[]
[] [bladetbil.no] []

Lynk & Co utvider sortimentet


Terje Ringen



Lynk & Co er ikke som andre bilmerker. Heller ikke når det gjelder kommunikasjon.

Det skjedde først noen greier i Europa for en måneds tid siden.

Ved en seanse i Amsterdam fikk de fremmøtte for første gang se Lynk & Co 02, som ble presentert som bil nummer tre i rekken.

Jeg er usikker på hvilken som var den andre, men den første, som også heter 01, skrev vi i alle fall om for halvannet år siden

Og når jeg blar gjennom spionbildene våre ser jeg at 03 er en sedan, og lanseringen av den har antagelig gått meg hus forbi. Vi er jo ikke spesielt opptatt av kompakte sedaner her i landet, med mindre de har en stjerne, en stilisert propell eller fire ringer på panseret.

I Ghent fortalte Lynk & Co at bilene som skal ut på det europeiske markedet skal bygges på Volvo-fabrikken der, side om side med Volvo som de jo deler plattform med.

Det skal skje fra 2019, når også salget starter. Skjønt SALG – Lynk & Co ønsker ikke å selge en eneste bil, de vil kun tilby deg et abonnement på en. En fast månedspris som inkluderer det meste, og så kan du bare levere den fra deg etter et par år, uten å bekymre deg for annenhåndsverdi.

I Göteborg hadde de en tredje seanse – der fortalte de i detalj om den spesielle distribusjonsstrategien de har valgt. De røpet at første «butikk» kommer i Amsterdam, før Barcelona, Berlin, Brussel og London raskt følger etter.

Disse «offline» butikkene skal plasseres strategisk i typiske motestrøk, og hensikten er å kommunisere hvor morsomt du får det om du velger en Lynk & Co som din ledsager for de neste årene.

Hovedkanalen blir imidlertid Lynkco.com – selve hub’en for det europeiske salget, sammen med pop-up stores som skal besøke en rekke europeiske byer i tur og orden.

I disse dager er selvsagt Lynk & Co på plass i Beijing for å sende ut nye signaler. Blant annet at de skal lansere sin første rene elbil i 2020. Og de skal bygge en ladbar hybrid Lynk & Co 01 basert på Volvos Drive-E drivlinje. Den skal på bånd i Ghent i løpet av 2019.

– Vår europeiske strategi har alltid vært basert på drivlinjer med «ny teknologi», ingen gammeldags bensin- eller dieselmotor og ingen manuell girkasse, sa visepresident Alain Visser i Beijing.

Og så fortalte han at produksjonen av 02 nå har startet i Kina, og at de første kundene får den utlevert i juni.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: