[]
[] [bladetbil.no] []

Morobil fra Osnabrück


Terje Ringen



Nå skal Volkswagen åpne en nisje hvor de møter minimal konkurranse. Men er det i det hele tatt noen kundekrets der?

Volkswagen har bestemt seg for å bygge en cabriolet basert på T-Roc.

Vi har jo sett et par SUV-cabriolet som konsept de siste årene – en som faktisk het nettopp T-Roc i Genève i 2014, og i fjor sto en enda mer åpen som het T-Cross Breze på samme messen. Men jeg forestilte meg i alle fall ikke at noen av disse faktisk skulle realiseres.

Og det kan kanskje være nok entusiaster som ønsker en slik til at de kan bygge 20.000 i året? Det er i alle fall det produksjons-kapasiteten bygges opp til fra 2020, når VW har investert 80 millioner euro i anlegget ved Osnabrück.

For selv om Volkswagen aldri har bygget en SUV-basert cabriolet, så er det rike cabriolet-tradisjoner ved denne tidligere Karmann-fabrikken som strekker seg mer enn 70 år bakover i tid.

Så mange andre er det heller ikke som har erfaring fra SUV-baserte cabrioleter. Eksempler fra nyere tid er Range Rover Evoque Cabriolet, noen år før den lagde Nissan en ganske fullvoksen Murano-basert modell

Og du kan være så heldig at du møter en av dem på norske veier – ifølge OFV ble det registrert 7 Evoque Cabrio på norske skilter i 2017 og 16 i 2015.

I tillegg har vi jo selvsagt klassikere som Defender og Wrangler fra henholdsvis Land Rover og Jeep, pluss at Suzuki med flere har prøvd seg.

– Volkswagen er i ferd med å utvikle seg til et SUV-merke, og T-Roc setter allerede nye standarder i det kompakte segmentet. Med en cabriolet basert på T-Roc, får vi en modell som vekker følelser inn i programmet, sier toppsjef for Volkswagen, Herbert Diess.

Han legger til at han er glad for at produksjonen legges til Osnabrück som har flere tiårs erfaring fra cabriolet-produksjon, og som nå sikrer sin fremtidige eksistens.

SUV-er er viktige for VWs vekst. Med 720.000 Tiguan Tiguan solgt i 2017 er denne blant de ti mest solgte biler i verden, og topp tre blant SUV-ene

Innen 2020 har VW intensjon om å tilby 20 ulike SUV-modeller, og at disse vil utgjøre 40 prosent av alle salg VW gjør globalt.

Volkswagen Osnabrück har i dag 2300 medarbeidere. I fjor bygde de 76.00 enheter på sine samlebånd. Produktene som bygges her er de store SUV-ene Porsche Cayenne og VW Touareg. I tillegg er de ansvarlige for deler av lakkeringen på Skoda Fabia.

Siden Volkswagen Osnabrück GmbH ble etablert i 2011 er det bygget over 280.000 biler der. Men røttene strekker seg altså mye lengre bakover.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: