[]
[] [bladetbil.no] []

Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus


Jon Winding-Sørensen



Ford er en av verdens største bilprodusenter. Focus er nummer to på deres bestselgerliste. Da tar man ikke store sjanser når den skal fornyes.

OPPDATERT MED PRISLISTER

Det som i første rekke var frapperende da jeg endelig kom nært innpå den nye Focusen ved premieren i London for noen dager siden er den nesten uuttømmelige listen over komfort- og sjåførstøttesystemer.

Nå er det forholdsvis greit i vår verden å holde orden på slagvolum og hestekrefter, men når det gjelder lister over utstyr – og utstyr som ofte beskrives med tre bokstaver – begynner jeg å få problemer.

Komplett tilbud
Så jeg kan ikke påstå at de elektroniske finessene den nye Focus kan leveres med er enestående og unike – men jeg kan for eksempel ikke huske å ha møtt en høl-i-gata assistent før. Jeg har møtt fjæringssystemer som «leser» terrenget fremover og innretter karakteristikken sin etter den, men en som merker at nå forsvinner kloden under det ene hjulet, og som da – øyeblikkeligere enn du greier å lese «øyeblikkelig» - stiver opp fjæringen slik at hjulet ikke forsvinner ned i hullet, er nytt for meg.

Jeg skal ikke her liste opp hele rekken av tilgjengelige smartinger, jeg regner med at konfiguratoren snart kommer opp, men jeg tror ikke jeg har sett et så komplett tilbud på noen C-segment bil før.

Så der har i hvert fall ikke Ford tatt noen sjanser. Hvis kunden ønsker noe som ikke syns, kan du regne med at det finnes.

Men her kommer en av leserne våre inn: Eivind Th. skriver: «Ny Focus med banebrytende Ford-teknologi. Jeg hadde en Ford som ikke akkurat var feilfri, så hvordan blir det å eie en hi-tech Focus?»

Mer egenutvikling
Vi kan vel alle være enige om at kvalitet i første rekke ligger på «produsentens» kontroll av kvaliteten på det som kommer fra underleverandørene. Så jeg spurte folkene bak hi-tech innholdet om hvem som var hovedleverandører av hard ware til den nye bilen. Det ville de ikke svare på, men presiserte at mer og mer av utviklingen av både produktet og programvaren lå hjemme hos Ford nå.

Om jeg dermed klarte å berolige Eivind Th. tviler jeg derfor på.

Når det gjelder de mer opplagte tingene har de heller ikke tatt noen sjanser. Utseendet er trygt, masse godt å si om det, men dette kan hele verden samle seg om er en adekvat løsning.

Toyota har begynt å ta noen sjanser i det siste, ære være dem for det. Opel har også forsøkt seg her og der. For ikke å snakke om franskmennene. Men tyskerne er stort sett trygge – og Euro-Ford er jo i realiteten tysk (så lenge vi ikke snakker om varebilene i hvert fall).

Trygt valg
Så her har vi en trygg karosseridesign der det eneste spretne er at de i tillegg til Vignale versjon og stasjonsvogn og en litt lavere ST-versjon også har en Active. Litt høyere og med svart plast rundt hjulbuene.

Jeg trodde egentlig at Cross-oppskriften var død nå, men åpenbart ikke. En tilsvarende Fiesta er på vei til en forhandler nær deg nå, og en av designerne sa at han regnet med en «overraskende stor grad av aksept» for denne versjonen.

Men her igjen, en av leserne som sendte inn spørsmål på forhånd: Dag skriver: «Spør gjerne hvorfor Ford har så lite helhetlig design. Modellrekka spriker i alle retninger, umulig å se noe tydelig design DNA». Han har også noen herlige (jeg sier ikke «rettferdige» eller «korrekte», men «herlige») bemerkninger om interiøret: «Noe så nitrist, utdatert og simpelt. Bittesmå tall på gammeldagse klokker – og et setetrekk så billig og simpelt at du hører det gnistre når ræva treffer terylene-trekket bare ved å se på bildene. Skoda 1984-vibber ...»

Og Jan H.P. skriver: «Er det bare meg, eller lukter det veldig Renault Megane her?»

Det er flere av dere som har vært inne på det med design og akkurat dette er såpass interessant og aktuelt (mer enn dere kanskje er klar over) at det kommer jeg til å gi en egen behandling i neste utgave av BIL.

Bensin/diesel – ikke el
Men la oss komme ned på jorden igjen. Tre 1-liters bensin-versjoner (tre sylindre der den ene kan deaktiveres) og to 1,5 liter dieseler. Fra 85 til 125 hk. Og ikke spør om «sanne» utslippsdata. De er fremdeles – ubegripelig – flere måneder unna. Her hjemme regner Ford med at 125 hesteren, bensin, med den flunkende nye 8-trinns automaten blir bestselger – inne i et stasjonsvogn-karosseri.

Og firehjulsdrift er det selvfølgelig mange av dere som spurte om. Det ble ikke sagt noe, og de ville ikke svare på hverken det eller om en kommende RS (den blir tøff! 400 hk blant annet). Men det er bare å slå fast at den nye C2 plattformen – som sørger for merkbart bedre innvendig plass – kan ta drift i alle ender. 

Og selv om Elbilforeningen nekter å godta det, er det faktisk et faktum at en bilprodusent utmerket godt kan greie seg uten el-drift hvis de skal selge biler i Europa (og i resten av verden), mens det derimot er solid etterspørsel etter firehjulsdrift.

Firehjulsdrift?
Så selv om Ford ikke sier det, så sier jeg det: Ja, det kommer firehjulsdrift, og det tar nok ikke mer enn et år.

Men Ford har jo vært flinke til å fortelle at nå har de begynt å kaste penger inn i elbil-prosjekter, men selskapets oppgave er (dessverre) ikke å tilfredsstille norske forhandlere (og høyspente norske biljournalister), men å tilfredsstille aksjonærene – noe Ford gjør bedre enn de fleste. Regn derfor med at elbilene er på plass når markedet er der.

Men – og det har vel vært sagt offisielt – det er en lett-hybrid i kjømda for den nye Focusen. Jeg kan ikke tenke meg at den bare blir utviklet for småskala RS-serien.

For egen del er jeg veldig glad i informasjoner av typen: «inntil 80 kg lettere» og «20 prosent stivere» og når de ved introduksjonen snakker like meget om at «publikum forventer minst den samme kjøregleden som før» som de snakker om at publikum forventer en parkeringsassistent. Focus har en egen plass hos i hvert fall den informerte delen av publikum. 

Den klarte på sømløst vis å overta plassen til Escort, som virkelig var et heders-produkt. Og jeg tror jo ikke at Ford tar noen sjanser ved å devaluere opplevelser-bak-rattet-faktoren på den nye bilen. De trenger sine opinionsledere mer enn noensinne.

Bare en liten, belærende, detalj nå helt til slutt:

Lydopplevelsen
Asbjørn S. skriver og håper at «stereoanlegget blir bedre enn tidligere hos Ford. Hadde en Kuga leiebil for noen måneder siden, og det er det mest frustrerende anlegget jeg har vært borti noen gang».

Jeg vet ikke om han tenker på betjening eller låt. Hvis det er betjening, da vet jeg ikke. Jeg «testet» ikke alle menyene og all betjening (se forresten kollega Skavold Lystads presise bemerkninger om volumknappen på lederplass i den utgaven av BIL som er ute om noen dager).

Men hvis det dreier seg om lyden blir jeg nesten like oppgitt som når det blir snakk om elektriske biler. 

Allerede på 60-tallet styrte folkene hos Motown Records lyden slik at den skulle låte best på datidens dårlige bilradioer. «Drive Time Radio» ble et lyd-ingeniør-begrep. I dag blir all verdens potensielle hits mekket for at de skal stå bra i hodetelefoner og på maskin-høyttalere.

Jeg vet ikke om et eneste bilanlegg der du ikke opplever en følelse av at musikken er komprimert eller at stemmer går gjennom et filter.

Og jeg har i hvert fall ikke opplevd at Forder har mindre kunstig lyd enn andre biler.

Hva betjening angår: enig med Skavold Lystad, gi oss knotter for de viktige oppgavene her i livet. (Og nå ser jeg at Ford forteller at de har fjernet 50 % av de fysiske bryterne på den nye Focusen.  Prøvekjøring nærmere sommeren (bilen er på plass i Norge juni/juli) – vi får se hvor mye skade som er gjort da.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: