[]
[] [bladetbil.no] []

Vekker Blazer til live


Odd Erik Skavold Lystad



Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.

Blazer skal den nye SUV-en hete – et modellnavn du kunne finne hos Chevy-forhandlerne allerede i 1969. Gjennom flere generasjoner overlevde navnet helt til 2005, da Chevy bestemte seg for å avslutte produksjonen i USA (navnet og modellen levde videre i Brasil noen år etterpå).

Den gang var Blazer en skikkelig SUV med rammekonstruksjon og V8-er – det er det slutt på nå. For når Chevy nå vekker til live det tradisjonsrike navnet, er det fire og seks sylindre som gjelder, og bilen har selvbærende karosseri.

2019-utgaven av Blazer er en mellomklasse-SUV etter amerikansk standard – den er på størrelse med en Audi Q7 utvendig – og skal bringe et snev av sportslighet til SUV-klassen.

Camaro-inspirert
De tydelige inspirasjonene fra Camaro er ikke vanskelig å se. Den hissige fronten med de smale frontlyktene (som gir meg litt DS7-assosiasjoner også) og den svære, gapende grillen er selvsagt på plass.

Chevy-logoen, som gjerne kalles «the bowtie», er plassert på lista mellom grillåpningene – men heldigvis er den lista så slank nå at det nesten fungerer. På andre Chevy-modeller ser den særs malplassert ut, men Chevy mener det er en fornuftig plassering for ikke å forstyrre luftstrømmen inn i motorrommet.

Av den grunn har logoen fått det håpløse navnet «flowtie», for øvrig.

Ny infotainment
Også innvendig ser vi klare trekk fra Camaro. De lavt plasserte lufteventilene fungerer også som vribrytere for å justere temperatur, og den tilsvarende høyt plasserte åtte tommer store berøringsskjermen har fått Chevrolets siste multimediesystem, i all enkelhet døpt Chevrolet Infotainment 3.

Systemet har langt ryddigere og enklere grafikk enn tidligere, og kan oppdateres trådløst à la smarttelefoner. Systemet er standard på alle Blazer, og trådløs mobillading er ekstrautstyr. Instrumentpanelet er delvis digitalt.

Firer og sekser
Jeg var så vidt innom karosseri og motorutvalg, og for sistnevntes del snakker vi enten om en 2-liters turbobensin eller en 3,6-liters V6-er. 2-literen har 194 hestekrefter og 255 Nm dreiemoment, mens sekseren byr på 309 hk/365 Nm.

Ni-trinns automatkasse er standard på alle Blazer, og V6-eren er anslått å kunne taue 2041 kilo på hengerfestet. Firehjulsdrift blir et tilvalg.

Den helt nye Blazeren blir tilgjengelig i USA fra tidlig neste år, men finner neppe veien hit – med mindre noen velger å gråimportere den.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: