[]
[] [bladetbil.no] []

Pininfarina i kinesisk samarbeid


Jon Winding-Sørensen



Det er åpenbart at Pininfarina føler seg hjemme i Kina. Nå fortsetter de å hjelpe den kinesiske HK-gruppen med å formere seg.

Vi så dette samarbeidet første gang i Genève for litt over et år siden. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49561

Der dukket Pininfarina opp med en luksus-limousine for Hybrid Kinetic Group – noe kinesiske greier ingen av oss hadde hørt om før. Men, fikk vi vite, kontrakten var verdt 68 millioner dollar, skulle vare i fire år og ende i gryteferdige biler.

Så strømmer prototypene på. Etter H600, Genèvebilen, kom K550 – en femseter, og K 750 – en syvseter, begge SUV-er, på Shanghai-utstillingen i fjor.

Etter det dukket partnerne opp igjen i Genève i år, med HK GT. En ganske vellykket 2+2 etter gammeldags Gran Turismo oppskrift. Det eneste jeg vel egentlig ikke forsto var den kinesiske grillen og de teatralske, takhengte dørene. Men ellers: førsteklasses, smakfull Torino-innsats.

Så viser det seg at det stoppet ikke der heller.

I Beijing viser nå Pininfarina og deres partner ytterligere to modeller. H500 er en slags sedan, og K350 er en utvilsom SUV – 4-seters.

Ved siden av står Genèves GT – og den viser jo klart at her har Pininfarina klart å holde tunga rett i munnen, og har skapt en hel familie med umiskjennelige familietrekk.

H500 er (kanskje) familiebilen her, men den har helt unngått å falle i Tesla-type såpekopp fellen. Her er det mye mer liv langs sidene.

Og de har jommen rettet opp litt av standard-grillen også, ved å legge to store luftinntak på hver side, som tar bort litt av interessen for det underlige som ligger i sentrum der foran.

Innvendig: fire separate celler – egentlig litt underlig i disse dager hvor alt snakket om el og autonom legger opp til store, åpne innvendige flater.

K350 er familiens mest kompakte. Ikke fult så SUV som den kunne vært, for den antyder litt coupé bakover.

Og utvendig virker den enda litt mer ungdommelig enn de andre – kanskje på grunn av den skarpe linjen fra frontlysene, under vinduene og tilbake til baklyset, i kontrast mot de ganske store konkave flatene langs sidene.

Kanskje den egentlig er helt pyton, men på bildene sto den veldig bra oppå de ikke veldig overdrevne hjulene. Produksjonsklar, virket den faktisk.

Begge de to nye bilene følger den opprinnelige tekniske oppskriften, batterielektriske, med mikroturbiner som rekkeviddeforlengere slik at vi snakker 300 kW (408 hk) ytelse og en mulig rekkevidde på totalt 1000 kilometer. Vi snakker også om toppfart rundt 250 og 0-100 på øvre fire-tall.

Men disse greiene er ikke interessante. Det som er interessant er om vi virkelig kommer til å få en kinesisk premium-produsent med en komplett familie på seks medlemmer – mesterlig kuratert av Pininfarina. Både av hans kontor i Torino og hans etterhånden store, og nå 8 år gamle, avdeling i Shanghai.

Og hvor i dette tette markedet skal da Hybrid Kinetic Group greie å presse seg inn? Det blir virkelig interessant.

Som sagt – det skjer mye spennende i Kina.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: