[]
[] [bladetbil.no] []

Tilbake til tretti-tallet


Jon Winding-Sørensen



Vi møtte Felix Eaton og hans Svarte Cuillin i Genève i fjor, og ble skikkelig underholdt. Han er minst like utadvendt i år – men med ny bil.

Det tok faktisk en stund før jeg skjønte det var en ny bil. Fargen liknet mistenkelig på den vulgært fiolette fra i fjor, men var den ikke enda litt mer petroleum denne gangen?

Jeg kan vel egentlig ikke huske andre enn TVR som noensinne har forsøkt seg med noe tilsvarende.

Og så var det noe med bakskjermene. Hadde de luftinntak-spalter de i fjor?

Nei da, det viser seg selvfølgelig at dette er noe helt nytt.

– Den fra i fjor, Black Cuillin, den er jeg ferdig med. Nå går den, og den skal være min private bil, forteller Felix Eaton.

– Men det viste seg å være altfor vanskelig å lage en konstruksjon som ville gjøre den til en kommersiell mulighet. Altfor komplisert og altfor dyr. Men en praktfull bil. Se her …

… og en lang video spilles av på skjermen.

Stor interesse
– Men det var jo så mange folk som ville ha en slik, så nå har vi sett oss om etter andre muligheter. Samme stil og uttrykk, men med en pakke som kunne aksepteres, forteller han.

De store luftspaltene mellom bakskjermene og karosseriet forteller litt av historien. De skal mate feite skivebremser der bak, som kommer fra Corvette. Akkurat som forstillingen. Akkurat som motor og girkasse. Akkurat som nesten hele bilen, faktisk.

– Ja, vi har tatt solid amerikansk sportsbil og kledd den på en måte jeg håper vil appellere nok til at vi kanskje kan lage en forretningsplan av dette, sier han med en mine som tyder på at han er slett ikke avhengig av om han får solgt det. Men at det hadde vært morsomt om det gikk.

Realiserbar
Zeclat heter den nye modellen og også denne gangen gikk han til Ian Nisbett som driver noe som heter Curve Vehicle Design. Han klarte å oversette de ville ideene til Eaton perfekt denne gangen også.

En blanding av fransk og amerikansk 30-tall, der det som var ganske fremtredende den gang, særlig skjermer og forhold mellomglassveranda og panser, blir overdrevet enda litt mer. Pluss en grill som alle vet de har sett et sted før, men ikke kan komme på hvor.  

Corvette-plattformen er urørt her, og jeg regner med at egenskapene også tilsvarer de som Eaton er ute etter. Og med en slik trygg mekanikk kan man regne med at en slik bil vil ha større appell til Hollywood-skuespillere og rockestjerner enn noen med mer eksotisk innhold. 

Kanskje til og med et yngre medlem av engelsk adel vil synes denne er morsom?

Kraftpakke
460 hk og godt under fire til 100 og åtte trinns automat og stort sett Corvette-mål: 452 x 197 x 123 cm med 271 cm akselavstand.

Det som overrasker meg er vekten. Bare 1555 kg – det tyder på en ganske smart match mellom aluminium og karbon i dette påbygget. Og det ser neimen ikke ut som det er spart på noe som helst i det overdådige interiøret.

Her er altså spesifikasjonene klare, nydelig katalog er utarbeidet med masse valgmuligheter for en kunde, og jeg er sikker på at hvis man går hardt nok på ham, har Felix Eaton garantert et prisforslag på gang også.

En ting er garantert. Du vil bli den eneste i gata.

Når jeg ser på bilen en gang til, er jeg fremdeles ikke sikker på om det er et positivt salgsargument.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: