[]
[] [bladetbil.no] []

Forsmak på ny Yeti?


Terje Ringen



Skoda Vision X gir en pekepinn på en tredje Skoda SUV. Den er ikke ulik Yeti i format, så hvorfor ikke benytte et allerede godt innarbeidet navn?

Skoda ligger ikke på latsiden. I Genève viser de sin tredje SUV i løpet av kort tid, og dette kan bli en volumselger når den realiseres. Ikke minst takket være en fremtidsrettet drivlinje.

– Eksteriørdesignen viser konkret hvordan tredje medlem i SUV-familien vil se ut. Med denne bilen skal vi lokke flere nye kunder til merket, sa Skoda-sjef Bernhard Maier da han avduket bilen i Genève.

Bilen har et helt nytt hybridsystem som vi ikke har sett tidligere, og det skal sørge for en så uvanlig kombinasjon som spreke ytelser og lave utslipp.

En forbrenningsmotor kombineres med en starter generator samt en elmotor på bakhjulene. Sistnevnte kan drive bilen utslippsfritt over korte avstander (inntil 20 km), men kan også fungere som en booster under akselerasjon.

Variabel drift
Avhengig av hva som er mest gunstig kan kreftene sendes til forhjulene, bakhjulene eller alle fire. Basert på NEDC-standarden har den et CO2-utslipp på 89 gram per kilometer. WLTP, som bli standard når denne en gang i fremtiden skal lanseres, nevner ikke Skoda med et ord.

Forbrenningsmotoren er en 1,5-liter G-TEC med turbo som kan forbrenne både bensin og naturgass (CNG). Biogass kan med fordel benyttes. Motorer drevet på naturgass slipper ifølge Skoda ut 18 til 25 prosent mindre CO2 enn en bensinmotor.

Utslippet av NOx og partikler er også vesentlig lavere enn for motorer som drives av bensin eller diesel. Kjørt på ren biogass eller syntetisk naturgass er bilen CO2-nøytral.

Forbrenningsmotoren har en samlet maks effekt på 130 hestekrefter og et dreiemoment på 200 Newtonmeter. Det ligger én gasstank under baksetet og en til bak bakakselen. Kreftene fra 1,5-literen denne sendes til forhjulene mens en elmotor driver bakhjulene.

(saken fortsetter)

Ikke ladbar
Elmotoren henter energi fra en 48 volt Li-ion batteripakke som lades under kjøring, ved bremsing og når bilen ruller uanstrengt ned en bakke.

Vi snakker altså ikke om en ladbar hybrid men en tilsvarende løsning som for eksempel Toyota bruker i Prius. Elmotoren har et dreiemoment på 70 Nm over hele turtallsregisteret.

Takket være en reserve-bensintank har konseptbilen en total rekkevidde på inntil 650 kilometer. Den gjør null til hundre på 9,3 sekunder og har en toppfart på 200 km/t.

Yeti-format
Skoda Vision X har en lengde på 425,5 cm, en bredde på 180,7 cm og en høyde på 153,7 cm over en akselavstand på 264,5 cm.

Til sammenligning målte den utgåtte Yeti 422 x 179 x 169 cm, så bortsett fra høyden er målene ganske like. Det er de også om vi sammenligner med Volkswagens T-Roc som måler 423 x 181 x 157 cm.

Bagasjeromskapasiteten er beskjedne 380 liter – omtrent det samme som i en Golf.

For at de ombordværende skal komme uanstrengt helt frem til destinasjonen er konseptbilen bestykket med to elektriske skateboards. Bilen rommer også to hjelmer og en kameradrone slik at reisen kan dokumenteres ned i minste detalj.

Elektromobilitet er sentral i Skodas vekststrategi. Elektrifiseringen av modellporteføljen starter med en ladbar hybridutgave av Superb i 2019. Kort tid senere vil Skodas første elbil bli lansert.

I tillegg til egne elektrifiserte modeller skal Skodas fabrikk i Mlada Boleslav produsere plug-in hybridmoduler for Volkswagen-gruppen øvrige modeller.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: