[]
[] [bladetbil.no] []

I kø for elektrisk Niro


Øivind Skar



1600 interesserte har betalt 7777 kroner for å stå på venteliste for elektrisk Kia Niro selv om bilen først lanseres mot slutten av året og prisen ikke er kjent.

Prisen på elektrisk Kia Niro (bildet er av konseptbilen og ikke produksjonsmodellen som trolig blir mer lik dagens Niro) er ikke klar og ingen vet hvor mange biler Norge tilgodeses med. Det har likevel ikke hindret 1600 svært interesserte i å betale inn 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten.

Da det ble kjent at batteripakkene i Niro blir de samme som i halvbroren Hyundai Kona Electric med effekt på 40 kWh, alternativt 64 kWh, våknet interessen.

Få detaljer kjent
Og selv om prisen på de ulike variantene er kjent, blir neppe prisbildet særlig ulikt viktige konkurrentene som Hyundai Kona og Nissan Leaf.

– Bortsett fra størrelsen på batteripakkene som gir 300 km, alternativt 500 km rekkevidde etter NEDC-normen, er det lite annet vi kan kommunisere om Niro Electric nå enn at lanseringen planlegges til månedsskiftet november/desember, sier Mette Simonsen Sauge, kommunikasjonsansvarlig for Kia i Norge.

Det betyr at de første kundebilene vil være på veien i Norge allerede før årsskiftet, men den norske importøren kjenner ikke til produksjonsvolumet Kia planlegger for elektrisk Niro og hvilke konsekvenser det får for leveringer til Norge.

Motorer som i Kona?
Hvilke motoreffekter Niro utrustes med er heller ikke kjent, men om valget også her blir identisk med Hyundai Kona vil den minste batteripakken kombineres med 135 hk motor og 204 hk for dem som velger største batteripakke. For største batteripakke oppgis rekkevidden til 383 km i USA. Dette er identisk med Opel Ampera-e.

Sauge sier til BilNorge at Kia kommer til å ta begge pakkene til Norge selv om norske bilkjøpere ofte etterspør størst kapasitet og effekt.

Suksess med Soul
Kias suksess med Soul siden 2014 er udiskutabel. Selv om de fleste av bilene fortsatt kommer til landet som endags bruktimporterte, holder Soul posisjonen i år som landets fjerde mest kjøpte elbilmodell etter Nissan Leaf, VW e-Golf og BMW i3 når de bruktimporterte bilene telles med.

Kia Soul leveres med 30 kWh batteripakke og 250 km oppgitt rekkevidde etter NEDC-normen.

Sauge opplyser at Soul kan leveres umiddelbart om forhandleren har bilen du søker på lager, mens bestilte biler er det en til tre måneders ventetid på avhengig av utstyr og farge.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: