med det nye batteriet.

Tekniske data for BMW i3 120Ah og BMW i3s 120Ah er som følger:

 

BMW i3 120Ah

BMW i3s 120Ah

Motoreffekt:

170 hk

184 hk

Dreiemoment:

250 Nm

270 Nm

0-100 km/t:

7,3 sek

6,9 sek

80-120 km/t:

5,1 sek

4,3 sek

Toppfart:

150 km

160 km

Rekkevidde, NEDC:

Opptil 395 km

Opptil 345 km

Rekkevidde, WLTP:

Opptil 310 km

Opptil 285 km

Strømforbruk; NEDCcorr*:

13,1 kWt/100 km

14,0 - 14,6 kWt/100 km

Strømforbruk, WLTP:

15,1 - 16,3 kWt/100 km

16,1 - 17,2 kWt/100 km

*NEDCcorr: Målt etter WLTP og beregnet tilbake til NEDC for sammenligningsgrunnlag.

Til tross for noe forskjell i målt rekkevidde, hevder BMW at de to nye modellene i stor grad vil by på tilnærmet lik rekkevidde i hverdagen. Dette avhenger selvsagt av hvor hard man er på gasspedalen.

Flere oppgraderinger, mer utstyr
Sammen med det nye batteriet introduseres også nye eksteriør- og interiørfarger og nytt utstyr.

LED hovedlysene (standard) kan, om ønskelig, nå også leveres med adaptiv funksjon slik at fjernlyset tilpasser seg trafikk og omgivelser. Nytt er også en egen sportspakke for BMW i3. Som tilvalg kan du få samme eksteriørdesign, sportsunderstell og felger som på BMW i3s.

Nye BMW i3 120Ah har en startpris på kr 309.000 (+ frakt og levering). Det innebærer det BMW Norge omtaler som en «liten» prisøkning (kr 26.100) sammenlignet med forrige batteriversjon. Samtidig presiserer de at det norske standardutstyret også er oppgradert.

3-fase hurtiglading (11kW + DC 50 kW), som tidligere var en del av ekstrautstyrspakkene, er nå er en del av standardutstyret. BMW i3s 120Ah har en startpris på kr 344.900 (+ frakt og levering) – opp fra dagens startpris på 318.800 kroner.

Produksjonen av de nye BMW 120Ah-modellene starter i november, men de kan allerede nå bestilles hos norske BMW-forhandlere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: