[]
[] [bladetbil.no] []

Teslas minste med AWD


Odd Erik Skavold Lystad
Foto: Řivind Skar



Tesla-sjef Elon Musk har sluppet spesifikasjoner for den firehjulsdrevne Model 3. Slik blir den.

BMW M3. Det er standarden Elon Musk sikter mot når han beskriver ytelsene til den kommende AWD-versjonen – eller D-versjonen for Dual Motor, om du vil – av Tesla Model 3.

- Med alt inkludert – hjul, lakk, etc, (unntatt Autopilot) – vil bilen (i Performance-utgave, journ. anm.) koste 78.000 dollar, skriver Musk på sin Twitter-konto.

- Det er omtrent det samme som en BMW M3, men er 15 prosent raskere og med bedre kjøreegenskaper. Vil slå alt i sin klasse på bane.

AWD-versjonen av Model 3 har ikke overraskende samme konfigurasjon som Model S: En motor foran og en motor bak.

Les også: Vi har prøvekjørt Tesla Model 3

5000 dollar ekstra
- Kostnaden for AWD er 5000 dollar, skriver Musk, som samtidig påpeker at rekkevidden fortsatt er 500 kilometer, slik som i dagens bakhjulsdrevne Model 3 med største batteri.

0-60 mph (96,5 km/t) skal ta 4,5 sekunder, mens toppfarten er 225 km/t.

- Den ene motoren er optimalisert for rekkevidde, den andre for ytelser – og bilen kan fint kjøre selv om den ene motoren slutter å fungere, skriver Musk.

I tillegg til en vanlig D-utgave, vil det også komme en Performance-utgave. Det er denne som skal koste 78.000 dollar og kunne slå M3 – og her er 0-60 mph-tiden nede i 3,5 sekunder, med toppfart begrenset til 250 km/t.

Performance-utgaven får også 20-tommers felger, karbon-spoiler og et nytt interiørvalg for Model 3: Sort/hvitt.

Dette i interiøret vil komme til flere Model 3-utgaver senere, så fort produksjonstakten på delene skrus opp.

Produksjonen på vei opp
Det har vært sagt mye om produksjonstakten til selve Model 3 også, men nå begynner den endelig å få skikkelig fart. Utgaven som skal koste fra 35.000 dollar har vært en lokke-modell, men Musk skriver at det er naturlige årsaker til det:

- Først må man nå produksjonsmålet (5000 biler i uka, red. anm.), deretter glatte ut produksjonsflyten for å nå kostnadsnivået man ønsker. Å starte produksjonen av billigste Model 3 med en gang ville fått Tesla til å tape penger og dø. Vi trenger tre til seks måneder etter 5000 biler per uke for å produsere $35.000-bilen og overleve.

Produksjonstakten for Model 3 skal nå være på rundt 500 biler om dagen.

I «avsløringen» av Model 3 AWD snakker Musk også om en ny form for service på bilen. Via Tesla-appen på telefonen skal du kunne sende en service-forespørsel med to tommeltrykk, for så å få besøk av en Tesla Ranger (Teslas utegående servicemedarbeidere) som henter og leverer bilen til og fra service.

- Leveringene av Model 3 Dual Motor starter i juli, skriver Musk, mens fra Teslas norske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland får vi opplyst at internasjonale leveringer starter i første halvdel av 2019.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: